Bukefalos 28 år!

Halmpallets!!!

Sv: Halmpallets!!!

Fast jag vet att hästar skulle kunna äta halmpellets .

Men ni säger att om det finns rikligt med vatten.... varför behöver man då oroa sig att hästar som äter torr kraft eller lucern ska få foderstrups förstoppning även om man har en tunna vatten i boxen.
 
Sv: Halmpallets!!!

Vår häst åt som en galning första kvällen, inga problem då han kissade som han skulle. Han åt även andra kvällen, dock mer sparsamt och som du förstår även då inga problem. Tredje kvällen fanns det just inte så mycket pellets kvar, och det som fanns struntade han blankt i till förmån för käket.

Jodå, det är allmänt känt att de äter i början, men tröttnar rätt fort.
 
Sv: Halmpallets!!!

*KL*

Jag hade bara hört talas om halmpellets tidigare, men för några dagar sen började jag hjälpa till i ett stall som använde sig av detta. Fyllde upp två boxar till mina hästar, såg lite konstigt ut...och mina hästar blev helt lyriska - snäll matte som strött med mat ju :D. Den stora tog några tuggor, sen käkade han hö.

Två dagar senare fanns det knappt några pellets kvar - bara en fin bädd!


Jag tänker försöka få tag på detta till nya stallet, helt klart prisvärt, för man behöver inte fylla på ofta alls (var tvungen och höra mig för bland de andra hästägarna om ryktet stämde *s*)...och det är grymt lättmockat!
 
Sv: Halmpallets!!!

*kl*

Jag undrar fortfarande om det inte är risk att det blir brist på ok halm (och då halmpellets) framöver? Det har ju inte varit lätt att få tag på halm de senaste åren direkt.... och jag vill verkligen inte byta strö till 10 hästar för att sedan inte få tag på det till vettigt pris 6 månader senare.
 
Sv: Halmpallets!!!

*kl*

Jag undrar fortfarande om det inte är risk att det blir brist på ok halm (och då halmpellets) framöver? Det har ju inte varit lätt att få tag på halm de senaste åren direkt.... och jag vill verkligen inte byta strö till 10 hästar för att sedan inte få tag på det till vettigt pris 6 månader senare.

Eftersom man bearbetar halmen till att bli pellets så tror jag inte att halmenskvalitet påverkar slutprodukten. Det som skulle kunna finnas dör nog snabbt vid processen och framställningen av pelletsen.
 
Sv: Halmpallets!!!

Vad bra. Då är det inget problem då. Värre med risken för bös i hårremmen, men det är väl värt att prova. (Bara jag hittar en återförsäljare.)
 
Sv: Halmpallets!!!

Fast jag vet att hästar skulle kunna äta halmpellets .

Men ni säger att om det finns rikligt med vatten.... varför behöver man då oroa sig att hästar som äter torr kraft eller lucern ska få foderstrups förstoppning även om man har en tunna vatten i boxen.

Det är hästar som kastar i sig fodret som löper den risken. Äter de lugnt och sansat är det inga problem att fodra med det. (har aldrig blött krafft någonsin)
 
Sv: Halmpallets!!!

Nu har ju jag mörkbruna hästar så jag ser inte det minsta böset från torven men de är väldigt blanka och fina i pälsen och de större torvböset försvinner rätt lätt.
Eftersom halmpelletsen blir som väldigt fint sågspån när det blivit fuktigt och trampat på är det otroligt smått och nästan som damm som blir kvar i pälsen.
Eftersom hästen som sagt är mörkbrun så syns detta ljusa bör mkt bättre än torven. Nu vet jag att den här damen rullar sig dagligen i sin box så därför gnor hon väl in det extra mycket men JA det sitter mer fast i pälsen än vad torv gör.
 
Sv: Halmpallets!!!

Jag har haft en häst med foderstrups förstoppning det är därför jag undrar för det var inget kul. Han åt bara 2 nävar torr kraft fick stå på djursjukhus i 2 dygn.
 
Sv: Halmpallets!!!

Jag förstår att du vill vara extra försiktig. Men hästar kan ju få foderstrupsförstoppning av allt. Har sett det hända med hö, havre o hösilage också förutom pellets.
// Linda
 
Sv: Halmpallets!!!

]
Nu har ju jag mörkbruna hästar så jag ser inte det minsta böset från torven men de är väldigt blanka och fina i pälsen och de större torvböset försvinner rätt lätt.
Min häst är vit och mörkbrun. Det är där hon är brun som hon ser bedrövlig ut när hon haft torv i boxen. Jag jobbar som tokig, men får inte bort det ändå. Det är som ljusbrunt damm. Nu står hon bara på torv ett par veckor varje höst tills bädden satt sig, men jag tycker det är jättejobbigt.
Eftersom halmpelletsen blir som väldigt fint sågspån när det blivit fuktigt och trampat på är det otroligt smått och nästan som damm som blir kvar i pälsen.
Eftersom hästen som sagt är mörkbrun så syns detta ljusa bör mkt bättre än torven. Nu vet jag att den här damen rullar sig dagligen i sin box så därför gnor hon väl in det extra mycket men JA det sitter mer fast i pälsen än vad torv gör
Jag är beredd att prova om jag hittar halmpellets. Jag har spån i övre lagret på bädden och spån sätter sig inte så i pälsen, men pelletsen blir förmodligen med "finmalet". Verkar värt att prova i alla fall.
 
Sv: Halmpallets!!!

Jag har haft en häst med foderstrups förstoppning det är därför jag undrar för det var inget kul. Han åt bara 2 nävar torr kraft fick stå på djursjukhus i 2 dygn.

Ja har de bråttom när de äter så kan de få det av nästan vilket foder som helst. Inte roligt alls, det förstår jag.
 
Sv: Halmpallets!!!

*KL*

Nu har jag varit iväg och hämtat halmpellets till mitt sto med föl.
Efter att ha mockat ut 2 fulla kärror (av största storlek) dagligen nu när de har stått på kutterspån, så var det rena drömmen att mocka imorse :love:
Det var alltså första natten på halmpellets i natt, och jag använde en jätteliten skottkärra imorse. Den blev inte ens full :banana:

Säckarna som jag har köpt är på 20 kg och kostar 135 kr/st. DYRT, men värt vartenda öre om det fortsätter så här :love:
 
Sv: Halmpallets!!!

*kl*

Jag måste bara uppdatera lite.
Jag har haft halmpellets till min nordsvensk i 4 veckor nu och jag har inte behövt fylla på en enda gång! Och det behövs nog inte den närmaste veckan heller.

Men jag undrar en liten sak: Är det någon här som har en minishettis/shettis på halmpellets?

Jag undrar eftersom de är så små och lätta, kan de bo på hela pellets? Nordisen krossade pelletsen på några nätter, men kan en liten lyckas åstakomma samma resultat?
 
Sv: Halmpallets!!!

Nej jag tror du måste ha en förkrossar först, förmodligen kommer pelletsen att krossas med tiden men antagligen tar det längre tid än för normalhästen. Vi har islänningar, och här tog det aningen längre än för den större hästtypen.
 
Sv: Halmpallets!!!

Hur många olika tillverkare finns det numera med tanke på att det verkar finnas många olika storlekar på säckar ? Skiljer det sig i kvalitet mellan de olika tillverkarna ? Pris hos de olika ?
Vet någon om det går att köpa i större mängd (storsäck eller lösvikt) och vad är i så fall priset för det ?
De två jag hittat är Orrepellets = 16kg säck och Salsa = 25kg säck men i tråden pratas ju även om 12 kg och 20 kg vilken tillverkare är det ?
 
Sv: Halmpallets!!!

Glömde en sak i Danmark har de tydligen med positiv reaktion även börjat använda bränslepellets vilket enligt de som provat där funkade jättebra, någon som provat det ? (Är ju billigare)
 
Sv: Halmpallets!!!

Här är det brist på halmpellets så jag har fått lägga in spån ena veckan och torv andra.....så tråkigt när man hittat nått som fungerar att det oxå ska ta slut, tur att det är bete snart.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Hur har ni lagt upp schema för in/utsläpp, vatten i hagen mm..? Vi är nu två stycken som har hästar på box. Har fram tills nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 567
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 426
Senast: Calmiche
·
Hästvård Jag provade använda träpelletsströ till hästen i somras. Det var bränslepellets, men jag vet ursprunget och därför även att den inte...
Svar
7
· Visningar
1 787
Senast: Fredag
·
Anläggning Hej! Jag har ett litet eget stall hemma med 2 1/2 box alltså 1/2 är en ponnybox med plats upp till stor C-ponny. Jag har funderingar på...
Svar
15
· Visningar
1 635
Senast: Miljon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp