Bukefalos 28 år!

hästraser ni INTE gillar

Jag kan inte komma på någon ras som jag ogillar. Däremot finns det ju många raser jag inte skulle köpa till mig själv i nuläget, men det har inget med ogillande att göra utan bara vad som ger mig goda förutsättningar till det jag vill hålla på med.
 
Säkert med den byggnaden. Alltså, det finns rätt många här i bygden som har friesrar och tycker det är världens bästa hästar... men som sagt, jag har aldrig gillat varken temperament eller exteriör. Kan ju ha träffat fel individer dock.

Hur är tempramentet? Jag har aldrig umgåtts med en frieser, bara sett dem på avstånd.
 
Finns ingen ras jag genrellt ogillar. Men det finns många som jag inte skulle välja att köpa i nuläget. Framförallt ett halvblod/fullblod/etc som är avlad högt i blod. Inte så förtjust i cob-hästarna rent estetiskt med de kopiösa mängderna hovslägg och exteriör som en (väldigt) lightvariant av frisern.

Fjordingar är jag nyfiken på! Ridit en en gång som var fruktansvärd. Men sett så många fina på instagram.
 
Jag skulle inte vilja ha en fjording!
De är de enda hästarna som jag ALLTID ramlar av!
Tror att det är deras tvålform som gör att det är helt omöjligt för mej att sitta kvar.....
Nu har jag bara ridit 3 stycken i vuxen ålder. men jag har ramlat av alla 3.....

Sedan går islänningar bort, Jag har ridit en del islänningar, gick någon instruktörskurs på dom för 25 år sedan, men tycker att de är för små för en vuxen att rida, jag rider ju inte russ heller.
För övrigt rider jag inte alls numera, men saknar det!

* Jenny *
 
Islandshest, som gjør det vanskelig å finne utegangsplass for de fleste utgangene her er "kun for islandshest", islandshestfolk kan virke litt rase-istiske 🫣 for de vil aldri ha andre hesteraser i stallene eller flekkene sine, varmblods traver, fullblods... synes Islandshester er vinglete og jeg liker ikke ekstra gangarter, varmblodstravere er ubalanserte og de kjennes ofte som de ikke vet hva de skal gjøre med bena sine, fullblods, mest pga dårlige høver og den mengden med mat de må ha for å holde vekta...
 
Islandshest (som gjør det vanskelig å finne utegangsplass for de fleste utgangene her er "kun for islandshest") islandshestfolk kan virke litt rase-istiske 🫣 for de vil aldri ha andre.hesteraser i stallene eller flekkene sine, varmblods traver, fullblods... synes Islandshester er vinglete og jeg liker ikke ekstra gangarter, varmblods er ubalanserte og de kjennes ofte som de ikke vet hva de skal gjøre med bena sine, fullblods, mest pga dårlige høver og den mengden med mat de må ha for å holde vekta...
Jag vet flera Islandsstall (tex det jag står i) som tar emot hästar av liknande storlek dvs c-d-ponny, och det är ju utifrån att det blir svårt med fodergiva och större skaderisk med en betydligt större häst bland de andra mindre och att stallet och staketen inte alltid är anpassat för större hästar. Sen har man ju mindre gemensamt med andra raser iom att man rider för olika tränare tex.

Vi har aldrig haft någon med annan ras som varit intresserade av att stå hos oss, så tänker att det går åt båda håll :)
 
Jag brukar säga att jag främst tycker om araber. Men när jag tänker efter så har jag nog träffat lika många araber som jag direkt ogillar som de jag faktiskt gillar så eh.... Nu är ju rasen extremt varierande pga avsaknad av ordentligt avelsmål och att aveln är fri, så det är kanske inte så konstigt.

Så jag väljer att istället beskriva hästen jag gillar och ogillar, utan att fokusera på ras.

Jag älskar känsliga hästar. Viftar jag lite med handen så ska de flytta på sig. Spänner jag magen lite så ska hästen fokusera extra på mig och fråga "Vad ska vi göra nu?" Jag vill att hästen är extremt orädd annars och har full tillit till sin ägare. Jag vill ha en reaktion helst innan jag knappt själv har registrerat vad jag har gjort. Jag vill ha den omedelbart och gärna stor sådan.


Hästar som jag inte gillar blir då hästar där man måste bli fysisk för att de ska flytta på sig, hästar som går iväg med en som om man är en liten vante, hästar som man kan göra vad som helst på ryggen på dem utan reaktion osv osv. Det gillar jag inte. Min erfarenhet är att det ofta är kallblod som är såhär, men inte alltid givetvis.
 
Har svårt att se att det finns hästraser jag inte gillar. För mig landar det mer på individer. Jag vill ha en snäll, följsam och lagom känslig tanthäst som mitt varmblod är. Jag har inget behov av utmaningar i hästväg. Allmänt tunga eller höga hästar känns inte så intressant heller. En tung och brötig häst kan bli jävligt tung att hantera och en hög häst hamnar liksom väldigt högt upp vid all hantering.
 
Hur är tempramentet? Jag har aldrig umgåtts med en frieser, bara sett dem på avstånd.

Jag har ridit frieser en gång. Ut i skogen i alla gångarter och med kor som överraskade oss. Just den friesern hade tävlat i hög klass i körning så hon var väldigt lyhörd och trevlig! Så den hästens temperament var toppen! Men jag är inte så förtjust i rörelsemönstret. Det rör sig väldigt mycket upp och ner.
 
Jag tycker om alla typer av hästar. För ridning skulle jag inte välja:
1. En varmblodig körhäst. Byggd för show framför vagn och ofta dåliga förutsättningar att bära upp ryttare. (Undantag för vissa travhästar, då de inte avlats för bensprattel.)
2. En arbetshäst, typ ardenner. Mentaliteten kopplad med behovet att dra/arbeta är svår att applicera på endast hobbyridning.
 
Jag trivs inte med brötiga, buffliga, okänsliga hästar. Upplever att den mentaliteten är vanligast hos kallblodsraser. Personlighetsmässigt gillar jag ofta islandshästar och varmblodstravare - men de ligger fysiskt väldigt långt ifrån det jag vill ha hos en ridhäst.
 
hej jag är lite nyfiken på hästraser ni INTE tycker om/skulle köpa. själv tycker jag om de flesta hästar men tycker att vissa kallblod tex tinkers har för mycket man och hovskägg och de är lite för tunga typ. men de är fina. jag skulle heller inte vilja köpa en för hög häst (inte nån speciell ras) för det skulle göra svinont att trilla av. och jag skulle typ inte nå att borsta och sånt. men skriv några raser ni har svårt för och gärna varför :)
Jag gillar inte appolosor. De har ofta "elaka" ögon och de av rasen jag träffat har varit envisa, tjuriga, halvettriga satmaror.
 
Gillar har väl inte med saken att göra men jag skulle inte idag köpa Sv hbl, islänning, quarter, frieser, vbltravare. Inget med ett "yvigt" stort rörelsemönster som är rasbetingat tror jag.
 
Jag gillar inte appolosor. De har ofta "elaka" ögon och de av rasen jag träffat har varit envisa, tjuriga, halvettriga satmaror.

Den underbaraste häst jag någonsin fått äran att lära känna och rida är appaloosa. Ett hjärta av guld men stor integritet och definitivt introvert och vill känna sin människa innan hon ger sitt förtroende. Lyhörd och mjuk att rida och hantera.
 
hej jag är lite nyfiken på hästraser ni INTE tycker om/skulle köpa. själv tycker jag om de flesta hästar men tycker att vissa kallblod tex tinkers har för mycket man och hovskägg och de är lite för tunga typ. men de är fina. jag skulle heller inte vilja köpa en för hög häst (inte nån speciell ras) för det skulle göra svinont att trilla av. och jag skulle typ inte nå att borsta och sånt. men skriv några raser ni har svårt för och gärna varför :)

En häst med ryttare eller kusk är ett ekipage
En ryttare eller kusk utan häst är bara människa
En häst är ALLTID en häst

Oavsett ras :heart
 
Finns nog ingen ras jag ogillar speciellt, men däremot finns det raser jag inte kan tänka mig köpa, t.ex. frieser pga deras sjukdomsbild. Travare och andra raser/individer som lätt blir heta är inte heller något som passar mig.

Jag föredrar kallblod. Deras lugn och klokhet, samtidigt som de är envisa som synden, buffliga, har en massa egna idéer, m.m. Jag gillar lite utmaning i hästeriet och blir lätt uttråkad med en alldeles för snäll och försiktig häst. Ett plus i kanten är att kallblod ofta har en del tagel, hovskägg och är stora, vilket jag också föredrar. Så, alla raser/individer som inte är som det generelle kallblodet är sådana jag inte skulle vilja köpa, såvida det inte klickar rent individbaserat.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 433
Senast: WBanna
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 738
Senast: Valle
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 301
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
991
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp