Bukefalos 28 år!

hamster hjälp :D

sweep

Trådstartare
Jag funderar på att skaffa hamster men har ingen erfarenhet av sånna typer av djur. Har bara haft katt och häst och dom är lite större och enklare :D.

Har läst en del på nätet men vill veta mera.

Kollade idag på burar och dom flesta i affären här kändes mest höga med liten golv yta och det känns inte rätt eftersom hamstrar vill ha stor golvyta vad jag har förstått på mina sökningar på nätet.

Sen så hade dom bara gallerburar och för mig så känns det bättre med plastbur för då kan den inte gnaga på gallret och på de plastburar jag sett på nätet så kan man koppla ihop med rör så man kan göra större bur. (dom hade en med galler och rör men gillade inte riktigt den)

Jag hade tänkt ha två burar och sätta ihop dom med rör. Är det en bra eller dålig idé?

Är djuraffärs hamstrarna snälla eller mera "elaka" och bitiga.. Jag vill ha en snäll söt sak :D (djuraffären här hade bitiga hamstrar så tänkte åka till en annan och kolla)

Tänkte även köpa en sån boll som den kan springa i. Och sen tänkte jag göra lekpark i badkaret om det går.. eller måste man ha spån och sånt i lekparken?

Ge mig gärna tips och råd om allt =)
 
Sv: hamster hjälp :D

Jag tror att badkar blir väldigt halt utan strö i, och hamstrar gillar att gräva (=halva vitsen med lekhage enligt mig).

Min hamster var rädd för trånga rör :p Men de flesta gillar det nog. Se till att de inte glappar bara så att hamstern kan ta sig ut.

Jag hade en stor dunabur åt min, akvarium är väl också ganska vanligt.

Springbollar brukar vara väldigt uppskattat! Håll koll bara så att den inte tar sig ut även där (men lärde sig snabbt hur man fick upp den).
 
Sv: hamster hjälp :D

Dunaburar är bra, om det är rätt storlek.
Akvarium kan också funka, men även IKEAs SAMLA-lådor.
Kommer köpa sådana till mina 2 guldar när jag flyttar.
Blir då största storleken på 130L.

Ang boll, så se till att den har rätt storlek. :)

Lekhage har jag inte behövt bekymra mig om ännu, då jag för tillfället har ett speciellt rum där hamstrarna står och där de kan få springa lösa en och en.
När jag flyttar kommer jag nog använda mig av en stor flyttkartong eller liknande till hage.

Sen när det kommer till att köpa från djuraffär eller ej så beror det nog lite på.
Jag är generellt emot att köpa från djuraffär, då många djuraffärer har det så dåligt inne hos djuren m.m. att jag inte vill stödja dem.
Sen föredrar jag också att köpa från uppfödare.
Dels för att de generellt sett brukar ha det bättre och dels för att det är lättare att hitta den typ och färg man vill ha.
Transport brukar ofta inte vara några direkta problem heller.
 
Sv: hamster hjälp :D

vad är bra storlek att ha?
jag vill ju helst ha två (en för mat, toa, sova och en för leksaker/motion) för det tycker jag verkar bra för hamstern.

Jag kan tyvärr inte stänga till nått rum så jag kan inte ha den lös..
Men stor kartong var smart.. då kan man ju ha kvar spån och sånt i =)

Jag vet ett par djuräffarer som verkar ha det bättre för djuren än andra i närheten så tänkte kolla hos dom. Kollade snabbt på blocket i går efter hamstrar till salu men det fanns nästa inga här i värmland och sen tycker jag att det blir lite väl långt att åka (20-30 mil) för att köpa hamster.. det blir en lång resa för den och det känns elakt..
 
Sv: hamster hjälp :D

är det någon skillnad i skötsel på långhårig och korthårig hamster?

och vad betyder "Vit bö hane"
 
Sv: hamster hjälp :D

Skillnaden är att när det gäller hanarna, så kan det vara svårt att hitta bottenmaterial som fungerar.
Spån är tex uteslutet, då det fastnar som sjuttsiken i pälsen.
Likadant med torv.
Toalätt funkar och här hemma har jag STL-strö (strimlat kartong) som funkar jättebra.

Annars ingen skillnad. :)

När det gäller uppfödare så kan jag tipsa dig om att antingen gå in på hamsterföreningens forum, eller på hamster.ifokus.
Vet uppfödare som finns bla i Motala, Karlskoga odyl, så uppfödare finns det i närheten.
Sen behöver man inte alltid åka heller, utan det brukar kunna ordnas transport via utställningar odyl.
Har själv aldrig behövt åka och hämta någon av mina, utan ena åkte uppfödaren själv tåg och lämnade av honom (då det blev strul vid transporten).
Och den andra fick jag transporthjälp utav en som hade vägarna förbi. :D
 
Sv: hamster hjälp :D

Jag har beställt en hamster :bump::banana:
pratade med dom på djuraffären här och dom ska beställa en åt mig. =)
den dom hade var en hona och jag vill ha en hane.

Köpte även bur idag på häst, hund och katt shoppen där dom hade EN bur och det var sån med rör som jag ville ha :D
det blir en till bur sen så kopplar jag ihop dom så den får lite mera att röra sig på.

fast hjulet som följer med tänker jag inte använda..vadå mini...
 
Sv: hamster hjälp :D

hur stora ska hjulen och bollarna vara?

och jag har förstått att hamstervadd inte är bra att ha men hittade på en sida "bomaterial papper".. är det nått att ha?
 
Sv: hamster hjälp :D

Hjul/boll är rätt onödigt, men ska man ha ett så är det minst 18 cm som gäller har jag för mig. Vet inte säkert dock, jag använder inte hjul själv utan aktiverar hamstrarna på andra sätt, genom fodersök odyl.

Som bomaterial kan du lika gärna slänga in lite toapapper, varför slösa pengar på sånt liksom :D
 
Sv: hamster hjälp :D

jag vill ha hjul och boll :D

såg på en sida att dom sålde bollar som var 17cm men då ska jag alltså köpa större.

men toapapper finns inte i färg :P
 
Sv: hamster hjälp :D

och jag har förstått att hamstervadd inte är bra att ha men hittade på en sida "bomaterial papper".. är det nått att ha?

Hamstervadd är inte bra.
Det finns hamstrar som kvävts utav det, eller lyckats snöra in benet så att blodtillförseln strypts.
Jag kör med toapapper, både billigare och bättre.

Bra hjul finns att köpa på lite olika ställen.
Är det ett "galler"-hjul, så klä gärna in det i tyg så inte hamstern riskerar att fastna med en tass i springorna.
Jag har ett Rolly-hjul som står på golvet i rummet där hamstrarna turas om att springa fritt.
Köpte det inne på djuraffären.
 
Sv: hamster hjälp :D

det var inte hamstervadd utan små strimlat papper och det var det jag frågade om.

Dom har klädda hjul i affären här i flera olika storlekar. galler som är klädda med rött tyg
 
Sv: hamster hjälp :D

Att köpa strimlat papper i en liten påse måste vara något av det onödigaste som finns :p
Men farligt för de är det inte, om inte färgämnet är konstigt. Toapapper var väldigt uppskattat från min hamsters sida.
 
Sv: hamster hjälp :D

en sån här lekpark menar jag http://grand-prix.se/images/6247smadjurshage.jpg

känns inte så kul att ha ut en massa spån på golvet och sen sopa ihop och kasta efter en timme eller vad det blir som hamstern är i den för kan ju inte ha den ståendes framme hela tiden.

En sån hage har vi till våra hamstrar.
Vi bygger upp med roliga klätterpinnar, stenar, rör m.m. Så vi har den inte alls för att de ska komma ut och gräva eller så.
Den ena hamstern tog det inte många gånger i hagen, innan hon kom på att hon kunde klämma sig emellan hagsektionerna, men det gör inget, för nu är hon så tam att hon får springa fritt i lägenheten, hon kommer oftast om man gör skrapljud med fingrarna på golvet! :D
Vi har sibiriska dvärghamstrar!
 
Sv: hamster hjälp :D

Att köpa strimlat papper i en liten påse måste vara något av det onödigaste som finns :p
Men farligt för de är det inte, om inte färgämnet är konstigt. Toapapper var väldigt uppskattat från min hamsters sida.

Jag har en liten känsla av att det mesta man kan köpa till en hamster är rätt onödigt :D
Tror dom är lika glada över att få leka med hemmagjorda saker.. men det finns ju så mycket roligt till dom :p

Jag var mycket nära att beställa ett skepp häromdagen men kom på att jag kanske ska vänta till hamstern kommit hit :D

lekskepprasmus.jpg



Än så länge har jag:

*Bur
*vattenflaska
*toalett
*matskål i plast
*minihjul

har beställt
*hus i trä
*matskål i keramik
*träbro (att gnaga på)

ska köpa
*större hjul
*boll
*nån rolig leksak
*en till bur som ska kopplas ihop med den jag har

Är det nått jag glömt?
 
Sv: hamster hjälp :D

Hej jag är en ganska hamster van tjej som har fött upp dem.
Hus i trä såg jag att du skulle köpa. det är bra för om du har plast hus kan det bli som i en duch diräckt efter man har duchat på så vis kan det få sår.

ha hälldre ett för stor hjul en ett för litet om det är förlitet kan de få ryggskador.
jag har två långhåriga och två medel nu.
jag har spån i burarna och det går allderes utmärkt!
vist det kan fasna ett och annat spån i pälsen men det är bara att kamma bort.
jag skulle säga att det är samma sak att ha en låghårig som en kothårig.
i toalettan har jag kattsand för det suger upp kisset.
om man har spån kan det bli blött eftersom spån blir lätt över blött.
jag har inte haft någon hamste hage någon gång men om man inte kann ha sin hamster lös utan att den springeriväg så borde man inte kunna ha den i hagen heller för tänk om hamsten råkar välta den.
det låter lite omöjligt men det hände med min kommpis hamster.
det kanske skulle vara bra om du köpte mat och titta inna du ger den till hamsten så att det inte finns skalbaggar i den för det förekommer ofta.
i början när dee är ungar kan man ha vitaminer om det ser slöa ut(inte fö att de är trötta eller någotsånt) men det är inge måste.
ha EJ HAMSTERVADD!
ta vanlig toappaper i stället.

allt annars låter bra!
Lycka till med hamster köppet.
 
Sv: hamster hjälp :D

Förlåt stavningen jag är lite pömmsig:o
 

Liknande trådar

Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 227
Senast: Scata
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 672
Övr. Djur Hejsan alla! Min lillasyster ska skaffa en dvärghamster. Men har läst att de eventuellt vill bo två. Stämmer det? Och om det stämmer vad...
Svar
9
· Visningar
1 416
Senast: Dopy
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 296
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp