Bukefalos 28 år!

Har kossor inga rättigheter? :(

Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Vi har naturbete till våra något större kvigor, och tillsammans med dem går ett antal stutar som ska gå som naturbeteskött.



Jag undrar över ditt naturbeteskött?

Jag har hört mig för med vårt slakteri och de ställer sig frågande?:confused:
kan det vara olika på olika slakterier?

Vi har våra på naturbeten, slakteriet vet om detta, men om de säljer det som sådant så vill jag också ha betalt, hur mkt mer får du / kg?
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Nej, bidragsdelen har inget med det att göra, bete är bete, ekologiskt är ekologiskt, inget som går under naturbete.
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Jag undrar över ditt naturbeteskött?

Jag har hört mig för med vårt slakteri och de ställer sig frågande?:confused:
kan det vara olika på olika slakterier?

Vi har våra på naturbeten, slakteriet vet om detta, men om de säljer det som sådant så vill jag också ha betalt, hur mkt mer får du / kg?

Kan nog vara olika det där, vi har ju en "samfällighet" där vi är flera leverantörer och det säljs som Vindeläl...s-naturbeteskött. I det konceptet så får vi c:a 5:- mer per kilo slaktat.

Kicki :laugh:
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Jag tycker också det är hemskt!

Grannen till stallet har byggt sådan där lösdrift till sina mjölkkor med olika "stationer", de har det verkligen jättefint :)
Äta, sova och mjölkas precis när dom vill det. Och på sommaren får dom gå ut i stor hage också.
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Jag måste bara fråga, menar du att dagens mjölkko skulle få juverinflammation av att ha sin kalv vid sidan dygnet runt? Alltså om det gick till som naturen tänkt och människan inte ville åt mjölken.
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Nu har jag inte läst vad Invinciblestables (Svårstavat!:o)

Men dagens mjölkkor producerar ju mycket mer mot vad kor förr i tiden gjorde. Kalven kan inte dricka de mängderna, alltså, kon måste mjölkas ur.
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Ni som verkar veta mycket. Jag fick höra av fjällbonden jag var stinta hos på somrarna, att hans kor skulle behöva två kalvar för att inte få juverinflammation. Dom sepererade kalvarna på direkten, vi mjölkade kon och gav det mesta av råmjölken till kalven. Det är fjällnära dom har så den känns ju rätt okommercielliserad eller vad jag ska säga, ursrpungsnära. Kan det stämma?

Det som verkade konstigt tyckte jag var att majoriteten av mjölken kossorna mjölkade gavs till kalvarna vid nästa mjölkningstillfälle. Förutom det som vi hade till gröt/våfflor och mjölk i hushållet (3 pers). Dessutom spädde dom efter hand ut denna mjölk med vatten för dom sa att den var för stark för kalvarna och att de blev dåliga i magen,,. ?
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Som någon annan skrev. De producerar långt mer än vad en kalv gör åt så det finns stora risker för mastit.
Tom några av våra köttdjur lakterar för mycket.
Som tur är kan den kossan ta även andraskalvar vid behov utan att bry sig.
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Precis som älgen säger så producerar en ko mer mjölk än vad en kalv behöver i starten på sitt liv. Oavsett mjölkras så styr man ju aveln för hög prod. så även för en fjällko så betyder det mer mjölk.

Kicki :laugh:
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Jag måste bara fråga, menar du att dagens mjölkko skulle få juverinflammation av att ha sin kalv vid sidan dygnet runt? Alltså om det gick till som naturen tänkt och människan inte ville åt mjölken.

Som tidigare skrivits så är ju produktionen högre än det direkta behovet och risk för mastiter föreligger. Sedan så är det ju så att oavsett om kon är tam eller "vild" så hänger det med bakterier in genom spenkanalerna. Så ska man ha en fungerande mjölko så är det inga risker man vill ta.

Vid varje urmjölkning, oavsett om det är på naturlig eller konstlad väg så hålls spenkanalerna öppna en stund efter mjölkning. Detta är ett gyllene tillfälle för bakterierna att komma lubbande och ställa till med oändligt mycket problem, något som raskt visar sig i plånboken.

Sedan så slås ju inte känsliga kor ut på naturlig väg som de skulle göra om de levde i vilt tillstånd, en ko som lätt får juverproblem blev inte långlivad och generna skulle dö ut bums. Så även om man är noga med juverhälsan vid val av tjurar i avelsprogrammet så sätter naturen ned foten snabbare och tydligare i ett sånt här fall. Sedan så är det ju på det viset att en ko som producerar mycket är känsligare i sig, och därför ska man aldrig pressa produktionen till det yttersta.

Kicki :laugh:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Hur ofta betäcker man om en helt vanlig mjölkko? Hur ser cykeln ut liksom?

Kalv - mjölkas - sinar -betäcks - kalv.

*nyfiken*

*kalv - mjölkar/semineras ca 60 da'r e kalvning - sinas ca 2 månader före beräknad kalvning - kalv osv....

Vi tar bort kalven efter det att kossan slickat den ren. Förut fick kalven gå med kossan 4 da'r men det blev bara tok när vi väl särade på dem...
Våra kalvar står i ensam box med synlig kamrat bredvid och får råmjölk 4 dygn. Oftast sin mammas beroende på kvalité. Sedan flyttas kalven till sin "gruppnapp" och går med den tills den är avvand.
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

KL

En dikalv sliter mkt mer på ett kojuver än en mjölkmaskin, mjölkkossors juver är många ggr redan stora och lite otympliga, om man jämför med köttdjur, deras juver håller inte så många år om de går med kalv.
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Det måste vara en sanning med modifikation elelr så har pappsen fått väldigt bra juver på sina.
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Det är mycket bättre juver nu än för att antal år sedan på mjölkkor, men ha en amkalv puppandes i 7-8 månader på en mjölkko ett antal år på raken så förstår du vad jag menar. De håller inte så bra , generellt sett, som köttkor.
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Läste nog krokigt.
Fick det till att köttnötternas juver inte funkade.;)
My bad.
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Hur ofta betäcker man om en helt vanlig mjölkko? Hur ser cykeln ut liksom?

Kalv - mjölkas - sinar -betäcks - kalv.

*nyfiken*

De betäcks för första gången vid 15 månaders ålder, tidigast hos oss iaf.

Kalvar - Mjölkar - Betäcks (ca:2-3 mån efter kalvning) - Mjölkar - Sinar (2 mån innan kalvning) - Kalvar!

Optimalt förhållande är ca:1 år mellan kalvningarna.

OT! 377 Linda fick TRILLINGAR i veckan! :bump:
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Men att ha köttdjur uppbundna måste vara krågligt. Särskilt om man har många, då vänjer sig aldrig djuren vid den som håller på med dem och är rädda. Då är det bättre med lösdrift.

Nu är det ju precis tvärtom :cool:

Köttdjur som står uppbundna blir mycket mycket tamare än lösgående djur.

Uppbundna djur får ju vänja sig vid att man kommer dom väldigt nära,
att man tar på dem, att man borstar dom, att dom ska lyfta fötterna och att dom ska flytta sig när man går upp tilldom.
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

ja, kära du, du är nog lite överkänslig här.....

1. varför djuren kastade sig fram o tillbaka in i "huvudhålet" som du kallade det,,, alltså förstänget: för att NI SOM SKÖTER DOM ÄR NYA FÖR DOM. Dom blir rädda, de är inte vana vid era rörelser, de tycker ni är otäcka, ni är inte dom som SKA och ´BRUKAR vara där.

2. smutsigt, jadu, det kan jag inte svara på, men kor som ska bli kött eller kor i allmänhet för den delen, omvandlar foder på ett helt annat sätt än hästar tex, det förstår du kanske med deras magar och så, och de ska växa fort, osv,,, så dom BLIR skitigare faktiskt, hur man än gör! Att man har dom stilla på ett ställe spelar mindre roll, man får vara noga med att dra ner, men en del är smutsigare individer än andra, och så ÄR det bara.

vi har precis byggt om för lösdrift med över 120 lösgående djur och har tidigare haft nästan samma antal uppbundna. vi trodde dom skulle bli "vildare" och mindre lätthanterliga efter lössläppet, men har upptäckt att det är PRECIS TVÄRTOM. vi hade bra koll o kontakt med våra djur tidigare, och har det faktiskt än bättre idag.

Hästar behandlas inte heller nödvändigtvis bättre av sina ägare bara för att dom är hästar, har varit med om oändlig massa exempel på tvärtom. Bara för att man föder upp sina djur till slakt eller för att man pumpar dom på mjölk, innebär det inte att man SKITER i sina djur. Man sköter dom så bara gott man nånsinn kan, för ju bättre de mår, ju mer presterar dom! Mjölkkor som blir illa behandlade, blir stressade och blir sjuka OMEDELBART. Detta blir dyrt för ägaren. Mjölkkor som är smutsiga, kommer det mer smuts med i mjölken från, och det är DÅLIGT för då får man avdrag på sin mjölkpeng, så SJÄLVLART sköter man sina djur så gott man kan.

att du tycker det luktar starkt o ammoniak, handlar helt enkelt om att du inte är det minsta van vid den miljön, det var förmodligen en av de första gångerna du besökte en lagård, och du känner det så. Det LUKTAR starkt om djur, och det är helt normalt. har man utgödsling som fungerar och håller efter det en eller flera gånger om dagen, så är det helt i sin ordning.

Ofta är det människor som du - som ser något för första gången som reagerar såhär starkt,,, såklart! men jag o min sida, som har massor av mjölkkor o ungdjur och hästar oxå, reagerar minst lika mycket, när du kallar det "SAMMA RÄTTIGHETER SOM HÄSTAR" !!
vilka jädra rättigheter har hästar? dom blir utnyttjade på ridskolor o andra ställen o ryckta i o slitna i och folk TROR att dom tycker det är ROLIGT att bli ridna!!!! Rider o kör själv, o visst tycker dom det är skojj oftast såklart, men det är inte det minsta NATURLIGT och jag tror inte dom ser det som en rättighet.

Det där med utedrift - är mycket intressant. När vi har våra djur ute på hösten, som i höstas ända till november /december, i YPPERLIGA hagar, stora, med stora ytor, mycket skog o skydd, samt MAT för vi matade dom i häckar,,, så var inte det bra!!! folk tycker dom ska vara INNE!!!! dom tror seriöst att dom mår bättre inne!!!

När man har dom inne mycket för att dom ska mjölka eller för att dom inte klarar varken värme eller regn (för mjölkkor klarar inte sol o värme tex, dom mår jättedåligt, helt klart) så ska dom enligt alla "djurvänner" UT!

Det är så jädrans synd om dom när vi är tvungna att DRIVA o TRÖÖÖÖKA ut dom ur lagårn i över 30 graders värme, där ska dom ligga - precis vid grinden trängs dom, för dom vill IN! dom är glada över att komma ut, första o andra dagen, sen vill dom vara inne. När det regnar ska vi inte tala om.

Det förstår inte heller folk som inte ARBETAR med det. Man måste SE på djuren hur dom mår för att förstå. Det gör man inte om man bara tittar på betessläppet varje år.

Jämför inte heller hästar och kor för mycket. Det är inte ens i närheten av samma typ av djur, och de har helt skilda behov.

jag skulle kunna prata om det här i evinnerlighet,,, men jag ger upp här, och hoppas ni har orkat läsa!

Orkar ni läsa lite till, så får ni gärna besöka vår hemsida, där det finns både lite bilder o text om våra stackars kossor!!!

Ha det gott!!!:D
 

Liknande trådar

Övr. Barn Japp, här sitter man halv två på natten och känner sig som en kass förälder (fast jag innerst inne vet att mina pojkar mår alldeles...
2
Svar
25
· Visningar
17 618
Senast: Zaria
·
Övr. Hund Långt men jag hoppas ni orkar läsa ändå! Vår nyss fyllda 1 åriga golden har på sista tiden haft lett att jaga upp sig i förväntan...
Svar
5
· Visningar
2 375
Hästvård Behöver någon annans synpunkter. Min häst ska klippas i år dock vet jag inte vilken klippning jag ska göra då och bestämer jag mig för...
Svar
4
· Visningar
932
Senast: Eme_liie
·
B
Hästvård Hejsan! Nu startar jag min första tråd här på buke :laugh: Jag behöver lite åsikter från er med erfarenhet av hästar med...
Svar
8
· Visningar
1 558
Senast: ridtravare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp