Bukefalos 28 år!

Har kossor inga rättigheter? :(

Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Tacka vet jag framtiden, om sisådär 12 år, då vi (förutom jag då, som redan är vegetarian) kommer äta kött som är framställt i laboriatorier. Köttindustrierna kommer läggas ner, och inga djur föds längre lagligt upp för köttets skull. Jiiiipii!
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Och inga djur kommer heller att födas upp....."jipiiii". :confused: Tror du på det där själv?

Kicki :laugh:
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Nu är det ju precis tvärtom :cool:

Köttdjur som står uppbundna blir mycket mycket tamare än lösgående djur.

Uppbundna djur får ju vänja sig vid att man kommer dom väldigt nära,
att man tar på dem, att man borstar dom, att dom ska lyfta fötterna och att dom ska flytta sig när man går upp tilldom.


Hur kan du påstå något sådant!? Klart att man kommer väldigt nära lösgående djur åxå, samt att de har ett val att kunna komma fram till mig. Djur som går lösa är mycket tryggare och har bättre referensramar än uppbundna djur. Man ger dem valet att upptäcka och närma sig omgivningen på eget bevåg.

Kicki :laugh:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

köttindustri??? Vad är det?
och om allt ska läggas ner, allt med kött o mjölkproduktioner,,,, vart ska alla stadsfjollor promenera? För skogar o hagar o åkrar lär växa fullkomligt igen helt TOTALT utan betesdjur,, för betesdjur är det nog ingen som LAGLIGT vill ha om man inte kan bli av med dom, utan att dom ska bekostas av pengar ur "egen" ficka och sen ligga o självdö...

eller hur ska det fungera tänker ni/du som skrev om att det ska förbjudas med "köttindustri" och alla ska vara vegetarianer.
Ska alla markägare tillåta er vegetarianer att "beta fritt" på våra marker då eller????

Förklara gärna närmare hur det ska fungera, för det låter ju väldigt intelligent...
NOT.
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Köttindustrierna kommer läggas ner,

Varför alltid detta snack om köttindustri!? Vad har du för referensramar vad gäller köttdjursuppfödning t.ex.? I sådana här fall så görs det alltid generella uttalanden och ord som industri och fabrik används med förkärlek. Och VÄLDIGT ofta av personer som aldrig satt sin fot i en la´gård.

Som tidigare sagts så kommer det inte isf. att finnas så mycket nötkreatur samt att marker kommer att växa igen, det här är ju inget som man pysslar med i någon liten hobbyskala för att glädja andra!

Kicki :laugh:
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Fast för vår del så stämmer det faktiskt att under vinterperioden när våra är uppbundna blir det mer hanterade sas. Kalvarna lär sig lite skick och fason på kovis, hur man umgås med människor.
Har hört flera köttras bönder som måst skjuta djuren då de inte kunnat komma närma dem.


Mjölkdjuren hanteras ju dagligen oavsett om de går ute eller inne. Korna skall ju mjölkas oavsett, så de kommer ju under tak varje dag.
Köttraser på frigång KAN bli förvildade.


Men givetvis finns det ytterligheter i alla läger i alla områden.:idea:
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

vi har precis byggt om för lösdrift med över 120 lösgående djur och har tidigare haft nästan samma antal uppbundna. vi trodde dom skulle bli "vildare" och mindre lätthanterliga efter lössläppet, men har upptäckt att det är PRECIS TVÄRTOM. vi hade bra koll o kontakt med våra djur tidigare, och har det faktiskt än bättre idag.



Som regel när man menar lösdrift så går djuren innomhus fast lösa, alltså de hanteras ändå och är ändå till viss del under kontrollerade former.

Vi har ligghall.
Vår lilla besättning är alltså alltid lösgående i stora hagar och med möjlighet att själv välja om de vill gå in och ligga i halmbädd.

Det blir de inte tama av, det kan jag lova.
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Men har man inte hanterat dem tillräckligt under uppväxten så har man ju rätt stora hanteringsproblem den dagen de ska mjölkas in. Det behövs inte så mycket daglig närvaro för att få orädda och hanterbara djur. Våra ungdjur går på öppen lösdrift från det at de är c:a året och lever då på samma vis som köttdjur gör, men 5 min./dag i gruppen gör att ingen kontakt som byggts upp när de var kalv direkt går förlorad.

Att det är svårare att "komma åt" kalven när den går lös med kon är ju förståerligt, men den tidsåtgång som är om man vistas i gruppen får man ju alltid igen dubbelt upp. Våra stutar och halvstora kvigor lever ett enormt "vilt liv" nästan 5 mån. per år då de går på naturbete på numer 57 ha. mot tidigare 37, jag söker upp gruppen 2 gånger i veckan under hela den tiden och märker väldigt liten skillnad på hösten då de ska in.

Kicki :laugh:
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Vi har ligghall.
Vår lilla besättning är alltså alltid lösgående i stora hagar och med möjlighet att själv välja om de vill gå in och ligga i halmbädd.

Det blir de inte tama av, det kan jag lova.


Så har våra kvigor det åxå fram till betet, inga problem för vår del med hanteringen. Jag vistas oftast varje dag 5-10 min. med djuren för att upprätthålla det jag byggt upp när de var kalv.

Kicki :laugh:
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Varför alltid detta snack om köttindustri!? Vad har du för referensramar vad gäller köttdjursuppfödning t.ex.? I sådana här fall så görs det alltid generella uttalanden och ord som industri och fabrik används med förkärlek. Och VÄLDIGT ofta av personer som aldrig satt sin fot i en la´gård.

Som tidigare sagts så kommer det inte isf. att finnas så mycket nötkreatur samt att marker kommer att växa igen, det här är ju inget som man pysslar med i någon liten hobbyskala för att glädja andra!

Kicki :laugh:

Jag har hört detta med det konstgjorda köttet från lite olika källor. Första gången jag hörde talas om det var i "Illustrerad vetenskap" för några år sedan, då forskarna just upptäckt att det går att odla kött och att det skulle vara en lösning på miljöproblemen, eftersom "köttindustrin", som var ett ord de också använde, står idag för ca 20%, kanske mer av våra miljöutsläpp.

Nu går det också ett intressant program på svt som heter 2020. I Förra programmet pratade de om just det, att år 2020 så planeras all köttproduktion att vara utbytt mot den konstgjorda industrin. Men om det kommer funka/hända eller ej, kan nog ingen veta nu. Återstår att se.

Markerna som nu används som betesmarker till köttdjuren gissar jag kommer användas till att så på istället och därav inte växa igen.
By the way, så är jag uppvuxen med en mjölkbonde till far, så ett antal gånger har jag nog haft fötterna i en lagård.:laugh:

Mvh//Annie
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

exakt, vi har en annan typ av lösdrift oxå, med djupströ,,, inte heller riktigt samma sak där,,, termerna är många.... men vi med djur förstår oftast varann ändå...
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

detta var intressant, har jag inte alls hört om,,, ODLAT kött,,, hm,,,,

SÅNT skulle jag aldrig vilja äta, som det låter vid första "anblicken", men å andra sidan, den som lever får se!

Ett industrialiserat samhälle utan djur låter helt otroligt tråkigt tycker jag, miljö eller inte. Jag är miljövän oxå, såklart, men det låter ohyggligt att framställa kött på annan väg än genom där kött faktiskt kommer ifrån. Precis som det där med maniupulerade grönsaker o sånt,, tycker allt sånt är LÄBBIGT! jag kanske inte är så gammal, men ändå rätt GAMMALMODIG när det kommer till sånthär!

:crazy:
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Tacka vet jag framtiden, om sisådär 12 år, då vi (förutom jag då, som redan är vegetarian) kommer äta kött som är framställt i laboriatorier. Köttindustrierna kommer läggas ner, och inga djur föds längre lagligt upp för köttets skull. Jiiiipii!


Usch för att äta konstgjort kött:crazy: Vill inte vegeterianer ha det så naturligt som möjligt?
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Jag tycker också det låter jättekonstigt/äckligt och skulle aldrig vilja äta det själv..:p Det konstgjorda köttet blir ju iså fall till för de som sen innan äter kött, men jag tvivlar skarpt på, att om detta nu kommer gå igenom någon gång i framtiden, kommer bli populärt hos någon.:s Men intressant är de!
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

min sambos familj hade djur förut, köttdjur som dom själv slaktade och åt upp. dom gick ute året om och hade det superbra, sjuka djur fick komma in till mjölkkorna i värmen :)
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Jag vistas oftast varje dag 5-10 min. med djuren för att upprätthålla det jag byggt upp när de var kalv.

Kicki :laugh:



Men hade inte du mjölkkossor?

Det innebär att ni tar kalven och föder upp den själva....?


Om vi gör så har vi självklart inga somhelst problem med tamheten, men en ko som föds i det fria, som får en kalv som föds i det fria blir inte på samma sätt.
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

att det skulle vara en lösning på miljöproblemen, eftersom "köttindustrin", som var ett ord de också använde, står idag för ca 20%, kanske mer av våra miljöutsläpp.

Markerna som nu används som betesmarker till köttdjuren gissar jag kommer användas till att så på istället och därav inte växa igen.
By the way, så är jag uppvuxen med en mjölkbonde till far, så ett antal gånger har jag nog haft fötterna i en lagård.:laugh:

Mvh//Annie


Någonting som man här ska ta i beaktande är, vad står för de övriga 80%!? Något som vi behöver mer än mat? Tänkvärt!

Tror knappast att man så i någon större utsträckning på mark som används som betesmark enbart. Och man kan inte så spannmål på allt som tidigare använts som vall, finns ingen avsättning för någt sådant. Sedan så kan man inte odla vilka typer av grödor som helst här uppe i norrland t.ex. så det där med öppna landskap blir till stor del ett minne blott!

När du är uppvuxen på ett lantbruk så tycker jag att det är konstigt att du använder ord som köttindustri, då du iom. detta borde ha ett bredare synsätt trots att du är vegetarian.

Kicki :laugh:
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Men hade inte du mjölkkossor?

Det innebär att ni tar kalven och föder upp den själva....?


Om vi gör så har vi självklart inga somhelst problem med tamheten, men en ko som föds i det fria, som får en kalv som föds i det fria blir inte på samma sätt.


Jo det är klart att vi tar kalven från kon/kvigan, men de sätts ju i lösdrift inte i ensambox. När de lämnar lösdriften med kalvamman så ändras ju förutsättningarna återigen. Och vid 7-8 mån. ålder går de i öppen drift med hage och ligghall i olika grupperingar. Har haft kviggrupper som sommartid fått kalva ute i hagen och iom. att de är vana att träffa mig varje dag så spiller det ju över på deras kalvar.

Och just av den anledningen att det är viktigt att ha hanterbara och "folkkära" djur när de ska mjölkas in så lägger jag mycket tid på detta. Skulle jag tappa tråden någonstans på vägen så skulle det börja på märkas.

Kicki :laugh:
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Någonting som man här ska ta i beaktande är, vad står för de övriga 80%!? Något som vi behöver mer än mat? Tänkvärt!

Tror knappast att man så i någon större utsträckning på mark som används som betesmark enbart. Och man kan inte så spannmål på allt som tidigare använts som vall, finns ingen avsättning för någt sådant. Sedan så kan man inte odla vilka typer av grödor som helst här uppe i norrland t.ex. så det där med öppna landskap blir till stor del ett minne blott!

När du är uppvuxen på ett lantbruk så tycker jag att det är konstigt att du använder ord som köttindustri, då du iom. detta borde ha ett bredare synsätt trots att du är vegetarian.

Kicki :laugh:

kan bara säga: :bow::bow::bow: håller med!
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Numer så är kor mycket sällan uppradade, det är till stor del en förlegad driftsform och kostsam bl.a. De drifter som är uppbundna numer, är sådana där det har stangerat, man är på väg att avveckla, ingen generationsväxling o.s.v.

Det senaste 20 åren så har ju lösdrifter i olika former erövrat mark, och i dagens lägen finns det ingen som bygger något annat.

Kicki :laugh:
Vad bra! :D

OT! 377 Linda fick TRILLINGAR i veckan! :bump:
Jag vill se bild!!!!!! :love::love:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Japp, här sitter man halv två på natten och känner sig som en kass förälder (fast jag innerst inne vet att mina pojkar mår alldeles...
2
Svar
25
· Visningar
17 620
Senast: Zaria
·
Övr. Hund Långt men jag hoppas ni orkar läsa ändå! Vår nyss fyllda 1 åriga golden har på sista tiden haft lett att jaga upp sig i förväntan...
Svar
5
· Visningar
2 375
Hästvård Behöver någon annans synpunkter. Min häst ska klippas i år dock vet jag inte vilken klippning jag ska göra då och bestämer jag mig för...
Svar
4
· Visningar
932
Senast: Eme_liie
·
B
Hästvård Hejsan! Nu startar jag min första tråd här på buke :laugh: Jag behöver lite åsikter från er med erfarenhet av hästar med...
Svar
8
· Visningar
1 559
Senast: ridtravare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp