Häst som sliter sig när man leder

Finns det tillgång till ett inhägnat/säkrat område där du kan träna kontroll/ledövningar med kusen parallellt med ett längre grimskaft, handskar och typ repgrimma vore det mitt första försök. För ja, det är ett jäkla härke när de lärt sig att de kan komma loss och det MÅSTE ju lösas för allas säkerhet.. men stigbett vore definitivt inte heller mitt första go-to.
När det är ens egen häst och inte på en arbetsplats finns ju alla möjliheter att lägga ned tid. =) Så öva, öva, öva. Halter och kontroll och som hos hund: "Matte är kul!" Ta med ett spö och kanske en klicker - läs hasten och avled innan han sticker
Det är mina tips.
 
Det har då jag hört om :crazy:
En vansinnig häst fick ett stigbett och den slet sig lös och gjorde sig riktigt illa och fick sedan panik av att ha bett i munnen efter det.
Lösa historier, som ovanstående, har jag också självklart hört.

Dock har inte jag hört om någon som skadat sig med kedja varken över eller under.

Stigbett är för mig endast något man använder om man måste, tex häst är skadad och måste till vet. Typ som en brems. Det är inget man använder för att träna, eftersom häst bara lyssnar för att det gör ont annars inte för att häst förstår vad som förväntas av den. Kedja är inte heller ett verkyg att använda vid träning, endast om man måste ta hästen någonstans medans man tränar på dagen, tex du tränar dina övningar du fick av tränaren på dagen och tar in häst från hage med kedja.

Stigbett är betydligt mildare än en kedja. Stigbett används flitigt inom galoppen, det är mängder av hästar som går med stigbetten kvar under löp t ex. Det är inget djävulsverktyg
 
Stigbett är betydligt mildare än en kedja. Stigbett används flitigt inom galoppen, det är mängder av hästar som går med stigbetten kvar under löp t ex. Det är inget djävulsverktyg

Jag trodde det var cirkelbett/ringbett de hade under löpen, inte stigbett. de ser ju från utsidan nästan ut som stigbett.

Sen tror jag också att stigbett är betydligt mildare än kedja, och att det inte är särskilt vanligt att hästar skadas av det. är nog betydligt vanligare att hästar sliter sig med vanligt träns och fastnar i tyglarna och drar sönder sig själva.
 
Man måste också ha med i beräkningen vad som kan hända när hästen sliter sig. Den kan skada sig själv allvarligt, eller skada dig TS eller en annan människa eller häst.

Min förra kunde sköta sig och lyssna och vara lydig vid all träning, men i skarpt läge eller till och från hagen när han såg en grästuva han ville ha, ja då skulle han dit oavsett om han gick över mig eller framför en bil. Jag vet om två olyckor där människan lett häst och blivit trampad/skadad. Den ena dog och den andra är handikappad för livet. Så TS, var rädd om dig själv.
 
Men vad är röd flagga för dig? När någon hamnar på sjukhus eller när hästen blir påkörd för att den springer lös på landsvägen?

När det är absolut akut nödläge.
Att hästen sliter sig går tex att temporärt lösa genom att sätta stängsel mellan hagen och stallet och låta hästen gå lös in och ut under tiden man väntar på att en bra tränare har möjlighet att komma ut. Om samma häst skadar sig och behöver tas till veterinären innan man hunnit lösa problemet, då blir det akut och man får ta till det som krävs.
Ett stigbett (eller kedja) är ju ingen livförsäkring, det är ju inte så att riskerna blir avsevärt mindre bara för att man använder ett stigbett. Det kan lika gärna slå åt andra hållet, att hästen reagerar på stigbettet och beter sig farligare än i grimma.
 
Tänk om TS häst hade varit en hund som betett sig ungefär lika farligt, och hen hade postat tråden på Hund.
Hur många tror ni hade föreslagit att byta till ett stackelhalsband och sätta på sig handskar?
Hur många hade sagt att TS borde ta hjälp av en bra tränare?

Tyvärr är det alldeles för accepterat att använda smärta och/eller obehag för att kontrollera en häst istället för att bygga en relation där hästen vill lyssna och göra det man ber om.
 
Tänk om TS häst hade varit en hund som betett sig ungefär lika farligt, och hen hade postat tråden på Hund.
Hur många tror ni hade föreslagit att byta till ett stackelhalsband och sätta på sig handskar?
Hur många hade sagt att TS borde ta hjälp av en bra tränare?

Tyvärr är det alldeles för accepterat att använda smärta och/eller obehag för att kontrollera en häst istället för att bygga en relation där hästen vill lyssna och göra det man ber om.

Fast det är ju väldigt pinsamt av dig att jämföra en hund och en stor ardenner. Allvarligt. :angel:
 
Att hästen sliter sig går tex att temporärt lösa genom att sätta stängsel mellan hagen och stallet och låta hästen gå lös in och ut

Detta är inte möjligt på alla platser. Tex i stallet jag står nu går det inte, eller, inte utan seriös ombyggnation (av stall, bostadshus och övrig planlösning). Kommer hästar lösa här är det väldigt nära till två 70 vägar (mindre än 500m) där folk kör som idioter och en häst redan har blivit påkörd.

Ett stigbett (eller kedja) är ju ingen livförsäkring, det är ju inte så att riskerna blir avsevärt mindre bara för att man använder ett stigbett.

Helt rätt.

Men det är inte en tränare heller.

Det kan lika gärna slå åt andra hållet, att hästen reagerar på stigbettet och beter sig farligare än i grimma.

Helt rätt.

Tänk om TS häst hade varit en hund som betett sig ungefär lika farligt, och hen hade postat tråden på Hund.
Hur många tror ni hade föreslagit att byta till ett stackelhalsband och sätta på sig handskar?
Hur många hade sagt att TS borde ta hjälp av en bra tränare?

Om TS hade ägt en hund som vägde 800kg som struntade i koppel så kanske det hade varit på plats med stackel, ja*.

Hanskar används ju för att undvika att bli skadad om hästen drar, inte för att på något sätt skapa större obehag hos hästen? Hur tänker du att handskar påverkar här?

Hundar är inte jämförbara med hästar när det kommer till träning. De är helt olika djur som svarar olika på olika former av träning.

Tyvärr är det alldeles för accepterat att använda smärta och/eller obehag för att kontrollera en häst istället för att bygga en relation där hästen vill lyssna och göra det man ber om.

Hästar tränas, i stort sett alltid, med negativ förstärkning/obehag. Tar man i grimman (tryck på näsan=obehag) skall den stanna. Lägga till skänkel (tryck mot sidorna=obehag) gå fram. Skakande av grimma/pet på bog/pet på ben (obehag) för att få den att backa. (sen skall man ju aldrig använda mer obehag än vad som behövs, och obehag behöver (ska) inte betyda smärta).

Hade någon här föreslagit en träningsmetod som faktiskt skadar hästen i själva utförandet, så som ett stackel gör, så hade nog många reagerat som du gör. Men du verkar tro att "skadan" som orsakas av ett stigbett eller en kedja är oundviklig och möjligtvis med dödlig utgång. Vilket inte är sant. Sen tycker jag, i de flesta fall, att man inte skall ta till med hårdhanskarna vid minsta lilla tecken på problem (typ 'min häst blir pigg mot hinder, jag måste betsla upp!), men detta är ett farligt problem, som behöver släckas. Att tillfälligt använda sig av träningsreskap (som man kan hantera) är helt okay, enligt mig.

Det handlar inte om en häst som inte kan gå i grimma, det handlar om en häst som ibland, av någon anledning går åt ett eget håll. Själv vill jag inte ha en häst som går brevid mig för att är intressant, den skall gå där för att jag säger det. Annars kommer hästen bara följa så länge som jag råkar vara mest intressant, och det kan vara farligt.

*Stackel skall inte användas, det är inte det jag påstår. Men i det tänkta scenariot kanske det är ända lösningen.

(ganska random PS: fanns det inte en undersökning som gjordes om hästar och klickerträning/positiv förstärkning där hästarna blev farliga av träningen? De kopplade övningen med belöning och utförde sedan övningen om och om och om igen, utan att få kommando, för att få belöningen DS)
 
Att tillfälligt använda sig av träningsreskap (som man kan hantera) är helt okay, enligt mig.

Det är just detta som gör att jag ifrågasätter användandet av stigbett i detta fallet. TS har inte råkat ut för en häst som beter sig på detta sättet tidigare, och hen visar med sina frågor att hen har begränsad (om någon) erfarenhet av stigbett sedan tidigare.
Jag har under hela diskussionen hållit med om att man ibland måste ta till hårdare metoder. Jag anser inte att stigbett är djurplågeri eller nödvändigtvis skadligt om det används rätt, men det finns många mjukare metoder man kan ta till först.
Jag tycker att toleransen för hur mycket smärta och obehag vi utsätter hästarna för är för hög många gånger, och att det alltför ofta glöms bort att ridning är ett privilegium och inte en rättighet.
 
Det är just detta som gör att jag ifrågasätter användandet av stigbett i detta fallet. TS har inte råkat ut för en häst som beter sig på detta sättet tidigare, och hen visar med sina frågor att hen har begränsad (om någon) erfarenhet av stigbett sedan tidigare.
Jag har under hela diskussionen hållit med om att man ibland måste ta till hårdare metoder. Jag anser inte att stigbett är djurplågeri eller nödvändigtvis skadligt om det används rätt, men det finns många mjukare metoder man kan ta till först.
Jag tycker att toleransen för hur mycket smärta och obehag vi utsätter hästarna för är för hög många gånger, och att det alltför ofta glöms bort att ridning är ett privilegium och inte en rättighet.

Fast TS skriver ju att hon har lång erfarenhet av hästar! :confused:
Det finns väl en massa grejer i hästvärlden man har hört om osv men när man väl ska använda det kanske man måste fråga?
När jag köpte speciella stigläder med tillhörande stigbyglar visste jag först inte hur dom skulle "monteras" helt korrekt. Jag får ju inte mindre erfarenhet av hästhantering för det :)
 
Det är just detta som gör att jag ifrågasätter användandet av stigbett i detta fallet. TS har inte råkat ut för en häst som beter sig på detta sättet tidigare, och hen visar med sina frågor att hen har begränsad (om någon) erfarenhet av stigbett sedan tidigare.
.

Jag tycker väl inte att stigbett är väldigt olikt ett vanligt bett, och en person som (på ett säkert och lämligt sätt) kan leda en häst i bett, kan leda en häst med stigbett. På samma sätt som de flesta ryttare kan byta från ett tvådelat till ett tredelat tränsbett utan att behöva ha med sin tränare. Eller att en hundägare skulle behöva gå till sin tränare för att byta från halsband till sele.

TS har lång erfarenhet av hästar (enligt sig själv i alla fall, och lita på folk, det gör vi), och har haft denna häst sen den var 6 månader gammal. TS har säkert tillräckligt med kunskap för att hantera dessa redskap (it's not rocket science). Jag tror också att TS säkert kommer att prova på inhängnad plats först, för att den är medveten om säkerhet (just säkerhet är ju anledningn till första posten)Jag tror säkert också att om TS inser att den får problem med inpassning/har frågor om hur det funkar kommer den fråga någon som vet. Förmodligen någon som kan visa och instruera.

Att fråga på nätet kan ibland ha med hemmablindhet att göra, inte enbart okunskap. Man behöver andra infallsvinklar/en spark i baken/komma ihåg något man faktiskt lärt sig men glömt att man kunde.
 
Allmän reflektion. TS har ju försökt mjukare metoder, nu är situationen ohållbar. Lite till och hästen är att klassa som ohanterbar. Ett sånt här beteende eskalerar till stoppar det. Hade det stoppats gång 2 hästen försökt, hade läget varit ett annat än det är idag. Nu måste hästen få veta att den inte kommer loss när den tröttnar på att ledas/sitta fast.

Ett stigbett ser jag som betydligt mildare än en kedja, kedjan kan glida och bli okontrollerbar och i värsta fall bryta av underkäke eller nosrygg. Det ideala är att hästen aldrig får ovanor av det här slaget. Vi är förbi det alternativet.

Nu gäller det att hindra hästen från att komma loss. Stigbett kan vara en lösning, enkelt, lätt och går att prova under kontrollerade former.

Själv har jag hanterat unghäst som i treårsåldern plötsligt tyckte det var kul att spränga iväg till och från hagen. Med rätt tajming lyckades jag helt utan styrka och våld dra omkull hästen i explosionsögonblicket. Den hästen gjorde aldrig mer något väsen av sig i grimma & grimskaft, under de åren jag hanterade den.
 
Jag har flera hästar som jag haft sedan föl men detta problem är för mig helt nytt.

Fast TS skriver ju att hon har lång erfarenhet av hästar! :confused:
Det finns väl en massa grejer i hästvärlden man har hört om osv men när man väl ska använda det kanske man måste fråga?
När jag köpte speciella stigläder med tillhörande stigbyglar visste jag först inte hur dom skulle "monteras" helt korrekt. Jag får ju inte mindre erfarenhet av hästhantering för det :)
+ @Elo

TS skriver själv att problemet är helt nytt för hen. Det är ju fullt rimligt och normalt att även om man har lång erfarenhet så har man inte råkat ut för vissa situationer?
 
Jag blir lite fundersam när man förspråkar "mjukare" metoder som den enda lösningen i ett fall som detta.
Annars är det väl en självklarhet att försöka i den änden först?!

Men ett sådant här fall är ju farligt för både häst och människa. Ska det ens fortgå en enda dag till?

Vara på inhägnat område och träna?
Hur ska man komma dit? Gångar av eltråd eller leda? Ska man leda dit så har man ju samma problem som det man ska träna bort i det inhägnade området. Moment 22.

Fixa tränare av mjuka metoder?
Den ska hittas och pratas med och bestämma tid. Hur gör man till dess? Har hästen inne hela dagarna? Gångar till hagen av eltråd? Leda och ha hästen lös ett antal gånger till dess? Riskera sin hälsa?

Att inte göra hästen illa?
För det första så antar vi att det gör ont och är obehagligt men med troligen största säkerhet så är det antingen obehag, smärta eller båda.
Men hur länge får en häst behandla dig med smärta och obehag innan du får göra det samma med hästen? Får man aldrig det? Får man alltid det?

Är det skillnad på att tillföra obehag eller att hästen själv tillfogar sig obehag?
Om vi ser detta ur förstärkningstermer så är negativ förstärkning (gör saker för att slippa obehag) något som vi gör hela tiden med hästar (skänkel, styrning) så är ett krav på att ta det lugnt för att slippa obehag/smärta i munnen så är det inte någon större skillnad i inlärningssätt.
Elstängsel är ett ypperligt exempel på att hästen tillfogar sig själv smärta och undviker för att hålla sig i hagen. Än så länge har jag inte hört något negativt med det.

Observera att tillfoga hästen smärta, för mig, är när man piskar, slår eller rycker i ett grimskaft för att få hästen att flytta sig och det är en springande punkt i NH.

Gör jag det? Ja, ibland men helst inte.
 
Fast TS skriver ju att hon har lång erfarenhet av hästar! :confused:
Det finns väl en massa grejer i hästvärlden man har hört om osv men när man väl ska använda det kanske man måste fråga?
När jag köpte speciella stigläder med tillhörande stigbyglar visste jag först inte hur dom skulle "monteras" helt korrekt. Jag får ju inte mindre erfarenhet av hästhantering för det :)

Ja precis, det kändes relevant för mig att rådfråga då jag inser vidden av problemet. Sedan är ju det upp till mig att sålla bland alla tips. Det är ju ganska solklart att man går efter dom tips som man anser mest vettiga :D Alla är vi olika men i min värld måste vissa beteenden släckas och jag tror du och jag är slående överens där ;) Tyvärr tror ju vissa att man har brist på empati för att man ibland väljer att ta i med hårdhandskarna. Jag gör ju det för min egen skull samt framförallt mot hästen. Det vore orättvist mot honom att inte ta tag i detta på allvar. Alla beteenden kan inte smekas bort även om det är det som är mest trevligt :)
 
Har bara träffat en häst som tycker att krdjan är mycket obehaglig i sig och upplever inte att kedjan hakar sig så länge man har den över nosryggen. Under nosryggen så "viks" den ju genom ringen och det är lätt att en länk blir fast.

Alla mina hästar har blivit rädda av kedja över nosryggen, den har med andra ord enbart gjort en svår situation värre. Under hakan går bra. Hade börjat med att ha den under hakan, det kanske räcker.

TS
Vad gäller stigbett, det finns hästar som fått tungan avskuren... :( Kommer den lös och trampar på grimskaften kan det göra obotlig skada. Hade aldrig i livet stoppat in ett sånt i munnen på en levande häst! Man ska vara rädd om hästens mun.

Det är en svår situation att lösa men använd inte övervåld. Försök att tänka efter om det är något särskilt som händer när han sticker, tex att du är ouppmärksam. Det är viktigt att bryta beteendet.
 
Alla mina hästar har blivit rädda av kedja över nosryggen, den har med andra ord enbart gjort en svår situation värre. Under hakan går bra. Hade börjat med att ha den under hakan, det kanske räcker.

TS
Vad gäller stigbett, det finns hästar som fått tungan avskuren... :( Kommer den lös och trampar på grimskaften kan det göra obotlig skada. Hade aldrig i livet stoppat in ett sånt i munnen på en levande häst! Man ska vara rädd om hästens mun.

Det är en svår situation att lösa men använd inte övervåld. Försök att tänka efter om det är något särskilt som händer när han sticker, tex att du är ouppmärksam. Det är viktigt att bryta beteendet.


Och det finns hästar med frakturer efter kedja & hackamore också, allt metall mot en kropp kan innebära fara i värsta senario, varför skrämmas mer än nödvändigt när vi är massor här med goda & effektiva erfarenheter?
 
Alla mina hästar har blivit rädda av kedja över nosryggen, den har med andra ord enbart gjort en svår situation värre. Under hakan går bra. Hade börjat med att ha den under hakan, det kanske räcker.

TS
Vad gäller stigbett, det finns hästar som fått tungan avskuren... :( Kommer den lös och trampar på grimskaften kan det göra obotlig skada. Hade aldrig i livet stoppat in ett sånt i munnen på en levande häst! Man ska vara rädd om hästens mun.

Det är en svår situation att lösa men använd inte övervåld. Försök att tänka efter om det är något särskilt som händer när han sticker, tex att du är ouppmärksam. Det är viktigt att bryta beteendet.
Det finns hästar som brutit ben och blivit avlivade efter de slitit sig också...eller blivit påkörda av bilar. Vad är värst?
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 286
Senast: JohannaB
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 152
Senast: Ridinglady
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 744
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 462
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp