Bukefalos 28 år!

Halmpallets!!!

Sv: Halmpallets!!!

detta svaret jag oxå är ute efter, jag mockaer ut kiss varje dag (självklart bajset med) men jag vill inte ha bedd funkar det???
 
Sv: Halmpallets!!!

Delvis *KL*

Jag har nu på en månad testat spån, torv och sist halmpellets. Detta från att ha gått från halm eftersom min häst är lite dammkänslig. Men hon är också grävmaskinist, visp och allmänt äcklig...

Spånet var dyngsurt efter 3 dagar, trots att jag vänder och mockar allt varje dag.

Torven blev inte lika blöt, men hon blev så fruktansvärt skitig eftersom hon tvunget ska gräva upp och sen kissa och sen lägga sig i det.... Dessutom var det väldigt svårt att hitta det nergrävda bajset.

Halmpelletsen är den klara vinnaren! Nu har jag haft det sedan i måndags, behöver inte strö om på ett bra tag vad jag kan se och det är enkelt att mocka. Beter sig som många har sagt som kattsand och arbsorberar kisset otroligt bra. Jag vänder mitt och mockar ut allt kiss och bajs, men det blir inga mängder alls. Från att ha tagit ut 2 kärror halm om dagen till att fylla en halm kärra med i stort sett bara skit och lite kissklumpar.

Jag var grymt skeptiskt (därför testade jag det sist:D), tyckte det var dyrt och verkade lite meckigt, men det funkar som sagt helt över förväntan. Och behöver man inte strö så ofta så blir det ju inte så dyrt alls.
 
Sv: Halmpallets!!!

......nice:)....fortsätt uppdatera om möjligt !!!!!!!

Då spånet blivit dyrare & halm & torv inte är favoriter:eek:,
+ en hostis (väldigt lindrigt men än då) i stallet,
så verkar det som ett fin fint alternativ....men för oss blir det i så fall
efter sommarstädningen som vi provar.......

gärna mer bilder & om förbrukningingen stämmer,
& priserna verkar ju lite olika????

& om förväntningarna fortsätter = bra.....eller...
.......eventuella negativa upptäckter...?????

:bump::bow::bump::bow::bump:
 
Sv: Halmpallets!!!

Började med halmpellets igår, puckot trodde han kommit till himmelriket när hela boxen var full med mat. Han petade från början undan sitt grovfoder till förmån för pellets, men insåg nog sen att det var lite godare med höislaget trots allt.:angel:

Idag var första gången vi skulle mocka, hästen i fråga är en :devil: gris faktiskt, Kliver gärna runt i boxen, och allt är ner smetat, blött och äckligt för det mesta. Dock inte idag, vi stirrade med förundrat över det lilla som låg och skramlade på botten av kärran.:D:love:

Fortsätter det så här, får det nog bli detta strö i fortsättningen.
 
Sv: Halmpallets!!!

Ef det är dåligt med spån nu måste vi byta. Vi hade tänkt att byta till torv men jag skulle vara jätte glad om ni kunde skriva vad en pall halmpellets kostar.
Vartifrån får ni det?? Bor i GBG finns det nära el bara långt borta??
 
Sv: Halmpallets!!!

Delvis KL

Jag är nyfiken på detta strömedel och hoppas kunna få lite bra svar här.

Jag vill ha bädd och har förstått att det ska fungera bra till det. Men jag vill gärna ha lite vanlig halm ovanpå, fungera detta eller blandar det sig på samma vis som det gör med spån?

Jag har boxar på 12 kvm och hästar som skitar ner ganska normalt mkt, inte renliga men inga supergrisar längre, dock gräver de mkt samt kissar endast i mitten så vanliga halmbäddar får svårt att sätta sig i hörnen och längs väggarna. Sätter sig detta strömedel bättre och hur mkt åtgång per månad i påfyllning till boxar på 12 kvm?

Mvh Jate Volim
 
Sv: Halmpallets!!!

Jag betalade 1700kr för en pall med 18 säckar!:)

Oj! Den återförsäljaren jag köper av tar 1280 kr för 20 säckar, svensk tillverkat eco som kan återanvändas direkt på åker.

Jag har förstått att importpellets inte erbjuder den möjligheten.
 
Sv: Halmpallets!!!

Oj! Den återförsäljaren jag köper av tar 1280 kr för 20 säckar, svensk tillverkat eco som kan återanvändas direkt på åker.

Jag har förstått att importpellets inte erbjuder den möjligheten.

Levererar denna ÅF i hela Stockholmsområdet? :angel:
 
Sv: Halmpallets!!!

Skulle vilja veta vart du köpt halmpelletsen. :)

Om du inte vill skriva här kan du väl PM;a.
 
Sv: Halmpallets!!!

Oj! Den återförsäljaren jag köper av tar 1280 kr för 20 säckar, svensk tillverkat eco som kan återanvändas direkt på åker.

Jag har förstått att importpellets inte erbjuder den möjligheten.

Jag skulle också hemskt gärna vilja ha ett pm.
Vi har kollat lite på en återförsäljare men det skulle kosta 141kr / säck med frakt. :eek:

Lite väl dyrt när vi betalar 83kr/torvsäck och är ganska nöjda med det.

Men torven är lite väl dammig och väldigt mörk, skulle också vilja ha något som ligger mer stilla i boxen, så vi vill så gärna prova. Ligger detta i sthlm kan det ju löna sig att hämta själv :laugh:
 
Sv: Halmpellets!!!

Nu har jag haft halmpallets i snart 1 månad i utebox. Mellan plusgrader och minus 20. Fungerar super.
Nu har jag dock en blandning.
La in 2 torv, 1 spån och 2 halmpellets från början. Har Kompletterat med 2 torv och 2 halmpellets.
Inget fruset alls utan mjukt, torrt och fint.
Grannen har bara torv och det har frusit i klumpar i hela boxen.

Mkt nöjd med halmpellets och kommer att fortsätta med det. Dock som blandning.
 
Sv: Halmpallets!!!

*kl*

Någon som vet hur det ser ut med tillgången på halmpellets framöver då?
Jag menar halm har det ju varit ont om på många ställen de senaste åren.... har ingen lust att byta strömedel två gånger om året pga brist på tillgång :devil:
 
Sv: Halmpallets!!!

Jag kollade då skulle en 25kg säck kosta 95 e det billigt eller dyrt??
Vi MÅSTE byta för våran spån levernatör har lite spån efsom det börjar bli ont om det...
 
Sv: Halmpallets!!!

Delvis KL

Jag är nyfiken på detta strömedel och hoppas kunna få lite bra svar här.

Jag vill ha bädd och har förstått att det ska fungera bra till det. Men jag vill gärna ha lite vanlig halm ovanpå, fungera detta eller blandar det sig på samma vis som det gör med spån?

Jag tycker att fördelen med att det är lättmockad försvinner lite när man blandar.

Har en häst i stallet, som får lite halm o tugga på på nätterna. Det som han inte orkar äta sprider han ut i resten av boxen, vilket gör det lite svårare att mocka i. Hur mycket halm tänker du lägga ut i så fall? Tror att tappar en del av fördelarna om du gör det. Har man bara halmpellets blir det väldigt lättmockad. Det blir inte lika mycket spill eftersom det inte blir att man råkar ta med en massa av strön när man ska ta upp bajsen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Hur har ni lagt upp schema för in/utsläpp, vatten i hagen mm..? Vi är nu två stycken som har hästar på box. Har fram tills nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 584
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 566
Senast: Calmiche
·
Hästvård Jag provade använda träpelletsströ till hästen i somras. Det var bränslepellets, men jag vet ursprunget och därför även att den inte...
Svar
7
· Visningar
1 799
Senast: Fredag
·
Anläggning Hej! Jag har ett litet eget stall hemma med 2 1/2 box alltså 1/2 är en ponnybox med plats upp till stor C-ponny. Jag har funderingar på...
Svar
15
· Visningar
1 644
Senast: Miljon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp