Silver Girl

Trådstartare
Idag kom röntgenresultatet på min ettårs goldentik. ED ua men HD grad c.

Vad ska man tänka på för att minska risken för framtida problem?
Förutom att hålla henne i bra hull och kondition förstås och vara noga med uppvärmning.

Någon träning som ska undvikas? Något som är extra bra (vet att simning brukar rekommenderas men det har vi inte så lätt att få till regelbundet)?

Hon åker mycket bil, bör jag skaffa en ramp?
 
Jag skulle säga att Golden generellt oftast har svårare och större problem pga ED än HD, så C-höfter behöver inte direkt påverka tillvaron :) (Svansson har också det och det enda som märkts lite på hans 9 år är ovilja att hoppa upp i bilen)

Men ja, att hålla henne i bra kondition och hellre lite åt det tunnare håller är jättebra. Uppvärmning vid träning och nedvarvning blir såklart lite extra viktigt om en tränar hårt (det är väl iofs viktigt för alla men ändå). Vi har ett BoT-täcke som jag lägger på när Svansson riskerar att bli för nerkyld, typ i bilen efter apporteringsträningar.

Sen tänker jag spontant att drag, agility och andra sporter där det är stor belastning på kroppen är något en ska ta det lite varligt med. Men ja, det får en ju anpassa efter hunden såklart.

Vi simmar på vintern för att hålla ordning kroppen, men det är mest pg artrosen i armbågarna som simning är det bästa alternativet. Hade det bara varit höfterna och han var i bra kondition och välmusklad hade jag nog inte simmat så regelbundet utan mest när det går att bada ute. Men har du en bra veterinär eller fysio så kan de säkert hjälpa dig med ett bra träningsprogram :)
 
Veterinär har jag ingen speciell då det inte behövts men vet genom kontakter om en bra fysioterapeut i närheten. Kanske ska boka en genomgång där framöver.
Lite synd på agility då min vovve gillade det lilla vi testade på en prova-på-kurs. Hade inte tänkt tävla utan mest träna för lite variation då vi är inriktade på lite lugnare grenar som rally och nosework.
 
Alltså, en hund behöver inte få några problem alls med en C-höft! Jag vet aussies med C-höfter som tävlar agility, en som kvalade till SM bl.a. Vet även hundar med t.o.m D-höft som tävlar lydnad och spår i klass 3/elitspår.

Man behöver ju inte vara dumdristig, men hunden i bra trim och välmusklad, och kör sen allt du vill. Så hade jag gjorts jag fått en hund med C-höft, kört på precis enligt plan.

Får hunden problem med pålagringar eller annat senare så får man ta det då, men man behöver ju inte måla fan på väggen redan innan :).
 
Veterinär har jag ingen speciell då det inte behövts men vet genom kontakter om en bra fysioterapeut i närheten. Kanske ska boka en genomgång där framöver.
Lite synd på agility då min vovve gillade det lilla vi testade på en prova-på-kurs. Hade inte tänkt tävla utan mest träna för lite variation då vi är inriktade på lite lugnare grenar som rally och nosework.
Jag hade absolut pratat med fysioterapeuten! :)
Och jag är ingen expert, så det kan ju hända att det fungerar jättebra att köra agility också om bi kör det på hobbynivå ibland? Det handlar väl som allt annat om nivån, intensiteten och hur en tränar samt hur hunden är musklad såklart. Men ja, det kan ju vara bra att fråga fysion om du bokat tid :)
 
Alltså, en hund behöver inte få några problem alls med en C-höft! Jag vet aussies med C-höfter som tävlar agility, en som kvalade till SM bl.a. Vet även hundar med t.o.m D-höft som tävlar lydnad och spår i klass 3/elitspår.
Nej så är det ju verkligen! (Min fetning) Det är ju väldigt individuellt och jag antar att det delvis beror på hur höfterna ser ut snarare än själva bokstaven?
 
Precis! Och om det är pålagringar osv. Väldigt individuellt.
Får man närmare detaljer från SKK? Jag har bara kollat på nätet men har för mig att jag hört att man även får papper hemskickat? Tror någon i min uppfödares facebookgrupp lade upp en bild på det för ett tag sedan och då stod det även om pålagringar om jag minns rätt.
 
Får man närmare detaljer från SKK? Jag har bara kollat på nätet men har för mig att jag hört att man även får papper hemskickat? Tror någon i min uppfödares facebookgrupp lade upp en bild på det för ett tag sedan och då stod det även om pålagringar om jag minns rätt.
Ja man får hem ett typ papper, där det står mer än på nätet iaf.
bildgoogla på hip certificate skk så ser du ungefär hur det ser ut ungefär :)
 
Idag kom röntgenresultatet på min ettårs goldentik. ED ua men HD grad c.

Vad ska man tänka på för att minska risken för framtida problem?
Förutom att hålla henne i bra hull och kondition förstås och vara noga med uppvärmning.

Någon träning som ska undvikas? Något som är extra bra (vet att simning brukar rekommenderas men det har vi inte så lätt att få till regelbundet)?

Hon åker mycket bil, bör jag skaffa en ramp?
Boss har HD C. Vid fyra års ålder var hans höft helt oförändrad. Välmusklad, omväxlande och allsidig träning och rörelse samt akta sig för övervikt!
 
Vet du varför höften bedömts som C?
Är det pga grunda skålar är det bara att håll hunden musklad och köra på som vanligt.
Är det pålagringar behöver det inte heller betyda så mycket.
Det är synd att man inte får veta vad resultaten grundas på från SKK. Mitt råd är att ta reda på det så du inte oroar dig i onödan :)
 
Vet du varför höften bedömts som C?
Är det pga grunda skålar är det bara att håll hunden musklad och köra på som vanligt.
Är det pålagringar behöver det inte heller betyda så mycket.
Det är synd att man inte får veta vad resultaten grundas på från SKK. Mitt råd är att ta reda på det så du inte oroar dig i onödan :)
Hur gör man det? Ber en veterinär bedöma i mer detalj? Hur vet man vilken veterinär som är bra på det?
 
Min Beauceron är 11 år och har D-höfter. Han är dessutom stor, säkert 73 cm i mankhöjd, och en massiv kille (inte fet men kompakt). När vi fick veta hans höftstatus bestämde vi att han skulle få leva ett helt normalt, aktivt hundliv nästan utan begränsningar. Det enda vi valde bort var frisbee med höga hopp. Han har aldrig haft problem med höfterna, har alltid varit välmusklad och mycket aktiv. Idag har han börjat uppvisa svaghet i bakkärran men det är mer ålderstecken än smärta från höfterna. Vår veterinär tyckte att vi gjort helt rätt och är imponerad över hur fin form han fortfarande är i :):heart
 
Har de tid/möjlighet att svara på frågor?
Ja, jag vet flera som har fått förtydligande när det gäller HD C, typ om det är grunda skålar eller om leden är slapp, dvs omusklad hund.
Man kan röntga om efter 6 månader om man vill. Senaste resultatet är det officiella, men båda syns på Hunddata.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 363
Senast: Stereo
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 144
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
9 572
Senast: athena
·
Hundhälsa Min tvåårige rottishane HD/AD-röntgades förra veckan & idag fick jag resultaten. Armbågarna är fina men höfterna har grad C av dysplasi...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 708
Senast: ch791022
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp