Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lilla fölisen har fått både namn och pass nu
Han har oxå slutat med skakningarna han hade som nyfödd
144594775862476400_resized.jpg

144594775456554000_resized.jpg
 
Jag är för övrigt rädd att min lilla kommer bli enorm. Hon går tillsammans med sin över en månad äldre bror nu, och hon är bra mycket större än honom... Visserligen borde man väl se det positivt, folk vill ju ha stora hästar och förhoppningen är väl att hon ska gå i avel så småningom, men jag personligen behöver knappast en 145-häst med tanke på min egen storlek. :p
 
Någon som har erfarenhet av förkylning på häst?
Är lite orolig för Laukur som börjat snora och har hostat typ 4 ggr på tre veckor (det jag hört alltså). Ingen feber eller allmänpåverkan. Fengurs bronkit kom upp till ytan i minnet nu och jag får ont i magen. Ska ringa kliniken i morgon och be om att få komma och kolla honom. Antingen så jag kan sluta oroa mig eller så vi kan börja medicinera eller vad som nu skulle kunna behövas....blä! Hoppas på bara en förkylning som han kan vila bort, men jag har redan börjat tänka att jag kanske förlorar även honom :(
 
Vägde Laukur på våg idag och fick en liten chock! Visst att han har fläsk kvar som ska bort men man känner ju revbenen med en lätt tryck trots all päls. Men att 50 kg ska bort? Det kan väl aldrig stämma? O_o
 
Hade väl oroat mig lite jag med.
Vad kan man göra?
Vädra extra, blöta höet, rykta och sadla utomhus :confused:
Hoppas provsvaren visar negativt!

Efter att ha haft en bronkithäst innan så är detta extra jobbigt. Honom fick jag ta bort pga att han aldrig blev nog bra för att ha ett värdigt liv.

Veterinären trodde väl inte det var så illa eftersom han är så ung och går på lösdrift utan tog prover för att se om det kan vara nån infektion eller liknande (kanske en förkylning bara) som kan medicineras eller vilas bort.
Han fick slemlösande och jag kan motionera men inte rida för hårt, så avvaktar vi odling på snoret.
 
Lillasyster fotograferade Kveikja häromdagen...
wpid-wp-1446661622431.jpg

wpid-wp-1446661644625.jpg

wpid-wp-1446661651752.jpg

wpid-wp-1446661609670.jpg

Måste ju konstatera att det här är fantastiskt bra gymnastik (för oss båda, jag blir genomsvettig...). Hon lägger verkligen bak sin vikt! Tycker hon höjer ryggen och vinklar bäckenet o det måste väl vara bra/rätt? Fick ingen bild på tölten uppladdad, men den tar hon oxå med ordentlig samling korta sträckor!

Himla kul har vi oxå!!! :-)
 
Håller tummarna för Laukur! Tänkte på hans vikt, han tränas ju mycket nu, kan det inte vara muskler en del av övervikten? :) @FengurLaugar

Tack :) Minst sagt intressant att få i honom slemlösande brustabletter ;) Men det mesta av dagens dos hamna på rätt ställe iallafall haha!

Ja han har ju helt klart omvandlad massa fett till muskler sen vi satte igång igen efter min förlossning. Han är ju en stor islandshäst åt alla håll så han kan väl kanske inte väga så mycket under 400 i bra trim?
 
uppdatering, lite gnäll och en fråga.

Har fått en "medryttare" på Snorri. Bra är att killen har en trevlig avslappnad sits. Gnäll: han håller sig inte till överenskommelser. Det är uppgjort en viss tid (1730 på vardagar, mörkt som i en säck men jag vill inte ha folk rännande här när jag inte är hemma, åtminstone inte folk som jag inte känner så väl). Upptäckte en dag när jag kom hem kl 1725 att han redan ridit färdigt, blev faktiskt ganska sur och tänker säga upp medrytteriet. Det har varit ytterligare ett par incidenter också, bland annat barn som tillåts krypa omkring på stallgången när jag går in och ut med hästar.
Det går ju uppenbarligen inte att lita på att personen håller sig till det som är avtalat och jag undrar vad för egna initiativ som tas en annan gång? Låna ut en annan av mina hästar till hans tjejkompis, kanske?

Och så frågan.
Snorri är 5-gångare med väl separerade gångarter, ren och fin takt i tölten.
Jag har nu lyckats "välta" honom mot pass från galopp eller från lite snabbare tölt vid ett par tillfällen (välta låter betydligt mer dramatiskt än det är; rubbat balansen så han gått mot passtakt och klarat hålla fåtalet pass-steg innan han slagit om till trav, galopp eller tölt är närmre sanningen).
Är jag helt ute och cyklar som tänker att jag börjar med att hitta passen och då tillfälligt tillåter rätt lusig hastighet (inte grisepasstempo) för att senare få honom att orka hålla ut i högre tempo med mer sväv, men att vara ganska nöjd med att än så länge få honom att passa en lite längre sträcka men i sämre tempo?
 
:rofl::rofl:Alltså, Frenja, min fina Frenja.
Hon är verkligen en stor brun ända in i hjärtat ;)
Många gånger saknar jag Odinn otroligt mycket, den där hästen man litade på till 100% i alla lägen. Man visste vart man hade honom och vad som händer och aldrig händer.

Var han pigg som satan, ja då var det bara att fräsa på ute i full fart, han sprang så fort benen bar och sen var han klar, urblåst, lugn och trevlig.

Frenja.... Åh harre, hon är ingen man kan lita på till 100%... Ännu i alla fall ;)
Pigg som sjutton är hon, flyger i luften för lite allt möjligt. Här om dagen skulle vi trava några steg upp för en backe, men nä, Frenja blev så vråltaggad så det blev tjut, studs rakt upp i luften och lite här å där. Det var väl tur ingen såg mej för som de måste sett ut alltså :rofl:

Satt i alla fall kvar, fick kontroll på stora brun, och sen blev det energiskt skrittarbete istället, men på slutet hade hon lugnat sig och vi kunde trava lugnt.
Men de går inte att fräsa på med denna hästen, då får
Man sig en flygtur för hon har inga problem att bocka, skutta, hoppa eller slänga med frambenen å tjuta när hon är glad.

Men det är mycket häst att kontrollera när hon är på det humöret, gisses. :p
Igår gjorde hon några fina studs samt en snabb vändning då hon tyckte några rör vid ett dike var väldigt läskiga, som dock legat där hur länge som helst och som vi passerat X antal gånger innan. Tur att hon är så stort för rörelserna blir lite långsammare så man sitter kvar på något vis.:D



 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Frågan ser ni ovan: Om du fick skapa ett dressyrprogram, hur skulle det se ut? Vore roligt om ni skulle skriva några generella krav ni...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 794
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 503
Senast: Johannna1
·
Övr. Hund Skapar ny tråd så vi inte tar över uppdateringstråden. Idag går semifinalen, de 30 bästa från fredagen går idag en internationell bana...
2
Svar
37
· Visningar
3 040
Senast: Pilot
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
284
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp