Bukefalos 28 år!

Hingst till sto e: Big Spender. Hjälp mig!!

Sv: Hingst till sto e: Big Spender. Hjälp mig!!

Åh va mysigt me föl =) de är kul att hitta släkting till sin häst. du måste lägga upp bilder är bäbis kommer :love:
 
Sv: Hingst till sto e: Big Spender. Hjälp mig!!

det ska jag göra :) Bebisar är kul!! hennes 7:e mitt första med henne!
 
Sv: Hingst till sto e: Big Spender. Hjälp mig!!

Jag kan svara på din fråga om varför Fill V är ostartad ;)
Han råkade ut för en liten olycka som 1-åring. Sprang rakt in i staketet o vad jag har fattat satte det stopp för hans framtida karriär.
Det var Jean-Pierre Dubois,som fick honom godkänd som avelshingst redan som 2-åring! :eek:
Om inte jag minns HELT fel betäckte han ston för första gången när han var....4år.

Han har dessutom en väldigt intressant stam. De som jag pratat med säger detsamma...Att han är en intressant hingst. Han gick i grimman o grimskaftet. Han var inte svårledd, verkar det som. Väldigt snäll o trevlig, som sagt. Dom tyckte att han skulle passa till min märr, då märren är ganska tuff.
 
Sv: Hingst till sto e: Big Spender. Hjälp mig!!

Okej där ser man. sånt kan ju hända.
Jag tykcer också om Fill´s stam. Har letat efter en bra hingst efter Valley Victory till ett pris jag har råd med. Han verkar ju va den hingstan.
I hingstkatalogen står det att hans första betäcknings år i sverige var 2006. men han kan ju ha betäckt egna ston här i sverige.

Psyket på hingsten är viktigt. Och om han e så trevlig som alla sägerskulle han nog passa väldigt bra på Tösen också. hon är ju rätt knepig hon med.

aa nu måste jag springa å mata dem hungriga små djuren. vill inte ha några lösa hästar hät inte. speciellt inte hingsten :eek:
 
Sv: Hingst till sto e: Big Spender. Hjälp mig!!

Egna ston? Men han ägs ju fortfarande av herren Dubois ;)
Han betäckte många ston,jag hoppas bara att det var riktigt bra ston iallafall.
Helst ska det vara ston med bättre exteriör än vad han har.
Hans psyke är helt kanon. Jag tjatade lite på dom som driver stuteriet där Fill V stod uppstallad (han står fortf hos dom o mår gott om än något LAT, hihihih) att jag ville träffa Fill V. Nästan direkt när jag lastade ur min märr :angel:

"vart är Fill V? Jag vill träffa honom o klappa lite...."
En tjej visade mig till hans box o där stod han. Vilken underbar syn!! Hans nacke o den låååååånga manen....När boxdörren öppnades var det första han gjorde mot mig var att lukta på mig, hela mig, och läääääänge :D Stod där o klappade honom. Funderade om inte han tyckte det räckte eftersom han sniffade o blåste lite här o lite där. Lite för länge, kanske 5min. En mysig herre, måste jag säga. :D

Jag kan tänka mej att dom som har honom uppstallad hos sig gillar honom. Han är vänlig o riktigt trevlig.

Under tiden som min märr gick på bete hos dom under betäckningen brukade jag alltid komma fram till Fill V´s hage där han tog det lugnt o hade koll på läget. Han var lättflirtad, också. Kom fram till en o sniffade på handen. ;)
 
Sv: Hingst till sto e: Big Spender. Hjälp mig!!

Tycker dem ska låta bli att godkänna hingstar med Osteochondros! Det är inte godkänt i Sv. halvblods avel.

Hmm, men pararellförskjutning är det ??? Hellre 1000 benbitar än pararelförskjutning, benbitarna kan man ta bort men knäna sitter där dom sitter....
 
Sv: Hingst till sto e: Big Spender. Hjälp mig!!

:D Du är lite gulligt naiv...bara för att dom är snälla att leda, och snälla i boxen betyder det ju inte att dom lämnar bra o trevliga hästar...en av de snällaste hingstar jag träffat var Blazing Hanover, han gick LÖS in från hagen, in i stallet, ( du är ju så ung att du inte kommer ihåg honom ) men han lämnade BARA idioter...totalidioter..fanns t om tränare som vägrade ta in avkommor efter honom...sen fanns det en till ( fast jag vet inte hur han var privat) som hette Atlanta Georgia...Huuua, jag får rysningar
 
Sv: Hingst till sto e: Big Spender. Hjälp mig!!

:D Hahaha. Nä,kanske är det som du säger. Det vet man ju aldrig vad avkomman blir trots att pappan är gudasnäll o mamman trevlig men tuff......Hennes första avkomma är efter Ride the Night o han är väldigt snäll han. Så jag vet inte riktigt eftersom hon bara haft en enda avkomma genom åren så man kan inte riktigt säga något än. Men jag säger bara att hingsten var väldigt snäll o trevlig o sen hur avkomman blir vet jag inte bara hoppas på att den är lika snäll o foglig:angel:
 
Sv: Hingst till sto e: Big Spender. Hjälp mig!!

Men nu kom jag att tänka på en sak...Det har väl ingen betydelse på hur pappan o mamman är, det är väl något längre bak i stammen som kanske avkomman får dessa egenskaper? :eek:
 
Sv: Hingst till sto e: Big Spender. Hjälp mig!!

Jag menade ägarens egna ston. Att han bara betäckt hingstägarens egna ston. Men det kanske han inte har. har inte kollat det över huvudtaget. Men han kanske har varit i avel tidigare i sverige. Men i katalogen står det som sagt var att han betäckte i sverige första gången 2006.
Han är ju uppfödd i USA.
Han har två registrerade avkommor i sverige en född 2001 (Fill V var då 4) och en född 2002. 01:an har tjänat 647 935kr. 02.an har ej startat. (Enligt travsport.se)
Båda födda i Canada.
 
Sv: Hingst till sto e: Big Spender. Hjälp mig!!

Hmm, men pararellförskjutning är det ??? Hellre 1000 benbitar än pararelförskjutning, benbitarna kan man ta bort men knäna sitter där dom sitter....

Det har jag inte sagt. Eller??? Men vad jag vet nedärvs Osteochondros hårdare än parallelförskjutning.
Min egna hingst är lindrigt parallellförskjuten men ingen av hans föräldrar är det :smirk:
 
Sv: Hingst till sto e: Big Spender. Hjälp mig!!

:D Du är lite gulligt naiv...bara för att dom är snälla att leda, och snälla i boxen betyder det ju inte att dom lämnar bra o trevliga hästar...en av de snällaste hingstar jag träffat var Blazing Hanover, han gick LÖS in från hagen, in i stallet, ( du är ju så ung att du inte kommer ihåg honom ) men han lämnade BARA idioter...totalidioter..fanns t om tränare som vägrade ta in avkommor efter honom...sen fanns det en till ( fast jag vet inte hur han var privat) som hette Atlanta Georgia...Huuua, jag får rysningar

Gulligt naiv? :bow: Tack!! :) Erkänner kommer inte ihåg Blazing Hanover. Jag vill inte betäcka med en hingst som inte går att hantera. Men det är ju upp till var och en. jag vet att snälla hingstar kan få knäpp avkommor och tok hingstar kan få mkt snälla å fina föl. Men psykena på sporthästarna håller på att tappa kontrollen. Vinnaren i dressyr em skenade ju ut från banan. och på skolan där jag gick förut så hade dem en travare som gick på bakbenen om du tog i henne när hon skrittade. :crazy: Det finns alla sorters hästar.
Det sägs ju att Tap in ger något "heta" avkommor så.
Men kan jag undvika att betäcka med en knäppis ;) gör jag det.
 
Sv: Hingst till sto e: Big Spender. Hjälp mig!!

Men nu kom jag att tänka på en sak...Det har väl ingen betydelse på hur pappan o mamman är, det är väl något längre bak i stammen som kanske avkomman får dessa egenskaper? :eek:

Är det inte därför man ska akta sig lite. om några generationer (på hästarna asså) går dem kanske inte att hantera. ;)
 
Sv: Hingst till sto e: Big Spender. Hjälp mig!!

I B.H o A.G's fall så heter länken Hoot Moon.....:devil:

Vänta lite nu....Vem är B.H. o A.G.??? :angel:
Märren har Hoot Mon i sin stam...........Hon är trevlig o har humor, men jag vet tyvärr inte ett jota om Hoot Mon.....:eek: Hjälp mig, nån? Var han lika farlig som några hingstar? till temperamentet, alltså.....
 
Sv: Hingst till sto e: Big Spender. Hjälp mig!!

Det har jag inte sagt. Eller??? Men vad jag vet nedärvs Osteochondros hårdare än parallelförskjutning.
Min egna hingst är lindrigt parallellförskjuten men ingen av hans föräldrar är det :smirk:

Men då kanske jag ska andas ut,då.............:angel: :D
 
Sv: Hingst till sto e: Big Spender. Hjälp mig!!

Är det inte därför man ska akta sig lite. om några generationer (på hästarna asså) går dem kanske inte att hantera. ;)

Jo, det kanske är DAX o inte avla på nån hur som helst...Alla verkar ha "något" djävul i deras stammar............ :eek: :D
 
Sv: Hingst till sto e: Big Spender. Hjälp mig!!

För det första, jag vet att dom inte ville godkänna Fill V som avelshingst här, men han är det i Frankrike. Svenska avelsnämnden har inget med detta o göra.


Du han är inte godkänd i Frankrike
 
Sv: Hingst till sto e: Big Spender. Hjälp mig!!

han blev icke godkänd som 2 åring, första gången han visades för en avelsvärderingsnämd var när han kom till Norden
 
Sv: Hingst till sto e: Big Spender. Hjälp mig!!

Är det inte därför man ska akta sig lite. om några generationer (på hästarna asså) går dem kanske inte att hantera. ;)

det är ju vad som är problemet i våran årings stam isf.. alltså linjeaveln på en far lite längre bak i stamtavlan :angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp