Bukefalos 28 år!

Haflingertråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden

KL

Ja då får väl jag också presentera mig ordentligt.

Jag heter Ulrika och är en inflyttad skåning från Dalarna. Jag har en 18-årig haflingervalack med okänd stam vid namn Romeo. Han har varit i min ägo sedan 2004. Jag började som medryttare och förälskade mig så klart totalt i denna egensinniga, buffliga men alldeles underbara lilla flinga.

Romeo konstaterades tyvärr ha artros strax efter att jag köpt honom så vi skogsmullar och tränar lite dressyr helt på hans villkor. Tydligen klarar han den här nivån av ridning. Jag är tacksam för varje ytterligare dag jag får tillsammans med min filur.

Och så en bild förstås.

Romeoisn.jpg
 
Sv: Haflingertråden

Har du någon bild på tösen?

Bäst att även jag presenterar mig ordentligt i den här nya tråden!

Jag heter Kerstin och har 5 haflinger:

Sindy, 32 år, e. Stromboli Hf.K. 50 u. Romy van Rosina Hf.3434, svenskfödd, sto. Så här såg hon ut i somras:
sindy07.jpg


Eldfuxens Wacker, 15 år, godkänd hingst, egen uppfödning, e. Knappekullas Winterson u. Sindy. Så här såg han ut i somras:
hassan07.jpg


Det är Wacker jag har i min avatar också!

Fira, 6 år, sto, importerad från Italien (Sydtyrolen), e. Antinor u. Tina. Så här såg hon ut när jag tittade på henne hos hennes uppfödare 2005:
Fira2.jpg

Huvudbild:
Firahuvud.jpg


Knappekullas Waradero, 1 år, hingst e. Eldfuxens Wacker u. Calzone och Eldfuxens Flicka, 1 år, sto, e. Eldfuxens Wacker u. Fira. Så här såg de ut i somras (Waradero är den mörka till vänster, Flicka är alltså den ljusa till höger):
folisar07.jpg


Waradero 1 vecka gammal:
waradero1vecka.jpg


Flicka någon dag gammal tillsammans med sin mamma Fira (ni ser gipsbandaget på Firas högra framhov om ni tittar noga):
firaolillaflicka.jpg


I stallet står även Knappekullas Cassiopeia, sto, 2 år e. Eldfuxens Adelante u. Calzone. Hon ägs dock inte av mig. Så här såg hon ut när hon var 8 timmar gammal:
cassiopeia8timmar.jpg


Jag ska ta lite nya bilder framöver! Ridbilder vore förstås kul, men det är så svårt att fota sig själv till häst, så det måste bli någon gång när jag har fotokunnigt besök!
 
Senast ändrad:
Sv: Haflingertråden

Ska strax ut till min flinga och ta lite nya kort så vi kan oresentera oss ordentligt oxå! :):bump:
 
Sv: Haflingertråden

Höll på att få panik ett tag när jag inte hittade tråden:eek:
Men nu känns det lugnt och tryggt igen:p

Det är väl inte fel med en ny tråd - det är ju redan ett par nya som har tittat in- VÄLKOMNA.

Nougat ett tips för att få en inblick i hur härliga och beroendeframkallande flingorna är och hur galna deras ägare är. Jag tror du genom att läsa lite i den tråden kan lista ut lite om hur dom är.

Haflingern är verkligen en allroundhäst. Det finns jättemånga olika användingsområden bara på detta "lilla" forumet. Allt från hoppning till western till NH till skogsturer till drressyr till AR till fälttävlan till skogskörning mm mm:bump: Tror knappt det finns gränser, så länge dom blir sysselsatta. Det märker jag i alla fall på min. Han trivs mycket bättre när han blir regelbundet motionerat och tränat.

En sak man ska vara uppmärksam på med flingor är att dom är egensinninga som synden:angel: och är därför inte alltid den optimala barnhästen som många verkar tro trots det lugna och stabila psyket:o

Hoppas det var till hjälp. Om ni andra håller med/inte håller med får ni gärna kommentera.
 
Sv: Haflingertråden

Nu är det visst snart dags att jag presenterar mig och min blonda busunge:angel:

Jag heter Louise och har ridit haflinger i ungefär 12-13 år, men det var inte förrän för 1 och ett halvt år sen jag fick min egen.

Wincent som han heter är en vallack på 12 år e. Liz. Wildkogel u. Ulli (Minns inte alla siffror). Han är som jag "född och uppvuxen" i Danmark och vi lärde känna varandra för tolv år sen när han föddes och jag var medryttare på hans mamma. När han hade fyllt 3-4 år var inte hans mamma så pigg längre och vi började rida in honom. Han såldes vid 5-6 års åldern när jag skulle åka utomlands.

Sen för 1½ år sen vill dom inte har kvar honom längre och den förre ägaren ("legendariska" G.V: Rasmussen) köpte tillbaka honom och gav honom sen till mig:D

Jag hade inte råd och tid med honom första året, men ville inte tacka nej till ett sånt erbjudande heller, så lilla Wincent kom på foder. Nu har jag halvfodervärd sen ett halvår tillbaka och vi jobbar hårt på att få hyfs på honom igen samt att bygga upp hans muskler.

Han har inte utvecklats så mycket senaste åren så vi har att göra med utbildning och uppbyggnad av muskler och kondis.

Försöka åstadkomma detta genom AR och ska nu i helgen nog lära oss lite om NH också.
 
Sv: Haflingertråden

Och sen får man väl sätta in lite kort på lilla charmtrollet också fast jag inte har så många bra än. Det har ju varit ett fruktansvärt väder för att ta kort ända sen han kom hem.

Här är ett från i vintras och ett från sommarn 2006 då jag fick honom.

DSC01775.jpg


Sommer2006Flytning128-1.jpg


Skulle önska man kunde sätta in alla gamla bilder, som man har tagit med den vanliga kameran. Hittade fram gamla fotoalbum nyligen - man blir helt nostalgisk. Hela familjen klagar på att det bara är kort på hästar och jag bara sitter och drömmer mig bort:love:
 
Senast ändrad:
Sv: Haflingertråden

Då är det kanske dags för mig att presentera mig och mitt haflingergäng. Jag heter Pia och förlorade mitt hjärta till haflingerrasen 1996 efter en semester i Österrike. Bodde då i Danmark och kom i kontakt med Tyroler-Haflinger genom Dansk Tyroler-Haflingeravel (DTH) vilket resulterat i att jag brinner för just tyroleravel. Mitt intresse är avel men även all form av markarbete samt lååånngga ritter och då mest ute i våra egna skogar. Tävling nja, är ingen tävlingsmänniska...... Hästarna har varit i mitt liv sedan jag var liten........och det är länge sedan.... men jag är fortfarande, i mitt hjärta, en liten stalltös som älskar hästarna.






Vi har en avelshingst liz.301/T Alpkogel, fem ston i avel, Ondula, Liva, Linéa, Gratitude och Samora samt fyra ungston
Grace, Sindey, Fabriella och Ondulein samt tre valacker Wetterling,
Wessel och liz.120/TWintertraum (kastrerad avelshingst). Väntar i år tre föl och har lite betäckningar på gång också.
Bilderna visar förra årets stoflock, några av dem fölar nu i april.

 
Senast ändrad:
Sv: Haflingertråden

Vi har en avelshingst liz.301/T Alpkogel, fem ston i avel, Ondula, Liva, Linéa, Gratitude och Samora samt fyra ungston
Grace, Sindey, Fabriella och Ondulein samt tre valacker Wetterling,
Wessel och liz.120/TWintertraum (kastrerad avelshingst). Väntar i år tre föl och har lite betäckningar på gång också.
Bilderna visar förra årets stoflock, några av dem fölar nu i april.



GUUUD!! Va ni har många egentligen:bow:

Behåller ni alla?:confused:

Hmmm jag börjar nästan känna mig lite ensam härinne:(. Var har ni tagit vägen allihoppa???
 
Sv: Haflingertråden

GUUUD!! Va ni har många egentligen:bow:

Behåller ni alla?:confused:

Hmmm jag börjar nästan känna mig lite ensam härinne:(. Var har ni tagit vägen allihoppa???

Nej, vi säljer dem! Fast det kanske man inte får skriva här:smirk:

Ungflocken står på "tillväxt" och efter avelsvärdering vid tre års ålder beslutar vi vad som ska ske då. Man måste nästan ha en yngre flock som kan hänga med i den framtida avlen, samt de äldre som man redan vet vad de ger.... om man nu vet det? En eller två hingstar är ju heller inte dumt + några valacker att rida på utan alla avbrott runt fölning, betäckning och brunst!:crazy:

Men nu till era fantastiska bilder och presentationer.
Men först till [B
Eldfuxen....... [/B]Vad underbart att höra att lilla Fira är bra i sin hov och tänk nästan det samma har vi gått igenom med Alpkogel hela hösten och vintern, också efter en elak hovböld i augusti. Han behandlades och stod uppstallad på Skara Djursjukhus ett tag!
Förresten en av orsakerna till att han inte visades på Strömsholm!!
Iser Oj vad Wincent liknar "våra" liz.135/T Wildkogel föl som vi fick efter honom då han stod hos oss 99!!
Arna Hanni är en riktig sötnos!!!
G-T Vilken underbar bild!!! När våra busar så då springer jag
med kameran:o
Ha en trevlig kväll hela Bukegänget och välkommen till alla nya om jag inte redan "sagt" det innan!;)
 
Sv: Haflingertråden

jag hoppas att alla är duktiga och är ute och tar nya bilder! :rofl:

Jaaa!!! Det hoppas jag med:bump:

Jag fortsätter min monolog medan jag väntar....

Jag sitter och googler lite på haflingerbilder, men på varannan bild man hittar dukar det upp en toffla som tydligen heter haflinger också... Visste ni om det:confused: Så här ser den ut:


1212274.jpg


Den ser ju varm och skön ut, men det var ju vackra flingor jag ville titta på...:(

Jag hittade i alla fall morfarn till Wincent, Liz. Afghan - visst är han vacker??:love:

lizafghan.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Haflingertråden

Linea pea hur håller du dem så SMALA eller är det knapert bete? Tycker våra kan gå på asknapert bete o ändå lyckas bli feta!
Jättevackra bilder!

Golden tinkaFy vilken fin bild!! Jätterolig! mamma vart helt frälst av den så hon bad mej spara ner den på datorn, ja gjorde d om det är ok? Så nu har hon den i sin mapp:D

I helgen blir det kurs 2 i NH-kursen ja går. corallarbete ska vi syssla me nu. mest join ups tror ja.. kommer säkert in bilder på en galen shone som attackerar en annan galning iklädd säkerhetsväst och hjälm :rofl:

Tofflorna såg förresten mysiga ut=) nästan lika mysiga som en flinga!
Men idag har jag syndat! Har kört maraton med ett varmblod (det var ASKUL) och jävlar vad det gick när han breddade bak!!
 
Sv: Haflingertråden

*kl*

Här är jag igen...vink vink.
Är ganska nyhemkommen från stallet och det har varit underbart väder idag.
Det gick super att rida och den nya lilla tjejen var med på kort skrittur på ca. 10 minuter.

Ni får blunda för de leriga hovarna/benen

Solskenstur
PICT0523-1.jpg


"Åh,,,sicken snygg tjej"
PICT0507.jpg


Vad är klokare än en haflingers öga :love:
PICT0511.jpg
 
Sv: Haflingertråden

Kolla denna!:oÄr det en haflinger tror ni? :confused:

Det ståt ju nåt med haflinger och Liz. Afghan är morfar till den. Är inte Midas (pappan) en haflinger med?:confused:

Den är ju väldigt grov och mörk i färgen.

http://images.google.se/imgres?imgu...liz.+afghan&start=90&gbv=2&ndsp=18&hl=sv&sa=N

Fuxen Pramet-Vulkan XV är inte en haflinger, det är en Noriker. De har ytterligare en norikerhingst på stationen, samt haflingerhingsten 1511 Matcho, men han är inte avbildad! :)
 
Sv: Haflingertråden

Vad fin nykomlingen är! Namn och stam tack!:)

persikan det är helt ok, till dig och andra som undrar hur man gör för att få en sån bild är att man har en syster man kan tvinga iväg och jaga hästarna :devil:, lr jaga och jaga tjoar man lite så springer dom!

resten av mina busbilder består av rumpor!:crazy:

Iser utöver dom där tofflorna finns det ju nån terräng bil med, som alltid dyker upp när man spanar efter Haflinger!

Är det ett typiskt wildkogel huvud han har?
Tinkas helsyster har ett likadant!;)
IMG_1506.jpg
 
Sv: Haflingertråden

Tack för ditt svar Eldfuxen! Ja min dotter vimseviljan vill ha föl av olika anledningar. Dels är mitt eget sto högdräktigt och Vilja är såå sugen på att få följa sin egen häst genom detta. Vi vet inte så mycket om hennes bakgrund mer än att hon är elva år, troligtvis har haft föl tidigare och är importerad från Tyskland. Dottern vill ha ett föl mycket för att få en häst till för eget bruk som liknar den hon har. Tror att skräcken för att hon försvinner en dag orsakat detta. Om vi skulle ha ett föl till så är det för att ha ytterligare en trevlig häst att rida, köra och gosa med. Inga större ambitioner annars. det jag kan se som ett problem är att dottern redan är 1,75 lång så frågan är om det är dumt att satsa på en sån liten häst då?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 800
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
2
Svar
22
· Visningar
1 283
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
19 20 21
Svar
405
· Visningar
11 132
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
5 149
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp