Hästraser

L

linnean

Hejsan! Är det någon här som har lust att reda ut vad det är för skillnad mellan halvblod, varmblod, kallblod m.fl. Finns det några speciella drag hos varje ras eller vad skiljer dom åt? Jag gissar att dom kanske används till olika saker, men vad?

/Elisabeth
 
Hästraserna indelas sedan gammalt i tre huvudgrupper: Varmblod, kallblod och ponnyer.

Varmblod är lite elegantare, smäckrare hästar. Som varmblod räknas bl a fullblodshästar, halvblod och varmblodiga travare.

Kallblod är de grövre hästarna, som t ex arbetshästar. Bland kallbloden finner man nordsvensk, ardenner, jytsk häst, dölehäst m fl raser.

Sågär står det i Bonniers Stora Mulrimedialexikon om varmblod respektive kallblod:
"varmblod, en benämning på smäckra hästar, ridhästar m.fl., till skillnad från de kraftiga kallbloden. Varmbloden indelas i fullblod och halvblod."
"kallblod, en av de tre huvudgrupperna hästraser. De är grovt byggda, har lugnt temperament - därav termen kallblod, som inte åsyftar temperatur - och är lämpade för tungt arbete. Hit hör bl.a. den nordsvenska hästen, ardennern och shirehästen."

Immer
 
måste bara hoppa in och säga det att glöm inte att haflingern är ett varmblod! :)
 
Liten fråga bara. Till vad hör en övervuxen ponny? På körtävlingar så finns ju ponnyklass, hästar samt kallblod. Vart hör en Welsh Cob när den inte längre är D-ponny? Grov, hovskägg som kan se ut som ett kallblod när den inte rör sig MEN är "högre" i blod än det värsta fullblodet när den sätter igång. En lite stilla undra :confused:n bara.....
 
Oj, om jag skulle räkna upp ALLA varmblodiga hästraser skulle det nog ta ganska lång tid... :D

Immer
 
Intressant fråga, som jag också funderat över. Eftersom den är en ponny räknas den nog som ponny ändå, även om den blivit för stor.

Din beskrivning av den där coben låter som min Besten, som är kallblodstravare. :D

Immer
 
Haflingern räknas inte som varmblod. Den hörde tidigare till kallblod men räknas numera som ponny.
 
På körtävlingar räknas den inte som ponny när den är övervuxen. En ponny måste ha mätintyg då det är olika idealtider resp maxtider för de olika ponnykategorierna.
 
Den är ju registrerad i sin rasförening oavsett storlek. Hennes fråga löd "På körtävlingar så finns ju ponnyklass, hästar samt kallblod. Vart hör en Welsh Cob när den inte längre är D-ponny?"
 
Intressant fråga. Nästa fråga, tack! :D

Jag vet faktiskt inte svaret, men det skulle vara intressant att veta hur det ligger till.

Immer
 
Om jag får vara fräck och sticka ut hakan lite så tycker jag att det är jättefjantigt att bla. haflinger och frieser anser sig höra till varmbloden. Det syns ju lång väg att det är kallblod :crazy: Är det fult att vara kallblod?
Som det är nu är det i stort sett bara fjording, shire, nordsvensk och ardenner som räknas som kallblod och då kan man ju undra hur det kommer sig att fjordingen anses passa in där men inte frieser och haflinger :confused:
Vissa säger att det har med användningsområde att göra :mad: men nu för tiden använder vi de flesta hästar till att rida på oavsett ras. Andra säger att det har med temperament att göra :crazy: men en bra fodrad och tränad häst kan vara het oavsett ras :d
Tycker att det är jättelöjligt att folk på alla sätt försöker ta sin häst ur kallblodsgruppen :D Hästen blir inte annorlunda beroende på vilken grupp den tillhör. :banana:
 
Kallblod

Fjordingen måste väl höra till varmbloden? :confused: :D

Jag har då ännu inte träffat på någon trög eller slö fjording.
Alla har varit lika pigga och härliga att rida. :bump:
 
ja jag såg gärna att mina större cobbar gick som kallblod på körtävling. Fjordhäst är väl ett kallblod och inte änns klassad som ponny även om den har ponnyhöjd.
Min personliga smak gör att jag gillar kallblodsutseendet bäst. Maffiga med rejäl benstomme, hovskägg och utstrålning inga "klena sönderavlade halvblod med för mkt fullblodsblod i sig" ( Jag duckar redan från mockorna av halvblodsfolket :D) Är det inte det som är så underbart med hästar att det finns en ras som passar alla! :rofl:
 
Re: Kallblod

Fjordingen måste väl höra till varmbloden? :confused: :D

Jag har då ännu inte träffat på någon trög eller slö fjording.
Alla har varit lika pigga och härliga att rida. :bump:

Är alla kallblod slöa och tröga då eller? :confused: Eftersom en fjording inte kunde höra till kallbloden eftersom de inte var slöa och tröga...
 
Egentligen är det ganska löjligt att sitta och prata om vart den och en rasen hör egentligen, och varför hör den dit och inte dit osv.
Det är ju vi människor som hittat på alla dessa kategorier, och när de hittades på så fanns det väl tre tydliga typer av häst: varmblod, kallblod, och ponny.
Varmblod användes till ridning, kallblod som draghästar och ponnyer som klövjehästar kanske? Eller ridhäst till barn.

Men idag så finns det ju så många raser som har bytt användningsområde, och dämed kroppsbyggnad, och raser som uppkommit genom korsningar mellan olika hästyper, och raser som är av helt nya typer.
Så jag tror att hela klassificeringssystemet med varmblod-kallblod-ponny helt enkelt har blivit gammalt och förlegat.
Det håller inte längre.

Ta tex hästar som haflinge, tinker, fjording och frieser. De används både till körning och ridnig. De är kraftigare än varmvblod, men smäckrare än kallblod. Kanske borde man inför ännu en typ? Cob-typ?

Vad jag vill säga är att det finns ju inget genetiskt, typikt särdrag för varje hästtyp, som gör att man säkert kan säga vart varje hästras hamnar i för kategori. Detta eftersom de olika typerna inte är något som finns "på riktigt" utan helt enkelt ett påhitt av oss människor!
 
Bra skrivet!
Tänk om vi kunde få körsporten att ta åt sig detta med!
Dessutom så tycker jag att vi lägger till en till kategori- E! så blir det bra för oss som rider små hästar. :cool:
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
960
Senast: linlar1
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 957
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 500
Senast: Linda_A
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
7 883
Senast: Bison
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp