Bukefalos 28 år!

Har jag problem? - Läggning...

Sv: Har jag problem? - Läggning...

Jag tror att du måste se skillnad på att låta sitt barn vara ledset och på att låta sitt barn vara argt. Jag vill inte att någon av mina två barn ska behöva vara ledsna i onödan, självklart är de det ibland men jag tröstar och lugnar så snabbt jag kan. däremot så kan de bli arga, fruktansvärt arga för att de tycker att livet är orättvisst, något har gått emot dem, bollen gjorde inte som de ville osv och då får de vara arga tills de vill bli tröstade, eller att de hittar sitt eget sätt att ta sig ur det arga, men jag finns till hands och jag stöttar, frågar om jag märker att de behöver hjälp att reda ut vad de känner och vad de vill.

Min barn har jag väldigt sällan några större problem med, mer än helt normala barnproblem, de är väldigt omtyckta på förskola och skola, personal och lärare har uttryckt att de är väldigt verbala, de talar om vad de vill och kan ta att de inte kan få det, de tröstar sina kamrater om de har gjort sig illa eller är ledsna, de känner stor empati, de är duktiga i det sociala spelet och har lätt att umgås med både barn och vuxna. De är snabba i inlärning, de är motoriskt tidigt utvecklade. Så nej jag tror inte att jag kommer att får mer problem än andra i fortsättningen heller, självklart kommer vi att ha konflikter, konflikt är oxå ett sätt att växa men man måste se till att få ett avslut.

Jag flaskmatade mitt första barn för jag fick inte amningen att fungera, mitt andra barn långtidsammade jag tills han var nästan två år, han var lite ledsen när vi slutade amma men hans pappa tog första perioden och kunde trösta och sedan accepterade han att det var slut, även om han ännu idag 2 år senare kan klappa brösten och tala om att det var gott och att han saknar det. och jag bekräftar hans känslor och sedan är det bra.

Med första barnet försökte vi oss på 5 min metoden, rätt tveksamma och efter en kväll då hon efter att ha skrikit 2 min spydde ner sängen så tyckte vi att det var mer jobb än vad det var värt, och fick henne i stället att somna genom att sitta brevid hennes säng och stryka över ryggen och sjunga, och så småningom kunna förflytta oss länge och längre ifrån sängen tills idag när båda somnar själva i sina sängar, någon av oss sitter antingen utanför vid datorn eller i vårat sovrum som ligger i närheten.
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Och inte bara amningen, synen på barn, uppfostran, sex och mycket annat som för oss i Sverige är naturligt men här är helt annorlunda. Min sambos ex vägrade tro att hennes snart 18-åriga dotter hade sex. Dottern hade svurit på sin mormors grav att hon inte hade det, men eftersom jag känner hennes andra vänner visste jag att hon ljög för någon av dem. De är så otroligt naiva här. Många pratar inte ens om sex.

En gång hörde jag ett radioprogram där de hade en intervju med en tysk sexolog (eller nåt liknande) som sa att de måste prata mer mer barnen om sex och hur barn blir till och hur kroppar fungerar mm men det blev totalt ramaskri här. Ingen visste hur man skulle göra. Det är så otroligt stelt och konservativt och fortfarande väldigt mycket mer korrupterat (heter det så på svenska) än vad många tror. Tur att jag - den frisläppta svenskan - är här för att ändra på det med både långtidsamning, samsovning och förespråkare för njutningssex :D
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Varför är det rätt håll? Folk som kanske bara ammar i 6 månader, innebär det att dom gör fel?

Varför tolka det så? Det går åt rätt håll att det är accepterat och folk förstår att det faktistk GÅR och är ok att amma längre om man vill det.
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

*kl*
Sen finns det ju något som man kallar för intermittent förstärkning, dvs att bara ibland belöna ett beteende, det är det absolut svåraste att bryta.
Gråter jag och lever rövare får jag tutte om jag håller på ihärdigt nog, slänger jag mig på varuhusgolvet och skriker högt nog trots mamma/pappa sagt nej 20 ggr när jag tjatat om glass så får jag en ialla fall. Och vi vuxna är experter även vi, vi kan trycka hårdare och hårdare på fjärrkontrollknapparna när batteriet börjar bli dåligt för det HÄNDER ju ibland att den då skiftar kanal osv osv.
Så att intermittent förstärka är ingen höjdare, det sätter sig djupt och är svårt att få bukt med.

Bara en tanke.
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Ja det beror ju på vad man tror att barnet hade för anledning att gråta efter tutten. Tror man att den gjorde så för att få uppmärksamhet och bara snutta så vore det ju en dum idé. Tror man att barnet faktiskt var ledset och att bröstet fick det att somna igen låter det ju inte lika farligt.

I mina öron är det många mil mellan att gråta efter ett bröst mitt i natten och att lägga sig på varuhusgolvet för att man vill ha godis.
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

I mina öron är det många mil mellan att gråta efter ett bröst mitt i natten och att lägga sig på varuhusgolvet för att man vill ha godis.
Nja, steget är inte så stort som man kan tänka sig...
Redan nu har barnet insett att om han gnäller och gråter tillräckligt länge så kommer mamma förmodligen ge upp och ge mig det jag vill ha - tutten. Det funkar ju de flesta gångerna, om än inte alla.
Sen kan man fortsätta testa det i varuhuset också, för vad är det som säjer att det inte funkar där?

Ofta är det bara så att man måste ta sig över de där trösklarna några gånger för att barnet ska inse att de inte är lönt, Det har man igen senare också, i alla möjliga situationer.
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Lite OT men eftersom du nämner England.

Det är vanligare än man tror att amma mer än 12 månader här enligt de 2 health visitors jag har haft. :) De är givetvis noga med att poängtera att det är var och ens val men trycker på de positiva hälsoaspekter de medför såsom sänkt riskt för vissa former av cancer och diabetes.

Liten googling visar att runt 70.000 barn per år ammas mer än 12 månader i uk. Det går åt rätt håll. :)


Det gar at ratt hall, absolut, men kanner DU massor av manniskor i UK som ammar mer an 12 man? Jag gor det inte. Jag bor i en affluent och valinformerad del av landet. Av de 30 eller sa mammor fran mina antenatalgrupper (jag gick pa flera pga tvillinggrejen :o) som jag umgas med ar det bara en som fortfarande delammar (och hon blev tillsagd av HV att sluta sist hon var dar och vagde sin dotter :crazy:). Alla FORSOKTE dock iaf amma, med varierande resultat, men de flesta slutade redan vid 6 manader.
Jag tror att en stor orsak, forutom "traditon" ar att manga maste tillbaks till jobbet efter 4-12 manader. Och iaf dar jag bor pendlas det in till London och da blir det liksom svart att amma pa jobbet :crazy:
Och supporten man far har (for amning) ar INTE bra. Pa mitt sjukhus fanns faktiskt en sk amningsexpert fran Sverige, och trots det fann jag mig tvungen att rapportera en av barnmorskorna fran hennes team som "hjalpte" mig under min vistelse dar.

I ovrigt haller jag med Ameos sista inlagg.
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Fast han var ju ledsen först, kanske för att han hade ont i en tand?

I varuhuset tjatar de först, sen blir de arga.

Jag har varit i de situationerna många gånger, både med mitt eget barn och andras barn och skulle aldrig ge efter för tjat i en affär. Men nån gång kan det ju hända att man faktiskt ska köpa glass, eller hur?

För mej är det fortfarande långt ifrån samma sak.
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

För barnet är skillnaden mellan varuhuset och tutten mittinatten inte lika självklar...
Och även om han var ledsen först så finns det andra sätt att ge tröst än den lättaste vägen - att låta honom få sin vilja igenom.
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

I varuhuset tjatar de först, sen blir de arga.

För mej är det fortfarande långt ifrån samma sak.

Saken är inte den samma men mekanismen bakom är, man gör på ett visst sätt för att uppnå ett visst resultat, medlena man använder må vara olika och varierande men principen är den samma.
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

För mig känns det viktigaste steget att först lära honom att somna. Jag har ju fokus på det eftersom jag har ett barn som inte vill somna. Alltså att Sam först måste lära sig det. Nästa steg blir ju om han vaknar mitt i natten hur han ska kunna somna om då. Jag förknippar inte detta så mycket med att han ska sluta amma. Att "lära" honom somna om är ju att ge ett annat verktyg. Men så ser ju jag på det eftersom vår son är som han är. Har man barn som alltid sommar förr eller senare förstår jag att det verkar konstigt att inte bara låta barnet skrika sig till sömns.
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Jag klurade lite till på detta medan jag var ute och fodrade hästarna...
I varuhuset tjatar de först, sen blir de arga.

Jag har varit i de situationerna många gånger, både med mitt eget barn och andras barn och skulle aldrig ge efter för tjat i en affär. Men nån gång kan det ju hända att man faktiskt ska köpa glass, eller hur?
Det handlar egentligen inte om ifall man köper glass eller inte, utan om förmågan att sätta en gräns och stå fast vid den.

OM barnet frågar "kan vi köpa glass idag" så fattar man ett snabbt beslut - JA, eller NEJ.
OM ja, då köper man sin glass och allt är frid och fröjd.
Om NEJ, så har man bestämt sig för det och då är det så det ska vara - den gången. Om barnet då fortsätter tjata så ska det fortfarande vara NEJ, orubbligt NEJ.
Det är när man börjar ge med sig efter att ha sagt nej tretton gånger som man lär barnet att tjat kan löna sig. Och det är när barnet visar sig ha accepterat att nej är nej som det funkar bra att ibland köpa glass och andra gånger låta bli.

Mina barn frågar ofta om de får köpa en godisask eller en glass, men det har ännu inte hänt att de lagt sig på golvet och skrikit för att svaret varit nej...
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

För mig känns det viktigaste steget att först lära honom att somna. Jag har ju fokus på det eftersom jag har ett barn som inte vill somna. Alltså att Sam först måste lära sig det. Nästa steg blir ju om han vaknar mitt i natten hur han ska kunna somna om då. Jag förknippar inte detta så mycket med att han ska sluta amma. Att "lära" honom somna om är ju att ge ett annat verktyg. Men så ser ju jag på det eftersom vår son är som han är. Har man barn som alltid sommar förr eller senare förstår jag att det verkar konstigt att inte bara låta barnet skrika sig till sömns.
Grejen är ju just att han måste lära sig att somna om på ett annat sätt än att ammas till sömns. Det är fullt jämförbart med när man sysslar med nappavvänjning, även om den oftast kommer något senare i livet - å andra sidan är den då ännu mer invand... När min äldsta dotter slutade med sina nappar (strax före treårsdagen, vi "glömde den" hos farmor, efter att hon sovit två nätter i deras husvagn utan att ha kommit ihåg att fråga efter den...), då klev hon upp ur sängen och satt i soffan med oss och grät i en kvart. Efter den sorgestunden gick hon och lade sig i sin säng och somnade utan problem och frågade inte efter den en enda gång sen. Hon lånade inte heller någon napp av lillasyster, som då var runt året och hade en hel drös...
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Ett for ungt barn som far for manga val (t.ex. sa enkla saker som vad for klader hen ska ha pa sig, dar skulle jag lagga fram tva alternativ och inte fri tillgang till garderoben) kan skapa forvirring och konflikter i det oandliga, vilket jag sett pa nara hall hos flera i min bekantskapskrets.

:bow::bow:

Handlar även om att fatta beslut och ta ansvar, de är inte mogna för det förrän de förstår konsekvenser av sina handlingar, och det dröjer i många fall ett par år till.

Här verkar det precis som att TS på något vis vill att barnet ska välja själv att sluta ammas, men det tror jag bara är att glömma när han är så liten. Vissa beslut kan inte så små barn fatta själva, då måste man som vuxen ta sitt ansvar och säga att "nu har mamma bestämt att det är såhär och då är det så".

Det handlar inte om att barnet inte har något att säga till om, men det är fel att ge dem för stort ansvar för tidigt utan någon som helst vägledning. Bättre att då ge dem alternativ, det kan de ofta greppa tidigare.

Nja, steget är inte så stort som man kan tänka sig...
Redan nu har barnet insett att om han gnäller och gråter tillräckligt länge så kommer mamma förmodligen ge upp och ge mig det jag vill ha - tutten. Det funkar ju de flesta gångerna, om än inte alla.
Sen kan man fortsätta testa det i varuhuset också, för vad är det som säjer att det inte funkar där?

Ofta är det bara så att man måste ta sig över de där trösklarna några gånger för att barnet ska inse att de inte är lönt, Det har man igen senare också, i alla möjliga situationer.

:bow::bow:
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

:bow::bow:

Handlar även om att fatta beslut och ta ansvar, de är inte mogna för det förrän de förstår konsekvenser av sina handlingar, och det dröjer i många fall ett par år till.

Här verkar det precis som att TS på något vis vill att barnet ska välja själv att sluta ammas, men det tror jag bara är att glömma när han är så liten. Vissa beslut kan inte så små barn fatta själva, då måste man som vuxen ta sitt ansvar och säga att "nu har mamma bestämt att det är såhär och då är det så".

Det handlar inte om att barnet inte har något att säga till om, men det är fel att ge dem för stort ansvar för tidigt utan någon som helst vägledning. Bättre att då ge dem alternativ, det kan de ofta greppa tidigare.



:bow::bow:

Fast jag vet inte om du har missuppfattat det, just nu försöker jag inte sluta amma mitt i natten. Precis som Brandgul säger försöker jag få honom att somna av sig själv. Jag vet inte om du också har missat att han INTE har ammat sig till sömns på kvällen de senaste två veckorna?

Brandgul, här har du en till som hellre stupar än att lägga sig ner och somna. Lycka till med din :bump:
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Jag klurade lite till på detta medan jag var ute och fodrade hästarna...

Det handlar egentligen inte om ifall man köper glass eller inte, utan om förmågan att sätta en gräns och stå fast vid den.

OM barnet frågar "kan vi köpa glass idag" så fattar man ett snabbt beslut - JA, eller NEJ.
OM ja, då köper man sin glass och allt är frid och fröjd.
Om NEJ, så har man bestämt sig för det och då är det så det ska vara - den gången. Om barnet då fortsätter tjata så ska det fortfarande vara NEJ, orubbligt NEJ.
Det är när man börjar ge med sig efter att ha sagt nej tretton gånger som man lär barnet att tjat kan löna sig. Och det är när barnet visar sig ha accepterat att nej är nej som det funkar bra att ibland köpa glass och andra gånger låta bli.

Mina barn frågar ofta om de får köpa en godisask eller en glass, men det har ännu inte hänt att de lagt sig på golvet och skrikit för att svaret varit nej...

Ja precis... jag vet inte om jag skrev lite för fort men jag menar samma som du. Men jag kan inte koppla det till ett ledset barn på natten. Och varför skulle det vara bättre att ge dem en flaska när de vaknar och är ledsna än att ge dem tutten?

Jag har aldrig själv skrikit i en affär som liten, och tror inte heller att mina barn kommer göra det. För jag är väldigt principfast och konsekvent. Men den gången han var ledsen på natten och jag gav upp efter 30 minuter så grät han inte för att han inte fick tutten. Om jag ska gissa så grät han för att han var hungrig och trött och inte kunde somna om. Och jag vet också att han inte hade lugnat sig, för då hade han redan gjort det innan de 30 minutrarna var slut.

Jag vill inte påstå att han har något slags överaktivitetsproblem, men den senaste veckan har han för första gången tittat på teve (varit intresserad) i typ tio minuter. De tio minutrarna känns som om jag har fått semester! Jag hinner så mycket och det är så skönt! Då kanske ni förstår hur intensiv han är och hur mycket han kräver. Detta är inte killen man lägger att söva sig själv skrikandes.
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Jag har bara positiva saker att säga om den hjälp jag fick med amningen. (Det gick inte alls bra i början pga att lillan låg på neo) Men den uppmuntran och peppning jag fick var otroligt bra. :laugh: Allt från filmvisning till praktisk hjälp och mängder med broshyrer och nummer att ringa för hjälp när jag kom hem.

Min tjej är bara 4,5 månader ännu så vi får se hur många av de mammor jag mött som passerar 12 månaders strecket.
 

Liknande trådar

Småbarn Det kanske blir fler trådar då det här är en droppe i en bägare.. Jag tycker inte att pappan till vårt barn som nu är 2 år fungerar...
2
Svar
33
· Visningar
4 051
Senast: EmmaW
·
Gravid - 1år Jag har lite frågor och funderingar gällande amning. Min pojk är 6 månader om en vecka och ska då enligt BVC byta ut en portion till...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 528
Gravid - 1år jag vet inte vart jag ska börja. Ni som läst min pappadepressionstråd vet ju lite. Jag känner att vi kommer ingen vart. Vissa dagar är...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
8 462
Senast: TinyWiny
·
Gravid - 1år Vår lilla son på 7 månader håller på att driva oss till vansinne med sina sömnproblem. Han har ända sen han föddes haft väldigt många...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 471

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp