Heja Musse!

Men herregud, de ska inte få yttra sig överhuvudtaget i frågan eller..? Det e väl jätteviktigt att männen lyfter den här frågan också? Iallafall första gången jag har sett nåt sånt här offentligt, då tycker jag absolut det är värt att lyfta fram det i ljuset!
De kan göra det närsomhelst annars. Men det gör de inte. Så fort fokus blir på kvinnor, så måste de vara där och ta över. Hade han gjort det om ett halvår hade jag inte sagt något, eller om han ständigt arbetat med dessa frågor.
 
https://www.cafe.se/musse-hasselvall-i-have/

Jag tyckte det var en mycket bra artikel att ha med i den tidningen. Kändes som han hade rätt bra tankar där. Mer mer mer tack!

Jag är lite kluven till #ihave och liknande, tycker på ett sätt att det är bra att män erkänner och visar att det faktiskt är helt vanliga män som utsätter kvinnor, och lite tar död på det här med "ingen känner en våldtäktsman" men samtidigt tycker jag också att det blir märkligt att göra det i det här sammanhanget. Jag känner nog lite att det känns fel att de tar platsen nu när kvinnor börjat göra det, och ska få ryggdunkningar och hjärtan för att de är så modiga och erkänner att de sexuellt trakasserat kvinnor. Men jag vet inte, är som sagt kluven, för jag vill ju att fokus ska ligga på förövarna. Jag tyckte att Svante Tidholm som jobbar för Fatta man uttryckte det bra, att männen behöver prata med varandra. Det skulle jag vilja.
https://www.svt.se/kultur/svante-tidholm-man-ska-lyssna
 
https://www.cafe.se/musse-hasselvall-i-have/

Jag tyckte det var en mycket bra artikel att ha med i den tidningen. Kändes som han hade rätt bra tankar där. Mer mer mer tack!

Jag tycker det är jättebra att Musse (och fler?) tar upp sånt här. Det får garanterat någon att läsa och tänka "jag har ju också gjort så.." och förhoppningvis reflektera och förstå att de gör/gjort fel.
 
...och så handlade det om män igen.

Fast mäns trakasserier av kvinnor handlar ju faktiskt bara om männen. Inte om kvinnorna. Det var inte mitt fel eller överhuvudtaget pga mig som en man satte sig i samma busskur som jag kl 13 en lördag och började onanera. Det var helt och hållet mannen. Inte pga nåt jag gjort eller sagt. Det var inte p.g.a. mig som killar tafsade på mig på dansgolvet. En så grovt att jag var tvungen att ge honom en rak höger innan hans kompisar fattade att de borde avbryta hans tafsande. Det var inte det minsta p.g.a. mig han höll på så. Inte heller var någon av de andra gångerna jag blivit tafsad på p.g.a. mig. Jag äger inte det problemet. Jag blev utsatt för det men problemet äger männen som gjorde det.

Självklart är det en bra sak att män som sett sig själva som the good guys som aldrig gjort nåt fel inser att även de gått över gränsen och tagit för sig av nåt som inte varit deras. Att de dessutom går ut med det offentligt får förhoppningsvis andra män att inse att de också gått över gränsen. Inget kommer ändras om inte männen ändrar sitt beteende.

Både Metoo och Ihave är jättebra initiativ!
 
Det är aldrig lika effektivt att peka ut någon annan som att peka ut sig själv.
Om inte annat så är det mer effektivt om någon som tillhör den utpekade gruppen är den som uttalar sig. Att komma utifrån och säga att någon annan från en annan samhällsgrupp/religion/politisk tillhörighet/kön osv har eller gör fel brukar ju gå minst sagt dåligt oavsett vem som har rätt.
 
Jag hade tyckt det vore hemskt obehagligt om alla män tigit sig igenom den här perioden. Kvinnor berättar om övergrepp om männen tiger. Hua! Att (kända) män går ut och säger "Det var jag!" tror jag är väldigt effektivt. Då kanske äntligen den där stämpeln att det är "dom andra" som ofredar försvinner. Att det är en liten grupp elaka män som andra män inte alls identifierar sig med. Om män som de ser som reko killar berättar om sina övertramp/övergrepp så kanske det äntligen sjunker in att det faktiskt kan vara vanliga grabbar och män, och är den vanliga grabbar och män så kanske det också är enklare att vända blicken mot sig själv. "Om han kunde, tänk om jag har?" osv.
 
Och det menar du att kvinnor inte hade kunnat informera om?
Om en rörelse växer och omfattar alla i ett samhälle så att alla kommer överens om en sak och alla kämpar mot den saken så tror jag chansen ökar att någonting händer.

Jag tror det är oavsett vem som börjar så att säga, även om männen hade börjat med en kampanj mot alkohol el dyl och kvinnor hakat på. Vi glömmer så ofta att samhället är 50% män och 50% kvinnor och för att alla ska vara med så krävs det att både män och kvinnor engagerar sig. Annars blir det obevekligen hälften.

Sedan vill många andra, inte du såklart, men andra, att män ska börja ta ansvar i grabbsituationer där bara män är och där män pratar illa om kvinnor/sexuellt om oss eller att män ska våga säga nej till att hänga ut studentplakat om horor osv från sina hövagnar eller gå på strippklubb. Och då måste männen på något sätt också vara med i debatten. Det är ju bara män där i de situationerna, de måste liksom själva göra det då.

Jag tycker som sagt snarare att det är ett problem att män har brytt sig så lite om männens roll i samhället och om pojkars tillvaro.

Även om det såklart hade varit bättre om de börjat diskussionen helt själva för flera år sedan, långt innan #Metoo.

(Har inte läst Musses artikel.)
 
...och så handlade det om män igen.
Och jag tänker tvärtom... äntligen tar männen tag i problemet istället för att hävda: ”inte alla män”. Jag tänker också att det är när man rannsakar sitt eger beteende som man faktiskt kan göra en förändring, och ju fler som tänker till (vilket kampanjen bidrar till) desto fler inser också att man är en del av förtryckarkulturen.
 
Jag är lite kluven till #ihave och liknande, tycker på ett sätt att det är bra att män erkänner och visar att det faktiskt är helt vanliga män som utsätter kvinnor, och lite tar död på det här med "ingen känner en våldtäktsman" men samtidigt tycker jag också att det blir märkligt att göra det i det här sammanhanget. Jag känner nog lite att det känns fel att de tar platsen nu när kvinnor börjat göra det, och ska få ryggdunkningar och hjärtan för att de är så modiga och erkänner att de sexuellt trakasserat kvinnor. Men jag vet inte, är som sagt kluven, för jag vill ju att fokus ska ligga på förövarna. Jag tyckte att Svante Tidholm som jobbar för Fatta man uttryckte det bra, att männen behöver prata med varandra. Det skulle jag vilja.
https://www.svt.se/kultur/svante-tidholm-man-ska-lyssna
Jag vet inte om jag tycker att man behöver ge dem hjärtan och ryggdunk, jag känner inte ett dugg för det. Jag vill nog hellre ge någon liten döskalle (men ger ingenting). Jag tycker det är lite hemskt att läsa om deras sida också, känner med kvinnorna det hände. (inte läst Musses artikel, nu ska jag).
 
Jag vet inte om jag tycker att man behöver ge dem hjärtan och ryggdunk, jag känner inte ett dugg för det. Jag vill nog hellre ge någon liten döskalle. Jag tycker det är lite hemskt att läsa om deras sida också, känner med kvinnorna det hände. (inte läst Musses artikel, nu ska jag)

Ja men precis, men när jag ser män i mitt facebookflöde skriva sådana inlägg får de massa hjärtan och positiva kommentarer om sitt "mod" och det gör mig illa till mods.
 
Jag vet inte om jag tycker att man behöver ge dem hjärtan och ryggdunk, jag känner inte ett dugg för det. Jag vill nog hellre ge någon liten döskalle (men ger ingenting). Jag tycker det är lite hemskt att läsa om deras sida också, känner med kvinnorna det hände. (inte läst Musses artikel, nu ska jag).

Ja men precis, men när jag ser män i mitt facebookflöde skriva sådana inlägg får de massa hjärtan och positiva kommentarer om sitt "mod" och det gör mig illa till mods.

Jag håller helt med. Hjärtan kanske känns lite överdrivet obehagligt.. Men samtidigt så tycker jag att det är bra att det bemöts med uppmuntran. Vi har bankat huvudet i väggen i alla år för att folk skriker "inte alla män" när vi pratar övergrepp, så nu när männen börjar rannsaka sig själva och säga "Shit, det var ju jag! På grund av att jag är van vid att ta plats och tro att jag har rätt till saker och ting här i livet. Fy vad ruttet!" så skulle det ju vara ytterst kontraproduktivt att bemöta dem med negativa reaktioner. Tänker jag.
 
Ja men precis, men när jag ser män i mitt facebookflöde skriva sådana inlägg får de massa hjärtan och positiva kommentarer om sitt "mod" och det gör mig illa till mods.
Det kan jag förstå! Och jag håller med! Ugh! (jag har ju som sagt svårt att ens läsa, har helt skippat någon bekant (som jag tycker om) som skrivit och bara ryst lite.)

Men det var inte de själva som gav sig hjärtan! hjärtan!? Jag kan förstå uhm kommentarer som -bra att du tänkte om och förstår bättre nu. För det är bra att de rannsakat sig.

Det var någon läskig typ som gav hjärtan -som att köpa ett avlatsbrev och på't igen liksom.
 

Liknande trådar

Samhälle Äntligen har det börjat gälla. Den historiska sänkningen är genomförd. Nu får man mer i plånboken 🤑. Hur mycket får ni betala nu då för...
21 22 23
Svar
450
· Visningar
17 439
Senast: Unafraid
·
Kropp & Själ Hej! Jag fick i fredags förra veckan en ordentlig knuff i bröstet av en häst. Gjorde ont men var inte värre än att jag skrek till och...
2
Svar
23
· Visningar
1 278
Senast: Modest
·
Tjatter Hej någon mer än jag som roar sig ibland med att göra ai-bilder? Tänkte det kunde vara kul att dela med sig lite av det och se andras...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 379
Senast: cili
·
Fritid Jag gick med i en Facebookgrupp rätt nyligen, och snart började jag få upp inlägg från den gruppen som alla började "Hej alla! Jag vill...
Svar
5
· Visningar
826
Senast: Lavine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp