Hantera lögner

Madick

Trådstartare
Hur skulle du hantera följande:

Barn 1 och 2 bråkar i närheten av en trappa med dörr. Till slut ramlar barn 1 (såklart...) nerför trappan. Ingen större skada skedd, men otäckt förstås.

Senare får kompisar höra att barn 2 berättat att föräldern knuffat barn 1 nedför trappan.

Totalt lögn och dessutom en upprörande sådan då OM saken vore sann skulle vara mycket allvarlig och leda till åtgärder som skulle drabba två familjer hårt.

HUR tar man upp detta på bästa sätt. Utan att anklaga men verkligen få fram att detta inte är accepterat?
 
Sv: Hantera lögner

Ja du, det där funderar jag också på... En kompis på jobbet berättade om sina grannar som blev ordentligt utredda av soc då dottern sagt på dagis att hon "hoppade på pappas snopp"...

Det slutade väl, men var extremt jobbigt för föräldrarna. Ungen hade ju hoppat i sängen och landat på pappas ädlare delar, vilket gjorde väldigt ont...

Det här var ju ett dagisbarn. Hur gamla är barnen i ditt exempel? Det känns ju svårt att få ett dagisbarn att förstå innebörden av vad hon sagt, men jag tänker på min sjuåring, honom skule jag nog bara kunna säga som det är till, att man får inte ljuga om sådant. Man måste berätta sådana saker om det verkligen är sant för annars är det farligt för barnen, men om man ljuger om sådant kanske barnen inte får bo hos sina föräldrar och det är väldigt sorgligt.

Lite hårddraget kanske, men ja du vet ju själv hur svårt det är att uttrycka sig på "lagom nivå".
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 029
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 198
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Hej Buke! Hoppas att ni har lite klok input att komma med, jag känner att jag nog bara måste stöta och blöta det här ett par varv och få...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 341
Senast: Sofie_B
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 572
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp