Bukefalos 28 år!

hästraser ni INTE gillar

Spontant skulle jag säga att jag nog har ganska många raser jag inte skulle kunna tänka mig att äga, eller gillar mindre.. Varmblodstravare, fullblod (galoppörer), araber och andra mer "slimmade" hästraser. Här kan även slankare modeller av SWB och liknande även falla in. Den hästmodellen har jag aldrig funnit tilltalande. Gillar mer "stadiga" hästar, allt ifrån ardenner och nordsvenskar till biffigare dressyrhästar liksom.
 
Jag brukar säga att jag främst tycker om araber. Men när jag tänker efter så har jag nog träffat lika många araber som jag direkt ogillar som de jag faktiskt gillar så eh.... Nu är ju rasen extremt varierande pga avsaknad av ordentligt avelsmål och att aveln är fri, så det är kanske inte så konstigt.

Så jag väljer att istället beskriva hästen jag gillar och ogillar, utan att fokusera på ras.

Jag älskar känsliga hästar. Viftar jag lite med handen så ska de flytta på sig. Spänner jag magen lite så ska hästen fokusera extra på mig och fråga "Vad ska vi göra nu?" Jag vill att hästen är extremt orädd annars och har full tillit till sin ägare. Jag vill ha en reaktion helst innan jag knappt själv har registrerat vad jag har gjort. Jag vill ha den omedelbart och gärna stor sådan.


Hästar som jag inte gillar blir då hästar där man måste bli fysisk för att de ska flytta på sig, hästar som går iväg med en som om man är en liten vante, hästar som man kan göra vad som helst på ryggen på dem utan reaktion osv osv. Det gillar jag inte. Min erfarenhet är att det ofta är kallblod som är såhär, men inte alltid givetvis.
Jag tycker ofta araber verkar lite korkade och att du beskriver en akhal teké :rofl:
 
Kliver in tidigt i tråden utan att ha läst hela. sorry.

Jag har svårt för islandshästar. De har helt enkelt ett annat temperament och jag kan inte läsa dem. Annorlunda än ädlare raser.
(och så är de så håriga ;) )

Det där måste du utveckla.
 
Har hört fler hovslagare som inte gärna tar sig an irländare. På vilket sätt upplever du dem knepiga?
Väldigt reaktiva. Svåra att lugna och vissa kan vara dryga men det hjälper absolut inte att säga till utan det är bara att gilla läget och göra det bästa av situationen. Och ibland är de lugna ena sekunden för att explodera nästa. Sedan finns det såklart undantag har skott någon trevlig irländare också men då har jag nästan själv blivit förvånad 😂:)
 
Jag tycker inte illa om någon ras så. Men vissa raser har generellt inte vad jag söker i en häst.
Jag vill ju rida dressyr och hålla på med samling tex. Så en vb-travare tex är inte helt optimal för det. Även om jag kan tycka om deras skalle.
Jag hade ju islandskorsning med extra gångarter som köpts för att jag var skadad och inte kunde rida annat än islänningar då. Sen blev jag bättre och dressyrintresset och kunskaperna växte. Där var inte min gamle luddgubbe med kass exteriör öht för ridning optimal för att jag skulle kunna utvecklas. Men jag älskade honom och han fick stanna livet ut och vi hade skitkul tills han togs bort som 30-åring. Han var ruskigt smart och känslig. DET tycker jag om! Men jag vill ha en häst med fysiskt andra förutsättningar. Även om jag älskar islänningarnas skalle och tycker det är kul att jobba med elevers islänningar. Jag vill gärna en smart, känslig och het häst. Så jag är förtjust i tex iberiska hästar, araber, mer ferarrimodell på halvblod etc.
Tex Friesers tycker jag ofta är för flegmatiska för min smak. Alla är ju inte sådana. Men allt för många. Och många av dem rör sig på ett sätt jag inte uppskattar.
Men själva hästarna som individer tycker jag ju inte illa om! Och jag har ju sett hur den typen av häst har gett så enormt mycket glädje och kärlek till folk som vill ha sån typ av hästeri.
 
Nä, men det finns ju förklaringar, jag tycker inte det är jättekonstigt, både av praktiska och kulturella skäl. Sen är det heller inte helt unikt, ibland är det hoppinrikning eller dressyr och det finns önskemål om att man är inriktad på det, i travstall är det vanligt att det bara är travare. Islandshästar (med vuxen ryttare) är inte alltid välkomna i ponnystall eftersom man riktar in sig på barn och ungdomar. Så visst förekommer det.
Det er ikke vanlig i Norge, travstall på travbanen, javisst, men i andre stall så er det blanding av hestene, men mer segregert pga økonomi.
 
Men då finns det ju ändå stall med specialinriktning av olika skäl.
Ikke spesial innriktning, men har du penger til å ha hest på stall hvor det koster 10 tusen i måneden, så er du avskilt fra folk som ikke har råd. Men på sånne stall kan det finnes folk som har alle typer av hest. Så ingen som sier at her kan du ikke stå om du har islandshest eller varmblodig traver. Det går kun på økonomien. Mens Islandshest folket stenger ute alle.
 
Ikke spesial innriktning, men har du penger til å ha hest på stall hvor det koster 10 tusen i måneden, så er du avskilt fra folk som ikke har råd. Men på sånne stall kan det finnes folk som har alle typer av hest. Så ingen som sier at her kan du ikke stå om du har islandshest eller varmblodig traver. Det går kun på økonomien. Mens Islandshest folket stenger ute alle.
Och travstall gör samma - men det är en helt annan sak? Men om du absolut vill stå i ett islandsstall så är kanske det enklaste att skaffa en islandshäst 🤷🏻‍♀️ Eller flytta till mina trakter, vi har plats över och välkomnar hästar i samma storlek som en islandshäst.
 
Det där måste du utveckla.
Om temperamentet?

Jag har ju fött upp halvblod i många herrans år. Men är ID-kontrollant så jag har stött på väldigt många isisar. Både vuxna och föl. I den vevan när alla skulle ha pass gjorde jag hela turridningsstall.
Upplever dem(obs helt personlig åsikt) som lite avstängda. Lite jag skiter i dig, du är människa. De är också flockbundna på ett helt annat sätt än de jag födde upp och red.
Lite som att jag gillar retrivers med stor will to please och gärna lite flamsiga, med humor. Upplever inte isisar sådana.

Av alla stall jag besökt och alla hästar jag träffat har isisarna varit de tråkigaste helt enkelt. JAG får inte kontakt.
Kanske min person inte passar en islänning?
 
Om temperamentet?

Jag har ju fött upp halvblod i många herrans år. Men är ID-kontrollant så jag har stött på väldigt många isisar. Både vuxna och föl. I den vevan när alla skulle ha pass gjorde jag hela turridningsstall.
Upplever dem(obs helt personlig åsikt) som lite avstängda. Lite jag skiter i dig, du är människa. De är också flockbundna på ett helt annat sätt än de jag födde upp och red.
Lite som att jag gillar retrivers med stor will to please och gärna lite flamsiga, med humor. Upplever inte isisar sådana.

Av alla stall jag besökt och alla hästar jag träffat har isisarna varit de tråkigaste helt enkelt. JAG får inte kontakt.
Kanske min person inte passar en islänning?
Låter jättekonstigt, det är verkligen inte min upplevelse.
 
Jag tycker ofta araber verkar lite korkade och att du beskriver en akhal teké :rofl:
Jag upplever många araber som mycket intelligenta. Men jag upplever också att de är lite för känsliga för många människor. Och då kan det pga av att människan inte är känslig och snabb nog bli stressat och en mental krock liksom där människan upplever hästen som korkad och spattig. Den svarar egentligen bara på människans lite för stora, för många och kanske motstridiga signaler alt brist på förmåga att läsa in.

Min sambo är ju kiro för ekipage och anses vara en sådan som kan få även känsliga, bökiga hästar lugna och samarbetsvilliga under den korta tid han har med varje häst. Han har dock ofta haft svårt för araber(mentalt själv alltså.. inte gillat dem). Efter att vi snackat om det har han fått en helt annan syn på dem och tycker nu ofta om dem och får bättre kontakt med dem.
Sånt ser jag rätt ofta med araber.
Men ja, tyvärr finns ju också en del utställningsfolk som avlar på endast utseende och inte behandlar hästarna som hästar. Så där kan det ju tyvärr bli lite trist mentalt. Men där är det ändå tur att de är lite mindre i strl och känsligare. Ett halvblod som behandlats så hade nog varit betydligt farligare.
 
Väldigt reaktiva. Svåra att lugna och vissa kan vara dryga men det hjälper absolut inte att säga till utan det är bara att gilla läget och göra det bästa av situationen. Och ibland är de lugna ena sekunden för att explodera nästa. Sedan finns det såklart undantag har skott någon trevlig irländare också men då har jag nästan själv blivit förvånad 😂:)
Vad lustigt att du säger så! Min senaste var irländare och när vi skulle sko honom gick det alldeles finemang tills hovis skulle hamra ner sömmarna (eller vad man nu gör) och han freakade ut totalt och slet sig, förstörde grimman och vi fick hämta honom på andra sidan stallet typ O_o Samma häst som helt oförhappandes några dagar senare sprängde en järnhage, bröt benet och fick avlivas på plats. Nää aldrig mer en irländare tror jag....
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 560
Senast: WBanna
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
38
· Visningar
4 588
Senast: Fibusen
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 373
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 008
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp