Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Michis

Trådstartare
Skapar den nya tråden med att tala om att prinsen var GRYM idag! :love:
Imorgon ska mamma se honom för första gången på 2 månader!
 
Nu när mitt nya liv som yrkesarbetande lokförare med lön som kommer in varje månad är planen att jag ska rida mer lektioner och kurser. Har blivit väldigt lite sådant på sistone pga pengabrist. Imorgon ska jag till Stenholmen och rida för fantastiska Emma. Ska bli galet kul. Men varför blir man så himla nervös? Jag tycker det har känts apdåligt ridmässigt hela veckan. Antar att det är för att man så gärna vill att det ska gå super. Men å andra sidan är det för att få lära sig nya saker och få nya intryck som man rider lektion! Ser verkligen fram emot imorgon. Tar med både Diskó och Traktorn :up:
 
Satt upp på min bebis idag för första gången på 1½ månad (han har vilat).
Det senaste har vi haft det lite körigt tillsammans vad gäller kommunikationen. Han har velat en sak, jag en annan, det var mycket i hans lilla huvud efter inridningen och idag - trots 1000 nerver och energi som en atombomb lyssnade han så JÄVLA BRA!! Fick en riktig "ahaa-känsla" och han var framme för ALLT med världens bästa inställning. Vilan har gjort susen och idag gjorde han mamma stoltare än någonsin!! (Han gör mig alltid stolt och glad) men idag!! ÅÅH :love:

10424281_638734916216101_8073840522851426013_n_53c6ac63e087c369d466bc07.jpg
 
Min skrutta fortsätter agera familjehäst medan jag jobbar i Stockholm på veckorna.

Familjen ÖSER beröm över lilla hästen, "guld värd", sagohäst, drömhäst, familjehäst, barnponny, snäll, väluppfostrad, pigg, trygg, glad, rolig ridhäst... Ja, det tar aldrig slut.

Jag blir såklart mäkta stolt :love:

(Misstänker att de egentligen börjar bli sugna på att köpa - och det är inte aktuellt ;))
 
Nu när mitt nya liv som yrkesarbetande lokförare med lön som kommer in varje månad är planen att jag ska rida mer lektioner och kurser. Har blivit väldigt lite sådant på sistone pga pengabrist. Imorgon ska jag till Stenholmen och rida för fantastiska Emma. Ska bli galet kul. Men varför blir man så himla nervös? Jag tycker det har känts apdåligt ridmässigt hela veckan. Antar att det är för att man så gärna vill att det ska gå super. Men å andra sidan är det för att få lära sig nya saker och få nya intryck som man rider lektion! Ser verkligen fram emot imorgon. Tar med både Diskó och Traktorn :up:
Åh, avis! Här blir det inga lektioner ridna, mest tidsbrist och motivationsbrist bakom, men det kommet väl :)

Lycka till fina du :bump:
 
Åh, avis! Här blir det inga lektioner ridna, mest tidsbrist och motivationsbrist bakom, men det kommet väl :)

Lycka till fina du :bump:

Tack, tack! Red Diskó ikväll och hon kändes bitvis riktigt fin. Fasiken vad hon kan öka tölten. Hon kommer bli så jäkla snabb när hon är lite starkare. Vi mötte en älg också. Det var läskigt tyckte min gulliga häst!

Förresten ska vi motivera varandra i höst när jag flyttar närmre. Bara så att du vet!
 
Åh, längtar tills det passar att köpa en ny påläggskalv, blir urpepp av att lösa/höra hur bra det går för dig och dina små underverk @Jonaz

(Älskar mitt Sagodjur, men kapacitet kan man inte anklaga henne för att ha :p )
 
Idag har jag ridit första paddockpasset på Kveikja sedan hältan, o man kan väl konstatera att vi har en lång väg tillbaka dit vi var! Men hon var go och glad o ville göra sitt bästa hela tiden. Bad bara om lösgörande arbete och vi höll oss mest till skritt.
wpid-dsc_0933_20140716215857698.jpg

Måste dock säga att jag inte alls gillar att hela tiden sitta o undra om hon är helt bra egentligen, om hon kanske får tillbaka inflammationen... Om inflammationen uppstod pga något annat... Irriterande! O ni vet ju hur det är, ju mer man stirrar ju mer saker tror man sig se.

Men nu längtar jag efter hoppträning och galoppintervaller, då vet jag att vi är igång på allvar igen! O längtar såklart lite till töltarbete i god form oxå ;-) bästa känslan lixom!
 
Min lilla grå utvecklas enormt! Här är från i våras:

(Ingen kommentar om ryttaren, det är inte jag som rider!)

Och rödingen är bäst, så fruktansvärt bäst! Häromdagen kom han springande i ren, fin tölt med spetsade öron och gnäggade när jag skulle ta in honom från hagen! Så himla mysig och pussjuk - och framförallt pigg trots att han är äldst i stallet med sina 23 bast! ;)
 
21ccf566-f121-46dd-a835-85e0768e145c_zps72c27442.png


Tyra börjar liksom se vuxen ut.. Jag slogs av det idag! 7 år gammal nu, stora tjejen! Hon har börjat se mindre ut som en bebis och mer ut som en stor tjej. Världens vackraste och bästa tjej! :love: Jag kan nästan inte förklara hur glad hon gör mig, och hur stolt jag är över henne. Varje ridskolebarn som vänder sig om i stallgången och säger "Åhh, är det din häst? Vad heter den?" - Får mitt hjärta att liksom spritta. Det ÄR min häst. Världens finaste!

I helgen red vi kurs och fick massor av positiv feedback. Verkligen en bekräftelse på att vi är på väg åt rätt håll. Den tölten vi börjar få till alltså, den går fasen inte av för hackor! :cool: Hon börjar finna balansen och styrkan. Formen kommer bitvis, och temporegistret. Mer och mer börjar jag inse att jag köpte en diamant. :love:

Börjar mer och mer fundera på om jag borde lämna iväg henne för visningsträning och eventuellt visning. I ridegenskaper har hon definitivt över 8.0 i sig.. Men, kanske är det en dröm. :p

Vi har behov av en ny sadel. Har funderat på om jag ska köpa en bomlös typ Tönn Gel/Karslund kontakt 2 eller annan liknande, och ha att alternera med en fungerande bomsadel. Någon som har en tönn eller motsvarande modell av bomlös och kan ge lite feedback?

@Jonaz - Vilka områden kör du hos? Här hos mig är det jäkla kaos sedan en vecka tillbaka, haha. Hoppas du slipper!
 
Kl.

Ridit för Reynir i helgen och han gav mig och mitt kassa självförtroende en putt i rätt riktining. Fick så många fina kommentarer från andra kursdeltagare att jag nästan tror att det är sant.
Varning för skryt men min häst är så jääävla flott och fin när vi får till det!
 
Nybadad och rullar sig i gräset. Dock har han förlagt den j**la flughuvan någonstans så han får gå med 3 kilo flugmedel i ansiktet idag tills jag köpt en ny :(
20140526_1446040_538342ebddf2b31e576ec7e9.jpg
 
@Reykur Jag köpte först en kontakt 2 men fick byta till en tönn gel. De är ju ganska lika men tönn hade lite mer plats för manken vilket min häst behövde.
Den kontakten jag köpte hade lite lösa sömmar men inget som påverkade funktionen, dock känns det ju inte helt ok på en ny sadel. Sen tyckte jag inte om "bogfriheten", den hamnade på lite fel ställe på min häst. Men kan säkert vara bra om det passar.

Jag köpte för att ha under igångsättning men jag kommer ha kvar min. Trivs jättebra med den.
 
Idag har jag ridit första paddockpasset på Kveikja sedan hältan, o man kan väl konstatera att vi har en lång väg tillbaka dit vi var! Men hon var go och glad o ville göra sitt bästa hela tiden. Bad bara om lösgörande arbete och vi höll oss mest till skritt.
wpid-dsc_0933_20140716215857698.jpg

Måste dock säga att jag inte alls gillar att hela tiden sitta o undra om hon är helt bra egentligen, om hon kanske får tillbaka inflammationen... Om inflammationen uppstod pga något annat... Irriterande! O ni vet ju hur det är, ju mer man stirrar ju mer saker tror man sig se.

Men nu längtar jag efter hoppträning och galoppintervaller, då vet jag att vi är igång på allvar igen! O längtar såklart lite till töltarbete i god form oxå ;-) bästa känslan lixom!


Var har du varit sist och behandlat? Hos Stefan? Vad sa de om skadan då?

Känner igen den ständiga oron, när man sitter och känner efter och tittar och klämmer hela tiden. Känns så jäkla läskigt att INTE ha nåt besök inbokat för att få henne kollad hela tiden. Är så rädd att det ska hända nåt och det går åt fel håll.

Men nu har jag fått tips om en tränare som även är fysioterapeut och jobbar mycket med rehabträning. Så jag tänkte testa henne när jag kommer hem från Island.
 
Sista omgången nu var ju hos veterinären, Slöinge. Men så är det så jäkla svårt, pratade ju med osteopaten när jag var där med mig själv. Hon tyckte knäledsinflammation och veterinär det var fullständigt fel, det måste bero på något annat.

Planen är att boka in ett besök hos Stefan igen om nån månad eller så. Om inget annat händer. Jag tycker de har varit otroligt dåliga på hemgångsråd och uppföljning, men du verkar ha fått bättre ordning på det?
 
Hemma igen efter två fantastiska lektioner! Traktorn, som ju bara är 4 år, var verkligen hur duktig som helst och börjar verkligen förstå att man kan forma sig och slappna av och länga sig och trava. Flytta baken börjar komma det med.
Diskó tränade jag också mycket form på, ffa i trav. Hon är jättemjuk och fin i skritten, men sen vågar jag inte guida henne i form i traven riktigt och det övade vi på. Fasiken vad fin hon kommer att bli sen och vilka ryggmuskler vi ska bygga! Emma satte också upp en kort sväng och jag har verkligen en fin häst!

Det var så roligt att rida lektion att vi på plats bestämde att hästarna får stanna kvar till på lördag för en lektion till :)
 
@Reykur Jag kör Krösatågen i Nässjö. Får mest prata med gulliga lokal-tkl. Och så fjärren i Malmö och Göteborg. Väldigt lite kaos här än så länge. Vad händer i Gävle egentligen?
Visst är du ganska ny som tkl? Är det kul? Hur går det?
 
@Reykur Jag kör Krösatågen i Nässjö. Får mest prata med gulliga lokal-tkl. Och så fjärren i Malmö och Göteborg. Väldigt lite kaos här än så länge. Vad händer i Gävle egentligen?
Visst är du ganska ny som tkl? Är det kul? Hur går det?

På gävles område är det egentligen rätt lugnt, det är dock tvärstopp norrut sedan en tid tillbaka pga två urspårningar varav en allvarlig. Sommaren har varit full av störningar här hos oss, urspårningar, solkurvor, bränder, kandidater.. Sommaren har varit betydligt värre tågmässigt än vintern. ^^ Just nu är alla banor som det går att köra på sjukt belamrade med tåg, för allt omleds. Man får typ rita raka streck och köra på känsla. Haha. Persontågen går i princip rättidigt nästan hela tiden, förutom SJ:s långfärdståg. Men godset är det värre med..

Jag är jätteny, godkändes och började ta egna turer i mars. Det är är ett skitroligt jobb verkligen, jag älskar det! Ser bara fördelar med mitt yrkesbyte. :D
 
Sista omgången nu var ju hos veterinären, Slöinge. Men så är det så jäkla svårt, pratade ju med osteopaten när jag var där med mig själv. Hon tyckte knäledsinflammation och veterinär det var fullständigt fel, det måste bero på något annat.

Planen är att boka in ett besök hos Stefan igen om nån månad eller så. Om inget annat händer. Jag tycker de har varit otroligt dåliga på hemgångsråd och uppföljning, men du verkar ha fått bättre ordning på det?

Ok. Får hoppas att det inte kommer tillbaka nåt.
Nej det har varit skitdåligt information tycker jag. Jag har åkt tillbaka för att jag trott att det hjälpt Sol men varenda gång har jag fått dra ur dem information som alltid är lite luddig och svår att förstå. Nu har jag bett om journal två gånger för att kunna lämna vidare till hovslagare och tränare. Hoppas på tredje gången gillt.

De är grymt duktiga, men inte på att kommunicera med sina kunder tyvärr.
På söndag kommer sjukgymnasten/tränaren på ett första besök, hoppas att det ska funka bra och ge lite mer stöd. För jag tycket det är skitsvårt att veta hur jag ska lägga upp träningen.

På slöinge fick jag ingen som helst hjälp. Däremot var Mulle i dina trakter väldigt duktig. Där kan vi snacka hemgångsråd och uppföljning. Hon var väldigt noga och passade på att ta extra röntgenbilder för försäkringens skull. Behöver jag veterinär igen åker jag dit utan tvekan.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Frågan ser ni ovan: Om du fick skapa ett dressyrprogram, hur skulle det se ut? Vore roligt om ni skulle skriva några generella krav ni...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 546
Senast: Habina
·
Övr. Hund Skapar ny tråd så vi inte tar över uppdateringstråden. Idag går semifinalen, de 30 bästa från fredagen går idag en internationell bana...
2
Svar
37
· Visningar
2 968
Senast: Pilot
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 014
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 368

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Att bjuda någon?
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp