Bukefalos 28 år!

Har kossor inga rättigheter? :(

Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

ja, kära du, du är nog lite överkänslig här.....
snacka om att du dömmer mig som okunnig när du inte vet ett uns om mig :grin:

1. Varför djuren kastade sig fram o tillbaka in i "huvudhålet" som du kallade det,,, alltså förstänget: För att ni som skÖter dom Är nya fÖr dom. Dom blir rädda, de är inte vana vid era rörelser, de tycker ni är otäcka, ni är inte dom som ska och ´brukar vara där.
jag jobbar med djuren, är där nästan dagligen, och har vart det i några månader. Alla är lugna och snälla, utom en, som alltid är sådan, oavsett om det är jag, sambon eller bonden som äger dem som är där. Hon kastar sig och fastnar, försöker krypa ut genom gallret m.m.

2. Smutsigt, jadu, det kan jag inte svara på, men kor som ska bli kött eller kor i allmänhet för den delen, omvandlar foder på ett helt annat sätt än hästar tex, det förstår du kanske med deras magar och så, och de ska växa fort, osv,,, så dom blir skitigare faktiskt, hur man än gör! Att man har dom stilla på ett ställe spelar mindre roll, man får vara noga med att dra ner, men en del är smutsigare individer än andra, och så Är det bara.
jag tycker inte det är ok att något djur ska ha bajs över hela bakre halvan av kroppen. De som är klippta har inte det, men de långhåriga ser ut så. Själva ladugården är också helt brun över väggarna..

att du tycker det luktar starkt o ammoniak, handlar helt enkelt om att du inte är det minsta van vid den miljön, det var förmodligen en av de första gångerna du besökte en lagård, och du känner det så. Det luktar starkt om djur, och det är helt normalt. Har man utgödsling som fungerar och håller efter det en eller flera gånger om dagen, så är det helt i sin ordning.
jag är uppvuxen på ladugård och har spenderat många år i en stor sådan. Där luktade det dock inte sÅ starkt som det gör i denna. Kan bero på att denna är mindre kanske. Jag tycker dock inte det ska behöva lukta så starkt, det kan inte vara bra för djuren. I denna ladugård luktar det extremt.

ofta är det människor som du - som ser något för första gången som reagerar såhär starkt,,, såklart! Men jag o min sida, som har massor av mjölkkor o ungdjur och hästar oxå, reagerar minst lika mycket, när du kallar det "samma rÄttigheter som hÄstar" !!
Vilka jädra rättigheter har hästar? Dom blir utnyttjade på ridskolor o andra ställen o ryckta i o slitna i och folk tror att dom tycker det är roligt att bli ridna!!!! Rider o kör själv, o visst tycker dom det är skojj oftast såklart, men det är inte det minsta naturligt och jag tror inte dom ser det som en rättighet.
du låter inte så kunnig du heller må jag säga. :grin:
Att påstå att jag ser en ladugård för första gången är skrattretande, då hade jag inte uttalat mig faktiskt.
Jag har inte nånstsans jämfört kossors rättigheter med hästars. Men det finns många lagar kring hästhållning. Det skulle aldrig få lukta så i ett stall tex.
Många hästar tycker det är kul på ridskola, och framförallt att bli ridna/körda!


när man har dom inne mycket för att dom ska mjölka eller för att dom inte klarar varken värme eller regn (för mjölkkor klarar inte sol o värme tex, dom mår jättedåligt, helt klart) så ska dom enligt alla "djurvänner" ut!
varför skulle mjölkkor inte klara sol,värme och regn? :crazy:
111111111111111
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Just det om sol och regn. Får de välja när det regnar så går de in, vilket våra kan göra och så även gör det. Blir det för varmt går de åxå in, en högprod. ko har väldigt hög energiomsättning i kroppen, därför kan värmen bli i mesta laget för vissa. Våra kor kan lunka ut och in som de vill från lösdriften till hagen, och de föredrar att gå ute kväll och natt.

Kicki :laugh:
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Okey!

Det är nog lite olika då.
Här vill kossorna gärna stå ute i regn och rusk trots att de får välja när de vill gå in. Och i solskenet står de gärna och betar. Både mjölk-korna och köttkorna här omkring.
Ibland när solen ligger på riktigt hårt går de gärna in dock, det är ju svalt och skönt inne. Hästarna gör likadant när solen ligger på, annars står ligghallen tom oavsett väder.
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Just att mjölkkor står ute i regn är ovanligt, de står ju upp bara i princip då de betar. Övrig tid så ligger de ju och idisslar, vilket inte är behagligt eller nyttigt då det regnar.

Kicki :laugh:
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

111111111111111

nej, jag vet inte ett skvatt om dig, men att det luktar i en lagård kan oxå ha att göra med vad för djur det står där,,, en del luktar värre än andra, stutar kan lukta fränt kanske? tjurar än värre? du skrev att det var fruktansvärt, men om det hålls rent o utgödslingen går och om de inte står i skit, borde det inte vara värre än i de flesta andra lagårdar,,,


Jag har arbetat med djur dagligen (och nattligen) i många år.. du några månader, bra. Men att det var ETT av djuren som betedde sig så tyder väll snarare på beteendestörning hos ett enskilt djur. knappast det du beskrev först.

klippning o bajs,, ja, dom som blir klippta fastnar det mindre bajs på, dom som är oklippta mer. En del individer blir dööö skitiga hur mycket man än har utgödslat, oavsett VAD man gör. Vi har över 120 kor, utgödslingen går mer än 1 gång mer timme, alla liggbås görs rent 2 gånger per dag, de går lösa, men det är ändå alltid en handfull som ALDRIG vill ligga i båsen, utan SKA ligga i gången. Det är klart att dom blir skitiga. Kom gärna med förslag på hur man ska hålla dom rena, för vi har testat allt!

Att väggarna är smutsiga är inte trevlig, men förmodligen stör det djuren mindre än människorna. Kan man lätt tvätta bort.


Nä, jag håller med ang. hästhållningen, där är en djungel! men det finns minst lika många regler om kohållning! vi har djurskyddsinspektörerna har vanligtvis minst 2 gånger per år, bla genom olika projekt vi deltar i. Vi har vetrinärer, seminörer och MASSOR av andra rådgivare och folk som springer här OFTA....
De flesta större gårdar har detta oxå, och där finns massor av saker som ska följas, men ofta kanske besöks mindre gårdar mer sällan. TYVÄRR, för det är ofta där som bekymren kommer....

Varför mjölkkor inte tycker om sol! Varför dom inte gillar regn! det ska jag tala om för dig!
I solen LIDER dom! En mjölkkos prestation genom sin mjölkning går att jämföra med en maratonlöpare som löper 2 maratonlopp per DAG! Alltså så hårt frestas deras kroppar. Hur härligt skulle du tycka det vore att ligga i solen -eller för den delen släpa dig ut för att försöka hitta skugga, om du hade den påfrestningen på kroppen. De vill ha svalka, lugn o ro, kunna gå sakta runt som dom vill. Äta när det passar osv... De vill INTE bli utschasade direkt efter mjölkning så som man är tvungen om det ska bli någon utevistelse alls. Vi hade över 120 kor uppbundna, det tog över 3 timmar att mjölka dom morgon, och ytterligare 3 timmar på kvällen. Dessutom skulle dom släppas respektive bindas upp igen, vilket tar ca 1 timme per syssla ytterligare. Att släppa ut dom på natten, vore att ta ifrån dom den lugna o fridfulla tiden på dygnet då dom kan i svalka ligga o sova o äta. Och det skulle ta oss mer än 2 timmar mer per dag att syssla. Dessutom har kor ömtåliga ben som inte tycker om att frakta en stor tung kropp på grusvägar, i backar eller i kullriga hagar. Det frestar hårt, och många får ont.

Varför det inte är bra i regn, är dels för att dom inte tycker om att bli blöta o kalla! Dom får dessutom med sig grus o lera på spenarna, vilket ofta gör dom sjuka. Juverinflammation bla. Sommarsjuka är en annan mycket vanlig sjukdom här.

Jag håller med dig. Jag är inte speciellt kunnig, har ingen utbildning och kossor är inte det största intresset jag har trots att det är vårt eget företag. Hästar är mitt intresse. Dock har jag oavsett vilket arbetat med kossor dagligen i ,, x antal år. Jag vet hur det funkar här, och jag har varit på många andra ställen o kikat på än det ena och än det andra genom åren.
Kanske har du uttryckt dig lite oklart, och jag missförstått det hela. Jag berättade bara min uppfattning om det du skrev.
När man säger att det luktar illa i en lagård har man oftast helt rätt.
Det luktar inte gott, även om det är rent tycker jag. -Jag jobbar ändå där, ca 15-20 timmar per dygn, året om, alla dagar i veckan.
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

jo, det där med maratonlopp är något jag hört från flera håll, så visst stämmer det säkert på ett ungefär. detta gäller nog bara de allra mest högmjölkande korna, under den period då de mjölkar som bäst/mest.
Nej, det är helt riktigt, det håller inte särskit länge, det är enormt påfrestande, men om det är kaloriförbrukningen man syftar på eller ansträngningen det ska jag låta vara osagt. Det man menar är nog påfrestningen för kroppen, svettningarna, förmodligen kossans FÖRBRUKNING och PRESTATION under ett dygn tex. Dom äter ju enorma mängder mat och producerar ibland upp över 50 liter mjölk på ett dygn under en period.

Dessa kossor är såklart superkänsliga för rubbningar o störningar o bakterier osv... En balansgång som heter duga att få dessa kossor att vara friska o glada.

En genomsnittskossa blir inte så gammal heller tyvärr om man tittar på statistiken, runt 6-8 år. Jag vågar nästan säga att vi här ligger strax över snittet, -det är sånt man kan kolla upp om man vill, det är ganska intressant tycker jag. Vår äldsta ko är 17 år o mår toppenfint! Vi trodde aldrig hon skulle följa med till robottiden här, men nu har det blivit lite av en grejj för oss att försöka få henne att må bra så länge som möjligt, hon är dräktig igen, och har blommat ut något otroligt sen vi släppte dom lösa för snart 3 månader sen.

åter till prestationen, jag tror INTE att vår gamla 17 åriga kos prestation har motsvarat 2 maratonlopp om dagen, för då hade hon inte hållt så länge som hon gjort, men hon har mjölkat helt ok i mängd och längd, och har HÅLLT istället, vilket är minst lika uppskattat det.

Sånt här är det jag tycker är roligast med kossor o djur... statistik på hur gamla dom blir o hur man kan få dom att bli äldre osv,,, att få sina djur att må så bra som möjligt för att ha så hög avkastning som möjligt, med så LÅG dödlighet som möjligt, även på kalvarna.

Man drar inte bara ur dom mjölken, man bryr sig faktiskt om dom oxå, även om det är svårt att tro på när man har så många som ett par hundra djur.
Vi känner våra kor till Numret var och en av dom, och har haft dom sen dom föddes, och vill såklart om att dom ska må så bra som möjligt. Mitt i den här industrialiseringen.

Jag trodde själv att det där med robot blir opersonligt o stelt o maskinellt, kossan blir en del av maskinen,,,, men det är lite fel faktiskt,, kossan ser nog snarare maskinen som något hon själv har nytta av och får mat av, och en maskin tappar aldrig tålamodet o blir arg, den gör det kossan gillar bäst - EXAKT samma sak varje gång!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Japp, här sitter man halv två på natten och känner sig som en kass förälder (fast jag innerst inne vet att mina pojkar mår alldeles...
2
Svar
25
· Visningar
17 618
Senast: Zaria
·
Övr. Hund Långt men jag hoppas ni orkar läsa ändå! Vår nyss fyllda 1 åriga golden har på sista tiden haft lett att jaga upp sig i förväntan...
Svar
5
· Visningar
2 375
Hästvård Behöver någon annans synpunkter. Min häst ska klippas i år dock vet jag inte vilken klippning jag ska göra då och bestämer jag mig för...
Svar
4
· Visningar
932
Senast: Eme_liie
·
B
Hästvård Hejsan! Nu startar jag min första tråd här på buke :laugh: Jag behöver lite åsikter från er med erfarenhet av hästar med...
Svar
8
· Visningar
1 558
Senast: ridtravare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp