Hingstfunderingar inför 2017

tramp

Trådstartare
Har ett sto e.Clever Hill Q ue.Jazz som ska betäckas nästa år efter treårs och jag kan inte annat än att redan börja kika. Har kikat på Tolegro, Daily Diamond, Skovens Rafael och Don Frederic. Någon som har förslag på fler hingstar och varför? Vill inte ha mer Jazz i avkomman. Stoet är snällt och socialt men med attityd, kvick och med fina framben, kan önska mer bakbensaktion och elasticitet. Jag vill ha en ädel avkomma i rejäl uppförsbacke med långa ben och vill förbättra galoppen än mer. Avkomman är tänkt för tävling på högsta nivå, nerv och "skarpt pyske" är inte ett problem så länge hingsten lämnar hästar med ridbarhet och arbetshuvud.
 
Min ska betäckas nästa år, ett fullblod e Fanus ue Top-boot uue Billion uuue Montal och uuuu stot som var mor till ft hästen Ultimus.

Har bara kommit fram till att Mr vain är jätte fin men passar troligen inte mitt sto och med hip hop är risken att bli för liten då stot bara är 158 cm har även sneglat på Briar men där är risken för att få för skarpt då stot kommer från en mycket skarp stolinje.

Så har bara kommit fram till bra hingstar som inte passar henne:o
 
Jag får ett föl 2018 e.Jazz-Gribaldi. Inte mitt sto men fölet blir mitt så gribaldi-saros stoet betäcks 2017 med jazz, rena drömmen :love:
Lutar åt Tolegro på mitt Clever Hill-jazz sto
 
Jag tänkte direkt att Contendro I kunne passa till @Pilot 's sto. :idea:
Iom att han brukar ge "små" dubbelbegåvningar.

Har ett sto som det planeras betäckas nästa vår. :)
E. Odermus R
E.E. Calido
U.E Come Back II

Litet hoppsto, trevlig kvadratisk typ och rätt liten. Platt kors.
Hopphingst med bra temperament, som lämnar mindre hästar och som kan vara gångartsförbättrare önskas tips på!
En hobbyhäst är det tanken att fölet ska bli, som förhoppningsvis blir lite mindre vass än sin mor!

Själv var jag helt innställd på att använda honom på min 07-a (Heartbeat-Come Back II) när hon ska sättas i avel, tills jag mätte stoet och insåg att hon var endast 163 i mankhöjd.... :nailbiting: Så nu är jag lite osäker på om jag vågar. Hon har dock mycket stort bakom, försöker just nu ta reda på hur stor hennes tidigare avkomma e. Cajus (född -12) har blivit.
 
Jag har såklart börjat fundera inför nästa år redan :grin:

Till Rubinstein-stoet är skritten viktig på hingsten, så där ligger Callaho's Benicio bra till. Även Fürsten-Look som också har god skritt och en bra portion xx-blod. Sedan lockar såklart lite "häftigare" hingstar såsom Ibiza (Desperado x Jazz), For Romance II, Dream Boy och Glock's Trafalgar. Frascino? ..Får nog avvakta och se hur den e. Zappa blir först :love:
Till Mira http://www.blup.se/sv-SE/horses/168981-semiramis-sd-55-swb är det lite osäkert. Är hon dräktig nu (seminerades med Fürsten-Look igår) betäcks hon om nästa år, men blir fölungen sen får hon gå tom. Till henne skall vi ha något stort, kraftfullt med kvick trav och galopp i uppförsbacke. Governor, Franklin, Zonik, Donkey Boy, Revolution... *pust*
... Och sen beroende på Mira's status och 3-årstest kanske vi skall betäcka en 3-åring också :D
 
Florencio-stoet som är dräktigt nu kommer vi sannolikt försöka få tillbaka i sporten istället för att betäcka om. Således kan vi inte låta bli att tänka tankarna om att betäcka den andra e.Dr Doolittle (Donnerhall) ue. Weltmeyer också hon med mycket fina tävlingsmeriter. Just nu ligger Grand Galaxy Win nära till hands, ska bli spännande att se vidare hur hans ungar utvecklas. Stoet är själv ganska liten och kompakt så hingsten får gärna vara långlinjerad och ha långa ben, mycket sprak är att föredra då hon själv är ganska cool.
 
Jag kan inte låta bli att drömma lite om att betäcka mitt Rosevelt-sto (Rosevelt-Ragazzo-Jaguar), tror egentligen inte att blir nästa år, men det är ju bra att vara förberedd om det händer något ;) . Jag skulle vilja ha in Donnerhall-blodet, hon har redan mycket R-blod i sig, så gärna något där det inte är så dominerande. Men, jag vill inte göra avkall på hoppningen! Hon hoppar strålande och med en fantastisk inställning.

Så tips på Donnerhall-hingstar (eller söner) som kan hoppa?
Jag har funderat lite på Fürstenball och även sonen Blue horse Farrell (D lite längre bak men ggr 3), men hittar inget omdöme om deras hoppning. Nån som vet?
Jag är också förtjust i Dancier, men vet inte om det går att få tag på honom här?

Tankar och tips? :)
 
Jag kan inte låta bli att drömma lite om att betäcka mitt Rosevelt-sto (Rosevelt-Ragazzo-Jaguar), tror egentligen inte att blir nästa år, men det är ju bra att vara förberedd om det händer något ;) . Jag skulle vilja ha in Donnerhall-blodet, hon har redan mycket R-blod i sig, så gärna något där det inte är så dominerande. Men, jag vill inte göra avkall på hoppningen! Hon hoppar strålande och med en fantastisk inställning.

Så tips på Donnerhall-hingstar (eller söner) som kan hoppa?
Jag har funderat lite på Fürstenball och även sonen Blue horse Farrell (D lite längre bak men ggr 3), men hittar inget omdöme om deras hoppning. Nån som vet?
Jag är också förtjust i Dancier, men vet inte om det går att få tag på honom här?

Tankar och tips? :)
Dancier finns det svensk agent till, caprice någonting :)
 
Jag kan inte låta bli att drömma lite om att betäcka mitt Rosevelt-sto (Rosevelt-Ragazzo-Jaguar), tror egentligen inte att blir nästa år, men det är ju bra att vara förberedd om det händer något ;) . Jag skulle vilja ha in Donnerhall-blodet, hon har redan mycket R-blod i sig, så gärna något där det inte är så dominerande. Men, jag vill inte göra avkall på hoppningen! Hon hoppar strålande och med en fantastisk inställning.

Så tips på Donnerhall-hingstar (eller söner) som kan hoppa?
Jag har funderat lite på Fürstenball och även sonen Blue horse Farrell (D lite längre bak men ggr 3), men hittar inget omdöme om deras hoppning. Nån som vet?
Jag är också förtjust i Dancier, men vet inte om det går att få tag på honom här?

Tankar och tips? :)

Fürstenball fick väldigt alldagliga siffror på hoppningen under sitt 70-dagarstest. Sonen Farrell är inte testad i hoppning då dansk varmblod låter hingstarna göra grenspecifika tester.
Dancier finns i år genom Caprice, till nästa år är det svårt att säga hur det kommer se ut.
Sir Donnerhall hoppade trevligt/gick terrängen bra under sitt 70-dagarstest.
 
@Vingra och @DressageNerd tack, det hade jag missat! Hoppas de tar in på honom även kommande år.

Vad trist att de gör på det viset i Danmark, är stoägarna inte intresserade alls av hingstarnas hoppegenskaper?
Sir Donnerhall har jag fått för mig att han kan lämna ganska mycket nerv? Det finns så det räcker och blir över hos den här frökens mamma, så även om hon själv är väldigt cool vill jag inte riskera att få för mycket nerv i en avkomma.
 
@Vingra och @DressageNerd tack, det hade jag missat! Hoppas de tar in på honom även kommande år.

Vad trist att de gör på det viset i Danmark, är stoägarna inte intresserade alls av hingstarnas hoppegenskaper?
Sir Donnerhall har jag fått för mig att han kan lämna ganska mycket nerv? Det finns så det räcker och blir över hos den här frökens mamma, så även om hon själv är väldigt cool vill jag inte riskera att få för mycket nerv i en avkomma.
De har gjort det i iallafall 2år nu tror jag. Är själv jätte svag för Dancier och vore jag rikare/modigare skulle han stå högt på min lista :)
 
Är lite oklart om vi ska betäcka än eller inte, men om det blir så ska det bli med en dressyrhingst som inte är helt tappad bakom en vagn när det gäller hoppning. Total Hope är just nu huvudkandidaten, om han är tillbaka nästa säsong. Men vet någon om Totilas eller Don Schufro brukar lämna stort? Stoet är närmare 180 så ser hellre minus på höjd än plus.
 

Liknande trådar

Avel Köpte idag ett sto e.Clever Hill Q ue.Jazz som ska betäckas. Visst, nu är hon bara 1.5år gammal men direkt efter treårs ska hon betäckas...
2
Svar
21
· Visningar
3 825
Senast: tramp
·
Avel Hej! Min syster har ett sto som jag är lite sugen på att ta föl på men jag har tyvärr inte alls någon koll på vad för hingst som...
Svar
14
· Visningar
2 955
Senast: Biotin
·
Avel Sitter och spånar och grubblar över vårens betäckning, trots att det är långt kvar. Har ett fullblodssto som lämnat två fina...
Svar
6
· Visningar
3 761
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp