Bukefalos 28 år!

Hemsnickrad NH?

minponny

Trådstartare
(Jag syftar på arbetet med en väldigt avtrubbad häst som har stängt av alla försök till kommunikation med människa.) Jag har läst en hel del trådar om just NH man själv har hittat på. Det kan ju vara farligt och bli mycket förvirrande för hästen.
Men alla har väl sin personliga filiosofi och tankar kring NH så hur vet man när man gör rätt?
Har man t.ex. en avtrubbad häst kan det väl dröja ett tag innan man får svar även om man gör rätt, så det måste ju vara väldigt svårt att veta vilken väg man ska gå på så att säga.
Och jag läste någonstans att man skulle försöka hitta känslan och lita på sig själv. Men om man nu litar på sig själv kanske man nöter helt fel NH bara för att man är så säker på sig själv så att man tror att man gör rätt hela tiden. Jag vet ju att man ska vara öppen för nya tankesätt och så, men man måste ju även tro på att man gör rätt för att framstå som en stark ledare, eller?
Tänker man hela tiden "Men jag kanske gör fel nu" så blir man väl osäker och får då svårt att bli en bra ledare.

Kanske lite flummigt skrivet men jag hoppas någon förstår iaf (;
 
Sv: Hemsnickrad NH?

Har man kommit så långt att man fått en totalt avstängd häst så har man felat stort.

Då är det inte bara ens metoder som är fel utan även idén bakom.

Och att hålla på med häst handlar mer om kommunikation och förståelse än ledarskap.

AM
 
Sv: Hemsnickrad NH?

Att man tror på sig själv gör ju inte automatiskt att man gör rätt. ;)

Problemet med begreppet "nh" är ju att (okunnigt) folk hela tiden ska försöka att just klara det själv. De börjar backa och slänga med grimskaft bara för att de har hört eller sett att så kanske man ska göra..
Det är det som gör att hästar blir avtrubbade och felhanterade.

Det är givetvis viktigt att man som hästmänniska är stark och inte ger efter, men man måste ju samtidigt vara lyhörd och känslig så man inte gör fel.
Man ska inte hålla på och exprimentera med olika övningar om man inte själv kan läsa av hästens egna språk.
NÄR man kan läsa av hästarna så kommer man heller inte ha några problem med "hemmasnickrade övningar".
Det blir inte mer förvirrande för hästen än vad människan gör det till.

Vad som är "rätt" och inte beror ju helt och hållet på hästen. Man kan inte göra på exakt samma sätt på alla hästar, utan man måste kunna läsa av just den hästen och själv anpassa sig lite efter hästen.
Med lite träning kan man givetvis få hästen att lyssna på ens egna speciella signaler, men först och främst måste man se till att lära sig hästens.
 
Sv: Hemsnickrad NH?

Att man tror på sig själv gör ju inte automatiskt att man gör rätt. ;)

Problemet med begreppet "nh" är ju att (okunnigt) folk hela tiden ska försöka att just klara det själv. De börjar backa och slänga med grimskaft bara för att de har hört eller sett att så kanske man ska göra..
Det är det som gör att hästar blir avtrubbade och felhanterade.

Det är givetvis viktigt att man som hästmänniska är stark och inte ger efter, men man måste ju samtidigt vara lyhörd och känslig så man inte gör fel.
Man ska inte hålla på och exprimentera med olika övningar om man inte själv kan läsa av hästens egna språk.
NÄR man kan läsa av hästarna så kommer man heller inte ha några problem med "hemmasnickrade övningar".
Det blir inte mer förvirrande för hästen än vad människan gör det till.

Vad som är "rätt" och inte beror ju helt och hållet på hästen. Man kan inte göra på exakt samma sätt på alla hästar, utan man måste kunna läsa av just den hästen och själv anpassa sig lite efter hästen.
Med lite träning kan man givetvis få hästen att lyssna på ens egna speciella signaler, men först och främst måste man se till att lära sig hästens.

Håller med dig! :bow:

Steg ett är att lära sig massor om hästen. Hur den tänker, hur den fungerar och reagerar och vad dess signaler betyder. Och med dessa kunskaper borde man kunna "göra rätt", alltså kunna komma fram till ett logiskt sätt att hantera hästen.
 
Sv: Hemsnickrad NH?

Jag förstår hur du menar.. många gånger blir folk så säkra på att de vet vad de håller på med så de slutar att ta in nytt och kör bara på i gamla spår utan att fundera på om det verkar funka fortfarande eller ej.
Samtidigt måste man ju som sagt känna sig säker på vad man gör, mena vad man ber om, annars känner ju hästen att man är velig.

Jag tänker såhär, att sålänge man inte bestraffar hästen för att den inte fattar vad jag menar(eftersom jag gör fel) så skadar man inte förtroendet hästen har för en.
På så vis kan man, genom att iaktta hästen, pröva sig fram till vad som funkar för just den. Det förutsätter att man har "en massa pilar i sitt koger" (som Pat Parelli uttrycker det) dvs att man har en massa alternativ/lösningar att använda i varje situation.

Då kan man tex fundera ut i förväg några sätt att få hästen mer "vaken". Sedan går man ut till hästen, börjar med att tydligt försöka med det ena sättet. Om hästen blir mer ointresserad eller inte bryr sig alls så är det inte rätt grej för just den. Ingen skada skedd ju, man testar bara nästa idé. Hela tiden måste man ju iakkta hästen för att se om det blir några reaktioner, och sedan anpassa sig efter det.

Jag tror inte att det finns något man kan "tjata på med" under någon längre tid som tillslut kommer få en häst att bli intresserad.
När du hittar det som är "rätt" för den hästen så kommer den direkt reagera, även om det blir en pyyyyytteliten reaktion från början.

En häst som är ointresserad och inte vill kommunicera tycker nog inte att människan verkar ha något som den behöver.
En sån häst brukar (om den inte är rädd) vara ganska matorienterad.
Då kan det vara fiffigt att tex placera ut något favoritgodis på några ställen kring ridbanan, på staket, koner, hinder. Sedan leder/skickar/pekar man runt hästen, visar att där jag pekar, där finns det godis!
Det får inte vara för långt i början, kanske bara att gå några steg. Låt sedan hästen stå kvar där och fundera över händelsen innan du pekar på nästa godis. Hetsa inte hästen, rör den sig långsamt så låt den göra det. Ganska snart upptäcker de att matte är ryyysligt smart, och h*n kan peka fram godis, och då plötsligt börjar de bli väldigt intresserade av vad man pekar på. :idea:

Sedan brukar det vara så att de här ointresserade hästarna oftast är lite för smarta, de står inte ut med trista upprepningar av sånt de redan kan, då stänger de av och struntar i vilket. Då får man vara väldigt påhittig och hitta på lagom svåra och roliga övningar så att hästen blir tvungen att använda hjärnan, det brukar de gilla, och då blir man också mer intressant som människa.
 
Sv: Hemsnickrad NH?

Min häst har alltid avtrubbad och har ingen större respekt för människor sedan jag fick henne och jag har precis börjat med nh med henne. Och jag har faktiskt märkt förbättringar efter bara några dagar.
 
Sv: Hemsnickrad NH?

Det var det där svaret jag sökte! :)
Min ena häst är däremot väldigt lyhörd och det är en helt annan känsla att jobba med honom eftersom han ger svar direkt. Han behöver liksom ingen anledning till att svara utan gör det bara. Det kan ju bero på vad de har för personligheter? Valacken är snäll, vaken och väldigt låg i rang men samtidigt intelligent och stoet är envist, blir lätt uttråkat och är trygg i sig själv (fast självklart är hon urmysig på alla sätt också ;D).
Men, får köra den där pek-övningen då och gillar hon den går det nog att utveckla på många sätt. Jag lovar att hon kommer älska det!
Det är möjligt att lära henne gå en bana utifrån den övningen va? Peka på olika hinder, som en presenning och gå slalom osv. (såg det på youtube). Men ska jag då långsamt börja kräva mer av henne, att hon inte får godis när hon har klarat ett hinder bara utan måste klara två osv, tills hon bara får godis när hon klarat hela banan?
Jag vet att jag kanske borde lyssna på vad hon tycker och se om hon blir omotiverad av att inte få godis lika ofta, men vill bara kolla era åsikter först.
 
Sv: Hemsnickrad NH?

I början tycker jag att det alltid ska finnas godis där du pekar(ibaldn på ett hinder, ibland bara på staketet), sedan kan du ju lägga ett hinder mellan er och godiset. Så att ni måste över det för att få godiset.
Sedan kan man avancera med att det bara finns godis vartannat "pek" och sedan lite oregelbundet. Läs lite om klickerträning och oregelbundna scheman. Just att de får godis oregelbundet ska visst öka motivationen.

Be aldrig om högre fart än hon själv ger, hellre att du begär att hon ska gå långsammare, då brukar de speeda upp sig av någon anledning :idea:

Den här hästen tycker om att tänka och inte göra förhastade saker, det är därför hon står emot när du försöker få henne att "förhasta sig". Skulle tro att hon blir riktigt rolig att jobba med när hon inser att du är en smart och rolig människa som kanske skulle kunna vara ledarmaterial :idea:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 569
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 852
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 758
Senast: Joro253
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 986
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp