Bukefalos 28 år!

Har jag problem? - Läggning...

Sv: Har jag problem? - Läggning...

Det handlar inte om att hatta fram och tillbaka utan att anpassa sig efter stunden och situationen. Mitt i natten med ett nyvaket yrvaket barn är skillnad mot samma barn vid läggdags då barnet är medvetet att nu ska vi sova.

Jag antar att du är till förmån för sluta tvärt och låta dem skrika av sig metoden? Du får gärna motivera varför.

Det handlar inte om att låta dem skrika av sig. Det handlar om att lära dem hantera känslan av motgång och hitta nya sätt att trösta på.
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Fast jag har samma syn på hunduppfostran, hästuppfostran och barnuppfostran. Det betyder inte att jag gör likadant med alla, men det betyder att jag lyssnar på individen och respekterar den. Så på det sättet tycker jag visst att man kan jämföra hundar och barn. Jag skulle ju aldrig uppfostra min hund med bestraffningsmetoder och mitt barn med beröm, man har ju samma syn på vad som funkar oavsett vilken typ av djur det är. QUOTE]

Skillnaden är att en hund är en hund och en människa en människa. Vi fungerar inte på samma vis och ska därför inte heller uppfostras på samma vis. Hunden har jag för mitt eget höga nöjes skull och till de aktiviteter jag vill göra. Hunden formas för att passa mitt liv och i den bästa av världar ska hundens värld vara svart och vit. Man diskuterar inte med en hund. Barn ska å sin sida formas till självständiga, tänkande vuxna.

Min grundsyn på barn och hund må ha likheter, men det är milsvid skillnad mellan hur uppfostran skulle utövas över de två.
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Det finns en hel del barn som upplever det jobbiga först på förskolan och då blir det extra jobbigt eftersom de inte stött på fenomenet innan. Det blir dessutom något av en krock om föräldrarna fortsätter att göra allt för att undvika ledsenhet hos barnet och personalen på förskolan inte gör det. För blir det egentligen enklare med åldern att höra sitt barn gråta?
Jag tror att om man har den här inställningen från början så kommer man att fortsätta försöka eliminera alla orsaker till barnets ledsenhet även upp i åren.
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

På barnforum, ja.

I det verkliga livet, nej (tack och lov).

De utövarna verkar dock inte ha samma behov av att sitta och diskutera uppfostran på nätet. Kanske för att de inte snöat in på teorier och behöver hjälp för att fixa barn och övrigt liv i enlighet med dessa teorier. Återigen kan jag dra parallell till hundforum. Det är sällan anhängare av de sk. hårda metoderna ses sitta och diskutera uppfostringsproblem hos egna hundar. Dock ser jag det ofta av den motsatta sidan.

Nu behöver även jag sova, men jag återkommer.
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Jag maste faktiskt saga att jag har liknande erfarenheter. Jag tycker inte heller att barn ska skrika sig till somns a la AW eller behandlas enl 50-talsmetoden, men jag anser ocksa att barn maste ges val och ansvar efter alder och mognadsgrad. Ett for ungt barn som far for manga val (t.ex. sa enkla saker som vad for klader hen ska ha pa sig, dar skulle jag lagga fram tva alternativ och inte fri tillgang till garderoben) kan skapa forvirring och konflikter i det oandliga, vilket jag sett pa nara hall hos flera i min bekantskapskrets.

Men Vindvissla verkar ju valdigt vettig tycker jag och ffa stark som star for och genomfor sitt satt trots att hon bor pa Irland - jag antar att Irland ar lite som England (kanske annu varre :D), amning ar typ ok de forsta sex manaderna men efter ETT AR sa ser folk ut sa har om man namner det :eek: och likadant med samsovning, det kanner jag ingen engelskfodd som gor (eller iaf erkanner att de gor det :cool:).
For att inte tala om barn som ater pa natten, det bor de sluta med nar de ar 4 manader enl den stora massan (mina far ff flaska bade en och tva ggr i de perioder de behover det men det vagar man ju knappt andas om....).
Sa det ar starkt att sta for och genomfora sina principer sa som Vindvissla gor, tycker jag.
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

*kl*

Kan tycka att såfort en person som inte har barn för sin talan så är det hallshuggningen direkt här.
Innan jag hade barn sa jag att MITT barn ska minsann sova i egen säng nästan direkt, jag ska sluta amma när den är 6 mån osv.
Men det är inte så lätt. Inte med ens eget barn på nått sätt. Ser jag andra ungar som tramsar och tjuter för att få sin vilja igenom ser jag rött. Men när det är mitt barn som gör så så är det andra bullar.


Vindvissla har valt att göra på det här viset. Det fungerar bra för hennes familj.
Men jag kan även tycka att ni andra också har en poäng i det ni skriver. Det är svårt att veta vad en 1,5 åring förstår. Förstår han att han inte får ammas när han ska sova, men det går bra på natten?
Jag tror det går fortare när man bara kapar amningen rätt av. Försklarar att mjölken är slut. Men det blir ju jobbigare för föräldern då iom att det med största sannorlikhet blir ramaskri. Och kanske dålïg sömn närmaste dagarna. Och det är svårt att hålla humöret uppe när man inte fått sova.
Man måste inte såga folk vid fotknölarna bara för dom inte tycker samma.
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Att barn är individer och att samma sak inte funkar på alla märker man nog först när man själv har två som är som natt och dag...

Oavsett vad man väljer att göra måste INDIVIDEN respekteras.
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Ska jag vara helt ärlig så är det dessa insnöade föräldrar som verkar ha mest problem med sina barn.

Vad baserar du detta pastaendet pa? Bara detta forumet? I sa fall kan jag verkligen inte halla med dig, dessa "insnoade" foraldrarna verkar ha de mest harmoniska, sjalvstandiga och intelligenta barnen om du fragar mig.

Men visst, det kan vara jobbigt att ta hansyn till sitt barn nar det ar sa litet, mycket enklare att bara trycka in det i en mall och forma det snabbt sa man slipper uppror. Upproret kommer ofta i tonaren istallet for dessa mallintryckta barn. Du sjalv till exempel har saket blivit uppfostrad sahar och det ar sakert darfor du ar sa bitter.
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Ja, alla barn är olika och sömnsvårigheter måste naturligtvis tas itu med.Man kan inte bara låta dem ligga och gasta. Här handlar det dock inte om ett barn som gråter hysteriskt för att denne inte vill sova. Det han vill är att , eller snarare inte vill, är att sluta amma.

Ja precis, och vi har ju lyckats med det, han ammar inte langre nar vi gar och lagger oss. Langre an sa har vi inte provat - an.

Jag köper inte argumentet att barn är kompetenta nog att veta vad som är bäst för dem eller hur man enklast och smärtfriast tar sig dit. De kanske vet vad de vill, men det de vill är inte alltid lämpligt. Jag håller heller inte med om att det måste vara något fel eller att barnet inte är redo bara för att det gråter. Alla barn blir inte arga när de inte får som de vill. En hel del blir ledsna istället och dår får man hantera det på samma sätt.

Jag har kant mitt barn i 20 manader. Tror du inte jag vet nar han ar ledsen eller arg? Tror du det ar storre chans att du vet det, nar du last en trad jag skrivit pa ett internetforum?
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Ja, jag har följt din tråd sen du startade den och vi tänker väldigt lika. Det tror jag fler gör med, fast alla skriver inte. :)
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Det här gjorde mig fundersam på något helt annat. Det är beklagligt att barnet inte kan fås att sova eller tröstas utan bröstet för det betyder att det är enbart modern som kan trösta och lägga barnet. Automatiskt har då fadern fårtt en kraftift reducerad roll och sannolikt blir den relationen lidande. Med ledning av detta ser jag ännu större anledning till att inte göra sig så beroende av amningen som tröst och trygghet. Fadern kan ju aldrig få egen tid med sitt barn och barnet inte med sin far.

Jag förstår hur du menar och det är väldans synd att inte män också producerar mjölk så kunde man ta varannan natt. :D
Men att det i sin tur leder till att inte pappan får egen tid är inte sant.

Pappa kan ta del av nattandet genom att ta hand om processen innan själva läggandet. Bada, på med pyjamas och läsa en saga. :) Massor av kvalitetstid för pappa-barn.
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Lite OT men eftersom du nämner England.

Det är vanligare än man tror att amma mer än 12 månader här enligt de 2 health visitors jag har haft. :) De är givetvis noga med att poängtera att det är var och ens val men trycker på de positiva hälsoaspekter de medför såsom sänkt riskt för vissa former av cancer och diabetes.

Liten googling visar att runt 70.000 barn per år ammas mer än 12 månader i uk. Det går åt rätt håll. :)
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Det här gjorde mig fundersam på något helt annat. Det är beklagligt att barnet inte kan fås att sova eller tröstas utan bröstet för det betyder att det är enbart modern som kan trösta och lägga barnet. Automatiskt har då fadern fårtt en kraftift reducerad roll och sannolikt blir den relationen lidande. Med ledning av detta ser jag ännu större anledning till att inte göra sig så beroende av amningen som tröst och trygghet. Fadern kan ju aldrig få egen tid med sitt barn och barnet inte med sin far.

Det har aldrig varit prat om att han inte gick att trosta utan tutte, bara att han inte somnade.

Det ENDA en pappa inte kan gora ar att amma. Allt annat kan han ta hand om. Nu har jag en sambo som jobbar kvall 5 dagar i veckan sa det har anda blivit sa att jag har hand om laggningen, a andra sidan ar han hemma med Sam hela dagarna.

Jag forstar inte hur faderns relation blir lidande av att man ammar? Dessutom vager fordelarna upp nackdelarna med amning for mig. Bade jag och Sam alskar att amma och jag hade nog inte slutat an om det inte vore for det nya barnet. Det finns manga studier som visar att amning ar battre an flaskmatning, t ex sprakutveckling och minskad risk for brostcancer. Men i mangas huvuden later det battre att ge barnet en flaska valling mitt i natten an att amma. Varfor skulle det vara battre? Bara for att det ar mer kulturellt acceptabelt att ge valling i Sverige.

Pa Irland ammar de i snitt 0-6 veckor och manga ar forvanade att det faktiskt GAR att amma sahar lange. Och detta ar inte ens lange....

Och pa tal om att forsta konsekvenser, det gor de inte forran 11-12 ars aldern, sa det ar inget bra argument. De kan daremot forsta att vissa saker gor man inte, men inte forsta djupet av dem. Att min tutte skulle vara tillganglig i 20 manader och sen inte langre en dag, bara for att jag inte vill det later valdigt hart. Klart de kommer over det, men det ar inte det jag ar ute efter. Jag ar ute efter ett omsesidigt avslut och det gar jattebra tycker jag.
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Genomsnittet i UK och Irland är max 6 veckor, de allra flesta inte alls. Då är väl 12 månader jättebra, att man lyckas få trenden på andra hållet. Det finns faktiskt saker som är bättre med amning, men det hör inte riktigt till denna tråden.
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Jag skulle tro att hon menar att det går åt rätt håll eftersom det blir accepterat att göra det, det är så jag tolkar det iaf.
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Varför är det rätt håll? Folk som kanske bara ammar i 6 månader, innebär det att dom gör fel?

Jag hoppas verkligen att alla gör vad som är bäst för dom, vare sig det är flaska från början eller helamning ett år och allt där i mellan. :)
Men rent generellt så är WHOs rekommendationer helamning i sex månader och delamning i minst 2 två. Det är bra för både barnets och mammans hälsa.
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Oj vad du hugger men det är ok, jag tror man behöver bo i uk för att förstå vad jag menar.

Det gör Sunshine som jag svarade till och om du läser inlägget hon skrev så tror jag du förstår med.
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Jag har också bott i England i många år, och det finns områden där man överhuvudtaget aldrig skulle komma på tanken att amma alls, flaskmatning är det enda alternativet och det är en "kulturell" grej eller vad man ska kalla det. Speciellt unga kvinnor från lite lägre "samhällsklasser" (usch vilket ord...) som känner totalt främlingsskap inför att låta ett barn amma från deras bröst, de ser brösten enbart som någon sexuellt. Jag har lyssnat på många "debatter" därborta om detta och man arbetar med att ändra synen på amning bland de här kvinnorna.
 

Liknande trådar

Småbarn Det kanske blir fler trådar då det här är en droppe i en bägare.. Jag tycker inte att pappan till vårt barn som nu är 2 år fungerar...
2
Svar
33
· Visningar
4 051
Senast: EmmaW
·
Gravid - 1år Jag har lite frågor och funderingar gällande amning. Min pojk är 6 månader om en vecka och ska då enligt BVC byta ut en portion till...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 528
Gravid - 1år jag vet inte vart jag ska börja. Ni som läst min pappadepressionstråd vet ju lite. Jag känner att vi kommer ingen vart. Vissa dagar är...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
8 462
Senast: TinyWiny
·
Gravid - 1år Vår lilla son på 7 månader håller på att driva oss till vansinne med sina sömnproblem. Han har ända sen han föddes haft väldigt många...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 471

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp