Bukefalos 28 år!

Har kossor inga rättigheter? :(

Ä

Ängslig

Jag var med sambon uppe hos hans granne igår, som är bortrest, så sambon passar hans kvigor/stutar. De föds upp till slakt, alltså köttdjur.

De står inne hela vintern och utfodras/städas efter morgon och kväll.
Uppradade så som kor brukar.
Det luktade mycket, instängt och bajs och ammoniak från kiss.
Deras skit skrapades ner i rännan bakom dem, där en "sak" åkte fram och tillbaka och drog ner det i hål.
Men det var ju fortfarande äckligt på golvet under dem.
En av dem var väldigt rädd och fastnade gång på gång när den försökte krypa genom "huvudhålet" till silaget framför den.


Jag kan inte hjälpa att tycka det är djurplågeri.
Jag vill att kor ska få vara ute året runt, möjligvis inne på nätterna då.
Jag vill inte att de ska stå uppbundna på ett hårt äckligt golv dygnet runt hela vintern.
Jag vill att de ska ha samma rättigheter som hästar!
Få vara ute flera timmar om dagen året runt, gärna lösdrift.
Få stå i box/gruppbox med halm lr ngt mjukt att stå på.

Bara för att de ska bli kött ska de inte behöva ha det så.


Jag började gråta när jag tittade på dem.
De var så söta och vackra, och jag vet att de ska ätas upp.
Jag är inte vegetarian, och kommer inte bli, men tycker inte djuren ska behöva ha det såhär.

Är jag superkänslig nu? :o
Mer regler för ko-hållning!
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Tycker precis som du! Men tyvärr tror jag aldrig detta kommer ändras. Det är nämligen mycket dyrt att bygga lösdrift till kor. Detta är något som min farbror har gjort=)

Sen kan man ju diskutera hurvida det är rätt att sära på ko och kalv nästan direkt efter förlossningen.... Allt bara för den ekonomiska vinningen!
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Jag är inte vegetarian, och kommer inte bli, men tycker inte djuren ska behöva ha det såhär.

Är jag superkänslig nu? :o
Mer regler för ko-hållning!

Nä du är inte superkänslig, jag håller med till fullo.

Jag har alltid undrat hur en mjölkko som släpps ut på sommarbete fortfarande kan skutta och springa efter att ha stått uppbunden en hel vinter.
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Och allt för ofta går de igenom staketet direkt. Då de är "sol" blinda pga att de stått inne så länge=/...

Nej stackars små kossor, kalvar å tjurar!

Finns dock de som har det väldigt bra och detta ska vi inte glömma!
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Bra av din farbror!


Jag skiter i om det är dyrt, djurens bästa ska alltid komma bäst.
Kan man inte se till det ska man inte ha djur. :mad:
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Ja jag jublade! Nu har han dock mjölkkor. Men de går ut och in precis som de vill. Blir mjölkade när de vill (robott) Har sina bås där de sover osv. Dock har han lagt ner åtskilliga miljoner på detta!

Tyvärr tas kalvarna fortfarande ifrån korna efter ett dygn (ca).
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Vad händer med kalvarna då?
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

De får stå i egna boxar först, dvs ensama. Sen när de är lite större får de gå i större boxar men andra, för att sedan släppas i sin egen lösdrift med många andra kalvar=) ca 50 st. Så väl där är det ju bra!

Så de får ju aldrig chansen att bilda något band till sin mamma.
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

De får stå i egna boxar först, dvs ensama. Sen när de är lite större får de gå i större boxar men andra, för att sedan släppas i sin egen lösdrift med många andra kalvar=) ca 50 st. Så väl där är det ju bra!

Det beror ju också på hållningen om de får det bra (antar att du syftade på din farbror). Ofta har ungdjuren det snarare värre. Eller vad sägs om spaltboxar med spaltgolv (alltså golv med hål i) där de måste stå många i varje box för att bajset ska trampas ner tillräckligt effektivt. Alltså inget strö alls att ligga på, ifall det är tillräckligt många i boxen så har de väl förhoppningsvis inte så mycket bajs att ligga på heller. I en box där vi normal har en häst går det in ca 4 ganska stora ungdjur och där står de dygnet runt.

Kan tillägga att KRAV (eller andra ekologiska föreningar) har mycket regler som gör det bättre för djuren, de är långt ifrån perfekta men det är tex krav på att 2010 ska alla besättningar med över 45 djur ha lösdrift (det har eu bestämt) och det finns en minimumgräns för hur stor del av fodret som ska vara grovfoder.
 
Senast ändrad:
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Det är de minsta som står i egna boxar som står på sk spaltgolv. De andra går ju som sagt på lösdrift. Tycker änrå synd att de inte får växa upp med sin mamma.
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

De får stå i egna boxar först, dvs ensama. Sen när de är lite större får de gå i större boxar men andra, för att sedan släppas i sin egen lösdrift med många andra kalvar=) ca 50 st. Så väl där är det ju bra!

Så de får ju aldrig chansen att bilda något band till sin mamma.

Fast det där är ju klurigare...

Hade det varit bättre att låta kalven gå med mamman och bilda band för att sedan sära på dem?
Att kalven inte kan gå med mamman tills den är avvand (hur lång tid det nu kan tänkas ta) förtar hela idén med mjölkproduktionen.

Nån som vet mer om det?
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Ja så är det. Men så är det ju lite med hästar också. Man kan ju inte tävla dvs tjäna pengar på den så länge den har föl. Då kan man ju få låta kon vila från mjölkproduktionen i 6 mån eller vad det är. Jag tror själv att alla djur mår bra av någon vila. Precis som vi människor behöver semester. Dvs, det är ju ett jättebra tillfälle att låta dem få vila när de har kalv. Dock förlorar bönderna ekonomiskt på detta men jag tror de skulle vinna på det i tid. då de måste ge kalvarna mat själva då de ej går med kon.
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Kunde inte kalvarna få gå med ett par kor iaf som kunde "se efter dem"?
Samtidigt som de matas för hand lr hur man nu gör.
Så blir de inte helt föräldralösa iaf..
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Ett hett tips är at besöka flertalet gårdar och lära sig hur saker fungerar..
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Men hur stor vila från mjölkproduktionen blir det om kon ändå dias flera gånger om dagen? Lite same same liksom.

När den kalven då är avvand måste väl kon betäckas och få kalva igen eftersom mjölkproduktionen avtar när kalven börjar dra ner på diandet? (Antar jag, är ingen koexpert direkt.)
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

De får gå med äldre kvigor sen. Skulle de gå med andra kor kan jag tänka mig att de försöker dia och att det lätt kan bli bråk!
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Man låter kosrna sina mellan kalvningarna, och som du antar är det därför man bla inte låter kalven dia.
MEN dagens mjölkkor producerar så mycket mjölk att det oftast räcker till att ge de misnta kalvarna mjölk också.
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Hur ofta betäcker man om en helt vanlig mjölkko? Hur ser cykeln ut liksom?

Kalv - mjölkas - sinar -betäcks - kalv.

*nyfiken*
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Hålller man igång "diandet" dvs mjölkandet behöver de ej bli så stor paus. Dock får de ju vila från maskiner.

Är ingen expert heller=)

Älgen: Min farbror har inte bara ett stort skjul=) Utan olika avdelningar, en för mat, en för mjölkning, en för sovplatser. mm mm. Just den lösdriften för mjölkkorna rymmer ca 200-300 kor. Sen de som är för kvigor och kalvar består ju bara av en enda del. och är alltså inte så dyr att bygga.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Japp, här sitter man halv två på natten och känner sig som en kass förälder (fast jag innerst inne vet att mina pojkar mår alldeles...
2
Svar
25
· Visningar
17 618
Senast: Zaria
·
Övr. Hund Långt men jag hoppas ni orkar läsa ändå! Vår nyss fyllda 1 åriga golden har på sista tiden haft lett att jaga upp sig i förväntan...
Svar
5
· Visningar
2 375
Hästvård Behöver någon annans synpunkter. Min häst ska klippas i år dock vet jag inte vilken klippning jag ska göra då och bestämer jag mig för...
Svar
4
· Visningar
932
Senast: Eme_liie
·
B
Hästvård Hejsan! Nu startar jag min första tråd här på buke :laugh: Jag behöver lite åsikter från er med erfarenhet av hästar med...
Svar
8
· Visningar
1 558
Senast: ridtravare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ont i ryggen efter förlossning
  • Bärstol
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp