Halsband eller sele vid promenad?

Så olika det kan vara :D Själv tycker jag ofta att det är obehagligare att möta folk som har hundarna i halsband jämfört med när hundarna är i sele, för det är så extremt vanligt att folk har halsbanden för löst. Att hundarna inte tar sig ur halsbanden pga det verkar bero på tur eller att hundarna är för korkade för att fatta hur de gör :p Med det sagt så är det ju också väldigt vanligt att folk har felsittande selar också...

För egen del hade jag absolut sämre kontroll på hundarna precis när jag gick från halsband till att ha sele, just för att jag inte hade samma "koppelkontroll" som innan. Men, det jag snabbt insåg var att jag med sele var tvungen att hitta nya sätt att kommunicera på och den lydnad jag fick senare med sele var långt mycket bättre än vad jag någonsin hade tidigare. Det var väldigt trevligt.
Min hund lärde sig typ på en sekund hur han kommer ur halsbandet, även när det är rimligt hårt, så sele, ja tack.
 
Labbarna går typ alltid lösa, är de kopplade har de i regel ett retrieverkoppel på sig.
Wachtlarna har oftast sele + flexi eller sele + draglina. Går nästan alltid med dem i midjebälte.
 
Gammelhunden har alltid halsband och koppel vid promenad. Sele betyder jobba = spåra.
Valpis är mest lös men åker vi iväg till ny miljö så har han sele. Hemma i lugn och ro när vi tränat koppelgående så är det halsband för det är det jag kommer använda sen det lilla han kommer vara i koppel 😅
 
Nu har jag ju blivit inspirerad att testa sele! Tips på modell då till snart fem månaders staffe? Behöver nog byta storlek om några månaders så jag behöver väl inte något superfläskigt ur plånbokens perspektiv 😬
Ta någon riktigt ställbar variant. En sån här ligger på ca 100kr beroende på inköpsställe och storlek.
1432_1.jpg
 
Nu har jag ju blivit inspirerad att testa sele! Tips på modell då till snart fem månaders staffe? Behöver nog byta storlek om några månaders så jag behöver väl inte något superfläskigt ur plånbokens perspektiv 😬
Jag hade satsat på en y - sele, det är dem jag tycker sitter bäst om hunden drar snett.
Hurtta gillar jag och deras kostar mellan 200-400 beroende på var du köper.
De har en som heter "venture no pull" som jag hade på min när hon var valp.
 
Använder den här just nu, behövde en ny bilsele när jag bytte bil och det kändes praktiskt med en som kunde vara både promenad och bilsele.
Var lite knepigt innan jag hittade rätt inställning och saknar att det inte går att öppna fram utan måste träs av och på
1690189283018.png
 
Jag har en hund som tar sig ur precis allt, så när vi går med halsband får hunden utöver sitt måttsydda halvstryp(haha, trodde du att det där skulle hålla kvar mig, puckade matte?) ha ett rätt tunt stryphalsband av nylon med stopp(nu jäklar är det dags att ta ett varv... men va i helv..!).
Så länge hon bara går som vanligt märks strypet inte alls, och även om det av någon anledning skulle bli ett ryck är det halvstrypet som drar åt. Om hon däremot försöker backa sig ur kopplet kammar hon noll.
 
Oftast halsband av bekvämlighets skäl då det snabbare att ta av och ta på. Går nån hund bättre i sele eller som nu att vi inte riktigt har ett bra halsband till lilla M så går de i sele.
Sele har jag oftast vid spår, när jag cyklar eller på små valpar för att det lättare att hissa upp dom och det blir inte världens ryck i halsen när man råkar trampa på koppel, nån annan hund springer in i kopplet mm.
 
Halsband av halvstryp model. Här betyder sele att det är spårdags så att försöka få till någon vettig promenad med sele vore lönlöst.
 
Halsband av halvstryp model. Här betyder sele att det är spårdags så att försöka få till någon vettig promenad med sele vore lönlöst.
Jag använder olika selar till olika saker. :) Upplever generellt att de förstår "i sammanhanget" också vad det är som ska göras och blir exalterade därefter.
 
Jag använder olika selar till olika saker. :) Upplever generellt att de förstår "i sammanhanget" också vad det är som ska göras och blir exalterade därefter.
Nuvarande brukar pappa ha med på båten och när det varit ett tag i mellan gångerna så får hon för sig att när flytvästen kommer på så är det dags för eftersök/spår:rofl:
 
Jag använder olika selar till olika saker. :) Upplever generellt att de förstår "i sammanhanget" också vad det är som ska göras och blir exalterade därefter.

Det gör jag med.
Harry vet skillnaden mellan gå ut på långpromenad, åka till hundvakten eller gå bort sele, detta trots att alla tre är y-selar, bara olika färger och material.
Han vet även vad spårselen betyder 😊
 
Hade sele ett tag, men det blev inte bra, de drog snett hela tiden. Jag har oftast dressyrlänk, min man ett halvstryp från Hurtta. Hade föredragit att kunna ha halvstrypet så det blir tydligare att dressyrlänken på betyder träning, men jag kan inte hålla dem säkert i halvstryp. De drar som idioter oavsett vad man sätter på dem om båda går ut samtidigt, aningen bättre när man går med en i taget.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Spionen har både nosgrimma och halsband när vi är ute på promenad, sele och halsband när vi är i skogen kopplet kopplat i båda...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 961
Senast: Fetaost
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
527
Senast: cili
·
Övr. Hund Numera verkar sele vara det första alternativet att leda hund i. Jag undrar varför? OK om stor hund rycker så man är rädd om hals och...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
11 616
Senast: Hedinn
·
Tjatter Spinoff på trådarna och förlovnings- och vigselringar och om att bära släktingars ringar. Vad är era mest känslomässigt värdefulla...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 557
Senast: _Zacke_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp