Bukefalos 28 år!

Har jag problem? - Läggning...

Sv: Har jag problem? - Läggning...

Tror du barnet förstår skillnaden mellan när han får eller inte?

Självklart ja. Hela poängen med att vara flexibel är ju att man tar hänsyn till situationen och läser av sitt barn. Barnet är ju en del av situationen, och gråten är en del av kommunikationen. Barnet och mamman gör sin bedömning i samspel.

Lynnighet är något helt annat. Det är när föräldrar tappar humöret av barns gråt/tjat och surt säger ja till det som egentligen inte är tillåtet. Jag uppfattar inte vindvissla som lynnig. I alla fall inte mot sitt barn. ;):D
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Allt är inte svart och vitt när det gäller barn. Man kan inte säga strikt att "han kan eller kan inte. Det beror på situationen och man kan läsa sitt barn rätt bra och avgöra vad som är rätt just då.
Jag tycker du ska läsa igenom TS inlägg så ser du de olika nyanserna.

Vi vet nu att du har en väldigt strikt syn men förhoppningvis har du ändrat dig när (om) du får egna barn.

På vilket sätt är min "syn" strikt? Innebär strikt att man är elak och skiter i vad ens barn har för behov?
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

:bow::bow:
Det finns ju massor man kan göra om man bara vill att det ska gå fort. Man kan t ex köra 5-minutersmetoden. Den går fort. Barnet ger upp efter tre kvällar. Man kan ge barnet skam- och skuldkänslor för oönskat beteende. Det är oxå väldigt effektivt. Man kan hitta på skräckhistorier om troll och spöken som finns utanför de gränser man vill att barnet ska hålla sig inom.

Men förhoppningsvis vill man ha en givande relation med barnet även när det har blivit vuxet. I så fall är mitt tips att INTE använda sig av snabb-metoderna.

Fast folk här inne lägger ord i min mun. Bland annat så ska jag tydligen tyckt att man ska låta barnet gråta sig till sömns ensam. Bara för att jag anser att man faktiskt inte behöver stoppa in tutten i munnen?

Varför ska man ens sitta i 30 minuter för att sen ge sig? Ger man sig för att man själv är trött i huvudet eller för barnet som gråter skull? I vilket fall som helst anser jag att man göra barnet en otjänst.

Och sen när innebär snabbt att det är samma sak som dåligt och mer smärtsamt?
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Hur lång tid tycker du det kan gå innan man ger sig? Ska barnet skrika i två timmar? Sex timmar? 30 nätter? När tycker du att man ska inse att "det här funkar inte" och hitta på något annat?
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Det verkar inte riktigt som du förstår mig.

Jag har inte skrivit någonstans att man ska låsa in någon. Eller att mamma Vindvissla bara ska gå ifrån sin ledsna son.

Självklart vill jag bli lugnad och det kan Sam med bli. Utan tutte.

Han sommar ju redan utan tutte. Problemet som återstår är att han var lång tid på sig att somna och den processen ska göras... kort??? hur gör man den processen kort? Att de gråter sig till sömns eller hur då? (varför skulle man annars behöva öronproppar?) det finns bebisar som kan gråta sig själv till sömns i en månad utan att "lära" sig något av det. Bara för att det fungerar på vissa barn fungerar det inte på alla.
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Jag har redan provat hålla fast honom i sängen - he's not that type of guy..... Han måste bestämma sig själv (och hans mamma är likadan, ingen som tvingar obstinata mig till något :D)
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Alltså inte så att jag trodde du tyckte att jag skulle hålla fast honom, var mest en kommentar på hur man kunde göra processen kort (när den på det sättet bara skulle bli längre och ej genomförd eftersom han inte somnar)
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Jag tror tvärtemot dig att han inte kan skilja på i vilken situation han får amma och när han inte får.
Och i synnerhet inte när man försöker i 30 minuter för att sedan ge med sig, det skapar bara ännu mer förvirring.

Som jag ser det är det naturligtvis ingen diskussion om man ska lyssna på sitt barn eller inte, självklart ska man det. Man samtidigt tycker jag att man som vuxen i vissa situationer måste våga vara just vuxen och se det som så, att detta barnet är för litet för att avgöra just denna frågan, så här väljer jag åt barnet.

Barn kan helt enkelt inte se konsekvenser av sin handling så tidigt, sen är det naturligtvis något de måste lära sig, men inte genom att man tvingar på dem att fatta beslut när de inte är mogna för det.
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Varför ska man ens sitta i 30 minuter för att sen ge sig? Ger man sig för att man själv är trött i huvudet eller för barnet som gråter skull? I vilket fall som helst anser jag att man göra barnet en otjänst.

Det är svårt att förklara för någon som kanske anser att föräldrarna fattar de flesta beslut själva. För mig hade det kunnat se ut så här:
Först provar jag att bara hålla om. (5 minuter) Sen testar jag att bära. (5 minuter) När jag bär blir barnet lugnare, så vi lägger oss ner igen, men efter tre minuter blir barnet mer ledset. Bär igen. Sen byter jag blöja, provar med vatten, rådfrågar maken, försöker kommunicera med barnet. Till slut inser vi att det här inte är någon vanlig natt. Dels på grund av att gråten håller i sig så länge, men framför allt på hur gråten låter. Det är möjligt att det hinner gå 30 minuter. Särskilt ifall det förekommer perioder då barnet verkar bli lugnare.

Och sen när innebär snabbt att det är samma sak som dåligt och mer smärtsamt?

Snabbt kan väl vara både bra och dåligt. Det beror på vad det handlar om. Men om man är ute efter att snabbt få barnen att bete sig som man önskar finns det ofta genvägar som är mer eller mindre kränkande. Väldigt många människor behöver lång tid för att vänja sig vid förändringar, och det tar vi hänsyn till när det gäller vuxna, men inte alltid när det gäller barn.
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Konstig?

Bara för att just föräldraforumen är översvämmade av folk som snöat in helt på samsovning och Jesper Juul så innebär det inte att alla andra är konstiga. Ska jag vara helt ärlig så är det dessa insnöade föräldrar som verkar ha mest problem med sina barn. Det ska bli tämligen intressant att se hur långlivad den här trenden är.
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Jag tycker faktiskt inte man kan tala om "konstig läggning" bara för att man anser att ett barn inte kan eller ska skyddas från att vara ledsen genom hela sin uppväxt.

(Och vad som skrivs på hundforumet tror jag de flesta här (inklusive jag) inte har en aning om, så det vore kanske bättre att lämna det utanför? Hundar och barn ska väl ändå inte jämföras?)

Hur blir ett barn som ständigt skyddas från allt vad motstånd heter? Förr eller senare måste barn lära sig att acceptera att vissa saker är som det är, och jag föredrar att det är vi som föräldrar som lär dem detta. Eller tycker du det är bättre att förskolan/skolan/samhället tar ansvar för det sen?

Jag tvivlar inte på att du är en bra mamma, men jag tycker också du verkar göra en onödigt stor affär av detta.

Word!
Den människa som tillåts glida fram genom uppväxten kommer att åka på en mental dyngsmäll den dag denne stöter på en ofrånkomlig motgång.
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Jag tror det finns lika många hund- och barnhållningssätt som det finns föräldrar :D

Men visst, Föräldraforumet får jag iaf. känslan av att man som ung tjej utan barn inte har rätt till att tycka något om barn och hur man uppfostrar dessa. För allt som oftast dyker meningen; "Men har du barn själv eller?" upp. Så det är lika bra att tala om det ifrån början :angel:

Nja, nog verkar man få ha åsikter även som barnlös. Det viktiga är bara att man har Juul som husgud och håller tyst om att man inte äger vare sig bärsjal eller sele. Att nämna den motsatta formen av barnuppfostran är som att skicka in en tråd om blandrasavel på Hund.
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Word!
Den människa som tillåts glida fram genom uppväxten

Men vem kan det? Då får man ha äckligt rika curlingföräldrar, som har råd att vara hos barnet även förskole- och skoltid. När barnen leker själva finns det gott om tillfällen att uppleva olika jobbiga känslor.
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Ja, alla barn är olika och sömnsvårigheter måste naturligtvis tas itu med.Man kan inte bara låta dem ligga och gasta. Här handlar det dock inte om ett barn som gråter hysteriskt för att denne inte vill sova. Det han vill är att , eller snarare inte vill, är att sluta amma.

Jag köper inte argumentet att barn är kompetenta nog att veta vad som är bäst för dem eller hur man enklast och smärtfriast tar sig dit. De kanske vet vad de vill, men det de vill är inte alltid lämpligt. Jag håller heller inte med om att det måste vara något fel eller att barnet inte är redo bara för att det gråter. Alla barn blir inte arga när de inte får som de vill. En hel del blir ledsna istället och dår får man hantera det på samma sätt.

Sedan kan man diskutera om det är så mycket bättre att ha ett barn som blir ledsen bara lite grann, men flera kvällar under en lång period. Och var är konsekvensen?
Hur ska barnet kunna veta om det ska ammas eller inte om inte samma regler gäller alltid?
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

För hur bra mår ett barn som hamnar i konflikt varje kväll?

Om man nu ska tala om barns välmående under processer.
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Om barnet är kompetent nog att förstå resonemang kring avslutande av amning ochär kompetent nog att avgöra när det är dags att sluta, då är han också stor nog (kanske omedvetet) tänka på det viset. Jag skulle snarare vilja påstå att det förstnämnda kräver betydligt större mognad.
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Problematiken här var ju att det inte gick att trösta utan tutte till en början.

Det här gjorde mig fundersam på något helt annat. Det är beklagligt att barnet inte kan fås att sova eller tröstas utan bröstet för det betyder att det är enbart modern som kan trösta och lägga barnet. Automatiskt har då fadern fårtt en kraftift reducerad roll och sannolikt blir den relationen lidande. Med ledning av detta ser jag ännu större anledning till att inte göra sig så beroende av amningen som tröst och trygghet. Fadern kan ju aldrig få egen tid med sitt barn och barnet inte med sin far.
 

Liknande trådar

Småbarn Det kanske blir fler trådar då det här är en droppe i en bägare.. Jag tycker inte att pappan till vårt barn som nu är 2 år fungerar...
2
Svar
33
· Visningar
4 051
Senast: EmmaW
·
Gravid - 1år Jag har lite frågor och funderingar gällande amning. Min pojk är 6 månader om en vecka och ska då enligt BVC byta ut en portion till...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 528
Gravid - 1år jag vet inte vart jag ska börja. Ni som läst min pappadepressionstråd vet ju lite. Jag känner att vi kommer ingen vart. Vissa dagar är...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
8 462
Senast: TinyWiny
·
Gravid - 1år Vår lilla son på 7 månader håller på att driva oss till vansinne med sina sömnproblem. Han har ända sen han föddes haft väldigt många...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 469

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp