Håll oss Uppdaterade - Igen!

Red lektion i söndags för en tränare som det var väldigt längesen jag red för. Fick jättebra tips och hjälp med tölten så nu ska jag träna på att vara lite mer passiv och inte ge för stora eftergifter och inte trycka på för mycket. Han tål inte det utan blir osäker, studsig och kastar gärna med huvudet. Hans form i tölten är ofta orolig så vi ska försöka hitta ett lugn där så han inte behöver koppla ihop tölten med någon jobbigt :) Vi ska finna ett mysläge liksom :p

Inomhustävling om två veckor sen ska han få vila under november :)
 
Red lektion i söndags för en tränare som det var väldigt längesen jag red för. Fick jättebra tips och hjälp med tölten så nu ska jag träna på att vara lite mer passiv och inte ge för stora eftergifter och inte trycka på för mycket. Han tål inte det utan blir osäker, studsig och kastar gärna med huvudet. Hans form i tölten är ofta orolig så vi ska försöka hitta ett lugn där så han inte behöver koppla ihop tölten med någon jobbigt :) Vi ska finna ett mysläge liksom :p

Inomhustävling om två veckor sen ska han få vila under november :)

Forshaga?
 
Yes! Såg att du också ska dit.
Ja, men Nattfari får stanna hemma. Han behöver inte miljöträningen. Honom ska jag styrketräna under vintern med förhoppningen att förbättra oss så vi närmar oss 5.5 i V2 nästa år.
Aldar, däremot, behöver rätt mycket miljöträning för att komma till sin rätt. Undri ska också vara med, men rids av min medryttare.
 
Ja, men Nattfari får stanna hemma. Han behöver inte miljöträningen. Honom ska jag styrketräna under vintern med förhoppningen att förbättra oss så vi närmar oss 5.5 i V2 nästa år.
Aldar, däremot, behöver rätt mycket miljöträning för att komma till sin rätt. Undri ska också vara med, men rids av min medryttare.

Ja jag har bara med mig Laukur. Ljómi vilar just nu så det passade inte riktigt han följer med. Han ska styrketränas under vintern och så gör vi ett försök till våren igen.
 
Kurs på bortaplan idag, hästen uppförde sig bra, trots att hon är orutinerad. Tränaren sägs vara duktig, men passade inte mig alls. Nöjd ändå IOM att pålle skötte sig fint.
 
23032729_10156670621498942_2337247135521176049_n.jpg

Löshoppade hästarna och fick en fin bild på Frenja.
 
Var på inofficiell tävling i lördags.
Red Aldar och var nöjd med honom.
Vi fick till tölten helt OK i T8, särskilt i vänster varv. Sämre i höger där det var mycket mer taktproblem och jag behövde "rida" mycket mer aktivt för att korrigera takten.
Poängen kändes generösa, med totalen 5.15 (5.3 resp 5.0 av de båda domarna). När jag såg kommentarerna var jag positivit överraskad av 5.5 från båda domarna i vänstervarvet, i höger hade de gett 5.0 resp 4.5 och jag tycker nog att den "snålaste" domaren hade mest rätt.

I V5 gick tölten helt OK, och skritten var något hastig men OK. Traven - tja, rätt OK men det blev ganska mycket tölt. Ett annat ekipage hamnade rätt nära bakom, Aldar körde in rumpan och gick över till tölt, och sedan hade jag lite svårt att hitta traven. När vi väl hittade den, blev vi omkörda och då spände han sig och det blev tölt igen - och ännu svårare att hitta traven. så 3.5 respektive 4.0 för traven kändes åtminstone inte snålt.
Galoppen gick inte heller så bra... det vill säga, han fattade galopp helt OK men klarar inte att hålla galopp på kortsidorna i så pass "snäva" svängar som ett ridhus så det var pass på kortsidorna och så ny fattning på varje långsida, liksom. Det vill säga, ganska mycket annat än galopp. 3 resp 2.5 poäng var väldigt rimligt.
Tack vare femmorna för tölten och sexorna för skritten, blev totalen helt OK ändå, förstås. Har för mig att jag fick 4.8 resp 4.3 i total, vilket kändes snällt.

Bäst av allt var att båda killarna (Undri var med och reds av medryttaren) skötte sig exemplariskt med att förvaras i hästtransport.
Och Aldar gjorde så gott han kunde och den där stackars tölten som var dålig sist vi försökte, då på en ovalbana (och som då "belönades" rättvist med omkring 2 poäng), fungerade ju bra för dagen trots många intryck med hästar och ridhus och allt möjligt.

Några riktigt flotta hästar att titta på, också!
 
Vi var på samma inofficiella tävling som @kryddelydd .

Det var inte riktigt vår dag men efter att ha sett filmerna och domarkommentarerna så är jag ändå rätt nöjd :) Kände direkt på uppvärmningen att tölten kommer bli en rejäl utmaning. Dåligt samarbete mellan oss så T8an blev rätt dålig. Fick 4,0 och 3,5 av ena domaren och 4,0 och 4,0 av den andra. Många takt- och balansmissar men enligt kommentarerna ändå ok grundtakt så det kändes ändå bra. I V5 kändes tölten något bättre men även där en del missar som drar ner poängen. Fick en 6a för trav av ena domaren och 5,5 av andra. 5,0 av båda för skritten. I galoppen fick vi fel galopp först, sen byter han fram i kurvan och korsgalopperar en halv långsida innan jag får honom att byta till rätt. Ena domaren drog av 1p för det och gav 4,5 och den andra drog av 2p och gav 4,0. Riktigt surt :p Men förutom felfattningen så gillade dom galoppen. Han var satans pigg så jag hade mycket häst i händerna :p

Nu har Laukur vila resten av november och idag ska Ljómi sättas igång efter sin vila :)
 
Låter väl lite löjligt. Men igår red jag Funi till grannens bana ensam.
Skrittade runt där och han hade ändå lite bjudning.
Verkade gilla att hållas lite upptagen med volter och såni lagom mängd.
Jag tycker han känns som en unghästar som är osäker på vad som förväntas på bana.
Även lugn när ägaren till banan började trassla ut slangar precis bredvid banan.
Tappade framåtbjudningen då men övertalade att "jobba" lite till.
Jag är stolt över det. Förra ägaren hade svårt att rida hemifrån när hon var ensam. Jag kan även rida ut själv men det kräver förståelse och övertalning men blir allt bättre.
 
Låter väl lite löjligt. Men igår red jag Funi till grannens bana ensam.
Skrittade runt där och han hade ändå lite bjudning.
Verkade gilla att hållas lite upptagen med volter och såni lagom mängd.
Jag tycker han känns som en unghästar som är osäker på vad som förväntas på bana.
Även lugn när ägaren till banan började trassla ut slangar precis bredvid banan.
Tappade framåtbjudningen då men övertalade att "jobba" lite till.
Jag är stolt över det. Förra ägaren hade svårt att rida hemifrån när hon var ensam. Jag kan även rida ut själv men det kräver förståelse och övertalning men blir allt bättre.
Äsch, alla hästar erbjuder sina utmaningar. Min vill helst bara springa fort, fort, fort. Jag är jättestolt när hon inte gör utan andas mellan stegen.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 606
Senast: hundtant
·
IT & mobiler Jag har köpt ny mobil och har gjort en överföring/kopiering från den gamla till den nya mobilen. Nu till den superkorkade frågan...
Svar
7
· Visningar
297
Senast: Sharpless
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
67 572
Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
27 28 29
Svar
566
· Visningar
28 071
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp