Bukefalos 28 år!

Har jag problem? - Läggning...

vindvissla

Trådstartare
Jag börjar bli lite nervös nu. Jag trodde på något sätt att barn slutar amma av sig själva. Sam är 19 månader och tycker fortfarande det är det bästa som finns. Vi har redan minskat så jag bara ammar på natten + ev om jag lägger honom för middagsvila.

Amningen hade egentligen inte varit något problem om det inte vore för två saker:

- Jag ska ha nästa barn i december och tror inte det kommer funka att ha en spädis + en avundsjuk storebror som slåss om mina tuttar

- Ibland måste jag åka bort över natten med jobb och då måste min sambo ta hand om Sam. Det går inte så jättebra eftersom han inte har några tuttar. När jag kommer hem dagen efter är det kaos, trötta män och stök överallt. Det hade varit jättetrevligt både för mig, Sam och sambon om de klarat sig en natt utan mig.

Sam äter jättebra på dagen, känns som om han äter lika mycket som mig ungefär ;).

Problemet med läggning utan amning är att inget annat funkar. Han tycker inte om att bli smekt, klappad eller omhållen, man kan inte bära honom till sömns. Sjunga hjälper ingenting. Hålla fast blir han rasande av. Han har ingen snuttefilt och använder inte napp eller tummen. Tar inte flaska. Jag har provat ett par gånger förut men det enda som någonsin har funkat är att amma till sömns.

Vad hade ni gjort? Det finns inte en chans att han ligger stilla i sängen om han inte sitter fast vid min tutte. Han är energisk och envis som en hel hjord åsnor. Jag vill inte gärna att han ska bli jätteledsen, även om jag klarar av arga skrik.
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Vad hade ni gjort? Det finns inte en chans att han ligger stilla i sängen om han inte sitter fast vid min tutte. Han är energisk och envis som en hel hjord åsnor. Jag vill inte gärna att han ska bli jätteledsen, även om jag klarar av arga skrik.

Jag hade det ju ganska enkelt att sluta amma. Trappade ner under en ganska lång tid (hade bara en tidig morgonamning kvar när jag slutade) och slutade när sonen var 13,5 månader.

Så... därför har jag ingen personlig erfarenhet av vad som kan funka, MEN har läst ett tips någonstans att man kanske kan prova med att pappa tar "avvänjningen". Det vill säga: antingen åker du bort en hel helg eller fler nätter. Eller så tar pappa kvällar och nätter under den tid som behövs för att du ska kunna ta vid när han liksom redan "vant av sig" rent fysiskt. Kanske ska du till och med sova i annat rum (om ni nu gör som oss att hela familjen sover i samma rum...) för att minska risken för "bråk" på natten?

Det innebär ju att din sambo mentalt orkar med detta; att han stålsätter sig och bestämmer sig för att ta 5-6-7 nätter på raken oavsett att det innebär att han blir trött. Jag tänker att oavsett hur ni gör så kommer ju någon (eller båda) bli urtrötta under den perioden som du slutar.... Jag gissar bara att risken är att det tar längre tid för dig att göra grovjobbet än om sambon tar det? För dig kanske också risken är att du ändå tar tutten till hjälp när du blivit för trött/less? (så skulle i alla fall risken vara för mig tror jag...)
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Tänkte föreslå precis det som Björk har skrivit. Oftast så brukar det bara ta några nätter innan det fungerar.

Hörde för några månader sedan ett radioprogram om just en mamma som hade liknade problem. Experternas svar var just det som Björk skrev.

Mvh

Tora
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Jag orkade inte vänta ut Fredrik på att han skulle vilja sluta amma, han var 22 mån när jag kände att det inte gick längre... Maken var oxå införstådd och vi började faktiskt med att ta bort kvälls och natt amningen och lät morgon och efter dagis var kvar till en början. Vi gjorde som så att maken tog med sig sonen när det var läggdags och gick och la sig i gästrummet, vi hade även pratat om det innan så han var lite förberedd. Det tog kanske två timmar första kvällen, Fredrik var ledsen men maken höll honom i famnen och tröstade och så småning om kom han till ro och somnade. De sov nog nere fyra nätter och sedan flyttade jag ner ett par nätter så han lärde sig att sova i sin säng utan att komma in till oss och hitta mig och mina tuttar. Och någonstans mitt i där så avslutade vi amningen helt och det gick faktiskt över förväntan. Sen har han fortsatt att komma in till oss länge men det är ju en helt annan historia. Men han kan fortfarande efter två års uppehåll komma och prata om tuttarna och tala om när han var liten bebis att han fick mat där och han hävdar även att det var gott. :love::D

Men som någon slags sammanfattning, lägg om kvällsrutinen utan amning, kanske att maken kan ta nattningen ett tag fast du är hemma?
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Fast då blir det gråt och skrik, och inte så lite heller. Måste det vara så?
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Tack för era svar allihop. Det verkar som att alla är inne på samma linje.

En tanke jag hade var att göra något annat istället för att bara ligga och vänta på att han ska somna (till skrik och gråt), t ex ha en ljudbok igång eller så. Det känns som att han är för stor att ha i spjälsäng. Nu sover vi allihop i en jättesäng och i rummet finns endast sängen, för att han inte ska kunna gå och pilla på en massa saker.
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Tyvärr är det nog så att det måste vara så, det är inte roligt men förhoppningsvis går det över på några kvällar.

Min tog inte heller flaska förrän h*n inte ammade alls längre. Vi gav välling ur pipmugg till en början på kvällen, vande sig vid smaken och gillade det, var mätt och behövde inte amma pga hunger, mannen tog läggning och nätterna i ca 1v. Ammade på morgonen i ca 2mån till, provade sedan ge välling på flaska en morgon och sedan var det slutammat och flaskan accepterad.

Det kommer gå bra med lite tålamod!!

Lycka till!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Har jag problem? - Läggning...

När jag vande av Alice från "somnaamning" så tog jag det steg för steg.
Hon var då 10 mån tror jag.

Första steget var att hon fick amma tills hon precis hade somnat, då drog jag mig loss. Vaknade hon försökte jag lugna henne och "stänga" hennes mun genom att trycka lätt under hakan. Fungerade inte det fick hon ta nytt tag. Sen försök igen.

Nästa steg blev att dra loss när hon slumrade. Vaknade hon gjorde jag på samma sätt som ovan.

Sen tog vi steget att hon fick amma tills hon slappnade av. Drog mig loss, blev hon grinig fick hon nytt tag osv.

Sen en kväll skulle jag på styrelsemöte så min man fick lägga henne själv. När jag kom hem sov Alice och min man satt i soffan och var överlycklig. Det hade gått hur bra som helst.

Sen dess har det inte varit några "återfall". Vi samsover och hon har inte ens försökt snutta en enda gång.
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Fast då blir det gråt och skrik, och inte så lite heller. Måste det vara så?

Det är ju risk för att det blir en del gråt men oftast så går det snabbt över som sagt.

Kan ju faktiskt vara något att fundera på till nästa barn att man har andra rutiner för läggdaggs än att amma dom till sömns.

Jag själv brukar amma min pojk till sömns men det går även att lägga honom utan.

Kanske kan man göra någon form av gradvis avvänjning? Sen är det ju så att visst låter det hemskt när barnen gråter men bara man är där och inte låter dom vara ensama med sin gråt så är det ju inget som skadar dom.

Kanske det tom är bra för din sambo och pojkens förhållande om de kan "rida ut" detta på egen hand?

Mvh

Tora
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Klart det inte måste vara skrik och gråt. Jag valde att lägga tid och energi på att få det att vara smidigt för hela familjen.

Gör så som det känns bäst för dej.
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Jag håller också på att mannen får ta nattningen.
För oss gick det superbt eftersom barnen valde att sluta dia själva när de var 8 mån. Sedan har de hela tiden kunnat ta flaska.

En kompis hade stora problem med att få barnet att ta flaska (barnet grinade och var ledset och argt) men trägen vinner och när det väl fungerade med flaskan gick läggningen superbra. Hur tar han flaskan med bröstmjölk i?
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Vad skönt att det funkat utan gråt för dig.

Jag tror faktiskt inte jag kunnat göra det annorlunda, det har aldrig funkat att ha några andra rutiner. Jag har provat i olika omgångar.
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Jag har försökt med flaskan varje dag i 7 månader. Spelar ingen roll om det är ersättning eller bröstmjölk, han dricker max 10 ml. Var kväll gör jag i ordning 70 och slänger 60. Välling avskydde han. Alltså jag kan ju inte tvinga honom att ta flaskan. Sambon försökte hela natten igår (både med bm och ersättning) men utan resultat.
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Tror faktiskt att du måste ta fajten NU! Ju längre du väntar dessto värre blir det, och han måste lära sig innan nya bebisen kommer..... Det blir INTE mindre jobbigt att ha både den store som skriker efter bröstet och en nyfödd bebis att tas med, jag lovar! Försök ta denna fajt nu, så att det är över när nya bebisen kommer.

Tror inte det är ett alternativ med ett barn vid varje bröst?

Det kommer att bir jobbigt och det kommer att bli skrik, det är helt anturligt när barnet inte får som det vill i en situation där det är vant vid en viss sorts "tröst". Kanska kan mor- och farföräldrar hjälpa till oxå? Det är spännande och ngt annat att sova hos ngn annan och han är inte van vid att få bröstet från dom osv?

Lycka till, men jag hade inte väntat om jag varit du!
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Jag har försökt med flaskan varje dag i 7 månader. Spelar ingen roll om det är ersättning eller bröstmjölk, han dricker max 10 ml. Var kväll gör jag i ordning 70 och slänger 60. Välling avskydde han. Alltså jag kan ju inte tvinga honom att ta flaskan. Sambon försökte hela natten igår (både med bm och ersättning) men utan resultat.

Är du säker på att han är hungrig/ behöver maten då? Om han äter bra på dagen borde han inte var särskilt hungrig utan det är bröstet som är snuttefilten för honom, därav ej intresserad av flaskan oavsett innehåll?
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Han äter inte gröt el. liknande på kvällen?
Det är ju mättande så han borde stå sig ganska bra under natten.

Jonas slutade ammas ganska självmant runt 1 års ålder. Han började bita mig i bröstvårtorna och när jag blev lite "argt grymtande" mot honom så släppte han och brydde sig inte om brösten något mer. Bara sådär. :crazy:

Som tur var så drack han då välling istället. Men det slutade han också med här någon gång under våren, tvärvägrade stoppa något med välling i munnen.
Nu får han macka/gröt el. något sånt till kvällsmat.
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Lämnar havremjölstråden till diskussion om havremjöl och flyttar nattningsrutinsämnet hit till din nya tråd Vindvissla!

Det skulle kunna vara jag som skrivit, för vi har det preciiiis likadant förutom att Valle är 8 månader. Tar inte napp, nappflaska eller pipmugg. Till varje mål får han havremjölk eller vatten i nappflaska, men han tar bara en liten klunk åt gången - alltså ett sugtag sen släpper han. Tittar på nivån men det går inte ned mkt. Mest vätska får han i sig med vanligt glas så det får han till några måltider istället.

Har provat allt i nappflaskorna (saft, äppeljuice, bröstmjölk, mjölk, tjock välling, lös välling) och olika nappar men han suger inte mer än ett tag och tuggar och pillar med nappen efter det bara. Samma med pipmugg, hårda som mjuka.

Vindvissla - här kommer revolutionerande rykande färska nyheter:
Valle vaknade för ett tag sen och jag lyckades få honom att somna om UTAN ATT TA UPP HONOM UR SPJÄLSÄNGEN! :eek: Vi har plockat bort ena sidan och jag gjorde såhär. La min kind mot hans och ena armen under rumpan och handen runt hans lår. Andra armen runt hans axel. Blundade och andades långsamt och nära hans öra, höll om honom och gungade honom lite lätt mot mig. För honom kändes det ungefär som att ligga mot min axel tror jag. HAN SOMNADE JÄTTESNABBT och jag blev superförvånad!

Nu har han bara ammat när han somnade och det var kl 20:00, som jag skrev i havretråden så tog jag honom från bröstet upp till axeln och lät honom somna om där.

:banana::banana::banana:
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Om du inte vill syskonamma/dubbelamma (eller vad det kallas) är det nog läge att sluta nu, så han hinner glömma bort det. Jag ammade både storebror och lillebror de första månaderna efter att lillebror fötts. Jag tyckte det var jättebra, för amning var nästan det enda som fick storebror att vara still och lugn. Det var lättare att ha en unge vid varje bröst, än att amma den lille samtidigt som 1,5-åringen sprang fritt och startade små projekt som han ideligen behövde hjälp med.

Har du provat att prata med honom om att ni snart ska sluta med amning? Än finns det ju tid kvar, så du skulle kunna testa det, och ge det två veckor. Kanske ger han själv, inom dessa två veckor, signalen att han nu är beredd att ta steget. Samtidigt kan du ju ge honom alla förslag på alternativ du kan komma på (klappa, sjunga, läsa bok, hålla om, osv). Kan han svara "ja" och "nej"? Jag gissar att han i början svarar "nej" till allt, men efter ett tag kanske han väljer ut något, eller hittar på något helt eget.

Vår första (som jag ammade så länge), somnade inte av amning när han var så gammal som Sam. På kvällen somnade han ganska enkelt i en resesäng i vardagsrummet, medan nån av oss tittade på tv eller satt vid datorn i samma rum. Men dagtid sov han och jag tillsammans i dubbelsängen, och då hade han ofta svårt att komma till ro, för det blev för stor yta för honom. Då höll jag ibland fast honom. Han skrek en stund, men det verkade ändå som att han ville ha det så.
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Jag tror väl iofs att barn till slut ratar bröstet på eget initiativ, men jag tror det kan ske ganska högt upp i åldern.;) Det är nog för få det är möjligt att låta barnet bestämma helt och hållet.

Jag håller nog på "pappa-alternativet". Bestäm er för att du är otillgänglig vid läggning och under natten. Om du åker bort eller bara låter bli att hjälpa till när du är hemma är väl en annan sak, men det är nog bäst att inte sova ihop.

Ni kanske ska fundera på alternativ som kan hjälpa pappan: sång, saga, musik på låg volym, massage osv. och så såklart se till att han är mätt när han ska läggas (grabben alltså, inte pappan fast det är säkert bra om pappan är mätt också).
 

Liknande trådar

Småbarn Det kanske blir fler trådar då det här är en droppe i en bägare.. Jag tycker inte att pappan till vårt barn som nu är 2 år fungerar...
2
Svar
33
· Visningar
4 044
Senast: EmmaW
·
Gravid - 1år Jag har lite frågor och funderingar gällande amning. Min pojk är 6 månader om en vecka och ska då enligt BVC byta ut en portion till...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 518
Gravid - 1år jag vet inte vart jag ska börja. Ni som läst min pappadepressionstråd vet ju lite. Jag känner att vi kommer ingen vart. Vissa dagar är...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
8 459
Senast: TinyWiny
·
Gravid - 1år Vår lilla son på 7 månader håller på att driva oss till vansinne med sina sömnproblem. Han har ända sen han föddes haft väldigt många...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 444

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp