hästraser ni INTE gillar

Jag vet flera Islandsstall (tex det jag står i) som tar emot hästar av liknande storlek dvs c-d-ponny, och det är ju utifrån att det blir svårt med fodergiva och större skaderisk med en betydligt större häst bland de andra mindre och att stallet och staketen inte alltid är anpassat för större hästar. Sen har man ju mindre gemensamt med andra raser iom att man rider för olika tränare tex.

Vi har aldrig haft någon med annan ras som varit intresserade av att stå hos oss, så tänker att det går åt båda håll :)
Hvor jeg bor, så finnes det knapt utegang. Men de som finnes er for islandshester. Selv de stedene hvor de skriver at de er åpne for andre raser, så slutter de å svare når du sier du har en fjording feks. Eller, som jeg, som skal kjøpe hest og må ha plass før jeg kan kjøpe, så prøver de å snakke deg rundt til å kjøpe islandshest enda jeg har sagt jeg ikke er interessert i å kjøpe islandshest (på en pen måte). Det er også staller som bare tar inn islandshester, og det er frustrerende når man leter etter plass, og det nesten ikke er noe ledig noe steder.
 
Hvor jeg bor, så finnes det knapt utegang. Men de som finnes er for islandshester. Selv de stedene hvor de skriver at de er åpne for andre raser, så slutter de å svare når du sier du har en fjording feks. Eller, som jeg, som skal kjøpe hest og må ha plass før jeg kan kjøpe, så prøver de å snakke deg rundt til å kjøpe islandshest enda jeg har sagt jeg ikke er interessert i å kjøpe islandshest (på en pen måte). Det er også staller som bare tar inn islandshester, og det er frustrerende når man leter etter plass, og det nesten ikke er noe ledig noe steder.
Jag har svårt att förstå norska (danska?) men det är klart att det är olika och det är ju upp till stallägaren vad de vill ha i sitt stall.
 
Jag skulle inte vilja ha ett engelskt fullblod, utifrån att de verkar ha dåliga hovar och kräva hur mycket mat som helst (i alla fall är det det jag hört). Jag skulle aldrig åka och kolla på en häst till mig själv som var större än 165 - vad är poängen med så stora hästar? Extremt tunga hästar skulle jag nog också välja bort, dvs tunga ardenners och liknande. Jag skulle inte heller köpa en skimmel igen i och med tumörer (vilket jag dock sa redan förra gången jag letade häst, och nu står jag här med en skimmel igen :p). Tinkrar och andra hästar med mycket hovskägg är jag inte superglad i, men jag hade kunnat köpa en - och sedan rakat av hovskägget ;)
 
Norsk. Og ja, jeg forstår det, men det er ingen andre raser som lukker stall/utegang for andre raser.
Nä, men det finns ju förklaringar, jag tycker inte det är jättekonstigt, både av praktiska och kulturella skäl. Sen är det heller inte helt unikt, ibland är det hoppinrikning eller dressyr och det finns önskemål om att man är inriktad på det, i travstall är det vanligt att det bara är travare. Islandshästar (med vuxen ryttare) är inte alltid välkomna i ponnystall eftersom man riktar in sig på barn och ungdomar. Så visst förekommer det.
 
Islandshästar, jag vill ha en häst som passar mig i storlek. Även om jag inte är lång så vill jag inte hänga med benen under magen och knappt något framför sadeln 😅 Har tyvärr aldrig sett någon med trevlig galopp heller, plattan i mattan eller fyrtakt.

Araber, fullblod och andra ädlare modeller tilltalar mig inte heller.
 
Jag gillar inte PRE. Tycker inte ens det är en ras, dom kan ju se ut precis hur som helst ;)
Men sedan älskar jag alla iberiska hästar när dom ser ut och är som dom ska, även om dom råkar vara en.. Ugh, PRE XD
 
Tycker om engelska och Irländska cobar, dom flesta ponnyraser (här ingår inte hästraser i ponnystorlek) inte helt fel med Partbred avlad cob eller ponny.
Finns även några linjer inom ridvarmblod jag tycker om om det är mycket fullblod i.
 
Jag vet att jag blir opopulär hos vissa användare nu, men jag har alltid haft svårt för araber. Kan inte sätta fingret på varför riktigt heller, det bara känns... nä.

På något vis känner jag mig träffad nu... :cautious: :D

Skämt åsido, araber är inte allas cup of tea vilket jag har förståelse för. Sedan vill jag verkligen inte dissa någon ras, de har alla sin charm och sin plats. Men ska jag nämna någon ras jag är helt ointresserad av så är det väl tinker (har aldrig träffat någon som är trevlig, snarast har de varit rejält otrevliga) och frieser (knepig kroppsbyggnad och knepigt temperament).
 
På något vis känner jag mig träffad nu... :cautious: :D

Skämt åsido, araber är inte allas cup of tea vilket jag har förståelse för. Sedan vill jag verkligen inte dissa någon ras, de har alla sin charm och sin plats. Men ska jag nämna någon ras jag är helt ointresserad av så är det väl tinker (har aldrig träffat någon som är trevlig, snarast har de varit rejält otrevliga) och frieser (knepig kroppsbyggnad och knepigt temperament).
Kan ha varit dig jag tänkte på ja:angel: Men jag håller med dig också, jag har träffat många trevliga araber, de är bara inte "min" häst. Alla hästar är fina på sitt sätt.
 
Om man jämför hund och häst så skiljer ju sig hundraserna åt betydligt mer än hästraserna till utseende, temperament och användning. Hundraser för mig kan delas in i "gillar inte alls" (bjäbbiga småhundar), "vill inte ha" (de flesta andra raser), "vill ha" (boxer). Hästar delar jag nog bara in i "vill inte ha" och "vill ha".

Sen är det väldig mycket mer på individnivå än med hund. Jag skulle kunna bli erbjuden världens mest underbara schäfer men jag vill ändå inte ha den. När det gäller häst är inte moderna halvblod alls min grej (för stora och känsliga), men om jag blev erbjuden ett som inte var för stort och som passade mig temperamentsmässigt skulle jag kunna tänka mig det.
 
Jag har lite svårt för svenska halvblod. Är det inte ständiga hältutredningar? Kotpelsförträngningar, lösa benbitar, kissing spines, krånglande SI-leder, magsår, förträngning i halskotepelaren, upp-som-en-sol-ned-som-en-pannkaka? Tycker mig höra "Den hästen har så otroligt mycket talang MEN...." Sedan verkar de vara experter på att skada sig i hagen.

Jag reserverar mig för att en viss typ av människa vill ha svenska halvblod, kanske tävlingsmänniskor, och att avvikelserna till viss del är handhavandefel. Dessutom verkar det inte helt ovanligt att avla på ett defekt SWB-sto eftersom stamtavlan är så fin.... Jag vågar inte köpa ett SWB.
Det handlar nog helt klart mer om ägare än om häst faktiskt, jag har inte den erfarenheten iallafall.
 
Jag har inget val av ras eftersom jag bor på Island. Men det finns en stor variation inom rasen, både storlek och gångarter. De som tilltalar mig mest är de som är mindre, lite kraftigare och stabila i temperamentet. Har dock själv nu en häst som jag tycker är på gränsen att vara för stor. Men hon har andra fördelar. Hade jag varit intresserad av tävling hade jag föredragit en annan typ av hästar.
Under mina hästår i Sverige var mina favoriter under 155, lite kraftigare och stabila, lugna och okomplicerade i hantering. Kan inte komma ihåg någon särskild ras som jag tyckte bättre om. Besökte min gamla ridskola i sommras och tyckte att alla hästarna var jättar. Fanns flera som var runt 170. Kan bara komma ihåg två ridskolehästar i den storleken från min tid där och det var hästar jag undvek att rida på grund av storleken. Islanshästar kom jag inte i kontakt med förrän på Island. Men det jag föll för, när den första hästkulturchocken lagt sig, var den enkla och naturliga hästhållningen och att jag väldigt sällan träffat på hästar med nerverna utanpå, aggressiva eller svårhanterade.
 
Jag har islandshäst, men förstår varför många väljer bort dem. Tycker det är rimligt och till och med bra om man inte är intresserad av extra gångarter, det komplicerar ju ridningen en hel del, eller ger i alla fall ett annat fokus. Sen är de ju inte hur stora som helst heller.
Vet jag sa när jag leta ny fjordhäst att hittar jag ingen vettig får det bli en islandshäst, mamma höll absolut inte med mig som inte ser tjusningen i rasen 😄 (ja det blev fjordhäst igen 🥰).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 431
Senast: WBanna
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 738
Senast: Valle
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 299
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
991
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp