Halsband eller sele vid promenad?

Ni som gör er lustiga, hoppas det var roligt.

Jag inser att andra uppenbarligen inte rör sig i liknande miljöer som vi på ett berg med branta stup då och nu där min hund gärna undersöker. Det är sådant jag syftar på. Inte att hoppa upp på och balansera.

Skogsägare med berg och branta stup här! :) Där får mina aldrig ha koppel på sig när vi går, de måste själva navigera underlaget och ett koppel skulle öka skaderisken något enormt. Rent livsfarligt. I skog och berg går de alltid lösa.
 
Jag måste fråga, ni som ser halsband som det enda rätta, får era hundar aldrig klättra och uppleva saker kopplade? Det är ju inte för att man inte lär hunden gå i koppel som man har sele. Det är för att den vid vissa situationer inte skadar hunden som ett halsband kan göra. Jag hade t ex aldrig låtit min hund balansera högt upp om jag inte visste att han är helt trygg i selen och jag enkelt kan fiska upp honom om han skulle tappa balansen.
Jag fattar såklart att det inte är något man gör med en stor hund men ändå, så förutsägbar är varken jag eller min hund att det finns garantier för att det aldrig händer något som kan göra att hans nacke hade kunnat skadas om han hade haft halsband.
bergshundar_140310.jpg

Våra hundar klättrar gärna och behöver ingen sele för det. Detta lilla "berg" finns på vår gård och hundarna tycker mycket om att klättra i det. Jag använder det även för fotografering, så de kommer upp på lagom höjd så jag slipper sänka mig till deras nivå. När hundarna är lösa så har de ingenting på sig.
 
Och jag lär mina hundar att gå ordentligt i sele och koppel? Varför skulle det vara en motsättning?
Intressant att mitt svar provocerar så ... kanske blir det lite missförstått dock. Varför har du sele om hunden ändå kan gå ordentligt i koppel?
Jag har levt med hundar i snart 50 år och har haft egna hundar i drygt 35 år och aldrig har någon hund skadats av att ha halsband. Däremot så finns det gott om människor som påstår att hundar kommer att skada sig i halsband. Förmodligen är detta av ren hörsägen för jag tror knappast att alla som påstår detta känner till fall. Om man svingar runt sin hund i halsband så att den skadar sig så har man nog allvarliga problem och ska nog inte ha hund alls.
 
Våra hundar klättrar gärna och behöver ingen sele för det. Detta lilla "berg" finns på vår gård och hundarna tycker mycket om att klättra i det. Jag använder det även för fotografering, så de kommer upp på lagom höjd så jag slipper sänka mig till deras nivå. När hundarna är lösa så har de ingenting på sig.
Vilket häftigt foto! :love:
 
Ni som gör er lustiga, hoppas det var roligt.

Jag inser att andra uppenbarligen inte rör sig i liknande miljöer som vi på ett berg med branta stup då och nu där min hund gärna undersöker. Det är sådant jag syftar på. Inte att hoppa upp på och balansera.


I den typen av miljö går min hund lös, där tycker jag inte att vanligt koppel fungerar särskilt bra oavsett om det är fäst till halsband eller sele.
 
Skulle jag ha en väldigt liten hund så skulle det nog bli sele till promenad och halsband vid spår eller sök.
Anledningen är att snabbt kunna hissa upp den i famnen om okänd större kommer fram. Har varit med om för många gånger att hundar rusar fram och även en snäll stor hund kan skada en liten bara genom att sätta tassen fel.
 
Halvstryp vid rastning och promenader där jag håller kopplen i handen. Sele om jag har dom i midjebältet, dragselar när vi cyklar. Sele även vid spår. Går jag med alla fyra och det blir många hundmöten så är sele inte att föredra, 35 kg münster som sprattlar får alldeles för mkt space på så sätt.
Oj, jag visste inte att munstern vägde såpass mycket :) funderade lite på den rasen ett tag.
 
Intressant att mitt svar provocerar så ... kanske blir det lite missförstått dock. Varför har du sele om hunden ändå kan gå ordentligt i koppel?
Jag har levt med hundar i snart 50 år och har haft egna hundar i drygt 35 år och aldrig har någon hund skadats av att ha halsband. Däremot så finns det gott om människor som påstår att hundar kommer att skada sig i halsband. Förmodligen är detta av ren hörsägen för jag tror knappast att alla som påstår detta känner till fall. Om man svingar runt sin hund i halsband så att den skadar sig så har man nog allvarliga problem och ska nog inte ha hund alls.
Det är skillnad på Kommer att skada sig och Kan skada sig, sedan finns det ju allsköns anledningar till att en del väljer att använda sele. Det är väl upp till var och en, precis som det är att använda halsband eller inte? Oavsett om det är för diskbråck, flexikoppel (som ju verkligen inte hör ihop med halsband egentligen), estetik, rymningsrisk, hunden går bättre/trivs bättre, den går att lyfta, man ids inte ha nageln i ögat på hunden för att den inte ska dra hela tiden (en del hundar är faktiskt hopplösa att koppelträna, och ibland känns det kanske inte viktigt), eller vad som helst därutöver.
 
Funderar lite löst vidare.

Jag bor i stan, så mina längre promenader sker i områden där hundarna inte får gå lösa stora delar av året - såsom naturreservat eller rekreationsområden med många människor som rör sig. Jag kan alltså inte bara släppa dem. Det kan jag inte per automatik på fjällvandringar eller liknande heller. Så jag kör hårt på att gå någorlunda ok i slakt koppel.

Är jag då på långturer med den yngre som väger 28 kg, så vill jag ändå kunna ta fatt i honom om han blir uppstissad men inte riskera att han fastnar nånstans eller får ryck i nacken så tja, än så länge så är y-selen den bästa varianten för oss. Den är även utmärkt vid personspår tycker jag. Har jag den gamle med också, som checkar in på 35 kg, så är det samma där. Meningen med selen är inte att lyfta upp dem - det orkar jag inte. Men att markera aktivitet, och spara nacken.

En bekant går gärna med sin store lös oavsett plats, eftersom den drar så något så galet, hon kör sele och sedan fem meters lina efter för att få tag på hunden. Samt tar den om folk skriker att de blir rädda. Att ha 35 kg muskler som sliter dig framåt är ju jättefarligt för både hennes kropp och ev ramlingsrisk i naturen så jag fattar att hon inte orkar hålla. Lydnaden är långsamt på g.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Är din hund kopplad när den undersöker stupen? Känns inte det läskigt om du skulle snubbla och råka rycka till i kopplet?
Nej. Jag står still då. Jag har sådan svindel att jag inte går så nära men det ska såklart inte få hindra hans äventyrslust.
 
Intressant att mitt svar provocerar så ... kanske blir det lite missförstått dock. Varför har du sele om hunden ändå kan gå ordentligt i koppel?
Jag har levt med hundar i snart 50 år och har haft egna hundar i drygt 35 år och aldrig har någon hund skadats av att ha halsband. Däremot så finns det gott om människor som påstår att hundar kommer att skada sig i halsband. Förmodligen är detta av ren hörsägen för jag tror knappast att alla som påstår detta känner till fall. Om man svingar runt sin hund i halsband så att den skadar sig så har man nog allvarliga problem och ska nog inte ha hund alls.
Du har fått länkar i tidigare trådar om forskning gjord på vilka skador halsband kan orsaka. Det är verkligen ingen hörsägen.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Oj, jag visste inte att munstern vägde såpass mycket :) funderade lite på den rasen ett tag.
Det är en stor hane, välmusklad. Gissar på att de oftast ligger runt 20-30 kg, +|- några kilo. Men en mycket trevlig ras, även om vårt exemplar inte alltid är helt rastypisk.
 
Du har fått länkar i tidigare trådar om forskning gjord på vilka skador halsband kan orsaka. Det är verkligen ingen hörsägen.

Men hur mycket forskning finns det idag på vad för skador en sele kan orsaka? Jag gör då antagandet att de hundar som riskerar nackskador av att de drar/gör plötsliga ryck när de bär halsband antagligen kommer att dra/göra plötsliga ryck även i sele, vilket troligen innebär att man använder en sk anti-drag sele med knäppning framtill. För om din hund inte drar eller rycker så spelar ju valet halsband eller sele ingen större roll.

Jag testade sele för att det är så klart mindre kul när hundarna drar så de nästan stryper sig själva. Provade t.ex en Metizosele med knäppning framtill. Tog inte många promenader innan de lärt sig hur man drar som en galning även i den och då går helt horribelt snett.
 
Men hur mycket forskning finns det idag på vad för skador en sele kan orsaka? Jag gör då antagandet att de hundar som riskerar nackskador av att de drar/gör plötsliga ryck när de bär halsband antagligen kommer att dra/göra plötsliga ryck även i sele, vilket troligen innebär att man använder en sk anti-drag sele med knäppning framtill. För om din hund inte drar eller rycker så spelar ju valet halsband eller sele ingen större roll.

Jag testade sele för att det är så klart mindre kul när hundarna drar så de nästan stryper sig själva. Provade t.ex en Metizosele med knäppning framtill. Tog inte många promenader innan de lärt sig hur man drar som en galning även i den och då går helt horribelt snett.
Sådan sele har jag också, fick tips om eftersom han drar/drog som tusan, kopplade honom framtill och han drog så att selen hamnade snett trots att den passar, och han gick på tre ben då selen blockerade ena frambenet och gjorde att det bara hängde i luften. Lika mycket drog han för det, inte alls effektivt så jag slutade använda den på det sättet.

kl

Han är ju kung på att ta sig ur halsband och selar så när jag är i skogen har jag antingen den selen och knäpper på ryggen eller en K9 sele som ju knäpps på ryggen och i båda fallen har jag även dubbelkopplat till en strypkedja, så skulle han lyckas ta sig ur selen hindrar kedjan honom från att komma loss helt. Men tycker att sele i skogen ger honom frihet att röra sig på ett annat sätt eftersom han inte är lös. Alla hundar går ju inte att ha lösa och då är ju sele och flexi bra.
Går jag på promenad bara så har jag halti dubbelkopplad i strypkedja, av samma orsak.

Jag är inte rädd att snubbla på kopplet, tror aldrig det ens hänt mig, inte heller har jag bekymmer med hans koppel mellan frambenen, de gånger det händer rättar han till det själv utan att trampa på kopplet. Precis som att han nästan alltid går på rätt sida om stolpar och träd, de gånger han glömmer sig säger jag "fel sida" så skuttar han glatt till rätt sida. Båda har jag dock lärt honom, vilket gick fort. Kan ha berott på att jag inte gått vidare när något av det hänt utan vi har stått stilla tills han löst det. Motivationen till att gå på promenad tar fram hans lösningsorienterade sida så han lär sig saker fort vid sådana tillfällen.
 
Men hur mycket forskning finns det idag på vad för skador en sele kan orsaka? Jag gör då antagandet att de hundar som riskerar nackskador av att de drar/gör plötsliga ryck när de bär halsband antagligen kommer att dra/göra plötsliga ryck även i sele, vilket troligen innebär att man använder en sk anti-drag sele med knäppning framtill. För om din hund inte drar eller rycker så spelar ju valet halsband eller sele ingen större roll.

Jag testade sele för att det är så klart mindre kul när hundarna drar så de nästan stryper sig själva. Provade t.ex en Metizosele med knäppning framtill. Tog inte många promenader innan de lärt sig hur man drar som en galning även i den och då går helt horribelt snett.
Fast om man byter från halsband till sele med antidragfunktion så hjälper det att bryta ett mönster - man behöver ju fortfarande träna hunden på att inte dra.
Det är väl klart att det inte är bra för hunden att hänga i ett halsband så att den kipar efter luft, lika lite som det är bra med en sele som gör att den springer på trekvart.

Fördelen om man har en hund som drar är att det finns selar som fördelar trycket bättre och tar bort "whiplash-" effekten vid ryck.
 
Men hur mycket forskning finns det idag på vad för skador en sele kan orsaka? Jag gör då antagandet att de hundar som riskerar nackskador av att de drar/gör plötsliga ryck när de bär halsband antagligen kommer att dra/göra plötsliga ryck även i sele, vilket troligen innebär att man använder en sk anti-drag sele med knäppning framtill. För om din hund inte drar eller rycker så spelar ju valet halsband eller sele ingen större roll.

Jag testade sele för att det är så klart mindre kul när hundarna drar så de nästan stryper sig själva. Provade t.ex en Metizosele med knäppning framtill. Tog inte många promenader innan de lärt sig hur man drar som en galning även i den och då går helt horribelt snett.
Jag skulle inte använda en sele med framknäppning om jag ville skona min hund från ryck och tryck, utan en "vanlig" sele med knäpp över manken/ryggen. Framknäppning har jag faktiskt aldrig sett i bruk, men de brukar väl användas när hunden är så stark att man inte rår på den?

Men Om hunden drar och rycker våldsamt är det väl ganska självklart att det gör mindre skada om trycket fördelas över hela bröstkorgen än om allt ligger på strupen, tycker jag, även om det råkar bli snett medan man tränar.
 
Senast ändrad:
Sådan sele har jag också, fick tips om eftersom han drar/drog som tusan, kopplade honom framtill och han drog så att selen hamnade snett trots att den passar, och han gick på tre ben då selen blockerade ena frambenet och gjorde att det bara hängde i luften. Lika mycket drog han för det, inte alls effektivt så jag slutade använda den på det sättet.

Precis så blev det för oss också.

Fast om man byter från halsband till sele med antidragfunktion så hjälper det att bryta ett mönster - man behöver ju fortfarande träna hunden på att inte dra.

Absolut, och det var den biten som inte funkade.

Det är väl klart att det inte är bra för hunden att hänga i ett halsband så att den kipar efter luft, lika lite som det är bra med en sele som gör att den springer på trekvart.

Nej så klart inte, men av två mindre bra ting så tycker jag halsbandet är bättre för oss i alla fall.

Jag skulle inte använda en sele med framknäppning om jag ville skona min hund från ryck och tryck, utan en "vanlig" sele med knäpp över manken/ryggen. Framknäppning har jag faktiskt aldrig sett i bruk, men de brukar väl användas när hunden är så stark att man inte rår på den?

Tanken med framknäppningen är ju som Pilot skrev att bryta ett mönster, men det funkar inte på alla och då har man en hund som drar/går väldigt snett istället.

Vanlig sele med knäppning på manke/rygg är ju oftast inget alternativ om man har en stark hund som drar rejält. Jag har inte ens vanlig sele på mina i spåret utan en böttchersele, annars skulle jag fara fram genom skogen i 120 knyck. ;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Spionen har både nosgrimma och halsband när vi är ute på promenad, sele och halsband när vi är i skogen kopplet kopplat i båda...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 879
Senast: Fetaost
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
484
Senast: cili
·
Övr. Hund Numera verkar sele vara det första alternativet att leda hund i. Jag undrar varför? OK om stor hund rycker så man är rädd om hals och...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
11 273
Senast: Hedinn
·
Tjatter Spinoff på trådarna och förlovnings- och vigselringar och om att bära släktingars ringar. Vad är era mest känslomässigt värdefulla...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 481
Senast: _Zacke_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp