Bukefalos 28 år!

Hästpratare? Äkta?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästpratare? Äkta?

men internet som källa, kan ve verkligen lita på det ;)?

Om du funderar på om du ska lita på det eller så kan du ju kontrollera vem som är utgivare av den sidan och vem det riktar sig till.... Inte precis som ett webforum...

Du har efterlyst "vetenskaplig information", men uppenbarligen så vet du inte själv vad det innebär...
Det är inte "bara" att göra en undersökning...

Nu har jag lämnat hänvisning till information från ett universitet. Det är mer än vad du har kunnat göra :angel:
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

De webforum jag länkade till har dels diskussioner, dels länkar till olika vetenskaplig källor.. (Samt mindre vetenskapliga.) Exempelvis den här tråden: http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?f=36&t=12736 ;)

En annan sak; vad läkemedelsföretag gör och inte gör har väldigt lite med eventuell forskning om hästpratande.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästpratare? Äkta?

Om du funderar på om du ska lita på det eller så kan du ju kontrollera vem som är utgivare av den sidan och vem det riktar sig till.... Inte precis som ett webforum...

Du har efterlyst "vetenskaplig information", men uppenbarligen så vet du inte själv vad det innebär...
Det är inte "bara" att göra en undersökning...

Nu har jag lämnat hänvisning till information från ett universitet. Det är mer än vad du har kunnat göra :angel:

Ja man ska kolla på vem som står bakom informationen, det var just det jag syftade med min kommentar. Den kom dock efter att du sagt att internet inte är någon bra källa för vetenskaplig information. Självklart beror det mer på vad informationen innehåller än var man hittar den.

Jag tycker dock att du ska läsa en gång till, jag har då aldrig efterlyst information av vad vetenskap är, det har jag vetat länge. Däremot blir jag mer och mer tveksam till om du har någon som helst aning.
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Ett tillägg, man ska titta väldigt noga på vem som står bakom informatione, det finns en hel del sidor som inte riktigt är vad de verkar vara.
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Det var ju bra att du talar om vad du menar. Själv tycker jag att jag är väldigt öppen för nya saker. Men jag vill veta att det fungerar o inte är en massa trams. Jag är väldigt kritiskt i mitt tänkande. Köper inte saker bara för att någon säger att det fungerar. Mina erfarenheter av djurprateri är att det är rufffel o båg. Ja jag har provat olika. Kom inte o säg att just de var oseriösa, för det argumentet håller inte.

Det är bra att du är kritisk i ditt tänkande! Det är jag också!

Om du har provat olika "hästpratare" själv, och det inte har fungerat, så kan jag förstå att du vill ha "bevis" för att det fungerar. Men har du berättat det i något inlägg? Vilket? (i så fall har jag missat det).

Jag har själv ingen erfarenhet alls om hästpratare, och därför ingen åsikt om det. Men jag utesluter inte att det kan fungera (på det sättet är jag öppen). Detta innebär inte i sin tur att jag tror att det fungerar. I stället skulle jag vilja säga att min ståndpunkt är neutral - jag varken tror på det eller inte tror på det.

Det som jag reagerade på var det orubbliga kravet på "vetenskapligt bevis". När jag var yngre trodde jag också att allt som forskarna kom fram till var sant och att all forskning var helt opartisk för samhällets bästa.

Nu, när jag har fått inblick i hur den "vetenskapliga" världen fungerar, så har jag också sett hur pengarna styr, och även att det är svårt det kan vara att få forskarrapporter erkända och publicerade utan bra kontakter i den världen.

Och då är det för mig lite skrämmande att se hur så många människor litar blint på olika rapporter: i en stunden sk man äta GI, i andra stunden stenålderskost osv (Nu är det väl iofs inte alla de undersökningarna som uppfyller kravet på "vetenskaplighet", men de sprids ändå och folk tror (ibland) blint på dem, trots att många av undersökningarna motsäger varandera).

Ett kritiskt tänkande är för mig, att man inte köper alla rapporter och undersökningar rakt av (mer om att utvärdera dessa står det i länken till Karolinska Institutet-Universitetsbiblioteket, som jag skickade ovan).
Och att man själv använder sitt sunda förnuft och sin egen erfarenhet. Jag accepterar att något fungerar, om jag själv ser att det fungerar, och då har det inte så stor betydelse för mig om det är vetenskapligt bevisat eller ej, så länge jag har nytta av det.

P.S Hade jag haft så såliga erfarenheter av hästpratare som du tydligen har haft, så hade jag nog inte trott på det även om det fanns "vetenskapliga bevis".
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

eller Strasserfolket, varför vara så partisk ;) men visst spelar det roll vad folk säger eller skriver, så länge någon läser det.



Vem har påstått att internetforum är en pålitlig källa? Men är det nu som är löjlig, visst kan man fråga efter en vetenskaplig källa om något påstår något, och utan att hänvisa till en själv. Hur ska man för övrigt kunna hänvisa till en vetenskaplig källa om man inte har någon kunskap i ämnet utan frågar efter bevis på att en annans påstående håller.






Vetenskapliga tidskrifter är inte per automatik en vetenskaplig källa, det finns mycket i dem som är debatter, diskussioner (inte olika internetforum för den delen), där finns annonser, intervjuer mm. Det finns förvisso även vetenskapligt material

Jag har svårt att hålla med om att enstaka sidor ur antologier skulle vara en vetenskaplig källa, antingen är hela det eller som jag själv anser inget eller i vart fall bara vissa antologier eller utvalada delar som någon forskat på. Vetenskapliga böcker kan vara en vetenskaplig källa och konferenspublikationer.

Som reservation så kan man över lag säga att värdet av materialet beror dock på kvalitén och åldern, vetenskapliga publikationer från början av århundradet har definitivt begränsat värde.



Google - en sökmotor kan hjälpa en att hitta vetenskapligt material, men google i sig är inte en källa för något.

Vem har påstått att internetforum är en pålitlig källa? Däremot kan diskussioner på internet ge nya synvinklar, deltagarna kan vara kunniga (det kan mycket väl vara de som författar de enligt dig godkända materialet som delar) och peka ut källor som av dig är godkända.

För övrigt finns det internetsidor som innehåller av dig godkända källor. Bara för något är publicerat/skrivet på internet innebär det inte att det per automatik blir diskvalificerat som vetenskaplig källa.

I övriga exempel (egentligen stämmer det på allt) beror givetvis på vad de innehåller och vad de grundar sig på.

Den här definitionen om vad som är godkänt eller inte, är inte något som jag har hittat på. Det är den defintionen som gällde när vi skulle skriva uppsats på universitetet. Och det är en vedertagen definition för uppsatsskrivande studenter.

Du kan ha hur många synpunkter som helst på den, men om du själv ska skriva uppsats så får du finna dig i den defintionen om din uppsats ska bli godkänd!
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Det var en väldigt inskränkt definition av inskränkt. förutom att folk faktiskt redan övervägt att det kan vara sant för att ens bekymra sig att fråga efter en vetenskaplig källa.

Du är bra inskränkt som anser att folk inte kan se utan för ramarna för att de frågar efter en vetenskaplig källa i en viss fråga. Du verkar förstås snarare ha definitionen:

Inskränkt = att inte tro på allt och allting utan någon form av bevis och som man är övertygad om att det inte fungerar

Öppenhet = Tro på allt och allting och kalla alla som inte tror på det man tror på för inskränkta.
-----------------------------------------------

Här är några synonymer på inskränkt, det är inte direkt snällt att kalla folk det.

1 begränsad, minskad, reducerad, snäv, trång 2 fördomsfull, dum, enfaldig, ensidig, trångsynt, enkelspårig, insnöad, intolerant, bornerad, dumdryg, snorkig

Det är vad du kallar dina medmänniskor här, de går snarare på vad folk i allmänhet menar med inskränkt och inte din begränsade definition.


Som du mycket riktigt påpekar så finns det 2 betydelser av ordet inskränkt. Och jag har använt den i betydelse 1: begränsad, minskad, reducerad, snäv, trång.
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

De webforum jag länkade till har dels diskussioner, dels länkar till olika vetenskaplig källor.. (Samt mindre vetenskapliga.) Exempelvis den här tråden: http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?f=36&t=12736 ;)

En annan sak; vad läkemedelsföretag gör och inte gör har väldigt lite med eventuell forskning om hästpratande.

Mina inlägg gäller forskning i allmänhet, inte explicit forskning om hästpratare. I själva verket har mina inlägg mycket lite med "hästprateri" att göra. Det jag reagerade på är (fortfarande) övertron på vetenskapliga undersökningar.
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Du levererade en väldigt ytlig beskrivning. Hittar man en vetenskaplig uppsats på internet så är den lika mycket värdefull om man hittar samma uppsats på annat håll och ingen kommer ens att veta var du fick den ifrån då du rimligen hänvisar till uppsatsen och inte till sida www.xxx.com på internet. Använder du en bok från 1800-talet eller en debatt/insändare/annons i en vetenskaplig tidning som källa till en uppsats så kommer den troligen bli underkänd.

På universitetet så uppmuntras folk att tänka själv, och inte svara "men det står på listan".
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Är du insatt inom detta gebit eller läst dig till det hela?
Forskning bedrivs i väldigt stor mängd även utanför läkemedelsindustrin och hur gärna man än vill så går inte allt inom forskning att ta patent på och trots detta bedrivs väldigt mkt forskning.

Jag är mycket insatt, då min sambo har haft en hög position inom läkemedelsindustrin i Europa.
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Detta kan jag rent ut säga att det till det stora hela är fel.

När forskning bedrivs så kommer det till en gräns att antingen ger det nån form av resultat,kanske inte det man 'trodde' skulle göra,men om det på nått vis blir en förbättring så fortsätter man på den linjen till det finns ngt att publicera.Är det så att man ser att nej,inget stämmer,då avbryter man den delen av forskning och konstaterar att ämne x eller metod x påverkar inte övht i denna del av forskning. (Obs,mkt generellt skrivet och för att inte talal om mkt förenklat,saker och ting är svårare än så.)
En publikation skrivs och det skall också finnas material som tåls att ifrågasättas för det görs.
Ofta blir det kompletterande studier för att 'bevisa' att ja,så är fallet,ibland förekommer fusk men då blir det STORA skriverier om det och man har 'kört sitt rykte i botten'. :grin:

Det jag menar är inte att forskarna "fuskar", även om det händer ibland så är ju de personerna körda sedan, precis som du påpekar.

Det jag tänker på är att forskarna (och ibland även institutionerna inom universitet) är beroende av anslag/finansiärer. Idag är allt större andel av all forskning finansierad av företag eller olika intressegrupper. Dessa har alltför ofta så stort inflytande att de både kan styra vilken inriktning forskningen ska utvecklas inom, och ofta även makt att lägga locket på om de inte vill att resultaten av forskningen ska bli offentliggjord. Publiceras något som de inte önskar, så stryper de anslagen direkt.
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Mina inlägg gäller forskning i allmänhet, inte explicit forskning om hästpratare. I själva verket har mina inlägg mycket lite med "hästprateri" att göra. Det jag reagerade på är (fortfarande) övertron på vetenskapliga undersökningar.

Ja om man kallar att vilja ha en (vetenskaplig) källa för att ändra uppfattning om vad man tror på för övertro på vetenskap så har nog folk det i denna tråden.

Jag menar dock att ändra uppfattning bara för att någon påstår, fast man är övertygad om motsatsen, är i mina ögon bara korkat. I så fall föredrar jag övertro.

Nu handlar det inte om övertro utan en diskussion där somliga försöker övertyga andra om att ett fenomen existerar. Bevisbördan ligger då på de som försöker övertyga, det är så gott som omöjligt att bevisa att något inte existerar och alla är ju öppna för att det existerar då man frågar efter bevis.
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Du levererade en väldigt ytlig beskrivning. Hittar man en vetenskaplig uppsats på internet så är den lika mycket värdefull om man hittar samma uppsats på annat håll och ingen kommer ens att veta var du fick den ifrån då du rimligen hänvisar till uppsatsen och inte till sida www.xxx.com på internet. Använder du en bok från 1800-talet eller en debatt/insändare/annons i en vetenskaplig tidning som källa till en uppsats så kommer den troligen bli underkänd.

På universitetet så uppmuntras folk att tänka själv, och inte svara "men det står på listan".

Naturligtvis duger en vetenskaplig rapport även om den är publicerad på nätet. Läser du noggrannare så är det artiklar som är publicerade i en vetenskaplig tidning som räknas som "vetenskapliga artiklar" (och det finns också en del andra krav på dem, vilket framgår av min länk).

Man uppmuntras att tänka själv, men samtidigt finns det mycket tydliga regler som måste följas. Inte minst för att en undersökning eller en artikel ska klassas som "vetenskaplig". Det är därför ditt förslag till undersökning om hästpratare inte kunde tas rakt av, utan måste modifieras lite. Och det är därför undersökningen inte kan bli "vetenskaplig" om den utförs av mig eller dig, oavsett hur "vetenskapligt" upplägget är...
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Jag menar dock att ändra uppfattning bara för att någon påstår, fast man är övertygad om motsatsen, är i mina ögon bara korkat.

Ja, det är korkat i mina ögon också. Jag har aldrig påstått annat.

Och dessutom har jag förslagit möjligheten att göra en egen undersökning efter så vetenskapliga metoder som möjligt. Förutsättningarna finns, bara det finns några "hästpratare" som kan ställa upp...
 
Senast ändrad:
Sv: Hästpratare? Äkta?

Men jag vill ha vetenskapliga bevis på om det fungerar eller ej. För mig är det rappakalja. Sen om har provat eller ej har inte med saken att göra. Så efter som ingen kunnat prestera någon form av bevis så anser jag att det är ruffel o båg. Synd bara att att så många blir lurade på grund an andra människors girighet.
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Men jag vill ha vetenskapliga bevis på om det fungerar eller ej. För mig är det rappakalja. Sen om har provat eller ej har inte med saken att göra. Så efter som ingen kunnat prestera någon form av bevis så anser jag att det är ruffel o båg. Synd bara att att så många blir lurade på grund an andra människors girighet.

Om du får "vetenskapliga bevis" på att det fungerar, MEN har själv provat 10 olika "hästpratare" på 10 olika hästar utan att det fungerar. Skulle du då ändå tro på "hästpratare" bara för att det finns vetenskapliga bevis?

Om du inte har set några "vetenskapliga bevis", MEN har själv provat 10 olika "hästpratare" på 10 olika hästar, och funnit att flera av dessa "hästpratare" "fungerar". Skulle du då ändå tycka att det är "ruffel och båg", bara för att det inte finns vetenskapliga bevis?
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Om jag får det bevisat för mig på att det fungerar så ska jag tro på det. Men det ska vara vetenskapliga bevis. Jag börjar tro att du inte kan läsa vad jag skriver. Jag vill ha vetenskapliga bevis inte tro.
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Synd att du inte visat det hittills. Åh andra sidan är det väl snarare på nivån skrytfaktor än att det skulle bidra något nämnvärt till en diskussion om hästpratares vara eller inte vara.
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Som du mycket riktigt påpekar så finns det 2 betydelser av ordet inskränkt. Och jag har använt den i betydelse 1: begränsad, minskad, reducerad, snäv, trång.

Med en uppenbar risk att bli missförstådd i synnerhet med tanke på sammanhanget.
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Naturligtvis duger en vetenskaplig rapport även om den är publicerad på nätet. Läser du noggrannare så är det artiklar som är publicerade i en vetenskaplig tidning som räknas som "vetenskapliga artiklar" (och det finns också en del andra krav på dem, vilket framgår av min länk).
Jodå, läser jag annat än inläggen jag svarat på så står det säkert på många ställen, det var därför jag ville förtydliga att internet kan vara en okej källa och en vetenskaplig tidning inte. Det beror ju på vad och var man läser och inte alltid vilket media man använder.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 538
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Jag har sedan tidigare skapat olika ”inlägg” om mitt stall, nu undrar jag en gång för alla vad ni tycker om mitt nuvarande stall. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 815
Senast: Diabetikern
·
Anläggning Läste i tråden om att sälja en äldre häst, och såg där åsikten att en gammal häst inte ska behöva byta miljö, flock, stall osv. Ser det...
2
Svar
37
· Visningar
3 717
Senast: kryddelydd
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag åkte och red en privatlektion på en ridskola 40 minuter bort idag. Min kamrat för dagen blev en söt brun ponny. När jag satt upp och...
Svar
5
· Visningar
1 649
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Insektsspray
  • Föl 2020
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp