Bukefalos 28 år!

Heja Musse!

Du kan verkligen inte förstå?

Det är verkligen damned if you do, damned if you don't för männen i den här frågan i mångas ögon. Säger en man: "förlåt, jag har gjort det. Jag inser nu att det är fel." Så får han skäll för det. Om han skulle säga: "Inte alla män. Jag har aldrig..." Så får han skit för det.

Vad anser du hade varit den ideala responsen från männen på Metoo kampanjen?

Ska de ta på sig en dumstrut och stå i ett hörn och skämmas för evigt medan kvinnor spottar på dem? Jag tycker att reaktionen från många män på den här kampanjen är jättebra! Det är jättebra att de inser att så otroligt många kvinnor har dessa upplevelser och inser sin egen del i det. Sen tycker jag att det är pinsamt för männens del att de inte insett det innan. Det har liksom inte varit nån hemlighet att kvinnor blir tafsade på osv. Men bättre sent än aldrig och de som vaknat upp och insett sitt misstag ska få positiv respons. Speciellt de som går ut med det offentligt och förhoppningsvis inspirerar andra män att rannsaka sig själva. Kanske kan det här leda till att de männen som insett sina misstag är mer uppmärksamma i det offentliga och kan hjälpa kvinnor som blir utsatta av de män som beter sig som svin. Det är vad jag hoppas på iaf...

Vad är det jag inte förstår?
Jag skiter fullständigt i någon offentlig respons. De får gärna skämmas hur mycket som helst. Däremot hoppas jag att de som rannsakat sig själva faktiskt aktivt försöker göra en förändring och att det blir ett vanligare samtalsämne män emellan.
 
De som sätter hjärtan måste stå för det själva, det är de som gjorde den handlingen? Det är inte mannen som gjorde ursprungsinlägget som satte hjärtan efter, oftast, antar jag. Så att äcklas över honom istället för att äcklas över hyllningskören känns felriktat. Hyllningskören måste väl stå för sin reaktion själva.
Men det går ju inte för sig, att äcklas över att hyllningskören (majoritet kvinnor tar jag för givet) beter sig så, förstår du väl. Det är alltid mannens fel.

Inte skrev han väl inlägget för att uppmärksamma att de flesta män någon gång gjort något som kan klassas som sexuella trakasserier. Han skrev det ju självklart i syfte att få en massa kärlek och :heart från kvinnor. Det fattar väl alla?

:idea:
 
Brist på respons eller negativ respons gör knappast att någon tar upp ämnet igen. Vill man att det ska tigas ihjäl att män erkänner att de uppträtt olämpligt och sluta diskutera det är det en bra metod.

Kvar finns neutral och positiv respons, det är enkel psykologi, man kommer mycket längre med neutral och positiv feedback. En massa hjärtan och överdrivet positivt tror jag knappast är rätta vägen dock.

Men VARFÖR ska män uppskattas när det är dem som begår dessa trakasserier? Ja, det är bra att de rannsakar sig själva och är medvetna om vad de har gjort. Men varför skriva ut det offentligt? Det är ju endast för att få uppskattning. Uppskattning för något som borde vara en självklarhet.
 
Jo fast vi måste ju skilja på individer? Dvs det är en individ som la ut inlägget på Facebook. Flera andra individer som sätter hjärtan istället för typ -ojoj bra att du berättar.

De som sätter hjärtan måste stå för det själva, det är de som gjorde den handlingen? Det är inte mannen som gjorde ursprungsinlägget som satte hjärtan efter, oftast, antar jag. Så att äcklas över honom istället för att äcklas över hyllningskören känns felriktat. Hyllningskören måste väl stå för sin reaktion själva.

Det har jag inte sagt något om. Jag äcklas inte av någon hyllningskör. Jag tycker bara att det är otroligt tragiskt att visa uppskattning för något som är så självklart.
 
Men VARFÖR ska män uppskattas när det är dem som begår dessa trakasserier? Ja, det är bra att de rannsakar sig själva och är medvetna om vad de har gjort. Men varför skriva ut det offentligt? Det är ju endast för att få uppskattning. Uppskattning för något som borde vara en självklarhet.
Varför utgå från att alla är bekräftelsökande? De kanske gör det av exakt samma anledning som de som använder sig av #metoo, dvs att uppmärksamma hur många det faktiskt rör sig om.
 
Varför utgå från att alla är bekräftelsökande? De kanske gör det av exakt samma anledning som de som använder sig av #metoo, dvs att uppmärksamma hur många det faktiskt rör sig om.

Kanske inte bekräftelsesökande, men så fort det blir en stor debatt om kvinnor så ska det alltid komma män som vill synas och höras. Självklart finns det dom som är kloka nog att inse att dom själva är en del av patriarkatet och kan erkänna sina vidriga misstag. Men många gör ju tyvärr inlägg där de vill ha medhåll och sympati. Det finns ju olika sätt att formulera sig.
 
Förutom då att brott i nära relationer och sexuella övergrepp inte nödvändigtvis är samma sak. Är det detta du refererar till: http://www.bra.se/brott-och-statistik/statistik-utifran-brottstyper/vald-i-nara-relationer.html? Då kan du ju läsa färdigt först.

Statistiken är långtifrån klar och blandar olika brott hej vilt, men klart är dock att fler kvinnor än män utsätts för grovt våld i nära relationer och också att fler kvinnor var utsatta för upprepade övergrepp. Från undersökningen 2012: "Bland de personer som blev utsatta för grov misshandel uppgav 29,1 procent av kvinnorna och 2,4 procent av männen att de uppsökte, eller hade behövt uppsöka, en läkare, sjuksköterska eller tandläkare." Dessutom var det enligt samma undersökning 3 gånger vanligare att kvinnor utsattes för sexuella övergrepp i nära relationer än män. (Vi kan inte heller utläsa VEM som var förövaren - det förekommer att faktiskt att kvinnor har relationer med kvinnor och män med män)

Dessutom var inte risken för att dödas av sin partner inte med, eftersom det är intervju-undersökningar

Dvs just det här materialet är undermåligt för att blanda bort korten med
BRÅ:s undersökningar är undermåliga för att resultaten inte passar dig. Man kan gå vidare och se mer i detalj som att ju allvarligare brott desto mer frekvent är det män som är skyldiga men det ändrar inte det faktum att kvinnor i relationer lika ofta är förövare som män. Det är fakta som ni väl känner till men försöker tysta ner för det talar starkt för att era påstådda könsmaktsordningar och strukturer inte håller.
 
Nej negativ respons tror jag inte att någon vill ge dom men att de får så mycket hjärtan och kommentarer "ååh guud vd stark du är!" eller "åh gulle va bra att skriver så här!" det känns bara väldigt fel.
Jag tror som du säger på neutral respons, en bekräftelse på att det är bra att de erkänner sina fel men att de nu måste fortsätta ta ansvar för dom, skulden försvinner inte bara för man erkänner. Man måste be om ursäkt till den/de drabbade och sen aktivt jobba med sig själv och andra män runtomkring för att göra en verkligen förändring. Jag tänker inte berömma någon som begått sexuella övergrepp men jag kan tänka mig att bistå om de behöver pekas i rätt riktning att hitta hjälp
Det är samtidigt svårt att styra vad folk skriver och tycker. De som skriver hjärtan lär stå för det även om jag tycker det är överdrivet. Det kanske beror på vem och vi man skriver det också.
Sen tror jag att det är få som berömmer sexuella övergrepp.
 
Fast jo, till viss del. Min man får absolut röra mig utan att fråga om lov. Det får ingen annan man. Så jo, viss skillnad är det om man är ett par eller inte. Om min man går fram och tar mig på rumpan är det positivt men om andra män gör det blir jag väldigt arg!! Men då vet ju min man att det är ok för han känner mig så väl.
Det tycker jag har mer att göra med att man känner personen i fråga väl och inte att man är par.

Två av mina manliga vänner är fullt välkommna att kramas och gosa, hålla midjan eller liknande för det betyder ingenting för någon av oss mer än att det är mysig kroppkontakt. Alltså 0% kärlek och åtrå, bara mysigt att vara nära en annan människa jag tycker om.
De vet ju att det är ok och vart gränser går för inte ok. Och jag mot dom så klart.

Nu vet jag ju om att jag har en lite annan syn på kroppskontakt än de flesta andra jag disskuterat saken med.
Jag försöker verkligen inte förminska dig eller liknande.
 
Tänker att det är lite som ett AA-möte. Man berättar sin story, erkänner att man har ett problem och får cred för att man erkänt och förhoppningsvis vill förändras. Hjärtan o gullegull kan man ju gärna va utan dock...:grin:O_o
Men det väljer ju inte den som skrivit utan den som kommenterar.
 
Alltså jag vet inte... Varför kan det inte vara män som INTE går ut med hashtaggen som faktiskt är de som tänker över det och skäms över det som mest?

Känns ju inte som det bör vara något lättvindigt att gå ut med menar jag?
Så tror jag absolut det kan vara, tror ingen skulle gå ut med att de våldtagit, det förstår jag.
Jag tror många män skäms över saker de gjort som de i efterhand fått reda på är väldigt o-okej(:idea:), typ tafsa i skolan var ju en pytte liten sak som lärarna viftade bort som ingenting. Och sånt hänger ju med även när pojkarna blir större. Obs försöker inte försvara tafsning bara förklara.

Men jag tycker det är bra att något händer, det skapas en diskussion som är värd att tas upp i skolor, killar kan prata med andra killar, (om de törs, killar måste ju alltid vara så macho :meh:).
Men något händer! Det rör på sig.
 
Det finns inget gott i att erkänna på det sättet som görs nu. Det är bara äckligt. Jag undrar om alla de brott som erkänns i inlägg efter inlägg verkligen är preskriberade? Kvinnor och flickor som inte blivit trodda och avfärdade pga av bristande bevis kanske borde ta tillfället i akt nu när alla kanaler bågnar av erkännanden av de mest vidriga BROTT.

Tillägg till kvinnor och flickor: Gäller naturligtvis alla som utsatts för sexualbrott. Oavsett kön.
 
Varför utgå från att alla är bekräftelsökande? De kanske gör det av exakt samma anledning som de som använder sig av #metoo, dvs att uppmärksamma hur många det faktiskt rör sig om.

Många av de jag sett i mitt flöde vet jag är aktiva i sin ansträngning och gör en jättenytta som förebilder (de flesta har dessutom mycket kontakt med yngre killar i yrkesroll eller fritid). Jag vet också att det svider rejält i dem att ha gjort de fel de har gjort, och är rätt säker på att det gör nytta bland de män som inte tänkt för fem öre. Sexistiska människor har ju en märklig tendens att osynliggöra kvinnors berättelse... De kommer inte sluta vara sexister bara för att män omkring dem tar debatten, men det kan åtminstone förskjuta uppförandenormen.
 
Det finns inget gott i att erkänna på det sättet som görs nu. Det är bara äckligt. Jag undrar om alla de brott som erkänns i inlägg efter inlägg verkligen är preskriberade? Kvinnor och flickor som inte blivit trodda och avfärdade pga av bristande bevis kanske borde ta tillfället i akt nu när alla kanaler bågnar av erkännanden av de mest vidriga BROTT.

Tillägg till kvinnor och flickor: Gäller naturligtvis alla som utsatts för sexualbrott. Oavsett kön.
Och hur ska folk erkänna det då, och då i relation till #metoo?
 
Det finns inget gott i att erkänna på det sättet som görs nu. Det är bara äckligt. Jag undrar om alla de brott som erkänns i inlägg efter inlägg verkligen är preskriberade? Kvinnor och flickor som inte blivit trodda och avfärdade pga av bristande bevis kanske borde ta tillfället i akt nu när alla kanaler bågnar av erkännanden av de mest vidriga BROTT.

Tillägg till kvinnor och flickor: Gäller naturligtvis alla som utsatts för sexualbrott. Oavsett kön.

Jag tycker nog att det finns något uns av gott med erkännanden och att människor står för vad de gjort. Inte minst för eventuell möjlighet till lagföring av brotten.

Det vore intressant att veta hur många av dessa som står fast vid sina erkännanden om de hamnar i domstol med sina historier.

Tolka mig rätt; det förtjänar verkligen inga applåder eller hjärtan, men insikt om vad man gjort och hur fel det är, är bättre än att inte ha insikt. Men bara så lite bättre. Inga applåder, utan det bör betraktas med stor misstänksamhet, precis som vi gör när Kalle Knarkare berättar att han gjort fel i sitt liv genom 30 år av knarkande, inbrott, våldsbrott och återfall - men NU, nu, ska han ändra sig och bara göra gott i samhället. Det är ofta brott och brottslingar det handlar om. Varför ge applåder och hjärtan för att någon insett att det är fel att begå brott? Även om det är positivt i förhållande till att inte inse ett skit?
 
Och hur ska folk erkänna det då, och då i relation till #metoo?

Jag tycker de ska erkänna det till sina offer och säga tydligt att om det sker en anmälan kommer man att stå för sina handlingar även inför polis och rättsväsende. Då har vi ett erkännande som är värt något, om löftet sedan hålles. Fortfarande avskyvärt att handlingen gjordes, så några applåder och hjärtan blir det f-n inte.
 
Jag tycker de ska erkänna det till sina offer och säga tydligt att om det sker en anmälan kommer man att stå för sina handlingar även inför polis och rättsväsende. Då har vi ett erkännande som är värt något, om löftet sedan hålles. Fortfarande avskyvärt att handlingen gjordes, så några applåder och hjärtan blir det f-n inte.
Det borde man göra, men det ger inte direkt någon uppmärksamhet på beteendet i någon större krets vilket syftet är med #metoo. Men du kanske tycker att man inte ska prata om det och sätta ljuset på problemet?
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Hej! Jag har sått tomatplantor från frö för någon månad sedan, och de har växt till sig rätt bra. Jag har planterat om dem och de växer...
2
Svar
29
· Visningar
938
Senast: tanten
·
Samhälle Äntligen har det börjat gälla. Den historiska sänkningen är genomförd. Nu får man mer i plånboken 🤑. Hur mycket får ni betala nu då för...
21 22 23
Svar
450
· Visningar
17 765
Senast: Unafraid
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 557
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Någon mer här som har haft eller har det? https://www.1177.se/Dalarna/sjukdomar--besvar/konsorgan/besvar-vid-sex/vaginism/ Hur...
Svar
3
· Visningar
604

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp