Halsband eller sele vid promenad?

Tanken med framknäppningen är ju som Pilot skrev att bryta ett mönster, men det funkar inte på alla och då har man en hund som drar/går väldigt snett istället.

Vanlig sele med knäppning på manke/rygg är ju oftast inget alternativ om man har en stark hund som drar rejält. Jag har inte ens vanlig sele på mina i spåret utan en böttchersele, annars skulle jag fara fram genom skogen i 120 knyck. ;)
Precis, det är om hunden är för stark och bara under en träningsperiod, då är det ju inte hela världen om hunden går lite snett. :) Själv tycker jag att det ser avigt ut och är ingenting jag skulle ha som standard. Funkar det inte får man ju byta liksom.
Böttcher vet jag inte vad det är och jag får upp en massa olika när jag googlar.
 
Ang selar med knäppning fram så är jag positiv till dem, om de används som träningsredskap.

Jag använde det själv på en hund jag var hundvakt åt en period. Då knäppte jag fram på väg mot skog, för då kunde hunden få för sig att kasta sig vilt framåt i sin iver att komma till skogen. När hunden gjorde det, då blev det ju att den vändes mot mig istället. Jag passade då på att stanna, backa några steg och locka till mig hunden, berömma och så fortsatte vi gå framåt tillsammans. Det var mycket(!) lättare att få kontakt när hunden automatiskt vändes mot mig jämfört med när hunden kastade sig framåt och kopplet bara stoppade hunden.

Nu när jag jobbar så att många hundägare ber mig om tips, så brukar jag prata om just det. Jag betonar noga att det finns ingen mirakelpryl som kommer lösa problemen, utan problemen måste tränas bort. Men absolut finns det utrustning och annat som kan underlätta träningen, om man tränar rätt och är så konsekvent man kan.

Hittills har jag inte varit med om att någon kommit tillbaka och varit missnöjd med mina råd ang utrustning osv, däremot var det senast igår en som kom för att köpa en till likadan sele som jag rekommenderat (inte framknäppt ;) ) för att de var så otroligt nöjda att kompisens hund nu skulle få en likadan.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Böttcher vet jag inte vad det är och jag får upp en massa olika när jag googlar.

Det är en spårsele som är vanlig inom IGP. Selen kopplas till halsbandet (på icke-stryp) över och under halsen och sen går spårlinan från en ring under magen. Så om hunden drar så kommer huvudet ner lite och man får lite bättre kontroll. Jag spårade först i en nomesele men huga vad det gick undan i skogen då. Dessutom sitter de dålig på boxer, man får ha så stor storlek för deras bröstkorg att den blir för stor baktill.
 
Jag använde det själv på en hund jag var hundvakt åt en period. Då knäppte jag fram på väg mot skog, för då kunde hunden få för sig att kasta sig vilt framåt i sin iver att komma till skogen. När hunden gjorde det, då blev det ju att den vändes mot mig istället. Jag passade då på att stanna, backa några steg och locka till mig hunden, berömma och så fortsatte vi gå framåt tillsammans. Det var mycket(!) lättare att få kontakt när hunden automatiskt vändes mot mig jämfört med när hunden kastade sig framåt och kopplet bara stoppade hunden.

Ja precis, det var ju tanken när jag testade. Men gångerna som hunden vände upp istället var alldeles för få för att hinna etablera ett nytt beteende. Jag tror det är väldigt ras/individberoende hur stort träningsfönster man får av den typen av sele. :)
 
Men hur mycket forskning finns det idag på vad för skador en sele kan orsaka? Jag gör då antagandet att de hundar som riskerar nackskador av att de drar/gör plötsliga ryck när de bär halsband antagligen kommer att dra/göra plötsliga ryck även i sele, vilket troligen innebär att man använder en sk anti-drag sele med knäppning framtill. För om din hund inte drar eller rycker så spelar ju valet halsband eller sele ingen större roll.

Jag testade sele för att det är så klart mindre kul när hundarna drar så de nästan stryper sig själva. Provade t.ex en Metizosele med knäppning framtill. Tog inte många promenader innan de lärt sig hur man drar som en galning även i den och då går helt horribelt snett.

Eller att du vill att hunden just ska kunna ligga på lite utan att bli störd av ett halsband ex vid jogging, cykling, eller jobb som vid spårning/sök, ledarhund...

Jag har inte selen som ett alternativ för att träna bort drag, den jag har är ju tvärtom gjord för att hunden lättare ska kunna lägga sig lite i den utan obehag runt halsen eller risker. Ta bort dragandet tränar jag på annat sätt.
edit: ser att det kommit nya inlägg om antidragselen sedan jag började skriva.


Allmän reflektion:
Nån skrev att brukshundar inte brukar ha sele, men jag ser nästan bara selar på hundarna på min SBK här. Det är bara en subjektiv betraktelse från mig nu såklart, men jag har inte under mina år gjort nån direkt koppling bruksträning=halsband. Det var tidigare kanske när det var modernt med strypkedjor som alla skulle ha då. Jag har kvar några såna och använder om vi ska ut i massa blött och gegga, det är lätt att skölja skit av dem iaf och de behöver inte hänga på tork... :p
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Allmän reflektion:
Nån skrev att brukshundar inte brukar ha sele, men jag ser nästan bara selar på hundarna på min SBK här. Det är bara en subjektiv betraktelse från mig nu såklart, men jag har inte under mina år gjort nån direkt koppling bruksträning=halsband. Det var tidigare kanske när det var modernt med strypkedjor som alla skulle ha då. Jag har kvar några såna och använder om vi ska ut i massa blött och gegga, det är lätt att skölja skit av dem iaf och de behöver inte hänga på tork... :p

Sele när folk tränar? Men är det på brukshundarna eller på de som kommer till klubben med andra raser för agility, nosework, allmänlydnad, etc? För jag ser det verkligen inte ofta på de som tränar bruks och igp. I igp måste du dessutom ha hunden i en dressyrlänk med raka länkar på tävling, så de flesta tränar ju med det för att de ska vara vana.
 
Såvitt jag vet finns ingen ordentlig forskning på att vare sig selar eller halsband kan skada friska hundar.
De studier jag läst handlar enbart om vilket tryck som kan uppstå i ett halsband. Vad gäller skador refereras till människor, andra djurslag eller icke vetenskapliga artiklar.

Det enda av intresse jag hittat är en studie som visar att trycket i ögonen ökar mer hos hundar som drar i halsband än i sele. Rekommendationen där är alltså att hundar med glaukom inte ska ha halsband.
 
Precis, det är om hunden är för stark och bara under en träningsperiod, då är det ju inte hela världen om hunden går lite snett. :) Själv tycker jag att det ser avigt ut och är ingenting jag skulle ha som standard. Funkar det inte får man ju byta liksom.
Böttcher vet jag inte vad det är och jag får upp en massa olika när jag googlar.
Problemet med min var att det inte fanns några träningstillfällen, han drog så alltid och var under inga som helst omständigheter fokuserad på annat än att dra och komma fram. Det tog sin tid av regelbundna skogspromenader innan han landade i förståelsen att han kom ut regelbundet till skogen och därmed började lugna sig lite med sitt dragande. Inte förrän då kunde jag börja träna. Men att dra så mycket så att han går på tre ben och med det fjärde bokstavligt talat hängande i luften och så att jag får problem med armen och ryggen kändes verkligen inte bra alls. Om jag fick så ont undrar jag hur det kändes för hans kropp.

Med en sele som knäpptes på ryggen var han en mardröm, han är stark som en oxe och med sådan sele blir han ännu starkar när han drar. När han slutade dra så mycket gick det lättare att ha en sådan sele för då la han sig inte i den på samma sätt och blev inte lika tung att hålla
 
Men hur mycket forskning finns det idag på vad för skador en sele kan orsaka? Jag gör då antagandet att de hundar som riskerar nackskador av att de drar/gör plötsliga ryck när de bär halsband antagligen kommer att dra/göra plötsliga ryck även i sele, vilket troligen innebär att man använder en sk anti-drag sele med knäppning framtill. För om din hund inte drar eller rycker så spelar ju valet halsband eller sele ingen större roll.

Jag testade sele för att det är så klart mindre kul när hundarna drar så de nästan stryper sig själva. Provade t.ex en Metizosele med knäppning framtill. Tog inte många promenader innan de lärt sig hur man drar som en galning även i den och då går helt horribelt snett.
Finns inte energi till att leta men forskning finns på hur negativt det påverkar med framknäppning. Det är inte bra alls eftersom det blir en snedbelastning
 
Problemet med min var att det inte fanns några träningstillfällen, han drog så alltid och var under inga som helst omständigheter fokuserad på annat än att dra och komma fram. Det tog sin tid av regelbundna skogspromenader innan han landade i förståelsen att han kom ut regelbundet till skogen och därmed började lugna sig lite med sitt dragande. Inte förrän då kunde jag börja träna. Men att dra så mycket så att han går på tre ben och med det fjärde bokstavligt talat hängande i luften och så att jag får problem med armen och ryggen kändes verkligen inte bra alls. Om jag fick så ont undrar jag hur det kändes för hans kropp.

Med en sele som knäpptes på ryggen var han en mardröm, han är stark som en oxe och med sådan sele blir han ännu starkar när han drar. När han slutade dra så mycket gick det lättare att ha en sådan sele för då la han sig inte i den på samma sätt och blev inte lika tung att hålla
Det skulle jag ändå kalla en träningsperiod - sedan är ju huvudsaken egentligen Alltid att både hund, förare och andra hundar och människor är trygga, och därefter får man välja redskap (inom lag och rim och reson förstås. :) ).
 
Det skulle jag ändå kalla en träningsperiod - sedan är ju huvudsaken egentligen Alltid att både hund, förare och andra hundar och människor är trygga, och därefter får man välja redskap (inom lag och rim och reson förstås. :) ).
Det är möjligt, men jag hade svårt att se promenader flera gånger per dag i några timmar i flera månader som träningsperiod, där hunden går på tre ben och orsakar sig själv sådan "skada" som han borde ha gjort i och med hur jag mådde efter att ha varit ute med honom. Det det istället nog mer var tyckte jag, var ett sätt att lättare hålla honom, för han var starkare i halsband och ännu starkare i sele med knäppning på ryggen. Därför blev det halti istället, och förstås fortsätta tjata och nöta och vänta ut tills han lugnade sig. Och så har det blivit mycket bättre än det var, även om han får återfall, särskilt med ryggknäppt sele tyvärr.
 
Det är möjligt, men jag hade svårt att se promenader flera gånger per dag i några timmar i flera månader som träningsperiod, där hunden går på tre ben och orsakar sig själv sådan "skada" som han borde ha gjort i och med hur jag mådde efter att ha varit ute med honom. Det det istället nog mer var tyckte jag, var ett sätt att lättare hålla honom, för han var starkare i halsband och ännu starkare i sele med knäppning på ryggen. Därför blev det halti istället, och förstås fortsätta tjata och nöta och vänta ut tills han lugnade sig. Och så har det blivit mycket bättre än det var, även om han får återfall, särskilt med ryggknäppt sele tyvärr.
Alla metoder funkar ju inte för alla hundar helt enkelt. :)
 
Jag är ytlig, så jag går lite på vad som känns snyggt för dagen ;) Oftast har vi ett fast halsband, ibland en y-sele, och ibland ett halvstryp som min förra rottis hade och som är såå fint 🖤🥺🖤 För snabbpinkar på gården har hon ett gammalt halvstryp som är lätt att trä på.

Sen har hon en särskild sele för arbete, som spår eller sök.

Hon går i regel så här och dregglar hoppfullt mot mitt ben oavsett gear, på bilden i vanligaste vardagshalsbandet:

IMG_1898.jpeg


Staffen har nästan alltid ett rundsytt halvstryp, ibland en snajdig y-sele bara för att vara fancy.
 
Jag är ytlig, så jag går lite på vad som känns snyggt för dagen ;) Oftast har vi ett fast halsband, ibland en y-sele, och ibland ett halvstryp som min förra rottis hade och som är såå fint 🖤🥺🖤 För snabbpinkar på gården har hon ett gammalt halvstryp som är lätt att trä på.

Sen har hon en särskild sele för arbete, som spår eller sök.

Hon går i regel så här och dregglar hoppfullt mot mitt ben oavsett gear, på bilden i vanligaste vardagshalsbandet:

Visa bifogad fil 124457

Staffen har nästan alltid ett rundsytt halvstryp, ibland en snajdig y-sele bara för att vara fancy.
Har du nåt snygg-kort på staffen att dela med dig av?
 

Bifogade filer

  • 20B49DE9-A8E6-4E71-9B3E-88B357468B00.jpeg
    20B49DE9-A8E6-4E71-9B3E-88B357468B00.jpeg
    326,1 KB · Visningar: 12

Liknande trådar

Övr. Hund Spionen har både nosgrimma och halsband när vi är ute på promenad, sele och halsband när vi är i skogen kopplet kopplat i båda...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 879
Senast: Fetaost
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
484
Senast: cili
·
Övr. Hund Numera verkar sele vara det första alternativet att leda hund i. Jag undrar varför? OK om stor hund rycker så man är rädd om hals och...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
11 273
Senast: Hedinn
·
Tjatter Spinoff på trådarna och förlovnings- och vigselringar och om att bära släktingars ringar. Vad är era mest känslomässigt värdefulla...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 481
Senast: _Zacke_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp