Hästpratare? Äkta?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästpratare? Äkta?

En häst jag var medryttare på för många år sedan fick ut en hästpratare och det mesta denne sa stämde faktiskt!

Hon berättade om ett stall där det hade varit stimmigt och ritade upp en exakt planskiss över stallet och exakt i vilken box hästen bott.. Det stämde PRECIS! Hästprataren var från en helt annan del av landet och kan omöjligt ha träffat hästen tidigare.. hon fick/ville inte ens veta namnet på hästen just för att det skulle vara mer trovärdigt!
Sen berättade hästen om att den blivit sjuk på ett bete inte långt från vårt stall då den var allergisk mot en växt på betet.. Hon berättade att det betet kallades nåt med Banan och att där stod lite fasta hinder som vi ibland brukade leka på vilket var roligt! Jaa,, det stämde! Hästen hade sommaren innan stått på ett bete som vi kallade Bananängen då den var formad som en banan.. där fick hästen mycket riktigt en allergisk reaktion och där fanns fasta hinder (stockar och sånt) som vi brukade busa på!

Hon berättade också att han haft personer som var lite "konstiga och gjorde konstiga ljud" på sin rygg vid ett flertal tillfällen och det stämmer också då han använts som handikapphäst en tid i livet!

Om det var ren tur att hon prickade detta eller om hon verkligen kunde prata med hästar vet jag inte.. men väldigt skickligt iaf!

Sen har jag en vän som kan prata med hästar som pratat med min häst.. Hon berättade också saker som varit omöjliga för henne att veta!
Vi hade precis flyttat in i stallet där hon stod med sin häst och efter några dagar så fick hon prata med vår kuse mest på skoj! Han berättade då att han var rädd för att bli körd då han varit med om en olycka där ena skackeln gick in i sidan på honom och det har faktiskt hänt tidigt i hans liv!!
Sen berättade hon att han samma dag hade börjat få lite ont i höger hov.. Vi kände och klämde men såg ingenting då men däremot dagen efter så var hästen mycket riktigt varm i hoven och markerade!
Skickligt det också!
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Läs igen och utgå från perpektivet att oavsett om det funkar att kommunicera med djur eller inte så är ingen perfekt och det finns lurendrejar inom alla områden. Dvs att om en till varit involverad i att försöka bota hästen kanske man hållt på längre utan att få resultat. Det är ett kanske med, det beror på omständigheterna.
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

KL

Jag ställer min frågan igen...vad är syftet med att anlita en hästpratare??

Jag har inte fått svar.....

Jag menar...om hästen är fysiskt sjuk fixar vet. det...är hästen psykiskt sjuk fixar man det med god hästhållning och sunt förnuft

Du kan få mitt svar.
Därför att man får svar som ingen annan kan svara på, när man har problem i vissa situationer som ingen anna kunnat förklara. Man kan få instruktioner om hur man ska arbeta med hästen, vart exakt man ska massera om den har ont eller är spänd, tex. Och i alla fall jag sett med just "min" kommunikatör så har slutresultatet varit helt lysande.
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Det är ju helt otroligt vilka enorma kunskaper om sig själv och sin omgivning som hästen sitter inne med!!?? Om detta får man inte lära sig ett dugg om man pluggar hästkunskap. Det borde ju vara det viktigaste ämnet för veterinärutbildning, hovslagare mm. Är det inte synd att folk som jobbar med hästar proffessionellt inte känner till detta? Av alla proffs inom hästnäringen som jag mött under alla mina år så har denna information gått om intet, jag har inte hört en enda av dessa ryttare, tränare, uppfödare, vet mm säga att hästen har ju enorm kunskap, inte bara hur det ser ut omkring den och kan skissa planritningar, den kan berätta om sina krämpor, andras krämpor samt hör och häpna, krämpor som den kommer att få??!! Detta kommer att revolutionera branchen.
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Du kan få mitt svar.
Därför att man får svar som ingen annan kan svara på, när man har problem i vissa situationer som ingen anna kunnat förklara. Man kan få instruktioner om hur man ska arbeta med hästen, vart exakt man ska massera om den har ont eller är spänd, tex. Och i alla fall jag sett med just "min" kommunikatör så har slutresultatet varit helt lysande.

Hästar måste vara skärpta, jag själv kan bara tala om var och hur det gör ont, inte har jag någon koll på hur man bör massera för att komma åt det.
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Ganska löjligt svar tycker jag.. jag skrev inte någonstans att detta var någon vetenskap, däremot att det var väldigt skickligt av dem att pricka detta rätt!
Som hästpratarna sagt själva så sänder hästarna ut bilder som de sedan tolkar och översätter till oss andra vanliga människor..
jag tycker iaf att det är jäkligt skickligt att denne kunde rita upp ett helt stall med ca 30 boxar där dörrar och allting var exakt rätt placerade utan att veta någon bakgrundsinfo om hästen!
Och just eftersom dessa metoder bemöts på detta sätt och inte kan bevisas vetenskapligt så är det väl kanske inte så konstigt att det inte används av veterinärer eller? Vilket ramaskri det skulle bli!
Jag tycker det är väldigt intressant men jag skulle inte våga lita på det som sägs i ett veterinärt syfte.. dock är det väl inte fel att lyssna på dem och undersöka ifalls å kan vara fallet?
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Du kan få mitt svar.
Därför att man får svar som ingen annan kan svara på, när man har problem i vissa situationer som ingen anna kunnat förklara. Man kan få instruktioner om hur man ska arbeta med hästen, vart exakt man ska massera om den har ont eller är spänd, tex. Och i alla fall jag sett med just "min" kommunikatör så har slutresultatet varit helt lysande.

Jag måste vara extremt trög...

Om hästen har ont eller är spänd syns ju det i rörelsemönstret?

Problem i vissa situationer.....vid hantering/ridning etc? Behöver man då veta varför hästen är sjukt rädd för får? Eller varför den är extremt huvudskygg?

Är det inte bara att hjälpa den hantera situationen...med sunt förnuft?
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Det är ju helt otroligt vilka enorma kunskaper om sig själv och sin omgivning som hästen sitter inne med!!?? Om detta får man inte lära sig ett dugg om man pluggar hästkunskap. Det borde ju vara det viktigaste ämnet för veterinärutbildning, hovslagare mm. Är det inte synd att folk som jobbar med hästar proffessionellt inte känner till detta? Av alla proffs inom hästnäringen som jag mött under alla mina år så har denna information gått om intet, jag har inte hört en enda av dessa ryttare, tränare, uppfödare, vet mm säga att hästen har ju enorm kunskap, inte bara hur det ser ut omkring den och kan skissa planritningar, den kan berätta om sina krämpor, andras krämpor samt hör och häpna, krämpor som den kommer att få??!! Detta kommer att revolutionera branchen.

För att inte tala om att vi inskränkta skeptiker tror att djuret häst uppfattar sin omgivning annorlunda än djuret människa, och att de lever i nuet har totalt fel. :devil:

Synd att de bara tänker som människor när de träffar hästpratare. Då hade de insett att t ex det där staketet de gått förbi utan att röra ett öra i flera år, inte plötsligt börjat äta hästar för att det blivit ommålat...
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

LOL. Borde inte då dessa sk hästpratare kunna prata tillbaka till hästen?! Fan va lätt att skola hästar på detta sätt, man behöver ju inte ens sitta upp... Kom igen nu ppl! "Lyssnä här brunte, din ryttare vill att du först ska hoppa oxern, sen trippel och kombinationen.":rofl:
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

LOL. Borde inte då dessa sk hästpratare kunna prata tillbaka till hästen?! Fan va lätt att skola hästar på detta sätt, man behöver ju inte ens sitta upp... Kom igen nu ppl! "Lyssnä här brunte, din ryttare vill att du först ska hoppa oxern, sen trippel och kombinationen.":rofl:

Tror du på fullt allvar att det är så det fungerar då förstår jag dina tvivel, men om man tänker logiskt borde man förstå att det inte är så komunikation mellan arter och mellan olika arter fungerar!
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Har inte orkat ta mig genom hela tråden, så det kanske är ngn som redan påpekat detta. Ber om ursäkt för upprepningen i så fall.

Jag tycker det är intressant att ställa sig frågan hur hästar uppfattar omgivningen. Som jag uppfattat det sänder hästen "bilder" till hästprataren som kan förmedla dem. Det som verkar genomgående för dessa bilder är att de återger hur människor uppfattar världen, dvs via framförallt synintryck och känslor. Men hästar har inte samma visuella system som vi har, och framförallt har de ett doftsinne som är in i h-e bättre än vårt, och som de troligen använder i väldigt mycket större utsträckning för att "avläsa" världen än vad vi gör. Vem har inte suttit på en häst i skogen som blivit oförklarligt rädd för ngt, trots att det inte finns ngt att se så långt (vårt) öga kan skåda? Troligen har den plockat upp ngn obehaglig skrämmande doft eller kanske hört ngt som vi människor inte har en chans att uppfatta.

Så varför ingår doftförnimmelser aldrig i "bilderna" som hästarna förmedlar till hästprataren? Eller ljud?
Hästar är också flyktdjur - deras sinnen är förmodligen fokuserade på att uppfatta faror och agera på dem. Detta verkar också vara märkligt frånvarande i "bilderna".

Så - nej. En hästpratare skulle aldrig komma över tröskeln till min häst.

Därmed inte sagt att det inte finns folk som är duktiga på att "läsa" en häst utifrån det kroppspråk hästar använder sig av.
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

dude, behöver du ens få bevis? Kom igen nu, tycker det är lite pinsamt med människor som ens funderar på sånt här. Skulle vara himla bra om det fungerade. :bump: tänk er: grisar som protesterar pga sin dåliga tillvaro i dagstidningarna LOL

Sorry åt er alla, men på mitt jobb på psyk medicinerar vi såna som tror sig kunna tala med djur XD

Tycker din sista mening andas ett förakt mot psyskiskt sjuka. Även det att du bemöter folk här på ett föraktfullt sätt, folk som du genom ditt inlägg ovan indirekt kallar för just psykiskt sjuka.
Rysligt att du jobbar med sjuka människor med den attityden. :crazy:
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Jag tycker det är mest tragiskt att "proffs" inte förstår att hästar kan tänka och uttrycka sig.

Ingen har på något vis förnekat det, snarare tvärtom. En del av oss anser bara att hästar tänker och uttrycker sig på hästvis, inte på människovis.
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

De bilder jag får av hästar liknar inte alls vår värld, på så sätt kan jag veta vilka som är äkta hästpratare och inte!

Som någon klokt påpekade så uppfattar djur färger och dofter på ett annat sätt än människor och de är så de förmedlar färger å dofter åxå!

Skulle önska att alla kunde se det jag får se ibland!:laugh:
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

*KL*

Är det någon som testat telepati med sin hund/hundar (lägger den här i och med det är ju telepati med djurkommunikation)?
Gör det. Mina hundar kan sitt och ligg när jag "tänker" att de ska göra det.
De gör det lite olika snabbt men resultatet blir att de antingen sätter sig eller lägger sig. Jag har 3 hundar och det funkar på alla 3.
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Kan hundarna se dig? I så fall är det troligare att dina hundar läser ditt kroppsspråk, även om signalerna är så små att en människa inte uppfattar dem. Det kan räcka med centimeterstora vridningar på kroppen...

Även om man själv tror att man är blickstilla och har ett helt neutralt ansiktsuttryck kan man konstatera att det inte är fallet om man videofilmar och ananlyserar filmen.
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Kan hundarna se dig? I så fall är det troligare att dina hundar läser ditt kroppsspråk, även om signalerna är så små att en människa inte uppfattar dem. Det kan räcka med centimeterstora vridningar på kroppen...

Även om man själv tror att man är blickstilla och har ett helt neutralt ansiktsuttryck kan man konstatera att det inte är fallet om man videofilmar och ananlyserar filmen.

testa när du sitter vid tv:n och kollar på den eller någon men har hunden i närheten.
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Det har gjorts vetenskapliga försök till att bevisa ifall att de människor som påstår sig ha telepatiska förmågor verkligen har det. Flera gånger faktiskt. Finns väl undersökningar som gjordes vid Lunds universitet väl? Hur som helst, det har, trots påstådda fantastiska gåvor, inte gått att bevisa hittills :crazy:
Själv vill jag påstå att jag är öppen för det mesta men jag har mycket svårt för att ta till mig det här. Om denna kvinna som nu är så oerhört träffsäker med ritningar och hela kittet, varför åker inte hon ned till Lund och utsätter sig för en RIKTIG kontrollerad prövning, där det absolut inte kan läcka ut förhandsinfo via telefon eller något sådant?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 369
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Jag har sedan tidigare skapat olika ”inlägg” om mitt stall, nu undrar jag en gång för alla vad ni tycker om mitt nuvarande stall. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 786
Senast: Diabetikern
·
Anläggning Läste i tråden om att sälja en äldre häst, och såg där åsikten att en gammal häst inte ska behöva byta miljö, flock, stall osv. Ser det...
2
Svar
37
· Visningar
3 674
Senast: kryddelydd
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag åkte och red en privatlektion på en ridskola 40 minuter bort idag. Min kamrat för dagen blev en söt brun ponny. När jag satt upp och...
Svar
5
· Visningar
1 629
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp