Bukefalos 28 år!

Heja Musse!

Hej allihopa. Idag har jag vare sig begått bankrån, trakasserat kvinnliga kolleger eller lurat pensionärer på pengar. Jag har insett att det är fel.

Kom igen nu med era applåder och hjärtan! Snåla inte!
Har du insett att det är fel att inte begå dessa brott och ber om ursäkt för att du inte gjort det?
Att be om ursäkt och be om applåder för något man inte gjort är mest bara korkat.
 
Tror du verkligen att en enda av dessa män kommer lagföras?

Tyvärr inte om inte anmälan sker och dessutom tror jag inte att dessa tidigare bevisat fega män kommer att stå fast vid sina erkännanden om det går så långt.

Men hoppet finns. Det vore bra om något av dessa #ihave faktiskt ledde dit och någon som på riktigt är beredd att ta straffet för sina handlingar.

Då blir innehållet i #ihave konkret och verkligt. Nu verkar det mest flytta fokus och riva ned applåder.
 
Jag tycker nog att det finns något uns av gott med erkännanden och att människor står för vad de gjort. Inte minst för eventuell möjlighet till lagföring av brotten.

Det vore intressant att veta hur många av dessa som står fast vid sina erkännanden om de hamnar i domstol med sina historier.
Jag tänker på alla dessa offer som behöver läsa de här detaljerade skildringarna som blir nästan som ett frosseri. Som om det räcker med förlåt. Jag vill läsa erkännanden i polisrapporter. Och endast där. Möjligen i sociala medier efter det att brottslingen avtjänat sitt straff. Jag förstår vad du menar med uns av gott och så kan det mycket väl vara. På lång sikt.
 
Jag tänker på alla dessa offer som behöver läsa de här detaljerade skildringarna som blir nästan som ett frosseri. Som om det räcker med förlåt. Jag vill läsa erkännanden i polisrapporter. Och endast där. Möjligen i sociala medier efter det att brottslingen avtjänat sitt straff. Jag förstår vad du menar med uns av gott och så kan det mycket väl vara. På lång sikt.

Det har du rätt i. Ska det verkligen betyda något så ska mannen dessutom anmäla sig själv till rättsväsendet och stå för sina handlingar. Att bikta sig på sociala medier blir bara fel.
 
Jag tycker de ska erkänna det till sina offer och säga tydligt att om det sker en anmälan kommer man att stå för sina handlingar även inför polis och rättsväsende. Då har vi ett erkännande som är värt något, om löftet sedan hålles. Fortfarande avskyvärt att handlingen gjordes, så några applåder och hjärtan blir det f-n inte.

Rätt mycket är inte brott, och hur vet du att de inte redan bett om förlåtelse till de utsatta? Visst vore det intressant om alla som för 10 år sedan hade sex med någon som var alldeles för full för att kunna ge ett verkligt samtycke eller liknande anmälde sig själva men det vore knappast gynnsamt för rättssystemet. De som i närtid begått de grövsta övertrampen lär ju inte vara de som kommer ut under #itwasme
 
Jag läser inte den typen av cafetidningar och än mindre hämtar jag fakta från liknande källor.

BRÅ har gjort flera stora undersökningar när det gäller våld och kränkningar inom relationer och det är helt klart att det förekommer lika ofta att det är kvinnan som är förövaren som omvänt. Var ser du dina strukturer i det? Däremot är det strukturellt att den grupp du representerar inte vill se detta.

Cafétidningar? Våld i relationer?
Vad babblar du om? Varför ger du dig in i en diskussion om hashtagen #metoo när du inte har en aning om vad den handlar om? Den handlar om sexuella trakasserier och övergrepp. Inte om våld i nära relationer.

Eller försöker du bara dra en "amen kvinnor då...???!?!!" O_o

Så jag hittar på strukturer, men de strukturer du själv hittar på är sanna?
 
Tillägg: I mina ögon handlar det om att se sin egen del i våldtäktskulturen. Att se att det kanske var jag som trodde jag hade rätt att tjata mig till sex eller det var jag som visste om eller anade vad som försigått men valde att inte låtsas om det. Jag har garanterat varit delaktig vid tillfällen, och jag tror ärligt talat inte på den som säger sig alltid har gjort de rätta valen och alltid stått upp.
 
Rätt mycket är inte brott, och hur vet du att de inte redan bett om förlåtelse till de utsatta? Visst vore det intressant om alla som för 10 år sedan hade sex med någon som var alldeles för full för att kunna ge ett verkligt samtycke eller liknande anmälde sig själva men det vore knappast gynnsamt för rättssystemet. De som i närtid begått de grövsta övertrampen lär ju inte vara de som kommer ut under #itwasme

Erkända brott belastar inte så mycket. Men jag förstår din poäng.
 
Ja, hos polisen kanske.
För att i medierna uppmärksamma våldtäkt och trakasserier så anmäler man sig själv till polisen? #Metoo handlar om att sätta fokus på problematiken i sociala medier. Det var äckligt att där erkänna och diskutera brott så jag undrar då hur man sätter fokus i sociala medier på annat vis? Som inte är äckligt enligt den som påstod det (minns inte vem).
 
Det har du rätt i. Ska det verkligen betyda något så ska mannen dessutom anmäla sig själv till rättsväsendet och stå för sina handlingar. Att bikta sig på sociala medier blir bara fel.
Första gången jag håller med dig.
 
Senast ändrad av en moderator:
Cafétidningar? Våld i relationer?
Vad babblar du om? Varför ger du dig in i en diskussion om hashtagen #metoo när du inte har en aning om vad den handlar om? Den handlar om sexuella trakasserier och övergrepp. Inte om våld i nära relationer.

Eller försöker du bara dra en "amen kvinnor då...???!?!!" O_o

Så jag hittar på strukturer, men de strukturer du själv hittar på är sanna?
BRÅ:s undersökning omfattade såväl sexuella som andra övergrepp och kränkningar i relationer. De patriarkala strukturer du påstår dig se innefattar samtliga dessa övergrepp. Teorierna om ett patriarkalt samhälle som grund för kränkningarna och övergreppen håller helt enkelt inte.
 
Det finns olika sätt att erkänna, vissa är mer acceptabla och andra är oetiska.

Personligen vill jag helst inte bli uppsökt av de som våldtagit och/eller begått övergrepp gentemot mig för att de ska få säga förlåt, förklara sig eller något sådant (jag tycker generellt att förövare ska avstå från att söka upp eller kontakta sina offer, det kan få stora konsekvenser, låt de utsatta ta det initiativet isf), jag vill inte heller läsa någon detaljerad beskrivning på nätet oavsett om jag namnges eller ej.

Jag tycker att erkännande kan fungera som ingång till en diskussion om problemet i stort, men förövare måste helt enkelt ha ett samvete, tänka efter före och acceptera att människor reagerar negativt (omgivningen måste få bli både förbannad, äcklad och ledsen när något sådant kommer fram, att argumentera för annat är dels fullständigt bisarrt men också respektlöst gentemot de som utsatts). Värdet ligger ju främst i att försöka undvika att det händer igen och att skapa strategier för det, men finns det ingen sådan vinkel på erkännandet är det till stor del värdelöst. Kanske att det i vissa fall t o m kan användas som ett sätt att distansera sig från problemet (i stil med att på den tiden var hen en förövare men idag är hen upplyst, om människan slutar vara kritisk gentemot sig själv i o m erkännandet har hen ju inte nått någon verkligt avgörande insikt).
 
BRÅ:s undersökningar är undermåliga för att resultaten inte passar dig. Man kan gå vidare och se mer i detalj som att ju allvarligare brott desto mer frekvent är det män som är skyldiga men det ändrar inte det faktum att kvinnor i relationer lika ofta är förövare som män. Det är fakta som ni väl känner till men försöker tysta ner för det talar starkt för att era påstådda könsmaktsordningar och strukturer inte håller.
I denna undersökning som du refererar till beskrivs hur kviñor är tre gånger mer utsatta för grov misshandel som leder till vårdbehov tio gånger oftare, tre gånger mer utsatta för grova sexuella övergrepp och tre gånger mer utsatta för sexuella övergrepp- men eftersom man jämställer alla brott kan man som du påstå att könen är lika utsatta.
 
BRÅ:s undersökning omfattade såväl sexuella som andra övergrepp och kränkningar i relationer. De patriarkala strukturer du påstår dig se innefattar samtliga dessa övergrepp. Teorierna om ett patriarkalt samhälle som grund för kränkningarna och övergreppen håller helt enkelt inte.

Om du "tror" på teorin om ett patriarkat eller ej kunde jag inte bry mig så mindre om. Patriarkala strukturer innehåller inte bara övergrepp, kräkningar och förtryck, men det kommer inte spela någon som helst roll att förklara hur patriarkala strukturer fungerar eftersom du tråd efter tråd bland annat drar till med argument såsom "kvinnor slår faktiskt också!!!" och därmed försöka flytta fokus.

Btw så var det du som drog upp patriarkala strukturer. Jag skrev bara strukturer, vad jag vet.
 
Om du "tror" på teorin om ett patriarkat eller ej kunde jag inte bry mig så mindre om. Patriarkala strukturer innehåller inte bara övergrepp, kräkningar och förtryck, men det kommer inte spela någon som helst roll att förklara hur patriarkala strukturer fungerar eftersom du tråd efter tråd bland annat drar till med argument såsom "kvinnor slår faktiskt också!!!" och därmed försöka flytta fokus.

Btw så var det du som drog upp patriarkala strukturer. Jag skrev bara strukturer, vad jag vet.
Jag tror inte utan visade på vetenskaplig fakta, du bedriver propaganda i eget syfte.

Patriarkala strukturer är det ni alltid talar om. Påstår du nu att det inte var vad du menade? Andra strukturella mönster kan nog finnas, det har jag inte ifrågasatt.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Hej! Jag har sått tomatplantor från frö för någon månad sedan, och de har växt till sig rätt bra. Jag har planterat om dem och de växer...
2
Svar
29
· Visningar
970
Senast: tanten
·
Samhälle Äntligen har det börjat gälla. Den historiska sänkningen är genomförd. Nu får man mer i plånboken 🤑. Hur mycket får ni betala nu då för...
21 22 23
Svar
450
· Visningar
17 920
Senast: Unafraid
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 968
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Någon mer här som har haft eller har det? https://www.1177.se/Dalarna/sjukdomar--besvar/konsorgan/besvar-vid-sex/vaginism/ Hur...
Svar
3
· Visningar
618

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp