Bukefalos 28 år!

Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ingen som uppdaterat om något sen i söndags.
Har vår värld stått still? ;)


Grima har i alla fall gjort två kanonpass i paddocken i både söndags å måndags, så idag blev det ett lättare tömmkörningspass i paddocken. Hon kändes lite trött så blev bara lite lugnt joggande.



Nyrakad är hon oxå. :)
 
Det är intressant hur mycket hästarna påverkas av sina hästkompisar.

Tyra har ända sedan hon flyttade in hos oss haft en bästis,de har kamperat ihop i vått och torrt, varit de som lekt mest i hagen, ätit ihop och sovit ihop.

I somras flyttade bästisen, och efter ett tag kände jag att Tyra fasen var ledsen.. Stod ensam i hagen, kom inte fram som hon brukar. Rörde sig inte alls så mycket i hagen som hon brukar. Kändes avig vid ridning, började bromsa på uteritter och det kändes inget kul. Tyra fick en vila, veterinärkoll osv men inget.

Känslan av att hon varit ledsen har hängt kvar. Men nu för en månad sedan eller så flyttade ett nytt ungsto in i flocken, och hon och Tyra har blivit kompisar! Och se på tusan, jag har fått min häst tillbaka! Glad och framåt vid ridning, glimten i ögat är tillbaka! Busar i hagen, kommer när man ropar.. Gamla glada Tyra är tillbaka. Hon bara kände sig ensam. :)
 
Tindra har aldrig riktigt blivit den samma som efter att hennes bästa kompis tragiskt gick bort. Kengála bröt benet och fick tas bort på plats i hagen och Tindra sörjde verkligen. Veckan efter stannade hon alltid till på den platsen K låg på och bara stod en stund när man tog in henne.
Och helt som hon var innan har hon inte blivit igen.

Malin
 
Åh va jag är sugen på att ta av eksemtäcket nu och inte ta fram det förrän i april! Men jag vet inte om jag vågar....har ni andra kvar täcket på era eksemhästar?
 
Åh va jag är sugen på att ta av eksemtäcket nu och inte ta fram det förrän i april! Men jag vet inte om jag vågar....har ni andra kvar täcket på era eksemhästar?
Syrpas är av nu, hon har inte visat något tecken på kliande (än). Hon har blivit så mycket bättre med bensylbensoat, så jag vet inte vad jag ska ge äran för att hon inte drabbas nu.
 
Syrpas är av nu, hon har inte visat något tecken på kliande (än). Hon har blivit så mycket bättre med bensylbensoat, så jag vet inte vad jag ska ge äran för att hon inte drabbas nu.

Jag har också använt bensylbensoat i några veckor och det har hjälpt! Vi bor bra med öppen trädfri hage där det blåser mycket och jag har inte sett några knott vid kvällsfodringen på drygt en vecka. Jag brukar kunna ta av vid älgjakten (nästa vecka) så frågan är om jag ska ha is i magen några dagar till och sen prova.
 
Mina har inte eksem men det var rejält med knott för bara nån vecka sedan (västsverige)

Bor i Västra Värmland och senaste veckan har jag inte sett några knott alls och det är kallt och blåsigt. Men väntar nog några dagar till. Är inte hemma under helgen och kan ha koll så då är det dumt att ta av nu.
 
Åh va jag är sugen på att ta av eksemtäcket nu och inte ta fram det förrän i april! Men jag vet inte om jag vågar....har ni andra kvar täcket på era eksemhästar?
Vi har pockat av nu, bor i Norrtälje. Men vi har haft ett gäng kalla nätter nu och idag nådde temperaturen inte upp till 0 förrän vid 10-tiden. Plus öppet och nära havet, så ofta blåsigt. Dock är det ens på sommaren inte i närheten så mycket knott som vi hade i Värmland när jag bodde där, vissa år där satt eksemtäckena kvar till november. Så det är svårt att svara på hur läget ser ut där.
 
Fölets 3-åriga helbror kvalade förresten till unghästchampionatet i år, lite kul. Vi har dock inte möjlighet att åka dit, kan förhoppningsvis bli "riktig" bedömning om några år istället. ;)
 
Åh va jag är sugen på att ta av eksemtäcket nu och inte ta fram det förrän i april! Men jag vet inte om jag vågar....har ni andra kvar täcket på era eksemhästar?
Grima har gått utan täcket i några dagar nu.
Ett liiiitet kliande har hon gjort men de är så litet så de går väl att jämföras med ett "vanligt"kliande hos en frisk häst. Hon verkar klara det bra i alla fall, men de har varit kallt och blåsigt i några dagar.
Bor på västkusten, några mil norr om Göteborg.
 
Grima har gått utan täcket i några dagar nu.
Ett liiiitet kliande har hon gjort men de är så litet så de går väl att jämföras med ett "vanligt"kliande hos en frisk häst. Hon verkar klara det bra i alla fall, men de har varit kallt och blåsigt i några dagar.
Bor på västkusten, några mil norr om Göteborg.

Kallt och blåsigt här också sen en vecka tillbaka och jag har inte sett ett enda flyfä. Är inte hemma under helgen men jag provar nog att plocka av i mitten av nästa veckans får jag ta på igen om det skulle behövas.
 
Kallt och blåsigt här också sen en vecka tillbaka och jag har inte sett ett enda flyfä. Är inte hemma under helgen men jag provar nog att plocka av i mitten av nästa veckans får jag ta på igen om det skulle behövas.
Igår åkte det på igen då det var helt stilla å MASSOR av knott, Ursh å fy :yuck:
 
Ja, här är inte så himla mycket att uppdatera om egentligen. Mina dagar går för tillfället till att skriva uppsats (fy farao....) och jag ser så mycket fram emot att börja jobba i januari. Känns helt galet, så många år på universitetet och snart är jag EXAMINERAD. Och ett år senare legitimerad. Hoppas jag ;)
Jag har ett litet gött gäng elever som kämpar på duktigt med sina hästar, vi träffas ungefär en gång i veckan och det går stadigt framåt. Efter vintern kommer förhoppningsvis vår vän från Island hit och håller kurs, han är underbar att rida för och riktigt bra problemlösare och unghästtränare. Jag var där i september och red flera lektioner om dagen för honom och fick en sådan härlig aha-upplevelse! Hade jag inte varit gammal och på väg ut i landstingets tjänst hade jag åkt dit och jobbat istället ;)
Snorri har blivit mamma-dotter-häst, fast mest mammas. De är så duktiga ihop, jag blir så stolt :) Gulleponny!

Största och mest spännande just nu är att världens bästa häst (nej, inte partisk...) förhoppningsvis kommer att stå på stallbacken här till helgen. Jag vågar inte säga mer, det är mycket som ska funka innan jag kan andas ut på riktigt. Men jag lovar, i helgen så får ni och hela världen veta mer! :D
 
Olga för några veckor sedan:
12003029_10153671695054612_5246917506766524432_n.jpg
 
Ja, här är inte så himla mycket att uppdatera om egentligen. Mina dagar går för tillfället till att skriva uppsats (fy farao....) och jag ser så mycket fram emot att börja jobba i januari. Känns helt galet, så många år på universitetet och snart är jag EXAMINERAD. Och ett år senare legitimerad. Hoppas jag ;)
Jag har ett litet gött gäng elever som kämpar på duktigt med sina hästar, vi träffas ungefär en gång i veckan och det går stadigt framåt. Efter vintern kommer förhoppningsvis vår vän från Island hit och håller kurs, han är underbar att rida för och riktigt bra problemlösare och unghästtränare. Jag var där i september och red flera lektioner om dagen för honom och fick en sådan härlig aha-upplevelse! Hade jag inte varit gammal och på väg ut i landstingets tjänst hade jag åkt dit och jobbat istället ;)
Snorri har blivit mamma-dotter-häst, fast mest mammas. De är så duktiga ihop, jag blir så stolt :) Gulleponny!

Största och mest spännande just nu är att världens bästa häst (nej, inte partisk...) förhoppningsvis kommer att stå på stallbacken här till helgen. Jag vågar inte säga mer, det är mycket som ska funka innan jag kan andas ut på riktigt. Men jag lovar, i helgen så får ni och hela världen veta mer! :D

Kul att bli klar med utbildning! Det blir jag med och har fått AT-tjänst tom, så livet är utstakat ett par år till. Vill minnas att vi började på läkarprogrammet samtidigt, men du har bytt va?

Ser också fram emot att börja jobba, då kanske jag kan vara med och uppdatera i den här tråden. Just nu har jag varken tid eller pengar så det blir varken hackat eller malet av hästandet. Ser verkligen fram emot att komma ut på nån kurs igen!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Frågan ser ni ovan: Om du fick skapa ett dressyrprogram, hur skulle det se ut? Vore roligt om ni skulle skriva några generella krav ni...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 977
Senast: Habina
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: Lady_S
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok *Ler sött och fladdrar med ögonfransarna" 6 maj Arcus "Steg till arbete" - ett drömscenario om arbetsterapeuter och arbetskonsulenter...
Svar
2
· Visningar
355
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 773
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Livförsäkring
  • Avliva aggressiv hund
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp