Halsband eller sele vid promenad?

Halvstryp vid rastning och promenader där jag håller kopplen i handen. Sele om jag har dom i midjebältet, dragselar när vi cyklar. Sele även vid spår. Går jag med alla fyra och det blir många hundmöten så är sele inte att föredra, 35 kg münster som sprattlar får alldeles för mkt space på så sätt.
 
Jag måste fråga, ni som ser halsband som det enda rätta, får era hundar aldrig klättra och uppleva saker kopplade? Det är ju inte för att man inte lär hunden gå i koppel som man har sele. Det är för att den vid vissa situationer inte skadar hunden som ett halsband kan göra. Jag hade t ex aldrig låtit min hund balansera högt upp om jag inte visste att han är helt trygg i selen och jag enkelt kan fiska upp honom om han skulle tappa balansen.
Jag fattar såklart att det inte är något man gör med en stor hund men ändå, så förutsägbar är varken jag eller min hund att det finns garantier för att det aldrig händer något som kan göra att hans nacke hade kunnat skadas om han hade haft halsband.
 
Jag måste fråga, ni som ser halsband som det enda rätta, får era hundar aldrig klättra och uppleva saker kopplade? Det är ju inte för att man inte lär hunden gå i koppel som man har sele. Det är för att den vid vissa situationer inte skadar hunden som ett halsband kan göra. Jag hade t ex aldrig låtit min hund balansera högt upp om jag inte visste att han är helt trygg i selen och jag enkelt kan fiska upp honom om han skulle tappa balansen.
Jag fattar såklart att det inte är något man gör med en stor hund men ändå, så förutsägbar är varken jag eller min hund att det finns garantier för att det aldrig händer något som kan göra att hans nacke hade kunnat skadas om han hade haft halsband.

Det som finns att klättra på där vi går koppelpromenader är inte så högt att det är ett problem för en boxer. Typ parkbänkar, låga murar, etc. I skogen är de lösa och får klättra som de vill (eller inte vill). Ska vi träna balans, typ balansboll, sätter jag på sele om det behövs. Om Lancelot ska tränas i IGP kanske det blir sele när man börjar med A-hindret, fast jag ser många som tränar in det i halsband också. Fiska upp 35 kg hund gör man ju ändå inte.
 
Jag måste fråga, ni som ser halsband som det enda rätta, får era hundar aldrig klättra och uppleva saker kopplade? Det är ju inte för att man inte lär hunden gå i koppel som man har sele. Det är för att den vid vissa situationer inte skadar hunden som ett halsband kan göra. Jag hade t ex aldrig låtit min hund balansera högt upp om jag inte visste att han är helt trygg i selen och jag enkelt kan fiska upp honom om han skulle tappa balansen.
Jag fattar såklart att det inte är något man gör med en stor hund men ändå, så förutsägbar är varken jag eller min hund att det finns garantier för att det aldrig händer något som kan göra att hans nacke hade kunnat skadas om han hade haft halsband.
Nej, Ammo fick inte uppleva någonting eftersom han hade halsband jämt. 😭

Alltså förlåt, varför skulle halsband göra så de inte får klättra och uppleva saker ?
Antingen var han lös eller så fångade jag honom i famnen..
Räknade med att han skulle lösa det mesta själv dock - han hade betydligt bättre balans och kontroll än jag och koppel skulle mest störa.
 
Jag måste fråga, ni som ser halsband som det enda rätta, får era hundar aldrig klättra och uppleva saker kopplade? Det är ju inte för att man inte lär hunden gå i koppel som man har sele. Det är för att den vid vissa situationer inte skadar hunden som ett halsband kan göra. Jag hade t ex aldrig låtit min hund balansera högt upp om jag inte visste att han är helt trygg i selen och jag enkelt kan fiska upp honom om han skulle tappa balansen.
Jag fattar såklart att det inte är något man gör med en stor hund men ändå, så förutsägbar är varken jag eller min hund att det finns garantier för att det aldrig händer något som kan göra att hans nacke hade kunnat skadas om han hade haft halsband.

Nu går mina koppelhundar mestadels i sele, men de balanserar inte direkt på saker när vi är ute och går. Skaderisken som uppstår om (minst) fyra hundar vill upp på samma höga grej för att få en godisbit 😅 nej det vill jag inte uppmuntra. När vi promenerar så går vi större delen, det är en motionsrunda.

De nosar och rastar sig första 5-10 minuterna och någon gång mitt på, annars traskar vi på. Vi har ett hägn på nästan 4ha där de är lösa på regelbunden basis, där får de hoppa upp på vad de vill om de har lust med det. Dock får de ta ansvar över sin egna balans, de mår bra av att upptäcka att någon form av självbevarelsedrift är bra att ha :)
 
Jag använder halsband – halvstryp. Aldrig sele, inte ens till valpar. Jag lär mina hundar att kunna gå ordentligt i halsband och koppel.

Fast bara för att man använder sele betyder det inte att hunden inte kan gå ordentligt i koppel 😁
Harry går ordentligt i sin finsele med vanligt koppel, det hindrar honom dock inte från att plötsligt kunna hoppa efter en fjäril, flyga iväg mot en duva eller liknande. Han hejdar sig dock snabbt men inte tillräckligt snabbt för att det inte ska bli ett ryck.

Vanliga promenader hemma och i skogen får han alltid i sele och åtta meter flexi, då får han flyga och fara bäst han vill. Leva livet helt enkelt 😍
 
Jag måste fråga, ni som ser halsband som det enda rätta, får era hundar aldrig klättra och uppleva saker kopplade? Det är ju inte för att man inte lär hunden gå i koppel som man har sele. Det är för att den vid vissa situationer inte skadar hunden som ett halsband kan göra. Jag hade t ex aldrig låtit min hund balansera högt upp om jag inte visste att han är helt trygg i selen och jag enkelt kan fiska upp honom om han skulle tappa balansen.
Jag fattar såklart att det inte är något man gör med en stor hund men ändå, så förutsägbar är varken jag eller min hund att det finns garantier för att det aldrig händer något som kan göra att hans nacke hade kunnat skadas om han hade haft halsband.
Mina går ju i sele, men de får absolut inte hålla på och balansera högt upp på saker. Det ingår för oss i att gå i koppel, att man håller sig på marken. Framförallt skulle jag aldrig, sele eller ej, säga åt hundarna att hoppa upp på något som är så högt att de riskerar att ramla ner om de tappar balansen.

De hoppar upp på höga stenar ibland, för att de älskar att stå där och spana. Det jag gör då är att släppa efter på kopplet snabbt så att jag inte stör dem, sedan guidar jag dem ibland ner på rätt sida stenen så att de inte tar ett megahopp och försöker rusa iväg. Men, jag har aldrig på något vis uppmuntrat att hoppa upp på saker.

Ostabila underlag och svåra underlag, det får de pyssla med på egen hand när de är lösa och jag inte är där och riskerar att störa, trassla in dem i koppel osv. Jag ser heller inte varför det skulle vara bättre för dem att balansera på något högt upp jämfört med att balansera på något som är så lågt ner att de lätt kan kliva av om de tappar balansen. 5cm eller 50cm ovanför mark spelar ingen roll i det syftet, om man nu vill balansträna. Det enda det påverkar är hur häftiga bilderna ser ut som man sedan lägger ut i sociala medier.
 
Jag måste fråga, ni som ser halsband som det enda rätta, får era hundar aldrig klättra och uppleva saker kopplade? Det är ju inte för att man inte lär hunden gå i koppel som man har sele. Det är för att den vid vissa situationer inte skadar hunden som ett halsband kan göra..

Nä, mina stackars skrällen får aldrig uppleva något sånt öht, de släpas bara runt i halsband och är därför så gott som helt utan koordination, kroppskontroll och balans 🤷‍♀️

1690277092097.jpg


Koppelpromenader är koppelpromenader.
Klänga, hoppa, klättra, ruscha, balansera på diverse får mina inte, när de är kopplade.

Sånt görs när de är lösa, antingen i skogsmiljö eller vid träning här hemma.
 
Ostabila underlag och svåra underlag, det får de pyssla med på egen hand när de är lösa och jag inte är där och riskerar att störa, trassla in dem i koppel osv. Jag ser heller inte varför det skulle vara bättre för dem att balansera på något högt upp jämfört med att balansera på något som är så lågt ner att de lätt kan kliva av om de tappar balansen. 5cm eller 50cm ovanför mark spelar ingen roll i det syftet, om man nu vill balansträna. Det enda det påverkar är hur häftiga bilderna ser ut som man sedan lägger ut i sociala medier.

Har man en brukshund kan det vara en fördel att träna hundarna på att vara bekväm med höjder eftersom det ingår i vissa moment. :)
 
Jag måste fråga, ni som ser halsband som det enda rätta, får era hundar aldrig klättra och uppleva saker kopplade? Det är ju inte för att man inte lär hunden gå i koppel som man har sele. Det är för att den vid vissa situationer inte skadar hunden som ett halsband kan göra. Jag hade t ex aldrig låtit min hund balansera högt upp om jag inte visste att han är helt trygg i selen och jag enkelt kan fiska upp honom om han skulle tappa balansen.
Jag fattar såklart att det inte är något man gör med en stor hund men ändå, så förutsägbar är varken jag eller min hund att det finns garantier för att det aldrig händer något som kan göra att hans nacke hade kunnat skadas om han hade haft halsband.


Jag säger samma som övriga. När jag promenerar med halsband har jag ett koppel som är max 2 meter långt. Min hund får både balansera i träd, hoppa upp på smala hinder och klättra över stock och sten på promenader, men det är ju sällan mer än någon meter upp. Ramlar hon får hon klara landningen själv. Jag har svårt att ens föreställa mig ett scenario där hon skulle få ett knyck i halsbandet om jag inte fångade henne.
 
Har man en brukshund kan det vara en fördel att träna hundarna på att vara bekväm med höjder eftersom det ingår i vissa moment. :)
Det är sant, det tänkte jag inte på. Men jag har å andra sidan aldrig hört en brukshundsägare säga att de behöver sele pga sådant. Det brukar mest vara småhundsägarna som pratar om det, personer som definitivt inte håller på med bruks.
 
Angående kroppskontroll och höga höjder.

För ett par år sedan var min hund lös på vår tomt då hon upptäckte att även grannens katt befann dig där. Katten rusade ut under staketet, hunden ålade efter(sedan dess vet vi att 10 cms glipa är för stort) och jagade efter katten uppför trappan till grannens altan. Altanen ligger i höjd med andra våningen i en sluttning, men det hindrade varken katt eller hund som kastade sig ut från ca 4 meters höjd.

Vid det laget hade jag dock fått mål i munnen och kallade in hundskrället. Sedan återstod att gå ner och be grannen så mycket om ursäkt och säkra vår trädgård med viltstängsel som går ända ner till marken. Hunden mådde toppen. :meh:
 
Det är sant, det tänkte jag inte på. Men jag har å andra sidan aldrig hört en brukshundsägare säga att de behöver sele pga sådant. Det brukar mest vara småhundsägarna som pratar om det, personer som definitivt inte håller på med bruks.

Så är det nog. :) Jag kan tänka mig att använda sele om jag ska träna in stege eller A-hinder, men jag tror de flesta klarar sig bra utan. Jag är dock höjdrädd själv så tycker det är obehagliga moment att träna. ;)
 
Ni som gör er lustiga, hoppas det var roligt.

Jag inser att andra uppenbarligen inte rör sig i liknande miljöer som vi på ett berg med branta stup då och nu där min hund gärna undersöker. Det är sådant jag syftar på. Inte att hoppa upp på och balansera.
 
Jag måste fråga, ni som ser halsband som det enda rätta, får era hundar aldrig klättra och uppleva saker kopplade? Det är ju inte för att man inte lär hunden gå i koppel som man har sele. Det är för att den vid vissa situationer inte skadar hunden som ett halsband kan göra. Jag hade t ex aldrig låtit min hund balansera högt upp om jag inte visste att han är helt trygg i selen och jag enkelt kan fiska upp honom om han skulle tappa balansen.
Jag fattar såklart att det inte är något man gör med en stor hund men ändå, så förutsägbar är varken jag eller min hund att det finns garantier för att det aldrig händer något som kan göra att hans nacke hade kunnat skadas om han hade haft halsband.
Jag lär ramla långt innan hunden och dom gånger det hänt så släpper jag kopplet.
 
Ni som gör er lustiga, hoppas det var roligt.

Jag inser att andra uppenbarligen inte rör sig i liknande miljöer som vi på ett berg med branta stup då och nu där min hund gärna undersöker. Det är sådant jag syftar på. Inte att hoppa upp på och balansera.
Öppet mål skille jag kalla det.

I sån miljö (branta berg, stenrävel och andra besvärliga miljöer) rör sig mina hundar i på väldigt regelbunden bas och det skulle aldrig falla mig in att ge dem såpass koppelslack att de vare sig kan klättra upp eller dråsa iväg, om jag förmodan skulle ha dem kopplade.
 
Ni som gör er lustiga, hoppas det var roligt.

Jag inser att andra uppenbarligen inte rör sig i liknande miljöer som vi på ett berg med branta stup då och nu där min hund gärna undersöker. Det är sådant jag syftar på. Inte att hoppa upp på och balansera.

Jag litar på att min hund håller balansen själv så om vi går i oländig terräng är hon lös, om hon är så högt upp att det vore farligt om hon trillade skulle jag nog ändå inte lyckas stoppa fallet med hjälp av ett koppel i sele. Hon är ingen självmordshund så hon kastar sig inte ut för stup utan hittar en bättre väg ner om hon hamnar på en klippa ovanför mig. Om hon var lägre än mig kanske det skulle vara praktiskt att kunna fiska upp henne med sele men jag tror inte att jag skulle orka lyfta hennes 23 kg särskilt högt genom att lyfta i koppel eller handtag på sele.

I bland har jag behövt/velat hjälpa henne att hoppa ner från något högt men då kan jag stötta henne med halsbandet och en hand under bröstet.

För att svara på ursprungsfrågan så använder jag bara halsband, hon går oftast lös och drar inte i kopplet annars. Min hund går dessutom gärna lite bakom mig och då blir det otroligt opraktiskt med sele och risk för att den åker över huvudet eller trasslar in sig.
 
Ni som gör er lustiga, hoppas det var roligt.

Jag inser att andra uppenbarligen inte rör sig i liknande miljöer som vi på ett berg med branta stup då och nu där min hund gärna undersöker. Det är sådant jag syftar på. Inte att hoppa upp på och balansera.

Är din hund kopplad när den undersöker stupen? Känns inte det läskigt om du skulle snubbla och råka rycka till i kopplet?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Spionen har både nosgrimma och halsband när vi är ute på promenad, sele och halsband när vi är i skogen kopplet kopplat i båda...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 879
Senast: Fetaost
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
484
Senast: cili
·
Övr. Hund Numera verkar sele vara det första alternativet att leda hund i. Jag undrar varför? OK om stor hund rycker så man är rädd om hals och...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
11 279
Senast: Hedinn
·
Tjatter Spinoff på trådarna och förlovnings- och vigselringar och om att bära släktingars ringar. Vad är era mest känslomässigt värdefulla...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 481
Senast: _Zacke_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hingstval 2024
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp