Bukefalos 28 år!

hamster hjälp :D

Sv: hamster hjälp :D

Nu är han hemma :D
och hatade mig rätt bra en stund före jag fått in han i nya buren :D
sen hatade han mig lite till när jag la in mat i nya buren till honom.. och satt sen i röret och tryckte
kom nästan ut när jag lockade med morot men gick inte ut

Men nu kollar han buren för fullt och gräver i sin toalett :D och springer ut och in i röret så det var visst populärt =)
 
Sv: hamster hjälp :D

Okej.. vad gör jag åt att han biter på gallret och försöker ta sig ut ur leklådan?
försöker ju aktivera honom men det duger inte..

har han hjulet så springer han men det är för litet egentligen (15cm) men det är det enda jag har än så länge (måste åka 6-12 mil för att köpa större) så han får bara ha hjulet korta stunder men ska jag låta han ha det längre eftersom han verkar rastlös..

buren är inom minikravet men ja den är liten och jag ska köpa en till och sätta ihop med denna jag har. Tyvärr så fanns det inte större här att få tag på. Men ny kommer så fort jag varit iväg till de andra ställena som har djurtillbehör (som ligger 6-12 mil bort..)

bilder på han i buren och leklådan
http://www.pixbox.se/alb_show_id1140323_page0.html
 
Sv: hamster hjälp :D

Fodersök brukar vara populärt här hemma. Bara att sprida ut godis eller mat i ströet och låta honom leta upp det. Gärna något extra gott så han verkligen får motivationen att leta upp det. Torkad blodpudding tex (tärna blodpudding och kör in det i ugnen bara), så blir det nyttigt godis!

Ett annat knep är toarullar - lägg i något gott som luktar mycket, vik in kanterna och vips, han får använda hjärnan (och tänderna) till att få ut det goda.
Jag brukar även stoppa toapapper i toarullar. Då får hamstrarna jobba lite för att få ihop materialet till sina bon, istället för att bara få det serverat på silverfat. Nergrävt toapapper är inte helt fel det heller. Grävlådor är poppis också, en petbox eller annan låda (gärna med lock så håller sig jorden i lådan) med jord helt enkelt.

Tänk på hur en hamster lever i det vilda. Skillnaden ligger i att en vild hamster inte får allting serverat på silverfat som tama hamstrar får. Mao, hamstrar är gjorda för att leta mat, bomaterial och annat. De är inte gjorda för att bara springa runt och använda kroppen, de behöver använda hjärnan också och sysselsätta sig med mer än att bara sätta tassarna framför varann :)
 
Sv: hamster hjälp :D

jag testade att lägga godis i en toarulle och trycka ihop kanterna.. det slutade i en sur hamster som satt fast för han fattade inte att man kan backa... :D men får testa igen och se om han löser det då :D

han har inte byggt nått bo.. Han sov första natten i sitt lilla trähus där det fanns lite papper i.. och sen har han sovit i röret och drar in papper (pappersbitar, gör inget med dom) och sen när han vaknar så drar han ut dom så han kan springa i röret utan problem. Jag rensade röret igår då det låg massa mat och bajs i och idag när jag kom hem sov han bakom sin toalett inklämd mot väggen.. så han sover där han känner för det typ..

Testade nu att ta bort toan (för han använder den ändå inte..) och sätte dit hans hus.. men då fick jag sur hamster som kämpade med att putta undan huset.

jag vill ha en glad hamster som gillar sina saker..
 
Sv: hamster hjälp :D

Det går inte helt att bestämma hur det ska vara möblerat i en hamsterbur. Min hamster möblerade om sin varenda natt :p Allt spån i ett hörn av buren, hjulet liggandes, osv osv
 
Sv: hamster hjälp :D

Nu har han sovit i huset så det dög fint när det stog på "rätt" plats :D
 
Sv: hamster hjälp :D

hur länge sover dom?

Han var vaken runt 14-15.
väckte honom igen vid 16 en liten stund så att mamma skulle få se honom. sen la han sig igen (sov då i röret och la sig sen i huset)
och har legat i huset sen dess (eller ja jag var inte hemma 16-18)
han har gått ut två gånger för vatten o lite mat men ligger annars i huset.

Är han bara trött eller är det nått annat?


min vattenflaska droppar mer vatten än vad den ska så det blir blött i buren (känner efter flera gånger om dagen och tar ut när jag känner att det är blött)
varför blir det så?
 
Sv: hamster hjälp :D

trala laa..
1000 miljoner dumma frågor här men men..

Hans bajs är ljusbrunt och lite klibbigt (mot vad jag tycker att det varit förut men vet inte om jag sett helt ny bajs heller..)
han är pigg o vaken nu iallafall.
Varit i sängen och traskat runt och putsat sig =)
 
Sv: hamster hjälp :D

jo jag vet men han har inte sovit så här länge förut tycker jag.. men nu är han ju uppe.. kanske bara jag som tyckte att det var mycket längre för jag kom hem tidigare :D


facebook bild
14334_179940076314_585566314_3346910_3875107_n.jpg
 
Sv: hamster hjälp :D

Jag har haft 3 stycken guldhamstrar (inte samtidigt). Jag har köpt dom i djuraffären och dom var super snälla sprang ut från sovhuset och ville busa så fort dom hörde nån gå. Jag hade en springboll åt dom, vad jag såg var den uppskattad. :) Dom brukade ochså få springa lösa ute i huset under uppsyn. När jag såg på tv brukade dom borra ner sig i min tröja och somna. ;)
 
Sv: hamster hjälp :D

Ojsan, blev lite stavfel i mitt inlägg sr jag. :3
 
Sv: hamster hjälp :D

Frys in all ny hamstermat du köper innan du öppnar den. Ofta är det därifrån motten kommer.
Döda alla mott du ser. Leta noga igenom hela lägenheten/huset efter ett ev bo och förstör det. När jag bodde hos mamma hade vi stora problem med mott, de hade byggt ett bo i fönstret på ena syrrans rum - mellan fönstren that is, och inte så det syntes förrän man faktiskt tog isär de heller...

Slutligen, ring Anticimex. Mott är ett rent helvete att bli av med :crazy:
 
Sv: hamster hjälp :D

Jag vet men något som kan vara bra när det gäller ex hamstrar : Varenda dag så blir det lite mat över. Man kan då köpa hundbajspåsar (inte dom gammla tråkiga utan färg det finns med färg på ex ÖoB kostar kanske 10 kr för ett 40 pack tror jag (http://www.butikjl.se/Hundpasar.JPG)) sedan kan man köpa pås klämmare (http://www.profilguiden.se/sidor/pennor_plast/plast/image_plast_250x200/pp_6020-50-3_stor.jpg) så lägger du bara maten i påsen och försluter den( man kan även försluta matpåsen)

lite tips för dom som inte vill ha mott/bli av med mott
 
Sv: hamster hjälp :D

Fast då kan ju motten överleva i påsen och flyga ut när påsen öppnas.
Frys ner all mat istället och håll den försluten efter frysning, då först kan man vara relativt säker på att iaf inte tillföra mer mott än man redan har.
 

Liknande trådar

Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 227
Senast: Scata
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 672
Övr. Djur Hejsan alla! Min lillasyster ska skaffa en dvärghamster. Men har läst att de eventuellt vill bo två. Stämmer det? Och om det stämmer vad...
Svar
9
· Visningar
1 416
Senast: Dopy
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 296
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp