Halsband eller sele vid promenad?

Harrysen

Trådstartare
Vad använder ni och varför? Tänker på vanliga koppelpromenader. Om ni inte gillar något av alternativen, varför?

Jag använder halsband men vet inte riktigt varför. Har alltid haft det och bara kört på det.
 
Jag har sele på långpromenader, använder flexikoppel och vill inte att eventuella ryck blir direkt i halsen på dem. Tycker även att det är lättare att undvika koppeltrassel när jag har sele.

På rastningsrundor har jag halsband ändå (och fasta koppel), för jag är lat.
 
Jag har aldrig ägt nåt annat än halsband. Eftersom mina hundar gått i slakt koppel.
Har börjat tänka på sele med den senaste eftersom han gör sådana utfall och jag inte hinner med. Dessutom drar han :arghh::cry:
 
Jag är en snubbelfot och använder därför alltid sele om det är det minsta halt. Det blir oftast sele annars med. Nu går vi dagligen i ett litet skogsparti och tränar kontakt och inkallning med långlina och då vill jag ha sele. Ibland åker halsband på och när vi tränar något där hunden går i koppel blir det alltid halsband. Retrieverkoppel om hunden ska jobba lös.

Jag började med sele när en av mina gamla hundar drabbades av diskbråck i nacken (hunden som aldrig drog i kopplet var den som åkte på det). Hon var då sex år och veterinären ordinerade sele resten av livet. Jag insåg hur skönt det var att jag inte behövde oroa mig på samma sätt för att snubbla/halka och rycka i kopplet, så efter ett tag fick även väninnan sele. Hon var rätt duktig på att dra i koppel, men det blev mycket bättre med sele. Hon uppskattade att ha huvudet fritt. Så de hade båda sele resten av sina liv, vilket blev ganska många år.
 
Går jag med hund som travar snällt och inte drar använder jag fast halsband och koppel, har jag en hund som drar eller är oberäknelig vill jag ha sele. :)
Nuvarande hund går med halsband i byn och naken i skogen.
Min gamla terriertant som i unga dar var en koppeldragare av rang drog i princip ingenting med sele på. Blev som en annan hund.


Katten har sele, på grund av katt. 😅
 
Halsband på kortare koppelpromenader och vid träning.
Sele och flexi vid skogs/naturpromenader. Detta då hon inte har koll på hur långt flexit är och det kan bli ryck. Och tycker det blir mindre trassel.
 
Alltid halsband, om jag inte kör annat arbete (typ löpning i dragsele eller dyl). Det är en säkerhetsgrej att ha koll på huvudet för min del.
Ser risken för nackskador som minimal, även på hundar som drar, men ser en massa andra problem med sele.
 
Mina hundar går i princip alltid lösa, men om det inte går har de alla halvstryp-halsband, av bekvämlighetens skull. Sele används vid spårning. :)
 
När de nån gång behöver vara kopplade så har de halsband.

1689774341747.jpg


Sele används enkomt för "jobb", dvs spår/drag.
 
Jag har halsband (halvstryp så det är lätt att ta av/på) vid korta koppelpromenader, rastning under bilresor eller inför spår.
Annars har jag sele. Hunden går bättre i sele och det blir mindre trassel med kopplet. När hon går i halsband tycker jag att kopplet har en tendens att hamna mellan benen på henne. Framförallt när det ska sniffas för att hitta bästa toastället.
I skogen går hon oftast med långlina (eller lös när det inte är koppeltvång) och det är skönt att slippa oroa mig ryck runt hennes hals om jag t ex snubblar eller halkar.

Inför spår, tipsade vår instruktör oss om att ha det som arbetstecken. Att när vi kommer fram till spåret, byter vi till sele och spårlina. Då vet hon att det är jobb på gång, eftersom vi gör något annorlunda mot vanliga skogspromenader.
 
Alltid halsband, om jag inte kör annat arbete (typ löpning i dragsele eller dyl). Det är en säkerhetsgrej att ha koll på huvudet för min del.
Ser risken för nackskador som minimal, även på hundar som drar, men ser en massa andra problem med sele.
Jag har också gärna koll på huvudet.

Nyfiken på vad du ser för problem med sele? Hör nästan bara ros om sele och fått fråga varför jag inte använder det men jag har inget riktigt argument emot sele att ta till 😂
 
Jag har också gärna koll på huvudet.

Nyfiken på vad du ser för problem med sele? Hör nästan bara ros om sele och fått fråga varför jag inte använder det men jag har inget riktigt argument emot sele att ta till 😂
Tycker ofta passformen är sämre på sele, de glider snett eller låser bogen tex. Jag tror inte det är farligt alltså, men det är knappast bekvämare än halsband (plus ev snedbelastning då).
Sen har folk ofta betydligt sämre kontroll över hunden iom att du inte har koll på var huvudet tar vägen och att hunden blir ju otroligt stark när den kan lägga hela sin vikt i selen vilket gör att folk ofta har svårt att hålla hunden.
 
Halsband (eller jag använder bara retriverkoppel) om vi går koppelpromenad.

Sele används om vi använder flexikoppel, långlina eller draglina, dvs hunden får antingen ligga och dra eller går ’löst’
 
Vad använder ni och varför? Tänker på vanliga koppelpromenader. Om ni inte gillar något av alternativen, varför?

Jag använder halsband men vet inte riktigt varför. Har alltid haft det och bara kört på det.

Jag har sele på valpen för att han flyger runt som en idiot, börjat träna med halsband på honom nu. Halsband på dom vuxna, gillar inte att promenera i sele, dom drar som idioter då jag kör drag så dom kopplar sele med att alltid dra.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Spionen har både nosgrimma och halsband när vi är ute på promenad, sele och halsband när vi är i skogen kopplet kopplat i båda...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 879
Senast: Fetaost
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
484
Senast: cili
·
Övr. Hund Numera verkar sele vara det första alternativet att leda hund i. Jag undrar varför? OK om stor hund rycker så man är rädd om hals och...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
11 276
Senast: Hedinn
·
Tjatter Spinoff på trådarna och förlovnings- och vigselringar och om att bära släktingars ringar. Vad är era mest känslomässigt värdefulla...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 481
Senast: _Zacke_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp