Bukefalos 28 år!

Har jag problem? - Läggning...

Sv: Har jag problem? - Läggning...

Ungefär samma ålder som jag fick vänja av min yngsta som inte heller ville sluta och det började kännas jobbigt för mig.

Vi pratade mycket om att det var dax att sluta. Sen fick min stackars mamma ta den värsta "fajten" ett par kvällar (jag var bortrest). Det blev inte så mycket fajt eftersom det inte fanns några tuttar med mjölk att skrika efter. När jag var tillbaka såg jag till att ha tröja och ibland även BH på så det inte GICK att komma åt tuttarna. Det gick hyfsat snabbt och inget skrik, mer gnälligt missnöje ett tag. Men tack vare att jag lyckades vara helt konsekvent att från det var stopp så var det verkligen stopp, så gick det rätt fort. Iaf är mitt barn så att minsta jag backar så är vi tillbaka i utgångsläget igen...
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Det provade jag oxå... Men Freddan hade rätt mycket åsikter om det oxå, jag köpte "Sova utan gråt" läste den på engelska för den hade inte kommit ut på svenska än, kämpade på med scheman och gjorde enligt boken, enligt egna idé och visst blev det bättre, han sov längre på nätterna utan att äta men längre än 5 måb orkade jag inte hålla på.

Vindvissla, ja det kommer nog bli lite gråt, men även om jag anser att barn inte ska behöva gråta i onödan så kom vi till det vägskälet ändå, och det viktigaste för mig var att maken hela tiden fanns där, det är ju en sorg att sluta amma även för barnet när de är så pass stora och faktiskt vill fortsätta och de måste få en chans att sörja, maken har kunnat trösta rätt bra utan tutte oxå. Det som även vägde in i vårat beslut var att Fredrik totalvägrade att äta något annat än tutte och jag orkade inte längre vara frukost, lunch och kvällsresturang. Eller jo han plockade i sig lite saker så vi boostade kvällarna med banan och så fick han nappflaska med vatten på nätterna. Han har oxå totalvägrat att äta/dricka något annat ur nappflaska, välling, ersättning, urpumpad bröstmjölk allt total ratade han förutom vatten... Hm jo det är en liten herre med åsikter... :angel::D
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Men måste han ta flaska då?

Försök med något annat, Alice får en banan medans vi läser på kvällen.

Har du verkligen bestämt dig för att sluta med amningen eller funderar du bara? Inte illa menat nu, utan bara en fråga.
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Har du provat att han får dricka ur vanligt glas eller suga ur sugrör. Det fungerar på Alice när det är varmt och vi vill att hon ska dricka extra, hon tycker det är jättekul.
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Har du verkligen bestämt dig för att sluta med amningen eller funderar du bara? Inte illa menat nu, utan bara en fråga.

Mycket viktig fråga tycker jag! Ska man köra igång något som faktiskt blir jobbigt för alla parter ett tag är det viktigt att man verkligen BESTÄMT sig, annars är jag övertygad om att det blir extra jobbigt för alla.
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Jag har last igenom allas svar och ni ar som vanligt mycket kloka. Jag jobbar sa jag svarar langre sen ikvall.

Om jag har bestamt mig.... Alltsa inte egentligen, men for de tva anledningarna jag skrev i borjan forstar jag att det "maste" ta slut. Eftersom han ater som en hast pa dagarna ar jag inte radd att han skulle svalta eller sa.

Jag tror faktiskt han ar hungrig, for han nojer sig aldrig med en tutte pa kvallen, det ska vara tva.

Jag ska forsoka prata med honom, aven om han inte sager mycket (jo pratar gor han men bara goja, han sager inte ja eller nej pa fragor) sa forstar han desto mer.

Jag kan inte amma tva samtidigt eftersom jag bara liggammar.

Det kanns sorgligt att behova sluta, jag tycker det ar himla mysigt. Men det ar (nog) dags nu... Eller ska jag vanta tills vi varit i Sverige? Vi aker om en manad och stannar i tva veckor sa det kanske ar jobbigt for honom da?
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Varför skulle det vara jobbigt för honom att vara i Sverige utan att amma?

Bestäm dig och försök stå fast vid ditt val. Det kan gå lätt och det kan bli svårt, men bestäm dig.
Prata med din sambo vad han tycker. Är han beredd att ta hela bördan med avvänjningen eller ska ni göra på ett gemensamt sätt. Ni är ju två om det hela.
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Min sambo jobbar natt 5 dagar i veckan. Det kommer bli jag som far ta nya rutinerna.

Ok jag ska satta ett datum och forsoka forbereda honom (och mig sjalv) pa ingen somn ett tag. Det jobbigaste kommer nog bli nar han vaknar mitt i natten och det tar flera timmar att sova om.
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Jag tankte mest om det rev upp honom igen att sluta amma och sen tva veckor senare ut och flyga och sova pa nytt stalle, det brukar ta ett par dagar innan han sover som vanligt nar vi ar dar.
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

jag har hört att det kan vara bra att introducera nya rutiner i samband med ett nytt tillfälle. Tex när man reser, flyttar osv.

Min sambos lillebror tex fick sluta med nappar i samband med en veckas skidsemester i sälen.

Men samtidigt har jag inga egna erfarenheter.

Jag hade nog slutat tvärt nu. Det är så lätt att man skjuter på det iom att det ÄR jobbigt. Kan ju vara skönt för både dig och Sam om det hinner gå några månader mellan amningsavslutet och lillebror/lillasysters ankomst.

Tuva har inte ens sett åt mina bröst sen hon slutade ammas. Var som en på och av-knapp. Men, hon var bara 7½ månad då.
Jag vet inte hur lång tid det hänger kvar när dom är lite äldre.
 
Senast ändrad:
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Ja jag kanner ocksa att det ar bra om det hinner ga ett par manader emellan. Det forsta Sam gor nar jag kommer hem fran jobb ar att kramas, sen stoppar han ner handen innanfor trojan pa mig :D Naa vi far vanta tills ikvall sager jag och da sager han bye bye till pappa och menar att det nog ar laggdags nu. Men pa dagen ar det lattare att distrahera honom med nagot annat, och da kan man ju mata med nagot ocksa.
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Det kanske kan vara ett bra riktmärke. Om du berättar att när man har flugit går det inte att amma mer :-)
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Haha :D

A andra sidan vill jag garna spendera lite tid med vanner och familj och inte bara vagga runt pa Sam hela natterna nar jag ar dar.
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Rasmus kan inte somna i våran säng om man gosar och håller om honom, inte heller om man skulle sitta i hans rum som trygghet när han somnar.
Han är en bestämd kille, äter lite välling, oftast vill han ha en nattmacka och kollar lite på tv, sen ska han ligga i sin säng, rummet ska vara kolsvart och han ska vara helt själv.

Han har napp, men oxå ett gosedjur som han pillar och gosar med när han ska somna.

Skulle vi försöka med godnattsage, sjunga, massage, gos eller musik skulle han skrika och hoppa jämfota tills han somnar av utmattning. Lika så måste han ha spjälsängen och känna sig "inburad". Han krypar bara runt och busar annars.
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Men ar inte Sam lite for stor for en spjalsang, tanker mest pa utklattringsrisken? Jag har en har hemma utan madrass, jag skulle ju kunna prova. (Fast jag tror att det skulle bli ramaskri)
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Jag hade tagit på mig en tajt topp och ett nattlinne över om jag vore dig och sne hade jag from ikväll sagt nej och ev erbjudit ett substitut. Första och andra natten kommer säkert vara jobbig, men när man hör på folk så verkar det gå förhållandevis snabbt att få barnen att lära sig andra rutiner. Bara man själv har bestämt sig.
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Jag har ju inte slutat amma helt ännu, men vi hade en period mellan 4-8 månader när lillen kunde vakna 3-4 gr/natt och det enda som fick honom att somna om var bröstet... Det blev ju ohållbart till slut.

Han är 9 månader nu. Från att han var nyfödd till att han var 6 månader ca så har han somnat i egen bädd i soffan medan vi har sett på tv. Jag har ammat 1-2 gånger och så somnade han och bars in i sin säng när vi gick och la oss. När han var 6 månader ammade jag i soffan men bar sedan in honom till sängen för att somna. Ibland somnade han ju vid bröstet också. Annars satt jag bredvid sängen tills han somnade, strök över ryggen lite men gjorde inte så mycket i övrigt.
När han blev 7 månader började vi ge välling före kvällsamningen (100-150 ml, från pipmug för han vägrar flaska), och efter ett tag blev det så att amningen föll bort, jag tror det var så att pappan råkade ha nattningen flera kvällar i rad och det gick bra ändå så...

Med vaknandet på natten gjorde vi som så att när han vaknade gjorde vi lika som på kvällen, la en hand på ryggen och sa natt natt sov gott. Inget mer. Han somnade om i egen säng inom 5-10 minuter med bara lite gråt! Första 2 nätterna vaknade han 3-4 gånger, nu efter en vecka har det minskat till en gång; han somnar vid 20, vaknar till vid 2-3 tiden, somnar om till 4-5 tiden, ammar, somnar om till 7 och äter morgongröt vid 8. Men visst är det protester vissa nätter vid 2, speciellt nu när han börjat ställa sig upp i sängen. Men vi tar bara och lägger honom ner igen, stryker över ryggen o.s.v. Han brukar ge upp efter 2-3 gånger, ibland efter bara 1 gång.

Så nu väntar jag bara på att han börjar sova i ett sträck från 20-5. Amningen vid 5 håller vi nog ett tag till, han är hungrig då och vill ha båda brösten för att somna om. I övrigt äter han som en liten häst om dagarna; gröt morgon och kväll, lunch, mellis och middag.

Dagtid somnar han bara i vagnen (eller bilen om vi är iväg nånstans. Han sover 2 gånger/dag; förmiddag 9-10 och em 14-15.30 ca. Han började somna mycket snabbare på kvällen efter att vi minskade ner från 3 till 2 sovningar dagtid.

Vet inte om det här var till någon hjälp..:grin:
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

Men ar inte Sam lite for stor for en spjalsang, tanker mest pa utklattringsrisken? Jag har en har hemma utan madrass, jag skulle ju kunna prova. (Fast jag tror att det skulle bli ramaskri)

Jag hade inte använt mig av spjälsäng. För vad jag förstått har ni samsovit hela tiden? Blir det inte lite väl mycket för honom om han helt pöltsligt ska sova i en spjälsäng och sen inte få somna på dom villkoren som varit innan. Blir nog väldigt svårt för honom att komma till ro och somna då.
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

jo vi har samsovit hela tiden och det funkar jattebra, vi sover skont mellan malen. ja det kanns som om det ar lite sent att borja satta honom i en bur nu.

vad ska jag gora nar han blir helt otrostlig da? bara fortsatta vagga och latsas som ingenting?
 
Sv: Har jag problem? - Läggning...

jo vi har samsovit hela tiden och det funkar jattebra, vi sover skont mellan malen. ja det kanns som om det ar lite sent att borja satta honom i en bur nu.

vad ska jag gora nar han blir helt otrostlig da? bara fortsatta vagga och latsas som ingenting?

Ja, det är nog så det får blir..... Ju fler gånger du ger efter och tar till bröstet när det blir olidligt, desstom svårare blir det, det är mkt viktigt att vara konsekvent.

Hur mkt mjölk har du? Finns det inte ngt på apoteket som minskar/tar bort mjölkproduktionen? Finns det ingen mjölk försvinner ju problemet ganska snabbt misstänker jag!
 

Liknande trådar

Småbarn Det kanske blir fler trådar då det här är en droppe i en bägare.. Jag tycker inte att pappan till vårt barn som nu är 2 år fungerar...
2
Svar
33
· Visningar
4 065
Senast: EmmaW
·
Gravid - 1år Jag har lite frågor och funderingar gällande amning. Min pojk är 6 månader om en vecka och ska då enligt BVC byta ut en portion till...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 545
Gravid - 1år jag vet inte vart jag ska börja. Ni som läst min pappadepressionstråd vet ju lite. Jag känner att vi kommer ingen vart. Vissa dagar är...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
8 470
Senast: TinyWiny
·
Gravid - 1år Vår lilla son på 7 månader håller på att driva oss till vansinne med sina sömnproblem. Han har ända sen han föddes haft väldigt många...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 474

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp