Häst som sliter sig när man leder

Det finns många bra tränare. Men i detta fall vill jag inte utsätta någon annan än mig själv för hans så kallade prövningar. Jag ska pröva stigbett, handskar och en bra lina. :)

Jag hade också rekommenderat problemlösare.

Jag ser inga problem i att betsla upp eller liknande om det löser problemet.
Men det vet vi inte att det kommer göra här. Risken finns att du tappar hästen i kedja/stigbett. Och då är risken för skada på hästen ganska stor. Utöver att du förlorat allt du har att testa.

Jag jobbar bla med sånt här. Jag undviker kedja och bett på såna här hästar.
Och longerlina är bland det dummaste man kan ha. Du får inget som helst grepp i de linorna IOM att de är helt släta.
Vanligt grimskaft är också dumt IOM att det är för kort.

På en så pass stor och stark häst som verkligen tar sats kan man testa en 6 mm repgrimma och ett långt ledrep i slaget rep som är 12 mm. Den tunnare repgrimman(jag brukar ha 8-10 mm normalt) blir skarpare än en vanlig och ger inte samma skador som metall mot känsliga huvudet.
Det slagna repet och tjockleken gör att du får grepp. Tyngden i repet gör också att de till skillnad mot longerlina sällan trasslar in sig i det om man nu skulle tappa. Linan är så tung att den inte fastnar uppe runt ben utan trillar ner.
Sen tar du tjocka handskar med bra grepp. För tunna får du ont i händerna av om linan åker.

Träna hästen i att flytta bakdelen åt sidan om du trycker där. När hästen drar gör du ett motryck i sidled samtidigt som du flyttar bakdelen ut.
När bakdelen går sidvärts förlorar de påskjutet och kraften framåt. När du drar till så rejält i sidled tappar bogarna balansen och fart.
Sånt bla bör en bra problemlösare greja.

Sen slår jag också ett slag för att lära hästen ge efter för tryck och uppbindning. Det går att gradvis lära dem det så att de inte panikrycker och skadar sig.
Det bör också en problemlösare kunna visa dig.
Så jag röstar fortf för en problemlösare som visar dig. De har garanterat mött farligare hästar än din och bör inte ta onödiga risker.
 
O krossat käken eller nosryggen för att kunna hålla kvar? En ung, frisk & pigg ardenner som sagt...

Det handlar inte om att hålla emot med all sin kraft, utan att ge ett ryck när det är påväg att hända. Vad händer om han drar iväg med full kraft med stigbett tror du? O_o

Däremot skapa skador i munnen så kan han kanske aldrig ridas med bett mer.
 
Jag har väldigt svårt för kedja på oberäkneliga hästars inte är vana vid kedja.

Nosryggens slut ner mot munnen är väldigt känslig och man skadar den väldigt lätt om kedjan glider minsta lilla. Under hakan skadar man också lätt den känsliga underkäken.

82002_1342780563.jpg
 
Senast ändrad:
Jag har väldigt svårt för kedja på oberäkneliga hästars inte är vana vid kedja.

Nosryggens slut ner mot munnen är väldigt känslig och man skadar den väldigt lätt om kedjan glider minsta lilla. Under hakan skadar man också lätt den känsliga underkäken.

82002_1342780563.jpg

Hur mycket skadar man tungan om man sliter i ett stigbett? Med handskar så det inte gör ont i händerna på sig själv...

Man får ju se till att kedjan sitter rätt till, på en bra passad grimma så den inte åker ner.

@Vogue Skratta på du, det gör inte hästen.:crazy:
 
Hur mycket skadar man tungan om man sliter i ett stigbett? Med handskar så det inte gör ont i händerna på sig själv...

Hur menar du att tungan skulle skadas av ett stigbett? Som med alla bett (men mindre med stigbett) är det lanerna som främst riskerar att ta stryk. Jag har haft hästar som dragit rejält första gången i stigbett och inte skadat sig ett smack. Jag har faktiskt aldrig haft någon häst som skadat sig på stigbett. Eller hört talas om någon som skadat sig.
 
Hur menar du att tungan skulle skadas av ett stigbett? Som med alla bett (men mindre med stigbett) är det lanerna som främst riskerar att ta stryk. Jag har haft hästar som dragit rejält första gången i stigbett och inte skadat sig ett smack. Jag har faktiskt aldrig haft någon häst som skadat sig på stigbett. Eller hört talas om någon som skadat sig.

Det har då jag hört om :crazy:
En vansinnig häst fick ett stigbett och den slet sig lös och gjorde sig riktigt illa och fick sedan panik av att ha bett i munnen efter det.

Dock har inte jag hört om någon som skadat sig med kedja varken över eller under.

Stigbett är för mig endast något man använder om man måste, tex häst är skadad och måste till vet. Typ som en brems. Det är inget man använder för att träna, eftersom häst bara lyssnar för att det gör ont annars inte för att häst förstår vad som förväntas av den. Kedja är inte heller ett verkyg att använda vid träning, endast om man måste ta hästen någonstans medans man tränar på dagen, tex du tränar dina övningar du fick av tränaren på dagen och tar in häst från hage med kedja.
 
Skärp dig själv som sitter och förespråkar detta plågeri.
Sliter sig hästen för att den bara vill jävlas också eller?
Fy, jag hoppas verkligen att du aldrig får hästar som inte beter sig perfekt.

Det blir väldigt låg nivå när du skriver att hästar far illa. Han är pedantskött från topp till tå och jag vågar påstå att jag gör väldigt mycket för mina hästar. Mer än normen. Jag är värre än en hönsmamma:)
Lägg din energi på hästar som verkligen behöver din sympati istället. Finns gott om tårdrypande historier som verkligen är hjärtskärande.
 
Det blir väldigt låg nivå när du skriver att hästar far illa. Han är pedantskött från topp till tå och jag vågar påstå att jag gör väldigt mycket för mina hästar. Mer än normen. Jag är värre än en hönsmamma:)
Lägg din energi på hästar som verkligen behöver din sympati istället. Finns gott om tårdrypande historier som verkligen är hjärtskärande.

Om du var en hönsmamma finns det ingen chans att du skulle använda ett stigbett för att dölja problemet.
Jag förstår att man blir trött på att hästskiten sliter sig ibland, det gjorde min med. Jag tog ut en tränare som jag såg en gång sen tränade vi som bara den och det löste sig. Den problemlösaren kostade 300kr, inte mycket mer än ett stigbett.

Jag anser att hästar som slitit sig någon gång ibland som du sa, och sen får ett stigbett i munnen, matte tar på sig handskar jsut för att hon ska få ordentligt grepp så hon kan dra hur hårt som helst, det tycker jag är fara illa när man kan lösa det på mer humana sätt.
Om du tycker han är farlig och vill ha mer kontroll med hjälp av hård utrustning så är det ännu mer bevis att du behöer en problemlösare för det här.

Ett stigbett eller kedja löser inte problemet ni har, det bara döljer det. Tar du bort de medlen igen så kommer han slita sig igen nr han fattar att det inte gör ont längre. Tänk lite långre äb näsan räcker snälla, du verkar vettig.
 
Om du var en hönsmamma finns det ingen chans att du skulle använda ett stigbett för att dölja problemet.
Jag förstår att man blir trött på att hästskiten sliter sig ibland, det gjorde min med. Jag tog ut en tränare som jag såg en gång sen tränade vi som bara den och det löste sig. Den problemlösaren kostade 300kr, inte mycket mer än ett stigbett.

Jag anser att hästar som slitit sig någon gång ibland som du sa, och sen får ett stigbett i munnen, matte tar på sig handskar jsut för att hon ska få ordentligt grepp så hon kan dra hur hårt som helst, det tycker jag är fara illa när man kan lösa det på mer humana sätt.
Om du tycker han är farlig och vill ha mer kontroll med hjälp av hård utrustning så är det ännu mer bevis att du behöer en problemlösare för det här.

Ett stigbett eller kedja löser inte problemet ni har, det bara döljer det. Tar du bort de medlen igen så kommer han slita sig igen nr han fattar att det inte gör ont längre. Tänk lite långre äb näsan räcker snälla, du verkar vettig.

Men herregud nu får du väl ge dig, @Gunnar kan du hjälpa till här eller någon annan moderator?

Har du ens koll på VAD ett stigbett är? Det är inget i taggtråd med vassa kanter direkt! O_o

Tycker att TS verkar mycket vettig ja, just därför hon vill lösa problemet med sin ystra häst så fort som möjligt!

OCH jo, från att ha lett min exploderande häst under dennas nyckfulla perioder körde vi enkel grimma ett tag efter det, jag behövde knappast slita och dra, bara återskapa ledarskapet när det brast ett tag under tiden min häst byggde sig väldigt och blev väldigt morsk när hon klarade av sin kropp på ett helt annat sätt :)
 
Om du var en hönsmamma finns det ingen chans att du skulle använda ett stigbett för att dölja problemet.
Jag förstår att man blir trött på att hästskiten sliter sig ibland, det gjorde min med. Jag tog ut en tränare som jag såg en gång sen tränade vi som bara den och det löste sig. Den problemlösaren kostade 300kr, inte mycket mer än ett stigbett.

Jag anser att hästar som slitit sig någon gång ibland som du sa, och sen får ett stigbett i munnen, matte tar på sig handskar jsut för att hon ska få ordentligt grepp så hon kan dra hur hårt som helst, det tycker jag är fara illa när man kan lösa det på mer humana sätt.
Om du tycker han är farlig och vill ha mer kontroll med hjälp av hård utrustning så är det ännu mer bevis att du behöer en problemlösare för det här.

Ett stigbett eller kedja löser inte problemet ni har, det bara döljer det. Tar du bort de medlen igen så kommer han slita sig igen nr han fattar att det inte gör ont längre. Tänk lite långre äb näsan räcker snälla, du verkar vettig.

Inser att det inte hade någon betydelse att skriva ut att jag är en hönsmamma mm. Du har ju ingen aning om vem jag är och tvärtom. Ingen häst kommer att fara illa. Det ska jag se till. Det är mitt djurägaransvar. Tycker att detta börjar likna mer och mer sandlådenivå. Trist men det var väl väntat.
 
Men herregud nu får du väl ge dig, @Gunnar kan du hjälpa till här eller någon annan moderator?

Har du ens koll på VAD ett stigbett är? Det är inget i taggtråd med vassa kanter direkt! O_o

Tycker att TS verkar mycket vettig ja, just därför hon vill lösa problemet med sin ystra häst så fort som möjligt!

OCH jo, från att ha lett min exploderande häst under dennas nyckfulla perioder körde vi enkel grimma ett tag efter det, jag behövde knappast slita och dra, bara återskapa ledarskapet när det brast ett tag under tiden min häst byggde sig väldigt och blev väldigt morsk när hon klarade av sin kropp på ett helt annat sätt :)
En edja är inte heller en taggtråd men av någon anledning tror du att det krossar nosryggen och käken:idea:
Men det är ju inte att lösa ett problem, det är ju bara att maskera det, dölja det för dagen. Tar du bort stigbettet har du en häst som sliter sig igen eftersom det är inget som gör ont och stoppar den.
Det är inte ett vettigt sätt att ''lösa'' ett problem.

Stigbett kan absolut vara en nödlösning om man måste till vet och inte kan hantera hästen.
Men det är inget man använder för att hästen har slitit sig någongång ibland som TS skriver.

Inser att det inte hade någon betydelse att skriva ut att jag är en hönsmamma mm. Du har ju ingen aning om vem jag är och tvärtom. Ingen häst kommer att fara illa. Det ska jag se till. Det är mitt djurägaransvar. Tycker att detta börjar likna mer och mer sandlådenivå. Trist men det var väl väntat.

Okej, om det här är vad du vill göra för att låtsas lösa ditt problem så visst. Det verkar inte gå att komma fram till dig.
Tyvärr.
Du fick riktigt bra svar och hjälp från Tauhpua. Du kan ju testa något sånt först? Innan man måste ta till så hårda hjälpmedel.

Tråkigt att du var tvungen att dra ner det här på enligt dig, sandlådenivå.
 
Sliter sig hästen för att den bara vill jävlas också eller?
Hästen sliter sig för att den har lärt sig att den kan. Hästar beter sig väldig hierarkiskt och vill gärna klättra i rang.
Just nu har hästen kommit på att matte är en liten vante som man kan släpa runt på lite som man vill. Därför måste matte sätta sig lite i respekt igen och visa vem som bestämmer.

@Tilma, varför inte börja inne i paddocken eller någon annan inhägnad så kan du och hästen känna var ni har varandra.
 
Hästen sliter sig för att den har lärt sig att den kan. Hästar beter sig väldig hierarkiskt och vill gärna klättra i rang.
Just nu har hästen kommit på att matte är en liten vante som man kan släpa runt på lite som man vill. Därför måste matte sätta sig lite i respekt igen och visa vem som bestämmer.

Det är ett dominans problem. Hästen täner inte ''Nu jävlar ska käringen få se:devil:''. Utan snarare ''Äh nu vill jag gå hit det är roligare:banana:''

Jag tycker ju inte att sätta respekt genom smärta är något bra sätt, men det kanske du gör?
 
Detta beteende är ett problem, oavsett vilken storlek på häst man har ;)

Tant kan få för sig att gå, oavsett vad jag håller på med, om hon vill åt gräset där borta. Det har inget med dominans att göra, ser man till hästar i flock så bestämmer ju en dominant häst att en underlydande skall flytta på sig, men inte vart. Det bestämmer den underlydande själv. Sen kan en dominant häst valla andra, men igen handlar det om att hästen säger 'gå ifrån mig' upprepade gånger, inte 'gå åt höger'. Dessutom får ju även icke-dominanta hästar ryck där de gör saker den dominanta inte gillar, det handlar inte om kadaverdiciplin. Den underlydande hästen står inte still och väntar på nya order hela tiden. Och hur styr de dominanta hästarna? Genom smärta eller hot om smärta (bett, sparkar)

Både stigbett, kedja, repgrimma eller en handfull andra hjälpmedel kan hjälpa till med att bryta beteendet. Rätt använd, som all utrustning, fungerar de utmärkt. Fel använt kan de orsaka obehag, lidande och skador. Du verkar väl medveten om riskerna, och som en vettig hästmänniska i övrigt så jag tror du inser detta.

En av nackdelarna med både stigbettet och repgrimma är att trycket kommer rakt underifrån. En stark/enveten häst kan då fortsätta rakt fram. Själv försöker jag också undvika longerlinor i dessa fall, då de blir för långa att hålla koll på i en stressad situation. Istället förordar jag ett längre grimskaft, á la western/repgrimma. De är ca 4 meter, vilket betyder att hästen kan ställa sig upp bakbenen utan att man tappar dem, men inte så lång att man tappar änden.

Om/när jag måste använda kedja (eller ett tunnare rep), brukar jag trä den genom ringen på sidan av grimman, över nosryggen, genom ringen på andra sidan och bak till ringen vid nackstycket. På det sättet tycker jag att man kan få vridit huvudet på ett annat sätt, och hästen får mindre kraft att dra.
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 290
Senast: JohannaB
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 152
Senast: Ridinglady
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 748
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 462
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp