Bukefalos 28 år!

Hingst till sto e: Big Spender. Hjälp mig!!

Sv: Hingst till sto e: Big Spender. Hjälp mig!!

Vänta lite nu....Vem är B.H. o A.G.??? :angel:
Märren har Hoot Mon i sin stam...........Hon är trevlig o har humor, men jag vet tyvärr inte ett jota om Hoot Mon.....:eek: Hjälp mig, nån? Var han lika farlig som några hingstar? till temperamentet, alltså.....

B.H = Blazing Hanover
A.G = Atlanta Georgia

Du har ju både Hoot Moon och Hickory Pride i din häst, tufft blod på båda....betäck med Tap In :devil: så har du lite o göra på dagarna :rofl:

Men jag vill säga att min uppfattning att Hickory ar mer "hårda" tuffa hästar...lite som Nevele Pride blodet, dom tuggar gärna blod om man får rätt sort....
 
Senast ändrad:
Sv: Hingst till sto e: Big Spender. Hjälp mig!!

För det första, jag vet att dom inte ville godkänna Fill V som avelshingst här, men han är det i Frankrike. Svenska avelsnämnden har inget med detta o göra.


Du han är inte godkänd i Frankrike

Då måste jag varit bra snurrig :eek: Hur 17 gjorde fransmannen Dubois när han fick honom godkänd?

nej, du har rätt. Svenska avelsnämnden har inget med detta o göra, för det är inte svenskens häst.
 
Sv: Hingst till sto e: Big Spender. Hjälp mig!!

B.H = Blazing Hanover
A.G = Atlanta Georgia

Du har ju både Hoot Moon och Hickory Pride i din häst, tufft blod på båda....betäck med Tap In :devil: så har du lite o göra på dagarna :rofl:

Men jag vill säga att min uppfattning att Hickory ar mer "hårda" tuffa hästar...lite som Nevele Pride blodet, dom tuggar gärna blod om man får rätt sort....

Oj, oj....:eek: Har ingen lust o hantera en häst med hårt psyke. Det räckte med dom andra jag jobbat med tidigare. Aldrig mera, för om jag gör det finns det INGEN fritid över alls...:eek:

Märren är tuff, det är hon o det har väl hon fått efter nån av dem Hickory Pride o Hoot Mon. Fast hon är riktigt trevlig o väldigt snäll. Kanske har hon fått det efter mamman? Vet inte ens hur hennes mamma är.

Förresten...För nåt år sedan var jag faktiskt inne på Tap In.........Tack o Lov att jag inte gjorde det!
 
Sv: Hingst till sto e: Big Spender. Hjälp mig!!

Men då kanske jag ska andas ut,då.............:angel: :D

De blev lite konstigt förut. Parallellförskjutning är inget som hindrar hlbs hingstarna från att bli godkända. Det är okej för dem att ha det.
 
Sv: Hingst till sto e: Big Spender. Hjälp mig!!

Ja, det låter lite tokigt, eller hur! Men jag tror det beror på vad hästen används till..... Eller?
 
Sv: Hingst till sto e: Big Spender. Hjälp mig!!

Hej! Betäckte mitt andra travsto med tap in 2004. Resultatet tt grymt fint sto föl med humör. ;) Hon är goast i världen och väldigt snäll, men kan få sina stunder å båda gå på bakbenen och ge dig ett litet nyp. Har vart uppe på bakbenen också, men att vara ute på gårds planen helt ensam för första gången va ju ingen hit... ;)
Och mamman har Hoot Moon i sig men först i femte led faktiskt. Stoet som vi ska prata om här (E. Big spender) har Hoot moon i fjärde led.
 
Sv: Hingst till sto e: Big Spender. Hjälp mig!!

Ja, det låter lite tokigt, eller hur! Men jag tror det beror på vad hästen används till..... Eller?

Fast de man strävar efter är väll ändå hållbara och exteriört korrekta hästar. Eller???
Och sen är de ju så att travarna tävlar ju bara till dem är runt 10år gammla (om man har tur), Medan ridhästarna tävlar långt upp i åren. Tävlade själv mitt flbs sto i hoppning när hon var 17år.
Själv vill jag ha en häst som håller lite längre än till fyra fem års åldern.
 
Sv: Hingst till sto e: Big Spender. Hjälp mig!!

Då måste jag varit bra snurrig :eek: Hur 17 gjorde fransmannen Dubois när han fick honom godkänd?

nej, du har rätt. Svenska avelsnämnden har inget med detta o göra, för det är inte svenskens häst.

Han var inte godkänd i Frankrike, men däremot i USA/Kanada (där typ alla hingstar är godkända).
 
Sv: Hingst till sto e: Big Spender. Hjälp mig!!

*Lånar knapp*
Tycker vi ska försöka komma tilbaka till ämnet lite ;)
Har märkt att väldigt många av dagens avelshingstar är gracila och fransyska. och att många av dem har briljaderande rörelser.

Om jag ger er lite mer att gå efter.
Hingsten får kosta max 20.000kr
Helst amerikansk stam, och helst inget franskt i första led. Han ska gärna ha tävlat längre än 2 och 3 års säsongerna. Inga lösa benbitar.
Han får inte ha veka kotor då mitt sto har väldigt veka kotor bak. Eftersom mitt sto är ganska liten (153cm) får hingsten gärna vara åt det högre hållet.

Vad får jag för förslag då da??
 
Sv: Hingst till sto e: Big Spender. Hjälp mig!!

jag skulle nog ta Super Photo Kosmos på den märren om det ska uppfylla dina önskemål.. han är visserligen inte så stor (158cm) men det var den enda hingsten jag kunde finna som passade :)
 
Sv: Hingst till sto e: Big Spender. Hjälp mig!!

Han var inte godkänd i Frankrike, men däremot i USA/Kanada (där typ alla hingstar är godkända).


Jo, nu läste jag lite tokigt. Tittade typ i kors! Han är det i dom länderna, främst Kanada iaf då han kommer därifrån.
 
Sv: Hingst till sto e: Big Spender. Hjälp mig!!

Fast de man strävar efter är väll ändå hållbara och exteriört korrekta hästar. Eller???
Och sen är de ju så att travarna tävlar ju bara till dem är runt 10år gammla (om man har tur), Medan ridhästarna tävlar långt upp i åren. Tävlade själv mitt flbs sto i hoppning när hon var 17år.
Själv vill jag ha en häst som håller lite längre än till fyra fem års åldern.

Jo, det stämmer riktigt....Dom tävlar fram till dom är 10 (ston) o herrarna upp till 12.
Jag vill oxå ha en häst, som håller i många år iaf ute på travbanor utan att få en massa problem t ex gaffelbandskador, bla bla...Det blir bara en massa krångel.
Det är lite svårt det där, att få en häst så hållbar till 100% Det vore LYXIGT om man har en travare, som aldrig får några skador under hela tävlingskarriären.
Jo, det finns säkert några.....Eller? Kanske var det Dan Patch den ena som höll längst...? :angel:
 
Sv: Hingst till sto e: Big Spender. Hjälp mig!!

Jo, det stämmer riktigt....Dom tävlar fram till dom är 10 (ston) o herrarna upp till 12.
Jag vill oxå ha en häst, som håller i många år iaf ute på travbanor utan att få en massa problem t ex gaffelbandskador, bla bla...Det blir bara en massa krångel.
Det är lite svårt det där, att få en häst så hållbar till 100% Det vore LYXIGT om man har en travare, som aldrig får några skador under hela tävlingskarriären.
Jo, det finns säkert några.....Eller? Kanske var det Dan Patch den ena som höll längst...? :angel:

Jag tror inte att det bara är exteriören som påverkar att hästarna håller! Ett "bra löphuvud" medför också att skadrisken ökar, de flesta skador kommer när hästen är trött och den häst som verkligen vill vinna kämpar på och får skavanker, medans den som inte tar ut sig och mest får matlappar & nollor klarar sig skadefri.
Det finns säkert många hästar som skulle kunna springa på banorna längre upp i åldrarna, men i Sverige har STC satt gränsen som tidigare sagts. I Frankrike är det 10 år oavsett kön som gäller.
 
Sv: Hingst till sto e: Big Spender. Hjälp mig!!

Jag tror inte att det bara är exteriören som påverkar att hästarna håller! Ett "bra löphuvud" medför också att skadrisken ökar, de flesta skador kommer när hästen är trött och den häst som verkligen vill vinna kämpar på och får skavanker, medans den som inte tar ut sig och mest får matlappar & nollor klarar sig skadefri.
Det finns säkert många hästar som skulle kunna springa på banorna längre upp i åldrarna, men i Sverige har STC satt gränsen som tidigare sagts. I Frankrike är det 10 år oavsett kön som gäller.

JA! Det är väl kanske därför som dom håller på o forskar hur man ska förhindra travarna från att drabbas av såna tråkiga skador när dom tävlar.
I Finland tävlar väl herrarna upp till det år dom fyller 13, tror jag.
Mr Spender skeppades dit för fortsatta tävlande iaf...Då var han 13 och även som 14-åring, om inte jag missminner mig.

Börjar fundera lite...Det är boxar som håller dem inlåsta om nätter, o dom har ingen chans att röra på sig som de behöver. Mäh, det är bara en av mina konstiga funderingar. JA! Jag vet, jag ÄR galen som kanske tänker såna här konstiga saker, men det är inte helt fel o "forska" såna här saker o kanske få en travare i toppform o helt UTAN några skador.........:angel:

:banana:
 
Sv: Hingst till sto e: Big Spender. Hjälp mig!!

*Lånar knapp*
Finish har ju inte så många avkommor ännu, men Finish First (*01) e ju riktigt bra. I katalogen står det att han inte har några startande ston efter sig. Avkommorna blir ju fyra i år hoppas dem kommer fram i så fall. :)
Vet nån varför han blev bukopererad??

Super photo kosmos tycker jag om exteriört och han har inga vetrinära anmärkningar de tycker jag om :d
Ska ta reda på mer om denne hingst. intressant. avkommorna blir sju i år och bästa hingsten har tjänat 542.500kr och bästa stoet har tjänat 153.000kr. lite skilland men de brukar de ju va.
 
Sv: Hingst till sto e: Big Spender. Hjälp mig!!

*Lånar knappen igen :angel: *
Jo håller helt med att det är lyx att ha en häst som bara håller å håller. Har en ponny på 25år som aldrig varit halt, inte en enda gång under dem 14år jag har haft honom. Han har dock inte tävlat eller så när jag haft honom, men när jag red honom som mest kunde han gå två gånger om dagen, morgon och kväll, en timma var gång. Han har inte en galla eller en svullnad idag. Ganska stolt faktiskt.

Men jag tror lite hur man tränar trav hästarna idag bidrar till skadorna dem har.
Den erfarenheten jag har är att man börjar trava direkt när man lämnar stallet och travar sen nästan ända in i stallgången. Ingen uppvärmning eller avskrittning där inte.
nu tror jag inte att alla gör så här, men det är den uppfattningen jag har.
Tror också att travarnas nästan obefintliga hagvistelse bidrar.
När jag jobbade hos en proffstränare fick dem dit en travis från solvalla och när dem släppte ut den i hagen blev den helt galen. Den hade inte fått vara i en hagen på vem vet hur länge. Största hagen var väll dem utan för stallet, stora som andras sjukhagar. :smirk:

Tror att i några länder finns det ingen åldersgräns. Italien har väll en ganska hög om inte annat, eller har jag helt fel???

Tycker ocskå att den amerikanska aveln håller på att spåra ur om den inte redan gjort det. Där tävlar dem som två åringar på tider som våra bästa hästar här i sverige drömmer om, (aja kanske inte riktigt men de e inte långt ifrån...) sen tävlar dem ett par gånger som tre åringar, sen e det för det mesta slut för dem flesta. trasiga eller direkt i avel och slutar tävla därför.
Hur många av dem som var med i Hambeltonian tävlar fortfarande???
 
Sv: Hingst till sto e: Big Spender. Hjälp mig!!

Finish häll väl på att stryka med och var riktigt riktigt dålig...tarmvred har jag för mig, men kom t om igen efter denna pärsen o startade efter det..rätta mig nån om jag har fel.
 
Sv: Hingst till sto e: Big Spender. Hjälp mig!!

Jag tror inte det var tarmvred utan inflammation i blindtarmen. Jag har för mig att de fick ta bort en rätt stor del av hans blindtarm och att det var förvånande att han kunde leva som en normal häst efter den operationen. Han nöjde sig inte med att leva-han vann lopp... :eek: :bow:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Valp 2024
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp