Bukefalos 28 år!

Har jag problem? - Läggning...

Sv: Har jag problem? - Läggning...

Varför inte börja med en ny kvällsrutin som inkluderar nedvarvning utan bröstet och sedan kan ni avsluta med bröstet om det behövs. Exempelvis byta till pyjamas, borsta tänderna och sedan en saga i sängen? Efter sagan kan han kanske få bröstet för att lugna sig ytterligare och till slut kanske han varvar ned såpass med de andra rutinerna att han inte måste få bröstet för att somna.
En tanke bara
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Vi hade samma problem. Flaska har han vägrat dricka ur om jag var i närheten, välling likaså. Iskall välling började han med när jag började jobba när han var ett år, ur pipmugg. Efter ett tag kunde man ge honom det när man ammade, under tiden alltså.
Eftersom min man var pappaledig då så kunde han ju natta sonen, men var jag hemma var jag tvungen att amma.
JAg slutade amma i sängen när sonen var 15 månader. Han var så medveten om vad det var att han sa "tutte" och "amma" själv. Därför sa vi till honom att "vi ammar bara där nere" (vårt sovrum var på ovanvåningen) och "vi ammar inte i sängen". JAg trodde att jag skulle få resa bort eller sova i soffan, men det fungerade. Jag kunde amma honom nere i soffan och sedan gå upp och lägga honom i sängen och få honom att somna utan att en endaste tår fälldes.
Jag hade en del dåligt samvete för sonen hade då varken napp eller gosedjur och jag hade läst att amningen för så stora barn motsvarade användandet av napp/gosedjur i trygghetsavseende. Vi började därför ha med ett gosedjur som substitut. Efter tre månader med bara dagamning vid speciella tillfällen "glömde" han bort att amma och slutade.:banana:
Tillägg: Vi samsov första 1516 månaderna och han nattammades i sängen. NÄr han sedan slutade amma ville han så småningom börja sova i sin spjälsäng. VÅr långa son fick dock en juniorsäng när han var 19 månader. där sov han bra till för ett par månader sedan då han började får mardrömmar. Nu sover vi i dubbelsängen alla tre och det fungerar bra.
Hoppas att det är till någon hjälp!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Tack Alanis, det var verkligen till hjalp. Det later som ett jattebra forslag, att bara amma dar nere.

Laggdagsrutiner har vi haft sen dag 3 ungefar, vi badar, leker nakenfis, tar pa pyjamas och sen gar vi och lagger oss och ammar.

Jag tror inte mangden mjolk spelar nagon storre roll, och jag vill inte ta nagra mediciner heller eftersom jag ar gravid. Men det ar inte speciellt mycket, nar jag pumpade pa hotellet hade jag gatt 15 timmar utan att amma och fick ut 100 ml pa bada tillsammans. Sen ammade jag inte forran 15 timmar senare och da var de inte speciellt fulla.
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Två av mina barn har inte heller viljat sluta äta bröst så jag hare en bekant till en bekant hade senap på bröst vårtan och hade då slutat, själv tycket jag att senap var dumt efter som det kan ju vara bra att äta sen.


Så jag tog Stopp och väx sånt man har till nagel bitare och till min förvåning så fungerade det utan gråt och skrik bara att mammas tutte smakar illa då förklarade jag för barnet att det blir så när man är så stor som du är nu och det nöjde de sig med. men min ena var nästa 2år och den andra 2år och några mån.

Det är mitt tipps hoppas det fungerar även för dig:)
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Hm, tack för ditt tips. Ska komma ihåg det om jag blir jättedesperat.
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Jag lär inte börja idag i alla fall, kom hem till en febrig liten tandsprickargrabb. Han är trött och mammig så det känns inte som någon toppenstart. Dessutom sägs det ju att det känns bätte när de får amma om tänderna håller på att komma upp.
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Jag har haft samma "problem" med båda mina två "småttingar" :love:. Både dottern och sonen var 19-20 månader när jag slutade amma. Nu har jag haft fördelen att båda barnen är födda i maj (med fem års mellanrum) så jag har tagit julledigheten till boppeavvänjningstid. Hos oss var det aldrig tal om att pappan skulle ta hand om nattningen, det hade bara inte funkat.

Jag bestämde mig för vilken dag som skulle vara sista amningsdagen (eller rättare sagt natten ;) ) och den kvällen la jag bara helt enkelt båda armarna över täcket (med sonen fick jag t o m vira täcket om mig) och sa "Boppe slut" när de började leta efter bröstet. Det var bara att stålsätta sig lite för att inte ge med sig när tårarna och det bedjande "Bohoooppeeeee" kom. Med båda barnen var problemet avklarat på tre nätter ;)

Detta funkade för mig. Vad som funkar för dig känner du själv. Känns det rätt så är det rätt :idea:

Lycka till!
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Nu har jag inte läst vad alla har skrivit så om jag upprepar sånt som redan sagts så vet ni varför...

Nu slutade ju vi iofs amma när Rasmus var 8 månader vilket nog gör det BETYDLIGT enklare men..

Vi gjorde så att vi sakta steg för steg tog bort "somna till tutten"..
Jag började med att "dra ur den" precis innan han somnade och sen liite tidigare osv.. Till sist ammade jag bara i soffan i vardagsrummet så att han somnade eller nästan somnade i min famn, sen bar vi in honom (oftast lite oförsiktigt så han vaknade till lite men ändå var TRÖTT) till sängen och sövde om honom där. Då hade hans snuttbehov tillfredsställts så han var nöjd.
När det var jag som låg bredvid honom i sängen och försökte hjälpa honom att somna så hade jag alltid tröja på mig så att bröstet inte var tillgängligt helt enkelt.

Efter nån månad eller så så hade han lärt sig att somna för natten utan att snutta men istället vaknade han runt 01.00 och snuttade sen heeela nätterna.. Vilket fick mig att krypa ur skinnet och vi båda var trötta och griniga hela tiden eftersom ingen av oss sov speciellt bra då.
Så en dag bestämde vi oss och sambon tog Rasmus och jag sov på soffan. 3 nätter sov vi så och vi hade förberett oss på en riktig fajt men det var inga problem alls.. Allt gick förvånansvärt enkelt och smidigt! :) Snuttandet var bara ett närhetsbehov han hade, inte hunger så bara han får ligga nära oss så sover han bra! :)
Rasmus har heller aldrig tagit varken napp eller nån "snutte". Välling eller bröstmjölk på flaska dracka han max 10-15 ml sen vägrade han fram tills jag slutade amma, då gick det plötsligt hur bra som helst att dricka sånt! :grin:

Lycka till i kämpandet!! Bestäm hur ni vill göra, vad som passar er bäst och ge inte upp! Om det så är att han ligger och skriker lääänge så ge inte upp. Bara var nära så han känner trygghet!
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Rasmus har heller aldrig tagit varken napp eller nån "snutte". Välling eller bröstmjölk på flaska dracka han max 10-15 ml sen vägrade han fram tills jag slutade amma, då gick det plötsligt hur bra som helst att dricka sånt! :grin:


Ahhh, hoppingivande! Skulle ju vara himlans bra om Valle också ändrade sig på det viset. Då skulle vi ju kunna ge honom vällingen i spjälsängen om han vaknar sent på kvällen eller natten och är hungrig.

Ikväll har han återigen somnat utan att amma, han i spjäl och jag låg tyst precis bredvid men inte så vi tog i varandra. Lite gråt i korta korta stunder, men mest gny vilket känns OK. Somnade! :bump:

Vindvissla, Valle har också haft feber och varit gnällig och då ammade jag på som vanligt. Nu äter han bra med mat så jag vet att han är mätt om kvällen. Hoppas det går framåt för er då som det faktiskt gör för oss! Jag är förvånad, hade aldrig trott att det skulle gå alls...
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Tack för ditt svar, kan se det framför mig (du invirad i täcket). De har en sån järnvilja!


Magini, att dra ut tutten när han är nästan färdig funkar inte. Har provat det jättemånga gånger från han var väldigt liten. Han kan ligga och andas djupt med spretande fingrar men när jag lirkar mig ur smäller han upp ögonen och sätter sig upp, vilt letande efter bröstvårtan (tänk jättehungrig kyckling :D)
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Vad skönt att det gick bra för dig idag med, verkar ju som om du hittat en grej som funkar för er! Jag antar att jag helt enkelt måste prova, och skylla på bukefolket när hans stora tårar sprutar! ;)
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Ahhh, hoppingivande! Skulle ju vara himlans bra om Valle också ändrade sig på det viset. Då skulle vi ju kunna ge honom vällingen i spjälsängen om han vaknar sent på kvällen eller natten och är hungrig.

När Rasmus ammade vaknade han oxå och var "hungrig".. Men nu när vi har slutat amma så vill han aldrig äta på natten. Tror det bara var närhetsbehov..

Eller så var det för att vi var elaka och erbjöd kall välling när han vaknade på natten (typ 2 ggr sen ville han inte ha mer..) :devil:

Hoppas det går bra för er med!!

Vindvissla: Jaha, attans att han inte går att lura så enkelt osm Rasmus.. Har tyvärr inga bra tips o ge dig mer än att skicka lite extra styrka tills den dagen ni känner er redo att börja kampen..
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Vindvissla: Jaha, attans att han inte går att lura så enkelt osm Rasmus.. Har tyvärr inga bra tips o ge dig mer än att skicka lite extra styrka tills den dagen ni känner er redo att börja kampen..

Tack. Det blir nog rätt snart, jag håller er uppdaterade! Nu har han snuttat i två timmar men han är skållhet och alvedonen hjälpte inte så det fick han ju. När han blir sjuk ratar han ALLT utom tutten, till och med glass. Då känns det ju skönt att kunna ge något.
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Men ar inte Sam lite for stor for en spjalsang, tanker mest pa utklattringsrisken? Jag har en har hemma utan madrass, jag skulle ju kunna prova. (Fast jag tror att det skulle bli ramaskri)

Rasmus är äldre än Sam, har aldrig försökt klättra ur spjälsängen och min mamma säger att de inte kraschar när de väl gör det (själv tror jag visst på att vissa gör det) de är så medvetna vad de gör när de klättrar att de inte släpper taget när rumpan kommer över kanten.
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Vilket jättebra tips!:bow: Att liksom införa villkor för amningen. Då känns det kanske inte lika hårt, varken för mamman eller barnet, eftersom amning fortfarande erbjuds. Men begränsningarna/villkoren gör förhoppningsvis att intresset hos barnet klingar av.

Min första son slutade dia när han var drygt två år. Då tappade han plötsligt tekniken, så det började göra ont på mig och det blev märken av hans tänder. Jag visade honom märkena och försökte instruera honom till rätt sugteknik. Jag sa att han gärna fick "äta mamma", men bara om han sög rätt. Så det var ju faktiskt på sätt och vis ett villkor. Han ansträngde sig och prövade några gånger, men sen gav han upp och slutade.
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

kl

Det blev en liten start ikväll, fast jag inte riktigt tänkt det. Det gick väl sådär, men ungen sover och jag lever i alla fall :D

20.10 gick vi och la oss. Ammade båda brösten men hade inte en tanke på att somna. Ni har ju sett på filmen att det är en energisk liten grabb, och han sprattlar som en strandad fisk även när vi ammar. Vanligtvis ebbar det ut och rörelserna blir mindre och mindre tills han däckar men inte idag. Så när mjölken var slut stängde jag och sa "mjölken är slut". Helt ok tyckte Sam som härjade runt i sängen.

20.50 hade jag testat hålla fast honom en liten stund men det var ingen idé alls, han blev helt hysterisk. Så vi avbröt det projektet och gick in i mörka klädkammaren där vi vaggade (sittande såklart, det har aldrig gått att vagga honom liggande) i en dryg halvtimme. Även här fick jag hålla rätt så hårt, han grät och ville ner hela tiden. I slutet av halvtimmen (just innan min arm föll av) slumrade han nästan till (vilade huvudet mot min axel i tio sekunder) men sen blev han jätteledsen igen.

Vi avbröt igen och körde samma metod som jag gjort när han var yngre och inte hade ro att ligga still och amma. Trägen vinner heter den och går ut på att han får lattja runt så mycket han vill, men inte hoppa på mig och vi leker inte.

21.40 hade han hittat sin pappas smutsiga strumpa under sängen, lyckats få på den på handen och lekte Syster yster och då var jag ju tvungen att skratta.

21.50 låg han stilla i säkert fyra sekunder, trodde nästan han sov.

22.10 var han så trött att han inte kunde krypa rakt och

22.25 kunde jag klappa med fasta tag på ryggen tills han somnade.

Bra eller dåligt? Ska jag fortsätta inatt eller amma som vanligt? Nu har han iaf somnat utan att amma, kan man ta det lite i taget?
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Lyssna på ditt hjärta och ta det i den takt du tycker är ok.

Min son slutade jag amma när han var 15 månader.
Vi hade förberett detta länge, i flera månader alltså. Han tog flaska men inte när jag var i närheten.

Hans "nattrutin" var att snutta på mej mellan 18 och fram till ca 22 och så hade det varit sedan han var nästan nyfödd, ingen enkel rutin att bryta:crazy:

Jag klädde helt enkelt på mej tjocka tröjor fast det var mitt i sommaren och han var arg som ett bi.
Sambon stod redo med flaskan och det enda som bjöds var välling eller inget alls.
Det tog ca tre veckor från att vi hade påbörjat avslutningen tills amningen var avslutad på riktigt.
Min son åt ofta på natten och jag var inte redo att förlora all nattsömn, alltså tog vi fajten varje kväll men han fick äta på natten om han ville, det kunde gå några dagar mellan amningarna och på så vis ebbade det ut.

Efter ett tag blev rivandet i tröjor mindre och mindre och han tog flaskan istället, min sambo fick vara snabb med att fixa ny flaska så att den första aldrig tog slut innan bytet utan tiden han sög blev ganska lång.

Han åt välling i nästan fem veckor, sedan ville han inte ha det utan somnade brevid mej trygg och lugn.

När barnen är så stora och så medvetna så är det svårare att sluta amma än när de är mindre. Dottern slutade jag amma när hon var nio månader eftersom hon bet sönder allt hon fick i munnen och hon accepterade det direkt hon ratade vällingen trots att vi provade alla sorter som fanns då men det gick bra det med.
Hon hade aldrig ätit ur flaska innan och hon tyckte aldrig om det heller.

Så lyssna på ditt hjärta och hitta ert sätt.
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Tack för ditt långa svar. Vad skönt att det faktiskt GÅR att sluta amma trots att de är äldre :D

Igår vaknade han efter 40 minuter, då var jag färdig att lägga mig och han fick amma. Sen har han vaknat två gånger (eller var det en) inatt och ammat, men han har vaknat ett par gånger och somnat om också.

Vi försöker ikväll igen och hoppas det går lika bra. Jag ska försöka ordna en mörk gardin, för vi har ingen alls (ikea öppnar om 3 veckor!) och om det är mörkt är det svårare för honom att hitta på annat.

Tack för ert stöd!
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Vad härligt att han somnade utan bröstet!!!!! :banana:

Tycker du ska fortsätta likadant eftersom det funkade även om det var långdraget.. Bara du orkar.. :grin:
Han kommer nog fortare och fortare ge sig för varje dag. Efter ett tag kan du säkert gå över till att amma tex på en stol i sovrummet och sen lägga ner honom och sen längre bort från sovrummet och sen sluta helt! Bara du har längre tålamod än Sam! :)

Kämpa på! :banana:
 

Liknande trådar

Småbarn Det kanske blir fler trådar då det här är en droppe i en bägare.. Jag tycker inte att pappan till vårt barn som nu är 2 år fungerar...
2
Svar
33
· Visningar
4 080
Senast: EmmaW
·
Gravid - 1år Jag har lite frågor och funderingar gällande amning. Min pojk är 6 månader om en vecka och ska då enligt BVC byta ut en portion till...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 571
Gravid - 1år jag vet inte vart jag ska börja. Ni som läst min pappadepressionstråd vet ju lite. Jag känner att vi kommer ingen vart. Vissa dagar är...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
8 479
Senast: TinyWiny
·
Gravid - 1år Vår lilla son på 7 månader håller på att driva oss till vansinne med sina sömnproblem. Han har ända sen han föddes haft väldigt många...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 501

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra
  • Guldhamster ungar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp