Halsband eller sele vid promenad?

Halvstryp eller fast halsband med flexikoppel på promenader. Sele och 5 m koppel på spårträning.
Tilda går ganska fint i halsband så ser ingen anledning att ha sele på.
 
Sele på valpar och unghundar, det är alldeles för mycket sprattel enligt mig att ha i ett halsband.
Jag vill helst ha sele på vid långlina eller flexi också.
Den lilla går bäst i sele och där är det snarare jag som rycker till/ glömmer bort hur liten hon är/ snubblar över kopplet.
På den stora ett brett halsband eller ett tunt halvstryp om jag vill ha extra koll.
 
Halsband vid finpromenad/rastning på asfalt och kommer använda det ifall vi börjar med rallylydnad. Sele på skogspromenad och i stallet. I skogen går hon med långlina pga allt nära är naturreservat med koppeltvång och i stallet måste jag ha henne kopplad då hon försöker leka med hästarna annars, och jag vill fysiskt kunna dra undan henne ifall något händer.
 
Senast ändrad:
Tycker ofta passformen är sämre på sele, de glider snett eller låser bogen tex. Jag tror inte det är farligt alltså, men det är knappast bekvämare än halsband (plus ev snedbelastning då).
Sen har folk ofta betydligt sämre kontroll över hunden iom att du inte har koll på var huvudet tar vägen och att hunden blir ju otroligt stark när den kan lägga hela sin vikt i selen vilket gör att folk ofta har svårt att hålla hunden.
Så olika det kan vara :D Själv tycker jag ofta att det är obehagligare att möta folk som har hundarna i halsband jämfört med när hundarna är i sele, för det är så extremt vanligt att folk har halsbanden för löst. Att hundarna inte tar sig ur halsbanden pga det verkar bero på tur eller att hundarna är för korkade för att fatta hur de gör :p Med det sagt så är det ju också väldigt vanligt att folk har felsittande selar också...

För egen del hade jag absolut sämre kontroll på hundarna precis när jag gick från halsband till att ha sele, just för att jag inte hade samma "koppelkontroll" som innan. Men, det jag snabbt insåg var att jag med sele var tvungen att hitta nya sätt att kommunicera på och den lydnad jag fick senare med sele var långt mycket bättre än vad jag någonsin hade tidigare. Det var väldigt trevligt.
 
Sele med två maggjordar då jag inte vill att han trillar ur. Han kan utan problem ta sig ur allt, halsband som diverse selar utan att ens försöka speciellt och det får bara inte hända i skarpt läge men med två maggjordar är det problemet borta. Nuvarande är väldigt känslig för vad han har på sig och ser ut/beter sig som om någon har varit väldigt elak om han har på sig något han inte trivs i. Lika låg som han blir då, lika tydligt är han mycket nöjd när grejerna är bra.

Annars har mina alltid fått välja själva. Enda gången jag valde var när hunden hade cancer med metastaser utanpå luftvägarna. Då fick han inte ha halsband längre.
 
Halsband på alla vanliga promenader. Sele när hon behöver vara kopplad men ändå får ligga på och dra, t ex i skogen när jag inte orkar vara fokuserad nog att ha henne lös utan bara vill traska på.
 
Nästan alltid halsband då han inte gillar att ha grejer på kroppen. Ibland sele, typ om vi ska gå längre promenader/vandringar. Oftast flexi, men vanligt koppel när vi tex ska röra oss bland folk och jag vill ha mer koll på vart han är.

Mammas lilla hund (2,7 kg) fick problem i nacken av halsband så veterinär rekommenderade byte till sele för honom, och det har funkat bra. Oklart varför han fick nackproblem då han aldrig drar men det blev väl någon snedbelastning eller liknande så han blev spänd och stel i musklerna. Han är så liten att typ ett spänne/en hake på kopplet säkerligen kan hänga snett och skapa spänningar.
 
Vad använder ni och varför? Tänker på vanliga koppelpromenader. Om ni inte gillar något av alternativen, varför?

Jag använder halsband men vet inte riktigt varför. Har alltid haft det och bara kört på det.
Jag har alltid kört halsband främst på alla mina. Ingen av dem har dragit eller haft problem på ngt vis.
Nuvarande fick vi med något brett och mjukt valpkoppel med ludd etc. Det brukar jag använda oftast.
 
Så olika det kan vara :D Själv tycker jag ofta att det är obehagligare att möta folk som har hundarna i halsband jämfört med när hundarna är i sele, för det är så extremt vanligt att folk har halsbanden för löst. Att hundarna inte tar sig ur halsbanden pga det verkar bero på tur eller att hundarna är för korkade för att fatta hur de gör :p Med det sagt så är det ju också väldigt vanligt att folk har felsittande selar också...

För egen del hade jag absolut sämre kontroll på hundarna precis när jag gick från halsband till att ha sele, just för att jag inte hade samma "koppelkontroll" som innan. Men, det jag snabbt insåg var att jag med sele var tvungen att hitta nya sätt att kommunicera på och den lydnad jag fick senare med sele var långt mycket bättre än vad jag någonsin hade tidigare. Det var väldigt trevligt.
Jag kan tycka att de selar som har d-ringen längre bak än mellan/precis bakom skuldrorna ger dålig styrning. Vissa selar är extra långa och fortsätter ut en bit ut på ryggen och där sitter kopplet fast längre bak. Då är det mycket framdel som kan röra sig och mycket hund som kan nå fram trots kort koppel.

Men annars håller jag med du att det är en vana.
 
Hade först halsband på min förra vovve, chihuahuablandis. Sedan fick jag reda på att små raser löper större risk för trakealkollaps och efter det hade han sele :o

Vet inte riktigt hur det blir med nästa (whippet). De flesta vintisar jag träffar har sån där rymningssäker sele med dubbelt band över magen - finns nog en bra anledning till det… :angel:
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Vet inte riktigt hur det blir med nästa (whippet). De flesta vintisar jag träffar har sån där rymningssäker sele med dubbelt band över magen - finns nog en bra anledning till det… :angel:
Så länge du inte har vanlig sele så är det lugnt :p Med tex en vanlig y-sele räcker det med att du försöker dra med hunden lite när den nosar på marken för att selen ska åka över huvudet och så är din whippet lös. Och ja, det även på selar som sitter rätt.

Vanliga fasta halsband kan också vara svåra, antingen sitter de för hårt eller så kommer hunden lös. Lättare då med ett halvstryp som sitter bekvämt när hunden inte drar, men som kan dras åt såpass att hunden inte kan komma ur det.

Men ja, rymningssäkra selar med dubbla magband är oerhört trevligt att ha, och nu för tiden finns det massor av olika att välja mellan!
 
Vad använder ni och varför? Tänker på vanliga koppelpromenader. Om ni inte gillar något av alternativen, varför?

Jag använder halsband men vet inte riktigt varför. Har alltid haft det och bara kört på det.


Vid vanliga koppelpromenader hemma vanligen halsband. Av bekvämlighet - halsbanden hänger fastknäppta i kopplen vid dörren så det blir snabbt och smidigt att bara dra på dem.

Vid längre promenader / vandringar så har jag en y-sele på Ynglingen. Delvis för att han kan studsa i upphetsning, och ibland måste jag även kunna ta tag och lyfta lite när vi är på krångliga stigar och han blir rädd för att klättra/hoppa.

Jag ser ingen skillnad i lydnad (på mina) mellan sele/halsband, däremot risken att få ett ryck i halsen till skillnad från ett ryck över ryggen. Så därför sele vid längre turer. Jag tycker rent generellt det är bra att använda sele om hunden är lite sprättig och kan fara iväg, i alla fall under träningsfasen. Så himla starka nackar har de inte.
 
Jag kan tycka att de selar som har d-ringen längre bak än mellan/precis bakom skuldrorna ger dålig styrning. Vissa selar är extra långa och fortsätter ut en bit ut på ryggen och där sitter kopplet fast längre bak. Då är det mycket framdel som kan röra sig och mycket hund som kan nå fram trots kort koppel.

Men annars håller jag med du att det är en vana.
Det måste jag kolla upp, jag har aldrig reflekterat över det!
 
Tycker ofta passformen är sämre på sele, de glider snett eller låser bogen tex. Jag tror inte det är farligt alltså, men det är knappast bekvämare än halsband (plus ev snedbelastning då).
Sen har folk ofta betydligt sämre kontroll över hunden iom att du inte har koll på var huvudet tar vägen och att hunden blir ju otroligt stark när den kan lägga hela sin vikt i selen vilket gör att folk ofta har svårt att hålla hunden.
Sele med knäppning fram tycker jag att jag har mer koll på 50 kg hund. Småhundar får välja och de vill oftast ha sele, men den måste ju passa. På små knäpper jag i ryggen
 
Nu har jag ju blivit inspirerad att testa sele! Tips på modell då till snart fem månaders staffe? Behöver nog byta storlek om några månaders så jag behöver väl inte något superfläskigt ur plånbokens perspektiv 😬
 

Bifogade filer

  • 19CE4454-F8B5-4AC9-8047-1CBB10F75F8C.jpeg
    19CE4454-F8B5-4AC9-8047-1CBB10F75F8C.jpeg
    681,2 KB · Visningar: 22
Sele med knäppning fram tycker jag att jag har mer koll på 50 kg hund. Småhundar får välja och de vill oftast ha sele, men den måste ju passa. På små knäpper jag i ryggen
Jag håller inte med, tycker många lär sig parera det. Plus att jag inte gillar att de dras snett hela tiden, men det är som sagt en smaksak. Folk får använda vad de vill så länge de har koll på sin hund.
 
Jag håller inte med, tycker många lär sig parera det. Plus att jag inte gillar att de dras snett hela tiden, men det är som sagt en smaksak. Folk får använda vad de vill så länge de har koll på sin hund.
Ville bara lägga till det med knäppning fram. Men sen kom jag på att en annan bra grej är att det inte är lika lätt ta sig ur för min hund. Han backar ur halsband.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Spionen har både nosgrimma och halsband när vi är ute på promenad, sele och halsband när vi är i skogen kopplet kopplat i båda...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 959
Senast: Fetaost
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
527
Senast: cili
·
Övr. Hund Numera verkar sele vara det första alternativet att leda hund i. Jag undrar varför? OK om stor hund rycker så man är rädd om hals och...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
11 602
Senast: Hedinn
·
Tjatter Spinoff på trådarna och förlovnings- och vigselringar och om att bära släktingars ringar. Vad är era mest känslomässigt värdefulla...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 555
Senast: _Zacke_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp