Har ni någon gång råkat ut för snuskgubbe inom ridsporten?

Jag har pratat med både pojkvän och andra män som är i hästbranchen om det här.
Ingen av dem har fattat hur många som blivit utsatta. Däremot verkar kvinnor veta sånt.
Det tyckte jag var intressant och konstigt. Jag undrar varför det är så.

För att det inte är männen som blir utsatta? För att män inte alltid faktiskt förstår att det är sexuella trakasserier de ägnar sig åt? Som på krogen när män tafsar på kvinnor och sen inte förstår att kvinnorna blir arga och tycker att "det är ju bara skoj". För att män tillhör den mest priviligerade gruppen i samhället (eller i alla fall vita, heterosexuella män) som aldrig blir utsatt för strukturella orättvisor i samhället? Det är lätt att inte se det som man inte själv drabbas av. Många väljer nog att inte se heller eller ser inte allvaret i att äldre män i maktposition har relationer med betydligt yngre elever, hon är ju med på det (utåt i alla fall). Hos många män finns det en stor ovilja att se och förstå problemet med mäns makt och den våldtäktskultur som faktiskt finns. Har vi inte alla hört dessa män, som så fort en kvinna påtalar dessa strukturella problem, skriker "Inte alla män! Jag skulle minsann aldrig....." Eller så får man höra att det är extremfeminister som hatar män och att kvinnohat inte finns osv. Problemen är stora i ridsporten men speglar också resten av samhället och synen på kvinnor.

Nu syftar jag inte specifikt på din pojkvän eller de män du pratat med bara för att vara tydlig, jag känner ju inte dem utan pratar generellt.
 
Nu när det syns i medier på olika vis om dessa män som utnyttjar tjejer och kvinnor börjar jag fundera kring det.

Har ni haft bekymmer med något liknande?
Har någon ni känner det?

Vet ni fall där folk vetat men ingen agerat och hjälpt offret? Eller där man rent av frusit ut någon efter den berättat?
Beror på vad man anser är att bli utsatt för något. Många män speciellt inom travet har varit ganska sliskiga och äckliga i mitt tycke, en stor anledning att jag slutade där. Dock har dom ju inte handgripligen gått på. Även en del hovslagare som varit ganska så äckliga. En hel del runt omkring har inte tyckt dessa personer har varit särskilt på eller äckliga och mest skrattat åt det så kan ju vara jag som är känsligt lagd och är lättäcklad bara. Som min hästs hovslagare, jätteduktig med min häst och väldigt hjälpsam men inte en chans att jag ville vara ensam med honom.
 
Ja. Han är ökänd, har suttit inne tidigare och typ "alla" visste vad han höll på med. En annan person, som inte är lika ökänd, blev inte jag utsatt av men en bekant. På ett meeting försökte han våldta henne och det enda som hände när hon berättade för någon var att lösningen blev att hon fick sova i en annan hästbuss. Ingen tog avstånd från honom, anmälan hörde jag aldrig talas om. Hon fick byta hästbuss och sen var saken ur världen :crazy:.
 
Funderar ofta på varför många kvinnliga frisörer behöver "vila" brösten på de manliga kundernas axlar eller trycka upp klyftan i näsan på dem ved klippning, när samma kvinnliga frisör lätt håller en halv armlängds avstånd eller mer när hon klipper damen framför i kön. Manliga frisörer har alltid haft den där halva armlängdens avstånd när jag blivit klippt.

Kan ju ha med klippteknik att göra, men...
ALLA män jag känner brukar berätta samma sak.




:grin:
 
Jag har inte blivit utsatt för något inom hästvärlden, men det är nog för att männen kan räknas på ena handens fingrar. Väldigt kvinnodominerade sammanhang.

I övrigt, ja, många ggr. Det värsta är att det är så normaliserat att de flesta inte ens förstår att det är övergrepp de blir utsatta för. Ofta inser inte heller förövarna att de gör något annat än "raggar" eller "försöker ha lite skoj".
 
För att kvinnor "ser" sånt?
Min gubbe tex har aldrig "sett" ens när tjejer verkligen raggat på honom på krogen, han är verkligen helt clueless på sånt. Kan tänka mig att många män är så, lite naiva och tror gott om folk, särskilt andra (trevliga) och respekterade män.

Ja, de 2 manliga tränare jag har är ju båda rätt så ointresserade av folks liv generellt. De är intresserade av att lära sig saker. Så de lyssnar inte på och bjuder inte in till skvaller eller prat om andra. De är också rätt hårda typer som inte är mycket för känslosnack och blir lätt obekväma av upprörda kvinnor. De vill absolut inte att kvinnor ska må dåligt.
Båda har anpassat sitt sätt att lära ut för att minimera risk för missförstånd eller att någon ska bli obekväm sexuellt sas.
Att de inte märker kan jag köpa.
Men min karl jobbar ju som behandlare och vet det mesta om folk. Han får höra en del om övergrepp. Inte så ofta från de utsatta som mer skvaller-aktigt. Han får dock inte höra om det i lika stor procent som det försiggår jämfört med andra också tabu-belagda ämnen.
Att han som vårdare är noga med att avsexualisera är kanske mer självklart än som tränare som inte har samma utbildning/fokus.

Ang klippning och kvinnliga frisörer tänker jag att det kanske är lite samma som min tandis. Man har ibland hans lilla kulmage mot huvudet. Det görs endast för hans arbetsställning inte ska paja hans kropp mer än yrket redan gör.
 
Och har en tjej blivit utsatt av en man så är den första hon pratar med det om troligtvis inte en annan man utan en nära tjejkompis eftersom det är större sannolikhet att hon kan relatera till det än vad en man kan.
Dock skvallras det ju jävligt mycket o hästbranchen. Och det är få som inte vet vem som spöar hästar, har finansiella problem, blivit vräkt, förlorat spons och varför, skiljt sig, varit otrogen, har drogproblem etc.

Och det är ju sällan den som det handlar om är den som berättar. Jag har fått höra om en hel del sexövergrepp av utsatta. Men främst har det ju varit från typ 5:e led.

Men det finns väl en gräns för vad vissa sprider om andra med när offer riskerar skuldbeläggas(sjukt nog när de är just offer).
 
Har själv inte blivit utsatt, har ändå varit inne i travet.

Känner en som under en elit tävling hade sex med en ryttare som då tävlade även i WC, vi gick i gymnasiet och 3 tjejer hade redan sen ryttaren anlänt prata om att han skulle dom försöka ha sex med, vi i klassen visste redan att han inte hade något emot att ha sex med yngre tjejer.
Var inte med så vet inte om det gick över i våldtäkt eller inte.
 
Lägger till att jag är nog lika blind som män då det är mer regel än undantag att jag får höra från andra om jag inte märket hur mycket någon ragga på mej.
 
Jag har aldrig varit utsatt själv men jag vet tjejer som har det. Bland annat att en gubbe började klä av sig kläderna i stallet framför en tjej. :yuck:

Sen vet jag tjejer i andra idrotter som varit utsatta också.
 
ALLA män jag känner brukar berätta samma sak.




:grin:

Min man går till kvinnliga frisörer. Han har inte fast utan tar den som har tid just när han känner för att bli klippt och han har aldrig sagt nåt sånt. Jag måste fråga honom om det är något han varit med eller om nån av hans vänner har berättat nåt sånt.
 
Ja, flera gånger faktiskt. Som ung hjälpte jag mycket till på div. travstallar (där det i min uppfattning rör sig betydligt fler män?!) och har haft en och annan sunkig gubbe efter mig.

(Gubbar var dom väl inte, men jag var ung och de var vuxna och på den tiden var allt över 20 gammalt)
 
Fått en klapp (eller kläm var det nog snarare) på rumpan av min lärare på (häst)gymnasiet, vilket rubbade min världsbild totalt om honom då jag verkligen tyckte om och respekterade den mannen. Han var alltid så glad och trevlig under vår skolgång och detta tror jag hände någon gång efter vi tagit studenten och bara var på besök...

Annars är jag förskonad, som tur är, trots att jag gått hästgymnasium, haft massor med praktik och jobb i både större och mindre stall där jag även i vissa fall bott på gårdar långt hemifrån i ung ålder och även sköthästar dit jag åkte ensam redan som väldigt ung :eek:

Huserade länge i ett stall hos traktens riktiga "hästgubbe" som jag fick höra både det ena och andra om vid senare tillfällen, men han gjorde aldrig mig något och ingen har lärt mig så mycket som han :love:
 
Fanns en hovslagare som man aldrig ville vara själv med, jag var 13-15 år och fattade ju inte så mycket av hans slippriga kommentarer utan tyckte bara han var äcklig. En ridlärare som jag hade som 14-åring kom också med slippriga kommentarer men jag var väldigt naiv o förstod inte/nappade inte på det betet. Så visst fanns det på min ungdomstid.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 476
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 108
Senast: Pratsch
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 937
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Den bättre känslan inombords som jag började känna i början av mars har hållt i sig. Det känns som att det har ljusnat - både om dagarna...
Svar
1
· Visningar
887
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp