Håll oss Uppdaterade - Igen!

Äsch, alla hästar erbjuder sina utmaningar. Min vill helst bara springa fort, fort, fort. Jag är jättestolt när hon inte gör utan andas mellan stegen.
Förstår det.
Menade mest att det känns "lite larvigt" att rapportera om mellan inläggen om träningar och sådant. Men för Funi och mig som team är det en stor sak att det fungerade så bra ändå :)
 
I torsdags var jag och Silvia iväg och tränade för vår dressyrtränare. Jobbade med skolor och det märks att hon är ringrostig på travslutorna. På volt gick det hyfsat, men på rakt spår visste hon inte var hon skulle ha fötterna.
Vi avslutade med att träna byten:D. Gissa om jag var stolt som en tupp. Hon byter rent, men skuttar så fick en del tips att jobba vidare med. Hon bjöd även på några steg passage en kortsida:love:. Nu vill jag åka varje träningstid med henne och låta Frenja vara egentligen :angel:
 
I torsdags var jag och Silvia iväg och tränade för vår dressyrtränare. Jobbade med skolor och det märks att hon är ringrostig på travslutorna. På volt gick det hyfsat, men på rakt spår visste hon inte var hon skulle ha fötterna.
Vi avslutade med att träna byten:D. Gissa om jag var stolt som en tupp. Hon byter rent, men skuttar så fick en del tips att jobba vidare med. Hon bjöd även på några steg passage en kortsida:love:. Nu vill jag åka varje träningstid med henne och låta Frenja vara egentligen :angel:
Coolt!
Vi tränar för fullt på att hålla galoppen på 20m volt utan passinslag :laugh:
 
Släpade med pålle på P&J i dag. Hela 40 och 50 tog vi oss runt med ett nedslag i den första då han var lite seg. I andra tände han till och satsade för fullt. En och annan dålig anridning då svängradien kan bli lite stor:p men han hoppar ur alla vinklar oavsett:love:
 
Risk för gnäll nedan. Är man trött på sånt kan man sluta läsa efter första stycket. Lite ofrivillig vila eller iaf väldigt lugnt här. Funi har fått regnskållor. På en begränsad yta som tur är. Det sitter tyvärr lite dumt så det blir till att rida barbacka, jobba från marken, hålla torrt och så vidare. Tur att han är snäll barbacka så länge han inte blir för rädd och då hinner jag hoppa av.

Ändå är han klippt för typ 1,5 mån sedan på det stället. Snacka om tät päls.. Men visst, jag har låtit honom gå utan täcke (inte helklippt) en hel del för jag har erfarenhet av problem med för mycket täcke...
Kanske får köpa fler täcken om regnet ska fortsätta såhär, så jag alltid har nåt torrt.

Både Västerort och annat är lite fullt av motgångar just nu.
Fjordingen behöver antagligen skos lite annorlunda än vad nuvarande hovis gör nu. Dessutom blev skotiden ombokad på grund av att hovis måste till kiropraktor akut. Och jag hade behövt brodd på båda. Får se om jag blir tvungen att försöka peta i det själv, kan vara meckigt i skor som suttit en hel period. Och så måste jag köpa brodd, för har beställt en låda av hovis, men den kom ju inte hit som planerat...
Blä.
 
Vilovecka hemma.
Oskodda hästar och plötsligt stenhårdfruset i marken.
Visserligen oömma men det sliter så hårt på hovarna att rida oskott på frusen grusväg.
Dessutom lite snö igår, som är delvis tillkörd. Risk för halka.

Det ska väl tina från imorgon så under helgen kan det nog bli ridning.
Hovslagaren kommer om ca två veckor, så lite vila får vara OK för både hästarna och mig.
 
Jag har bokat islandshästtränig på söndag. Hoppar in på en helgkurs, men fick en lektion av en kompis och har bokat en "egen" så tänkte försöka släpa med båda hästarna:nailbiting: Får se hur detta ska gå, antingen super, eller totalt kaos:angel:. Silvia åker supersnällt. Frenja är hopplös, både att lasta och åka, men men, hon har aldrig provat att åka två så det kanske blir bra ändå:cool:.
Igår var det snö här och då släppte jag bara dem på banan där mina löshoppningshinder fortfarande stod kvar. De busade runt som sjutton en stund.
Idag har bägge fått gå en runda i skogen. Silvia var fin, men nu försöker hon byta galopp så fort jag samlar den. Hon lär sig snabbt den damen. Frenja kändes trött och andfådd. Hoppas det bara är träningsvärk från hoppningen igår så det inte är en infektion på g. Hon brukar ha mycket bättre ork än vad hon hade idag. Känner mig lite orolig.
 
Skitväder med regn och blåst igår eftermiddag och kväll. Vi som hade det så fint med lite snö och några minusgrader. Jaja, det är fruset idag igen så hoppas det kan få vara det nu och att det kommer lite snö igen, livet som hästägare blir enklare utan all lera :p
Jag sadlade Ljómi igårkväll, klädde på reflexer och pannlampa och skrittränade och travjoggade lite på grusvägen och sen flyttade lite bakdel och annat på åkern. Skritten kändes bättre än i tisdags och han travar på riktigt fint! :up: Om jag minns rätt så var det första gången jag var ute och red honom i mörkret så. Han brydde sig inte ett dugg trots konstigt ljus av pannlampa och regn och blåst. Duktig bäbis!
 
Jag har bokat islandshästtränig på söndag. Hoppar in på en helgkurs, men fick en lektion av en kompis och har bokat en "egen" så tänkte försöka släpa med båda hästarna:nailbiting: Får se hur detta ska gå, antingen super, eller totalt kaos:angel:. Silvia åker supersnällt. Frenja är hopplös, både att lasta och åka, men men, hon har aldrig provat att åka två så det kanske blir bra ändå:cool:.
Igår var det snö här och då släppte jag bara dem på banan där mina löshoppningshinder fortfarande stod kvar. De busade runt som sjutton en stund.
Idag har bägge fått gå en runda i skogen. Silvia var fin, men nu försöker hon byta galopp så fort jag samlar den. Hon lär sig snabbt den damen. Frenja kändes trött och andfådd. Hoppas det bara är träningsvärk från hoppningen igår så det inte är en infektion på g. Hon brukar ha mycket bättre ork än vad hon hade idag. Känner mig lite orolig.

Jag misstänker att du i nuläget behöver träna mer på förvänd galopp i serpentiner med Silvia.
 
Jag misstänker att du i nuläget behöver träna mer på förvänd galopp i serpentiner med Silvia.
Ja det är en bra övning för henne. Tidigare har hon busat en hel del och bytt med mig i den förvända. Hon har det lite jobbigt med balansen i förvänd. Försöker jobba med att fatta förvänd på stora mittvolten, galoppera ett halvt eller ett varv, bryta av och sen fatta rättvänd.

Det blev inte spec lyckat med träningen igår. Det rent konkreta av det hela var att Silvia aldrig kommer tölta så jag borde inte lägga tiden på det då hon inte har genen för det, och Frenja blev upptuktad. Jag åkte inte hem med två happy athletes. Jättetråkigt, har nog aldrig varit så ledsen någonsin när jag åkt hem från en träning. Snacka om kulturkrock. Hade hoppats få hjälp att lotsa oss vidare, men av de få bitar jag fick med mig är det inte mycket jag kan använda till att ta mig vidare.
 
Ja det är en bra övning för henne. Tidigare har hon busat en hel del och bytt med mig i den förvända. Hon har det lite jobbigt med balansen i förvänd. Försöker jobba med att fatta förvänd på stora mittvolten, galoppera ett halvt eller ett varv, bryta av och sen fatta rättvänd.

Det blev inte spec lyckat med träningen igår. Det rent konkreta av det hela var att Silvia aldrig kommer tölta så jag borde inte lägga tiden på det då hon inte har genen för det, och Frenja blev upptuktad. Jag åkte inte hem med två happy athletes. Jättetråkigt, har nog aldrig varit så ledsen någonsin när jag åkt hem från en träning. Snacka om kulturkrock. Hade hoppats få hjälp att lotsa oss vidare, men av de få bitar jag fick med mig är det inte mycket jag kan använda till att ta mig vidare.

Nemen va tråkigt att det blev så! :(
 
Ja det är en bra övning för henne. Tidigare har hon busat en hel del och bytt med mig i den förvända. Hon har det lite jobbigt med balansen i förvänd. Försöker jobba med att fatta förvänd på stora mittvolten, galoppera ett halvt eller ett varv, bryta av och sen fatta rättvänd.

Det blev inte spec lyckat med träningen igår. Det rent konkreta av det hela var att Silvia aldrig kommer tölta så jag borde inte lägga tiden på det då hon inte har genen för det, och Frenja blev upptuktad. Jag åkte inte hem med två happy athletes. Jättetråkigt, har nog aldrig varit så ledsen någonsin när jag åkt hem från en träning. Snacka om kulturkrock. Hade hoppats få hjälp att lotsa oss vidare, men av de få bitar jag fick med mig är det inte mycket jag kan använda till att ta mig vidare.

Första stycket: att rida på (lagom stor) åttavolt med rättvänd ett varv, byta volt men inte galopp och rida förvänd, sedan byta volt men inte galopp och hamna i rättvänd kan vara en bra övning när de är för bytes-benägna. Jag har en häst som lite för gärna byter; med henne gör jag inte den övningen du beskriver eftersom hon då fortsätter att tänka "byta till rätt galopp".
Man kan ju också fatta förvänd på (lagom stor) volt, rida ett halvt varv och sedan byta volt men inte galopp och hamna i rättvänd galopp ett varv om hästen inte orkar hela volten i förvänd.

Synd att islandshästträningen blev så tokig.
Det finns ju tränare som jobbar med både tregångare och flergångare, som kanske kan passa dig bättre.
 
Första stycket: att rida på (lagom stor) åttavolt med rättvänd ett varv, byta volt men inte galopp och rida förvänd, sedan byta volt men inte galopp och hamna i rättvänd kan vara en bra övning när de är för bytes-benägna. Jag har en häst som lite för gärna byter; med henne gör jag inte den övningen du beskriver eftersom hon då fortsätter att tänka "byta till rätt galopp".
Man kan ju också fatta förvänd på (lagom stor) volt, rida ett halvt varv och sedan byta volt men inte galopp och hamna i rättvänd galopp ett varv om hästen inte orkar hela volten i förvänd.

Synd att islandshästträningen blev så tokig.
Det finns ju tränare som jobbar med både tregångare och flergångare, som kanske kan passa dig bättre.
Ja de övningarna kör vi med. Dock har inte fokus varit på henne de senaste åren så hon är lite ringrostig. Samma med öppnor och slutor, hon är lite ringrostig och måste komma på igen var hon ska sätta fötterna. Vi tragglar på och har hjälp av hippolog (så vi är inte utan utbildad tränare på vanlig dressyr)
 
Det blev inte spec lyckat med träningen igår. Det rent konkreta av det hela var att Silvia aldrig kommer tölta så jag borde inte lägga tiden på det då hon inte har genen för det, och Frenja blev upptuktad. Jag åkte inte hem med två happy athletes. Jättetråkigt, har nog aldrig varit så ledsen någonsin när jag åkt hem från en träning. Snacka om kulturkrock. Hade hoppats få hjälp att lotsa oss vidare, men av de få bitar jag fick med mig är det inte mycket jag kan använda till att ta mig vidare.

Rent spontant tänker jag att det troligtvis stämmer angående tölten hos Silvia. Innan forskningen visat att det finns en specifik gen (som gör att hästen blir tre-, fyr- respektive femgångare) så hade en sådan häst skickats till tränare efter tränare på ”töltsättning” och bara kommit hem spänd samt missförstådd. Nu vet vi bättre! Så BRA råd av tränaren, men tråkigt att du fick det levererat på ett så nedslående sätt. :(

Men krasst sett ja, att be en islandshäst utan töltgen att tölta är precis som att sätta sig upp på en SWB och kräva detsamma. Inte helt fair.
 
Rent spontant tänker jag att det troligtvis stämmer angående tölten hos Silvia. Innan forskningen visat att det finns en specifik gen (som gör att hästen blir tre-, fyr- respektive femgångare) så hade en sådan häst skickats till tränare efter tränare på ”töltsättning” och bara kommit hem spänd samt missförstådd. Nu vet vi bättre! Så BRA råd av tränaren, men tråkigt att du fick det levererat på ett så nedslående sätt. :(

Men krasst sett ja, att be en islandshäst utan töltgen att tölta är precis som att sätta sig upp på en SWB och kräva detsamma. Inte helt fair.
Här håller jag faktiskt med då jag suttit med en sån häst själv.
 
Rent spontant tänker jag att det troligtvis stämmer angående tölten hos Silvia. Innan forskningen visat att det finns en specifik gen (som gör att hästen blir tre-, fyr- respektive femgångare) så hade en sådan häst skickats till tränare efter tränare på ”töltsättning” och bara kommit hem spänd samt missförstådd. Nu vet vi bättre! Så BRA råd av tränaren, men tråkigt att du fick det levererat på ett så nedslående sätt. :(

Men krasst sett ja, att be en islandshäst utan töltgen att tölta är precis som att sätta sig upp på en SWB och kräva detsamma. Inte helt fair.

Solfari från Oviksfjällen är väl genetisk tregångare?
 
Solfari från Oviksfjällen är väl genetisk tregångare?

Det låter inte helt sannolikt eftersom han fick 9,0 för tölten vid bedömning 2003. Visserligen 5 för passen vid samma bedömning. Och även vid andra bedömningar fått 8.-5-9 för tölten, gått in på en T2 på 6.73 vid SM på Wången. Och dryga 7 i T2 vid något annat SM.
 
Det låter inte helt sannolikt eftersom han fick 9,0 för tölten vid bedömning 2003. Visserligen 5 för passen vid samma bedömning. Och även vid andra bedömningar fått 8.-5-9 för tölten, gått in på en T2 på 6.73 vid SM på Wången. Och dryga 7 i T2 vid något annat SM.

Hmm nej (jag vet att han har bra bedömning ;) ) , undrar vilken det är jag tänker på då? Det var någon bra fyrgångshingst.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 585
Senast: hundtant
·
IT & mobiler Jag har köpt ny mobil och har gjort en överföring/kopiering från den gamla till den nya mobilen. Nu till den superkorkade frågan...
Svar
7
· Visningar
287
Senast: Sharpless
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
49 50 51
Svar
1 001
· Visningar
66 140
Senast: Lyan
·
Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
26 27 28
Svar
556
· Visningar
27 639
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp