Känns ofräscht hur som helst :D jag skulle inte gilla att torka mig i ansiktet med en handduk som någon annan med finnar just torkat sig i ansiktet med.
Och jag är verkligen inte den renliga typen av mig annars :o:p
Jag har inga invändningar mot ditt önskemål om egen handduk.
Det var bara sakfelet kring finnar jag hade invändningar mot.
 
Varför så många handdukar?
Vi har separata handdukar till händerna, två stycken. Så man aldrig behöver torka händerna på en blöt handduk. Känns fullkomligt rimligt tycker jag.

Stora handdukar har vi två var - en jättestor och en normalstor. Den normalstora har jag till hår och ansikte, skulle inte vilja torka mig i ansiktet med samma handduk som jag har till kroppen. Vi använder aldrig varandras.
 
Det här har jag inte ens reflekterat över. Vi har en handduk i varje badrum och varsin duschhandduk.

Ofta på ridhus så finns det en eller två handdukar att använda. Ofta blöta. Jag tänker bara att dom blir mindre effektiva för att dom redan är fuktiga.

Byter handduk för händerna när jag kommer ihåg. Kanske en(eller två) gång i veckan?
 
Jag brukar ha tre, en för kroppen, en för håret och en för händer och ansikte.

Är uppvuxen med att alla hade egna handdukar för händerna och egna badlakan.
 
Faktiskt nu när jag tänker på det så torkar jag aldrig ansiktet på andras gästhanddukar så långt jag kan :idea: Har inte riktigt tänkt på det förut, men jag håller mig endast till min egen handduk (eller pappershanddukar som man använder bara en gång) om jag ska torka mig i ansiktet.
Jag är nog lite känslig över mina finnar då jag hade så många under tonåren och kände mig lätt äcklig. Det sitter nog i fortfarande.
 
Vet inte riktigt vart tråden ska placeras, här eller hem och hobby. Det är mest antalet jag undrar över eller snarare de som har fler små handdukar hängandes i badrummet. En för gäster och en för de som bor där. Eller till och med en för varje familjemedlem.
Men varför så många handdukar? Är det inte bättre att bara ha en som man byter ut oftare?
Tar onödig plats och tänk om man råkar använda någon annans.
Varför så många handdukar?
Ingen aning :D vi har en.

Kommer det gäster så byter jag den innan så att det är en ren en.
(och eftersom vi inte använder mjukmedel så är den krispig så det märks om man uhm märker sådant.)

(Sedan har vi såklart badlakan till när man duschat, den brukar jag köra på egen, men antagligen använder alla andra samma också, vem vet. Vi har 2-3 samtidigt, dvs lika många som familjemedlemmar. De tvättas ej enligt ngt slags schema, men efter 1-3 användningar? kanske? tvättas 60 grader.)
 
Senast ändrad:
Vi har tre handdukar vid handfatet. En för händerna (delar) och varsin till ansiktet.
Min sambo tycker att det gör skillnad att ha en speciell handduk till ansiktet och då gör vi så. Jag tycker egentligen det räcker med totalt två, men eftersom sambo vill ha det såhär så..
 
Ang egen handduk åt håret så blir det onödigt för mig. Jag brukar dröja i badrummet efter duschen så mitt hår hunnit torka lite grann, dvs det droppar inte så intensivt, annars kramar jag ur det lite med samma stora handduk jag virat runt kroppen. Jag lufttorkar typ. Och så sätter jag upp det i en typ hårknut, ja blött :angel::D
 
Jag har en duschhandduk, en liten handduk till händerna och en liten handduk till ansiktet.

När jag bodde hemma delade vi hand-handduk men hade separata duschhanddukar. Jag tog alltid rena handdukar till ansiktet, alternativt hade en egen som jag hade full koll på.

Jag vill inte torka mig i ansiktet med en handduk som någon annan torkat händerna på.
 
Faktiskt nu när jag tänker på det så torkar jag aldrig ansiktet på andras gästhanddukar så långt jag kan :idea: Har inte riktigt tänkt på det förut, men jag håller mig endast till min egen handduk (eller pappershanddukar som man använder bara en gång) om jag ska torka mig i ansiktet.
Jag är nog lite känslig över mina finnar då jag hade så många under tonåren och kände mig lätt äcklig. Det sitter nog i fortfarande.
Nej jag skulle aldrig torka mig i ansiktet med en gästhandduk/handhandduk hemma hos någon :D (då skulle jag hellre vara blöt och skaka av mig vattnet :rofl:) men hemma hos folk brukar man ju springa på toa typ en gång och då tvätta händerna inte ansiktet.

Om man bor över så får man ju två handdukar, en stor och en liten så att man kan torka sig i ansiktet (eller tar med sig).

Att torka ansiktet på vår delade handhandduk tvekar jag inte en sekund inför. Den tenderar vara hyggligt ren. Har man haft gäster är det ju plättlätt att slänga den i tvätten så var den saken klar.
 
Nej jag skulle aldrig torka mig i ansiktet med en gästhandduk/handhandduk hemma hos någon :D men hemma hos folk brukar man ju springa på toa typ en gång och då tvätta händerna inte ansiktet.

Om man bor över så får man ju två handdukar, en stor och en liten så att man kan torka sig i ansiktet (eller tar med sig).
Jaså? Jag skulle bara ge en liten handduk om någon bodde över, och en stor om denne skulle duscha.
 
Jag har såklart även en handduk för duschen, trodde tråden bara handlade om de handdukar som är vid handfatet.
 
Kul att denna tråden dök upp dagen efter att jag bestämde mig för att skaffa en krok till för att ha separat ansiktshandduk vid handfatet. Det finns två krokar där men handdukarna är ihopknödda på varandra så jag tycker inte de skiljs åt tillräckligt för något. Funderade på att sätta upp även en ny krok till kökshandduk men det är så trångt så tror jag fortsätter som innan med att hänga in nya när folk kommer över (händer sällan).

Vid duschen som är i ett annat rum har jag två stora handdukar till hår resp kropp men dessa byter plats varje gång de används. En liten till ansiktet. Det känns mer rimligt att använda dem "lika mycket" innan tvätt är nog bästa argumentet. Jag är absolut mer för att inte tvätta för ofta mtp miljön (tvättar i 60) än att ha superrena handdukar. Duschar i princip alltid en gång/dag och tvättar kanske handdukar varannan vecka.
 
Hos mig finns varsin hand-/ansiktshandduk av frotté i badrummet, dedikerad gästhandduk hängs upp när gäster väntas. :) I duschen finns varsin större frottéhandduk. I köket finns två tunna vanliga kökshanddukar. Dessutom finns ett större antal (20-30 st) av IKEAs 10-kronors små gråa och vita handdukar/tvättlappar av frotté, det ligger alltid en sådan i vardera nattduksbordslådan. :p

Jag älskar de små frottélapparna! Helt perfekta. Vi har en stor korg med sådana i badrummet. Används från allt till ansiktet, till händerna om handhandduken är blöt eller till att torka handfatets avställningsyta med.
 
Varför så många handdukar?


Dunno… jag/vi har vanligen en gemensam handtorkningshandduk. Vi är som mest tre personer, vanligen två - så jag upplever inte att handduken brukar vara blöt. Så mkt toaspring blir det inte.

Varsin badhandduk dock, och varsin morgonrock.

Gästhandduk hängs ut om det kommer inbjudet främmat.

Handhanduken brukar jag tvätta två-tre gånger i veckan cirka, eller jag slänger alltid med den om jag ändå kör något annat. Jag gör samma med örngott.

De stora handdukarna tvättas i samband med lakan och sånt.

Var på SPA förra helgen och gonade mig med den enorma mängd stora och små handdukar som erbjöds. Dessa pyttesmå ansiktstvättshanddukarna är ju supermysiga... använde typ fem stycken bara för att ta bort en ansiktsrengöring. :D
 
Vi har en liten i badrummen, nere bytts den i oftast varje dag, uppe vid behov. Duschhanddukar har vi alltid ett gang framme. Har forsokt att ha egna men det har inte fungerat, Barnen har den som Hänger narmast anda. Duschhanddukarna tvattas vid behob. Vi ar tva vuxna och fyra barn.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hemmet Med tanke på tros-tråden och hur ofta man byter dessa: Hur ofta byter ni badhanddukarna? Alltså de som används i badrummet efter dusch...
11 12 13
Svar
257
· Visningar
8 640
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 896
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 604
Senast: Enya
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
1
· Visningar
159

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp