Bukefalos 28 år!

Hästpratare? Äkta?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästpratare? Äkta?

Upptagna människor som håller på med något, ägnar sig åt att diskutera det på en sajt som behandlar ämnet och ger dem något - inte på en skeptikersajt.

Ta t ex någon som är intresserad av och engagerad i motorsport. När den personen diskuterar något på nätet, är det ganska troligt att det är i en motorsportsajt. Det är inte lika troligt att hon/han lägger ner alltför mycket energi en längre tid på att försöka övertyga miljöaktivister på en "bekämpa bilisten-sida" om hur bra det är med motorsport. Det är liksom fel forum...lönlöst arbete.

Jag håller inte med dig alls, men ditt exempel är inget vidare, motorsports entusiasterna lär hålla sig på sin sida och strunta i miljöaktivisterna. Det är många som dras till forum av diverse slag för att debattera sina favoritämnen, även experter inom området, skeptikersiterna kallar sig för avrigt inte så utan håller sig till mer neutrala namn

Ett bättre exempel är exempelvis debatten om LCHF (kostinriktning), stenålderskost mfl kostinriktningar har debatterats (kanske fortfarande är) vilt på en tidigare nämnd skeptiker site. Massor av vetenskapliga referenser, diskussioner om detaljer forskningsresultat, vad folk forskade i och inte. Jag kan tänka mig vilda debatter om jaktens vara eller inte vara, barnuppfostran (aga) mm. På miljöfronten har vi kärnkraftsdebatten.

Bekämpa bilisten siten lär ha ont om besökare, lite väl många är beroende av bilar.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästpratare? Äkta?

Aha det är jag övertygade om att de inte gör, alla har säkerligen övervägt om det är sant eller inte. Man kan ifrågasätta och vilja ha vetenskapliga bevis även om man har övervägt sanninshalten, ja faktiskt om man tor på det också. Du har rätt låga tankar om folk om du tror att de debatterar ett ämne utan att ens reflektera över det. Att ta ställning mot djurpratare och vilja ha bevis är inget tecken på inskränkthet utan sunt förnuft och framföralt nyfikenhet. Ska vi tala om inskränkthet är det de människor som säger det finns inte, det är ingen idé att forska, resultatet blir noll och inget.

Läs inläggen i denna tråd en gång till så hittar du nog vad jag menar. Det finns flera som inte ens vill diskutera, utan säger att det finns inte, det är omöjligt. Kom med bevis först osv (och skulle det finnas forskning som stödjer, så hittar de "fel" på den forskningen som gör att den inte duger).

Och det är det jag reagerar mot, deras attityd, inte deras brist på tro, men inskränktheten och oviljan att se att det kan finnas saker som inte är "vetenskapligt bevisade". Att de ser allt i svart eller vitt, men missar gråskalan. Och det var det som fick mig att skriva mitt första inlägg i denna tråd ö h t. Och som nu gör att jag föreslår att vi gör en egen undersökning, med vetenskapliga förutsättningar (även om den inte kommer att få vetenskaplig status)

Nyfikenhet är snarare när man vill ha reda på mer, utan att ha förutfattade meningar, och utan att ta ställning för eller emot. Det är äkta nyfikenhet.


Jag håller inte alls med dig i att man ska tro på saker bara för att ingen vill spendera forskningspengar. Då kan man säga "hästar har osynliga vingar och kan flyga, ingen vill forska om det så tro på det så det är orimligt att kräva vetenskapliga bevis". Det är ren nonsens att väga in villigheten att forska i ett område ska påverka om man överväger att tro på det eller inte. Givetvis så utgår man från sina erfarenheter när man bedömer trovärdigheten och de fakta som finns. Tror man inte på något och ens sunda förnuft och erfarenheter talar emot så vill man givetvis ha bevis (helst oberoende forskning) för att tro på det.

Jag har inte någonstans sagt att man ska tro på saker bara för att ingen vill spendera forskningspengar. Tvärtom har jag påpekat att man inte ska tro blint på något, utan ifrågasätta allt och fråga sig vem som ligger bakom? syfte? osv.

Förövrigt så tror jag det är fullt möjligt att kommunicera med hästar (om än inte övertygad), däremot så känns mycket av det folk får fram genom samtal väldigt orimligt. En häst som påstår att den har ont i njuren (eller annat valfritt organ), ont i ett visst område jovisst men hur ska hästen förmedla "njure" till någon. Matte har inte tid med mig för hon har fått ett nytt jobb med längre resväg - känns lagom trovärdigt, hästars begrepp om mänskliga jobb, "ha tid" och resvägar är begränsade och att kunna förmedla det i bilder känns orimligt.

Det här håller jag helt och hållet med om. Det speglar i stort min egen syn på hästkommunikation. Frånsett att jag kanske å ena sidan ställer mig mer neutral (= vet inte vad jag ska tro, eftersom jag saknar erfarenhet), samtidigt som jag å andra sidan kan se en förklaring till de "orimliga" saker som "hästpratare" får fram, nämligen att de inte skiljer på saker som de får reda på genom hästen och genom andra kanaler.

Dvs i fallen som du beskriver så kanske "hästprataren" får bilder och känslor från hästen som kombineras med andra iakttagelser, t ex en onormalt blöt bädd i boxen, att hon fått reda på att ägaren fått nytt jobb i en annan stad osv. Ur "hästpraterens" och hästägarens synpunkt så är det inte fel att använda dessa iakttagelser, eftersom de ger ytterligare pusselbitar i pusslet om hästen. Men ur vetenskaplig synvinkel så är det "fusk".

Vad man måste vara medveten om är att "hästpratarsessionerna" som den vanliga hästägaren beställer inte har till syfte att vara vetenskapliga undersökningar om "hästpratarens" trovärdighet, utan mer hästpsykologisk rådgivning.

För att få reda på om det finns "äkta" "hästpratare" måste man därför göra en undersökning med helt andra förutsättningar, precis som du föreslog, och jag också har funderat på. Då först kan man ha något objektivt att diskutera utifrån.

Beroende på vad den kommer fram till så kan man diskutera vidare. Kanske har skeptikerna rätt. Kanske har de helt fel.

Men om det nu finns personer här som känner duktiga hästpratare, så kontakta dem och hör om de vill delta - ge dem en chans att visa sin förmåga.
Och låt de skeptiker som finns här vara med och planera upplägget och ta del av resultaten. Vill de inte det, så är ju deras skepsis endast förutfattade meningar, och en ovilja att ens tänka i de banorna.

Om alla deltar efter bästa förmåga och har insyn i undersökningen, så kan de inte heller bortse från resultatet genom att skylla på att det var fel personer eller hästar som deltog, upplägget var fel, hästpratarna fick information från andra håll, osv osv...

Möjligheten att få reda på mer finns, ta chansen att delta!



Känslor som tycka om, hunger, rädsla, smärta, glädje mm är mer i linje med vad som går att förmedla liksom konkreta saker om stall och hagar.

Se kommentarer ovan.
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Jag håller inte med dig alls, men ditt exempel är inget vidare, motorsports entusiasterna lär hålla sig på sin sida och strunta i miljöaktivisterna. Det är många som dras till forum av diverse slag för att debattera sina favoritämnen, även experter inom området, skeptikersiterna kallar sig för avrigt inte så utan håller sig till mer neutrala namn

Ett bättre exempel är exempelvis debatten om LCHF (kostinriktning), stenålderskost mfl kostinriktningar har debatterats (kanske fortfarande är) vilt på en tidigare nämnd skeptiker site. Massor av vetenskapliga referenser, diskussioner om detaljer forskningsresultat, vad folk forskade i och inte. Jag kan tänka mig vilda debatter om jaktens vara eller inte vara, barnuppfostran (aga) mm. På miljöfronten har vi kärnkraftsdebatten.

Bekämpa bilisten siten lär ha ont om besökare, lite väl många är beroende av bilar.

Naturligtvis håller sig motorentusiasterna på sin sida.

Ett annat, mer närliggande exempel kan vara hovslagar/verkningsdebatten som pågick här på buke. Om jag inte minns fel så var det flera hovslagare, bl a Uno Yxklinte, som gick man ur huse för att "motbevisa" bl a Strasseranhängare om att deras verkning inte var speciellt hästvänlig.
Men till slut gav de flesta hovslagarna upp (ett fåtal hänger väl kvar), eftersom argument helt enkelt var lönlösa - skor var i Strasseranhängarnas värld roten till allt ont. Punkt slut! I de här fallen så är det helt enkelt slöseri med tid att försöka diskutera, om någon har den inställningen.
(Tiden kom väl i kapp sen och visade vad metoden kan medföra i form av lidande för hästarna, och det fick en del Strasseranhängare att ändra åsikt, men det var nog mer det, än hovslagarnas argument, som hade inverkan).
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Jag undrar om vi läst samma tråd, om någon är inskränkt här är det snarare den som ogillar oliktänkande. De flesta om inte alla här är vanliga tänkande människor annars hade de inte ens givit sig in i diskussionen. Det blir mycket av att folk försvara sitt tänkande och en polarisering av åsikterna. Genom att kalla folk inskränkta (som dessutom är en förolämpning och mer av ett påhopp) så flyttar du fokus från diskussionerna.
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Naturligtvis håller sig motorentusiasterna på sin sida.

Ett annat, mer närliggande exempel kan vara hovslagar/verkningsdebatten som pågick här på buke. Om jag inte minns fel så var det flera hovslagare, bl a Uno Yxklinte, som gick man ur huse för att "motbevisa" bl a Strasseranhängare om att deras verkning inte var speciellt hästvänlig.
Men till slut gav de flesta hovslagarna upp (ett fåtal hänger väl kvar), eftersom argument helt enkelt var lönlösa - skor var i Strasseranhängarnas värld roten till allt ont. Punkt slut! I de här fallen så är det helt enkelt slöseri med tid att försöka diskutera, om någon har den inställningen.
(Tiden kom väl i kapp sen och visade vad metoden kan medföra i form av lidande för hästarna, och det fick en del Strasseranhängare att ändra åsikt, men det var nog mer det, än hovslagarnas argument, som hade inverkan).

Jag upplever det inte som om hovslagarna givit upp. De gav sig säkert in i debatten för att förhindra att fler ska ansluta sig till rörelsen då de upplever att många hästar far illa och dessutom får städa upp efter misslyckade Strasser anpassningar (liksom strasserfolket säkert upplever att de räddar hästar). Det är naturligt att diskussioner avstannar/vilar det brukar bli rundgång på argumenten efter ett tag. Det är sällan en diskussion på internet påverkar de redan frälsta men övriga kan dra nytta av den och ta åt sig fakta på ett helt annat vis när man ser båda sidor i farten.
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Humlan fortsätter t ex att flyga, trots att den enligt fysikens lagar är byggd på ett sätt som borde göra det omöjligt. Men de personer som har inställningen att allt ska bevisas vetenskapligt, borde i rimlighetens namn då inte heller tro på att det finns humlor som kan flyga...

Det där är nog det sämsta argumentet som hela tiden florerar runt när man ska "motbevisa" behovet av vetenskaplig fakta, det är en total myt. Den teorin var för guds skull uträknad i början av 1900-talet, vetenskapen har kommit så mycket längre sen dess!

http://www.dctech.com/physics/features/old/bumble.php
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Energier hör till fysiken, och även i stor utsträckning metafysiken. Men att överföra känslor och bilder = kommunicera, tillhör i fortfarande i första hand psykologins område när det gäller människor, och etologins när det gäller hästar. Många undersökningar borde också vara tvärvetenskaplig när man kommer in i gränsområdena.

Vad har metafysiken med detta att göra? Förklara gärna.
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Varför tycker du att jag är inskränkt. Bara för att jag inte tycker som du? Jag vill ha bevis att det fungerar. Inta bara att någon sagt så eller si. Då är det vetenskapliga bevis som gäller.
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Jag personligen är väldigt skeptisk efter att haft en på min på distans dock, som koppla min häst till hoppning, att han var en hon och "hon" mår väldigt bra men vill hoppa mera. Min är dock en gamal trav häst valck på 15 bast som jag rider western på. Men jag tror de finns folk som kan de där men jag har nog bara lyckats m fel person. Men pröva de skulle jag gjort :) De finns garanterat någon "där ute" som kan :) Prova prova :))
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Jag upplever det inte som om hovslagarna givit upp. De gav sig säkert in i debatten för att förhindra att fler ska ansluta sig till rörelsen då de upplever att många hästar far illa och dessutom får städa upp efter misslyckade Strasser anpassningar (liksom strasserfolket säkert upplever att de räddar hästar). Det är naturligt att diskussioner avstannar/vilar det brukar bli rundgång på argumenten efter ett tag. Det är sällan en diskussion på internet påverkar de redan frälsta men övriga kan dra nytta av den och ta åt sig fakta på ett helt annat vis när man ser båda sidor i farten.

Klart att den avstannar, när det inte spelar någon roll vad hovslagarna säger...

Alldeles oavsett detta så är inte internetforum en tillförlitlig vetenskaplig källa. Det blir lite löjligt när den som kräver vetenskapliga bevis inte själv hänvisar till en vetenskaplig källa!

Vad som är en "vetenskaplig källa" är klart definierat:

Följande är vetenskapliga källor:
- vetenskaplig tidsskrift
- vetenskapliga böcker
- enskilda kapitel ur en antologi
- konferenspublikationer (sk "papers")

Följabde är inte vetenskapliga källor:
- google
- wiki, t ex susning.nu, wikipedia.com
- webbsidor
- power-point presentationer
- studentrapporter
- föreläsningsanteckningar

Ofta krävs att en artikel är "peer-reviewed", dvs att den har granskats och godkänts av ämnesexperter och att författarna är erkända forskare.
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Angående de två skeptikersajterna, vad menar du med inte tillförlitliga? De som skriver är ofta mycket kunniga, men det viktiga är att de understödjer sina påstående med länkar, ofta till olika vetenskapliga journaler. Om du anser att Läkartidningen är en vettig källa förmodar jag att detsamma gäller dess internationella motsvarigheter.

Dessutom borde en diskussionssajt där olika åsikter bryts mot varandra vara perfekt för den som vill bilda sig en egen uppfattning?

Med "tillförlitlig källa" menar jag "vetenskaplig källa". Vad som räknas som "vetenskapliga källor" kan du läsa i inlägget ovanför detta.
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Varför tycker du att jag är inskränkt. Bara för att jag inte tycker som du? Jag vill ha bevis att det fungerar. Inta bara att någon sagt så eller si. Då är det vetenskapliga bevis som gäller.

När jag använder ordet inskränkt i detta sammanhanget, så menar jag inskränkt=begränsad.

Dvs att man är inskränkt = att man är begränsad av vissa ramar. I det här fallet är "ramarna" att man bara kan överväga sådant som är vetenskapligt bevisat.

Motsatsen är öppenhet = en förmåga att se utanför ramarna.
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Det var ju bra att du talar om vad du menar. Själv tycker jag att jag är väldigt öppen för nya saker. Men jag vill veta att det fungerar o inte är en massa trams. Jag är väldigt kritiskt i mitt tänkande. Köper inte saker bara för att någon säger att det fungerar. Mina erfarenheter av djurprateri är att det är rufffel o båg. Ja jag har provat olika. Kom inte o säg att just de var oseriösa, för det argumentet håller inte.
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Klart att den avstannar, när det inte spelar någon roll vad hovslagarna säger...
eller Strasserfolket, varför vara så partisk ;) men visst spelar det roll vad folk säger eller skriver, så länge någon läser det.

Alldeles oavsett detta så är inte internetforum en tillförlitlig vetenskaplig källa. Det blir lite löjligt när den som kräver vetenskapliga bevis inte själv hänvisar till en vetenskaplig källa!

Vem har påstått att internetforum är en pålitlig källa? Men är det nu som är löjlig, visst kan man fråga efter en vetenskaplig källa om något påstår något, och utan att hänvisa till en själv. Hur ska man för övrigt kunna hänvisa till en vetenskaplig källa om man inte har någon kunskap i ämnet utan frågar efter bevis på att en annans påstående håller.




Vad som är en "vetenskaplig källa" är klart definierat:

Följande är vetenskapliga källor:
- vetenskaplig tidsskrift
- vetenskapliga böcker
- enskilda kapitel ur en antologi
- konferenspublikationer (sk "papers")

Vetenskapliga tidskrifter är inte per automatik en vetenskaplig källa, det finns mycket i dem som är debatter, diskussioner (inte olika internetforum för den delen), där finns annonser, intervjuer mm. Det finns förvisso även vetenskapligt material

Jag har svårt att hålla med om att enstaka sidor ur antologier skulle vara en vetenskaplig källa, antingen är hela det eller som jag själv anser inget eller i vart fall bara vissa antologier eller utvalada delar som någon forskat på. Vetenskapliga böcker kan vara en vetenskaplig källa och konferenspublikationer.

Som reservation så kan man över lag säga att värdet av materialet beror dock på kvalitén och åldern, vetenskapliga publikationer från början av århundradet har definitivt begränsat värde.

Följabde är inte vetenskapliga källor:
- google
- wiki, t ex susning.nu, wikipedia.com
- webbsidor
- power-point presentationer
- studentrapporter
- föreläsningsanteckningar

Ofta krävs att en artikel är "peer-reviewed", dvs att den har granskats och godkänts av ämnesexperter och att författarna är erkända forskare.

Google - en sökmotor kan hjälpa en att hitta vetenskapligt material, men google i sig är inte en källa för något.

Vem har påstått att internetforum är en pålitlig källa? Däremot kan diskussioner på internet ge nya synvinklar, deltagarna kan vara kunniga (det kan mycket väl vara de som författar de enligt dig godkända materialet som delar) och peka ut källor som av dig är godkända.

För övrigt finns det internetsidor som innehåller av dig godkända källor. Bara för något är publicerat/skrivet på internet innebär det inte att det per automatik blir diskvalificerat som vetenskaplig källa.

I övriga exempel (egentligen stämmer det på allt) beror givetvis på vad de innehåller och vad de grundar sig på.
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

När jag använder ordet inskränkt i detta sammanhanget, så menar jag inskränkt=begränsad.

Dvs att man är inskränkt = att man är begränsad av vissa ramar. I det här fallet är "ramarna" att man bara kan överväga sådant som är vetenskapligt bevisat.

Motsatsen är öppenhet = en förmåga att se utanför ramarna.

Det var en väldigt inskränkt definition av inskränkt. förutom att folk faktiskt redan övervägt att det kan vara sant för att ens bekymra sig att fråga efter en vetenskaplig källa.

Du är bra inskränkt som anser att folk inte kan se utan för ramarna för att de frågar efter en vetenskaplig källa i en viss fråga. Du verkar förstås snarare ha definitionen:

Inskränkt = att inte tro på allt och allting utan någon form av bevis och som man är övertygad om att det inte fungerar

Öppenhet = Tro på allt och allting och kalla alla som inte tror på det man tror på för inskränkta.
-----------------------------------------------

Här är några synonymer på inskränkt, det är inte direkt snällt att kalla folk det.

1 begränsad, minskad, reducerad, snäv, trång 2 fördomsfull, dum, enfaldig, ensidig, trångsynt, enkelspårig, insnöad, intolerant, bornerad, dumdryg, snorkig

Det är vad du kallar dina medmänniskor här, de går snarare på vad folk i allmänhet menar med inskränkt och inte din begränsade definition.
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Dels har jag berättat om hur läkemedelsindustrin fungerar och varför forskning bara görs om saker som de kan ta patent på och därmed tjäna pengar på.

Är du insatt inom detta gebit eller läst dig till det hela?
Forskning bedrivs i väldigt stor mängd även utanför läkemedelsindustrin och hur gärna man än vill så går inte allt inom forskning att ta patent på och trots detta bedrivs väldigt mkt forskning.
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Jag har inte uttalat mig om "hästprateri" över huvud taget. Utan bara om hur dagens forskning oftast fungerar:
Ett företag vill ha något "bevisat", startar upp och finnansierar forskning i ämnet, och gör sedan vad de vill med resultaten (dvs publicerar resultaten om de är vad de önskade få fram, eller slänger dem i papperskorgen om de visar på något annat).

Detta kan jag rent ut säga att det till det stora hela är fel.

När forskning bedrivs så kommer det till en gräns att antingen ger det nån form av resultat,kanske inte det man 'trodde' skulle göra,men om det på nått vis blir en förbättring så fortsätter man på den linjen till det finns ngt att publicera.Är det så att man ser att nej,inget stämmer,då avbryter man den delen av forskning och konstaterar att ämne x eller metod x påverkar inte övht i denna del av forskning. (Obs,mkt generellt skrivet och för att inte talal om mkt förenklat,saker och ting är svårare än så.)
En publikation skrivs och det skall också finnas material som tåls att ifrågasättas för det görs.
Ofta blir det kompletterande studier för att 'bevisa' att ja,så är fallet,ibland förekommer fusk men då blir det STORA skriverier om det och man har 'kört sitt rykte i botten'. :grin:
 
Senast ändrad:
Sv: Hästpratare? Äkta?

Jag puttar upp min fråga om vad metafysiken har med hästprateri att göra. Svara gärna, jag är genuint nyfiken.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 538
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Jag har sedan tidigare skapat olika ”inlägg” om mitt stall, nu undrar jag en gång för alla vad ni tycker om mitt nuvarande stall. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 815
Senast: Diabetikern
·
Anläggning Läste i tråden om att sälja en äldre häst, och såg där åsikten att en gammal häst inte ska behöva byta miljö, flock, stall osv. Ser det...
2
Svar
37
· Visningar
3 720
Senast: kryddelydd
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag åkte och red en privatlektion på en ridskola 40 minuter bort idag. Min kamrat för dagen blev en söt brun ponny. När jag satt upp och...
Svar
5
· Visningar
1 649
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp