Haflingertråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden

Den ska vara lång, och innehålla många fina bilder och mycket info om alla våra fina flingor!
Men det är väl bara att börja om från början igen......./L

Hej! Jag heter Lisa o har en haflinger på 6 år som heter Hannie o kommer fr Tyskland. Hon är mer buffel än häst! Men snäll o charmig som bara en flinga kan vara.

 
Sv: Haflingertråden

Den ska vara lång, och innehålla många fina bilder och mycket info om alla våra fina flingor!
Blir tråden FÖR lång så missar ni chansen att fånga upp NYA haflingerintresserade, som inte orkar läsa ifatt flera 1000 sidor...
En annan aspekt är moderatorns, som behöver kunna ha någorlunda koll.

jag tänker flytta in den andra tråden in hit om ett tag så att den inte försvinner ur arkivet efter en tid utan nya inlägg, då kan ni alltid gå tillbaka till den och titta på fina bilder.
 
Sv: Haflingertråden

Bra med en ny tråd!! Med min sega dator tog det evigheter att få upp den gamla tråden.
Jag har ett sexårigt sto som jag håller på att rida in. (hon var inriden i Tyskland men sedan blivit lite skrämd) Jag har låte henne vila från ridningen i 3 månader och nu har jag börjat sitta på henne. Hon är känslig och lyhörd. Vill så väl. Nästa gång tar jag ett kort på henne och lägger ut här!
 
Sv: Haflingertråden

Bra, vi vill ju inte tappa alla fina flingabilder!

Eufemia:Välkommen till bukes trevligaste tråd! Namn och stam på din flinga tack! Det är roligt att se vem de är efter,vi väntar med spänning på bilderna!/L
 
Sv: Haflingertråden

kl.

OJOJ -här händer det saker!!!:D Gäller å hänga med så man inte missar några news!:eek::D
 
Sv: Haflingertråden

Välkommen till haflingertråden Eufemia! Spanade in din hemsida - väldigt intressant! :) Och helt OT: Såg att du har ett welsh cobsto från Burhult också - u. Brenhines! :love: Jag jobbade på Burhult 92/93, men då hade din lilla pärla redan flyttat därifrån. Brenhines fanns dock kvar, hon var så rar ...

Så svarar jag näst sista inlägget i gamla tråden också, från "rabalder" som skrev:

Dottern, Vimseviljan som tidigare skrivit i den här tråden vill ha föl på sitt sto nu. Jag är tveksam, vi får redan ett föl förhoppningsvis på en annan häst i år men hon vidhåller. Vad ska man göra? Hon har en haflingerkorsnig (troligtvis) Om hon nu skulle betäcka i år, vad kan ni då rekommendera? Med en Haflinger eller med något annat? Eller kanske inte alls? Det är en väldigt söt och trevlig häst hon har nu, fått mycket beröm av såväl veterinär som hovslagare.

1. Varför vill hon ha ett föl? Ska det säljas eller behållas för eget bruk?

2. Vet ni något alls om stoets stam? Hur ser hon ut? Styrkor/svagheter? Mer än att hon är söt och trevlig alltså! Det är nästan omöjligt att ge råd utan att veta mer om stoet, så peppra oss med info så får du säkert en hel del bra tips! :)

För övrigt är Eldfuxen så glad idag - hovslagaren var här nyss, och nu ÄNTLIGEN - efter ÖVER ETT ÅR - är ALLA spår efter Firas hovböld med efterföljande komplikation ("falsk hornpelare" som gjorde att hovis inne på Ultuna fick göra ett stort HÅL i hela hoven) HELT borta! :bump: Så nu ska min lilla oinridna och oinkörda 6-åring få börja träna. :banana: Det blev många versaler där, men Eldfuxen är så GLAD!
 
Senast ändrad:
Sv: Haflingertråden

KL

Oj, ny tråd! Det var ju i och för sig inte så oväntat när den gamla blev så lång och det är ju bara kul om fler nya hittar hit! Välkommen Eufemia!

Eldfuxen; vad skönt att ditt lilla sto blivit bra. Det verkar vara en ruskig hovböldskomplikation hon råkat ut för.

Jag har lite nytt roligt att rapportera. Ägaren till makens exmedryttarhaflinger hörde av sig igår och undrade om han inte hade lust att börja rida igen. De hade nämligen flyttat pållen till ett stall inte alls så långt härifrån. Himla roligt :bump::banana:.

Det är en supergo valack vid namn Alpenstern som passar maken som hand i handske. Vi ska försöka ta oss dit i helgen så kanske blir det några bilder till er.
 
Sv: Haflingertråden

jag tänker flytta in den andra tråden in hit om ett tag så att den inte försvinner ur arkivet efter en tid utan nya inlägg, då kan ni alltid gå tillbaka till den och titta på fina bilder.

:bow: tusen tack! den är en jättebra kunskapsbank och dessutom full av fina bilder och trevligt snack!

Eldfuxen: Vilka underbara nyheter! Ser fram emot att få följa er!
utte: roligt med en nygammal flinga! hoppas på många fina bilder framöver

Här är en bild på min "papperslösa" haflinger, för att bidra med liten bild i nya tråden. Han är en perfekt blandning mellan storhäst, ponny, stridsvagn och nallebjörn :love:
Janneisolen0802.jpg
 
Sv: Haflingertråden

Blir tråden FÖR lång så missar ni chansen att fånga upp NYA haflingerintresserade, som inte orkar läsa ifatt flera 1000 sidor...
En annan aspekt är moderatorns, som behöver kunna ha någorlunda koll.

jag tänker flytta in den andra tråden in hit om ett tag så att den inte försvinner ur arkivet efter en tid utan nya inlägg, då kan ni alltid gå tillbaka till den och titta på fina bilder.

:)Kan hålla med dig det var en jätte lång tråd. Synd också att missa nya haflingerfolk!
Tusen tack för att du är snäll och flyttar den gammla tråden!
Den innehåller mycket spännande och intressanta upplysningar och länkar. För att inte tala om alla fina foton, ett måste för oss haflingernördar!:bow


Bidrager med ett nygammalt foto på våra avelston, så här var det faktiskt förra året!
Välkommen till alla ny som hittat hit!:D
 
Sv: Haflingertråden

Gud vilket vackert kort Lineá Peá!!!!
Det finaste jag sett på länge:love:

Jaha, jag får väl oxå presentera mej då..

Hej jag bor i "Norrland" (Lindesberg) :rofl: heter Jessica Phersson och har ett haflingersto vid namn Shoshone som är 8 år i sommar.
E:Harras 10 U:Saffi 344 ue:Albertus
Hon blir troligen betäckt med Nachtmann i vår.

Hennes användningsområde är väldigt allround!=)
Just nu håller vi mkt på med NH.

IMG_0111-2.jpg


Gud va skoj eldfuxen att du kan börja arbeta henne nu, ser fram emot att höra om edra framsteg=)
Än är det inte för sent kom ihåg att kallblod inte är fullvuxna förens 5-6;)
 
Sv: Haflingertråden

*knapplån*
Sara heter jag! Har ingen egen Haflinger än men har sedan 14 år tillbaka hjälpt till i ett stall fullt med flingor!:D
 
Sv: Haflingertråden

Hejsan alla flingor där ute!:D

Jag undrar bara om man kan rida en Flinga när man är vuxen(Jag är 15 nu,ska fylla 16år) och hur viktbärande är dem?.. Nyfiken på ALLT om Flingor !Flingor!:D

Snälla NI skriv hur Flingor är!!:banana::love:

Tacksam för svar!!!!
 
Sv: Haflingertråden

Dom flesta här på forumet är vuxna och rider haflinger! :)
Så självklart kan du det, haflingern är en jättebra ungdoms/vuxen häst!

Hur mkt dom kan bära är ju väldigt inviduellt! men alla hästar här bär 70kg + 20 kg w-sadel utan problem!
Men väger man över 70-80 kg, kanske man inte ska välja en liten lätt haflinger, utan nån som passar ens kropp!

Själv är jag inte intresserad av flingor under 147cm, eftersom jag känner mig för stor på dom!;)
 
Sv: Haflingertråden

Tack för svaret golden_tinka!:D
Ja, jag kommer INTE väga 90 kg,inte äns 70kg(Hoppas jag:S)
Hur höga är flingor, är dem en allround ponny/häst?,SKRIV allt!:D:D:D
 
Sv: Haflingertråden

Oj..men hejsan...vilken tur att kikade in här i kvällningen så jag hann läsa alla inlägg som redan droppat in :D.

Ja,,det var väl kanske bäst med en ny tråd...fast undra hur lång tid det tar innan denna är uppe i X antal inlägg :rofl:.

Jaha...då ska vi se. Jessika heter jag och bor utanför Falköping i Skaraborgs län. Är flingägare sen september -07 men fick upp ögonen för rasen redan vintern -06.
Har två hästar sedan innan (ej flingor) och egentligen var det inte meningen att jag skulle köpa den här tredje men smalt ju som is i solsken när jag såg honom på morgonen dagen efter han kommit. Maken var med och efter en kort provrunda på 5 minuter så tittade jag bedjande på min man, med de bästa valpögonen jag kunde åstadkomma och sen var det klart :p:D. Och faktiskt så smalt min man lite också ;).

Vi har fortfarande inte kommit igång så värst mycket pga. olika komplikationer men nu är allt grönt och han kommer göra sin tävlingsdebut framåt sommaren någon gång förhoppningsvis.
Ja visst....det är western vi håller på med :D
Vi har tom. "snitzat" till det lite så vi kallar oss för "Team Western Haflinger".

I går anlände en till flinga till vårat stall...dock inte min...tyvärr ;)...och denna flinga kommer även hon ingå i vårat "Team" om allt blir som det är tänkt.
Tja..vad vill jag då med rasen? Jo, målet är att så småningom utöka med ett sto och kanske även ett till framöver.
Avel i liten skala är det jag vill pyssla med och målet med aveln är att få fram en modell som passar mig (och andra) till just westernridning.
Försöker lära mig så mycket som möjligt om denna ras och just nu är det linjer, stammar och avel som studeras för fullt.

Oj..oj...vad jag babblar på,,,men några bilder på killen kan ni väl få, även fast många av er har sett dom tidigare.

Välkommna alla nya flingentusiaster :bow:
 
Sv: Haflingertråden

Åh..jag förstår att du är glad. Jag ska hålla tummar och tår för att allt ska gå bra även i fortsättningen.
Har du någon bild på tösen?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 716
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
13
· Visningar
544
Senast: Enya
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 386
Senast: Sassy
·
Övr. Djur Jag spontanköpte sex ägg på Ebay för drygt två veckor sedan. Tänkte väl egentligen inte skapa en geen tråd för dem, men när de faktiskt...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
9 992
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp