Bukefalos 28 år!

Hantlar - vilken vikt?

bettysmatte

Trådstartare
Var hos naprapat igår. Mot slutet "slängde hon ur sig" att det inte vore fel om jag skaffade hantlar för styrka. Det fanns liksom inte mer tid att diskutera och jag glömde att kolla vilken vikt det ska vara.
Ja, vad ska man ha om man vill träna sina muskler lite grann för ökad styrka :) ?
 
Du kan ju fylla 2 1,5-2liters läskflaskor med vatten till att börja med. Då väljer du ju själv hur tungt du vill ha det.
Har inga sådana flaskor just nu och inga planer på att köpa läsk heller.

Får googla lite och se vad som rekommenderas!
 
Beror väldigt mkt på vad du ska träna och vilken övningen du gör :). Jag använder allt mellan 5 kg, 6 kg, 7 kg, 8 kg och 9 kg beroende på vilken övning jag gör/muskel jag tränar.

Så vilka övningar ska du göra?
 
Det beror ju helt på vilka muskler som ska tränas och vad du har problem med. Oftast får man ju börja med lite lättare vikter (kanske så lite som 0,5 kg om du har en skada/överansträngning) och sedan öka på allteftersom man blir starkare. Det brukar gå rätt fort som man kan öka på, så naprapaten tänker nog att du ska ha flera olika, tex 1 kg, 3 kg, 5 kg och 8 kg, men det blir ju dyrt att hålla på och köpa. Det finns massa saker hemma som man kan använda, fylla flaskor med olika mycket vatten, som Rie tipsade om, böcker brukar funka bra att antingen hålla som dom är eller lägga en hel hög i en påse om man ska ha mer vikt, oöppnat mjölpaket, fyll en gammal socka med sand/grus och tejpa med silvertejp så du kan trycka ihop den på mitten så det blir lätt att hålla.
 
Mineralvatten säljs nog också i sådana flaskor. Tror kanske det mest väsentliga var att det är ett billigt sätt att testa vilken vikt som känns bra 😊
Fast jag - som inte använder hantlar - VET ju inte vad som är bra. Hur tungt/lätt är det meningen att det ska kännas? Därav frågan. Jag får nog googla fram några övningar och se vilken vikt som rekommenderas till dem. Det kanske är enda sättet att bli klok på vad jag ska ha...
 
Det beror ju helt på vilka muskler som ska tränas och vad du har problem med. Oftast får man ju börja med lite lättare vikter (kanske så lite som 0,5 kg om du har en skada/överansträngning) och sedan öka på allteftersom man blir starkare. Det brukar gå rätt fort som man kan öka på, så naprapaten tänker nog att du ska ha flera olika, tex 1 kg, 3 kg, 5 kg och 8 kg, men det blir ju dyrt att hålla på och köpa. Det finns massa saker hemma som man kan använda, fylla flaskor med olika mycket vatten, som Rie tipsade om, böcker brukar funka bra att antingen hålla som dom är eller lägga en hel hög i en påse om man ska ha mer vikt, oöppnat mjölpaket, fyll en gammal socka med sand/grus och tejpa med silvertejp så du kan trycka ihop den på mitten så det blir lätt att hålla.
Har ingen skada/överansträngning utan behöver stärka mina muskler helt allmänt. Jag arbetar med ett fysiskt jobb (förskollärare) och min kropp skulle må bra av att bli lite starkare.
 
Beror väldigt mkt på vad du ska träna och vilken övningen du gör :). Jag använder allt mellan 5 kg, 6 kg, 7 kg, 8 kg och 9 kg beroende på vilken övning jag gör/muskel jag tränar.

Så vilka övningar ska du göra?
Som jag skrev ovan antar jag att jag behöver googla fram några övningar och se vad som rekommenderas för just dem.
 
Hur långt är ett snöre? Det är ju helt omöjligt att svara på då vi inte vet något om dina grundförutsättningar eller varför naprapaten rekommenderade det.
Jag hade bokat in mig hos en sjukgymnast som kan visa lämpliga övningar och tyngder - jag gissar att du har något "grundproblem" eftersom du var hos naprapat?
 
Var hos naprapat igår. Mot slutet "slängde hon ur sig" att det inte vore fel om jag skaffade hantlar för styrka. Det fanns liksom inte mer tid att diskutera och jag glömde att kolla vilken vikt det ska vara.
Ja, vad ska man ha om man vill träna sina muskler lite grann för ökad styrka :) ?
Du får börja ta reda på vilka övningar du ska göra. För hemmaträning tycker jag det är bättre att ha reglerbara hantlar så du kan ha dem till olika övningar och kan öka på vikten när du blir starkare utan att behöva köpa nya hela tiden. Jag har som man kan reglera mellan 2,5-24kg men det är nog lite overkill för dig. Det finns mindre varianter på tex Rusta för ett par hundralappar för ett set.
 
Fast jag - som inte använder hantlar - VET ju inte vad som är bra. Hur tungt/lätt är det meningen att det ska kännas? Därav frågan. Jag får nog googla fram några övningar och se vilken vikt som rekommenderas till dem. Det kanske är enda sättet att bli klok på vad jag ska ha...
Det ska kännas tungt, men inte omöjligt. Kan du göra 10 upprepningar av övningen utan att känna att musklerna blir trötta alls, då är det för lite vikt, kan du göra 10 upprepningar men de sista tre känns riktigt jobbiga, då är det lagom. Kan du inte göra två upprepningar så är det för tungt. (Väldigt allmänt, för det beror som sagt väldigt mycket på vilka övningar som ska göras, vilka muskler som ska tränas osv.) Och som sagt, muskler byggs upp ganska fort, så du bör kunna öka på vikten efter någon vecka eller två, om du kör 3 pass i veckan.
 
Som jag skrev ovan antar jag att jag behöver googla fram några övningar och se vad som rekommenderas för just dem.

Jag har hantlar från 4 kg upp till 22 kg, olika vikter för olika övningar/muskelgrupper, så det beror helt på vad/varför man ska träna med hantlar. Men generellt; Är man helt ny på styrketräning skulle jag nog sikta in mig på att köpa 1-5 kg hantlar, är man någorlunda tränad så 4-10 kg. Ungefär 😁

Har du en Rusta i närheten, gå in och kolla där. Där har de en riktigt bra träningssektion med hantlar i (om jag minns rätt) från 1 kg till 15 kg. Och rätt bra pris (hantlar kan bli en rätt dyr affär 😜).
 
Fast jag - som inte använder hantlar - VET ju inte vad som är bra. Hur tungt/lätt är det meningen att det ska kännas? Därav frågan. Jag får nog googla fram några övningar och se vilken vikt som rekommenderas till dem. Det kanske är enda sättet att bli klok på vad jag ska ha...
Jag förstår! Tror det beror på vad syftet med övningen är. Det finns nog lite olika skolor. Så jag skulle nog pratat med personen som rekommenderat hantlar. Lite tråkigt svar ☺️
 
fyll en gammal socka med sand/grus och tejpa med silvertejp så du kan trycka ihop den på mitten så det blir lätt att hålla.
Supersmart, det ska jag fixa mig. Måste bara vänta tills gruset tinar fram ute...

Nu börjar jag fundera på hur en skulle kunna göra en kettlebell. Vattendunk är för stor och för dålig att hålla i. Att få styvhet i handtaget så det inte blir som en påse. Kreativa förslag mottages...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 853
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 247
Senast: __sofia__
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
23 020
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
9 181

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp