Hingstfunderingar inför 2017

Betäcker du en fux med en isabell kan den även bli isabell.
Jag vet, men det kan inte bli en brun.
Vilket var enda färgen som ville undvikas av part 2 och typ dödsdömt. Då det är första fölet för oss och sto vore det bra att slippa utlandsskick och fryst vilket minskar marknaden.
Men vi kan också kolla på hopphingstar med gång och stoet är inte släkt med någon hingst alls så det är ändå stort utbud.
 
Någon som har tips på hingst (inte skimmel) till ett fullblod på 158 cm, kort rygg, hyfsad ansatt hals (med dressyr ögon sätt), lätt inåt tåad, stor rörlig bog, stort övertramp i skritten men annars nja, bra trav, galoppen saknar rundhet.
Stammen är inriktning ft tycker jag (står på första sidan).

Söker hingst som både kan röra sig bra och ta sig över hinder på ett bra sätt även inte för skarpt och vill minska chansen att få en häst under 160 cm.

Avkomman kommer säljas senast som 4 åring.
 
Någon som har tips på hingst (inte skimmel) till ett fullblod på 158 cm, kort rygg, hyfsad ansatt hals (med dressyr ögon sätt), lätt inåt tåad, stor rörlig bog, stort övertramp i skritten men annars nja, bra trav, galoppen saknar rundhet.
Stammen är inriktning ft tycker jag (står på första sidan).

Söker hingst som både kan röra sig bra och ta sig över hinder på ett bra sätt även inte för skarpt och vill minska chansen att få en häst under 160 cm.

Avkomman kommer säljas senast som 4 åring.

Colmander
Click and Cash
 
Tack Colmander ska jag kolla närmare på :)

Colmander tycker jag med verkar jättefin.

Andra hingstar jag har tittat på till mina ston (jag har relativt små ston med tufft temperament jag med), som kan tänkas uppfylla dine önskemål, är:

Contant Q
Diatendro
Canturo
Red Hot Chili
Viscount
Araldik
Canterbury

Måste dessutom (som vanligt) nämna Crelido, som är en mkt väl beprovad hingst som brukar lämna bra gång, hopp, typ och temperament. Han har avkommor här i Norge som gått upp till tvåstjärnigt fälttävlan.

Kan även tillägga Tobajo Picez, som jag personligen tyckar är lite tråkig, men som brukar ge stora, snälla och orädda dubbeltalanger. :up:
 
Någon som har tips på hingst (inte skimmel) till ett fullblod på 158 cm, kort rygg, hyfsad ansatt hals (med dressyr ögon sätt), lätt inåt tåad, stor rörlig bog, stort övertramp i skritten men annars nja, bra trav, galoppen saknar rundhet.
Stammen är inriktning ft tycker jag (står på första sidan).

Söker hingst som både kan röra sig bra och ta sig över hinder på ett bra sätt även inte för skarpt och vill minska chansen att få en häst under 160 cm.

Avkomman kommer säljas senast som 4 åring.

Araldik
Grafenstolz
Herald
 
Dancier hade på sitt hingstprov (300-dagarstest) ett hoppinex på 103,44 (19 av 48 hingstar)
Avkommeindex hoppning 73 (90%)
Hans far De Niro har ett avkommeindex i hoppning på usla 67 (97%) men hade själv 117,75 (11 av 50 hingstar) på sitt hingstprov.

Det var ju inte riktigt så bra som jag önskade. Jag hade hoppats på att Espri hade slagit igenom lite mer där. Men frågan är ju förstås också vad för ston som är betäckt med honom och hur avkommorna har matchats. De L`Or e Dancier är ju fantastiskt fin och ser ut att hoppa helt okej tex!

Någon som vet hur det är med Fürstenballs ben? Läste att han hade fått kritik för något långa och veka bakkotor?
 
Jag ska betäcka mitt Lambourgini - Ceylon-sto nästa år och funderar över att göra något oväntat och använda Quaterback.

Men Görel då -- den är ju utländsk :D

Jag tror det kan bli en fantastisk gummibollig häst - som både kan röra sig och hoppa - det enda jag hade kollat noga (vilket jag tror du har gjort redan) är längden på ryggarna han nedärver
 
Men Görel då -- den är ju utländsk :D

Jag tror det kan bli en fantastisk gummibollig häst - som både kan röra sig och hoppa - det enda jag hade kollat noga (vilket jag tror du har gjort redan) är längden på ryggarna han nedärver

Ingen är mer förvånad än jag :p

Skämt åsido, ända sen jag såg den första avkomman till honom har jag tyckt mycket om det jag sett men inte förrän nu tänkt tanken att jag kan använda honom själv. Det jag har dålig koll på är hurdan benställning han nedärver.
 
Ingen är mer förvånad än jag :p

Skämt åsido, ända sen jag såg den första avkomman till honom har jag tyckt mycket om det jag sett men inte förrän nu tänkt tanken att jag kan använda honom själv. Det jag har dålig koll på är hurdan benställning han nedärver.
Lite tyska hannoveraner-index på Quaterback
Extremiteter 143
framben 136
bakben 138
Benens korrekthet i rörelse 115

Skritt 96
Trav 125
Galopp 152
Ridbarhet 112
Dressyr 124
Hoppning 86
 
Colmander tycker jag med verkar jättefin.

Andra hingstar jag har tittat på till mina ston (jag har relativt små ston med tufft temperament jag med), som kan tänkas uppfylla dine önskemål, är:

Contant Q
Diatendro
Canturo
Red Hot Chili
Viscount
Araldik
Canterbury

Måste dessutom (som vanligt) nämna Crelido, som är en mkt väl beprovad hingst som brukar lämna bra gång, hopp, typ och temperament. Han har avkommor här i Norge som gått upp till tvåstjärnigt fälttävlan.

Kan även tillägga Tobajo Picez, som jag personligen tyckar är lite tråkig, men som brukar ge stora, snälla och orädda dubbeltalanger. :up:
Crelido hade jag nästan glömt bort, tack:bow:.
 
Någon som har tips på hingst (inte skimmel) till ett fullblod på 158 cm, kort rygg, hyfsad ansatt hals (med dressyr ögon sätt), lätt inåt tåad, stor rörlig bog, stort övertramp i skritten men annars nja, bra trav, galoppen saknar rundhet.
Stammen är inriktning ft tycker jag (står på första sidan).

Söker hingst som både kan röra sig bra och ta sig över hinder på ett bra sätt även inte för skarpt och vill minska chansen att få en häst under 160 cm.

Avkomman kommer säljas senast som 4 åring.
Eftersom du inte vill betäcka med Hip Hop pga storleken så föreslår jag Fetcher N?
Jag är visserligen jättepartisk men jag har en superfin 8-åring e honom som gick 130 som 6-åring och debuterade fälttävlan förra året (har nu gått 6 H90, alla utan hinderfel i terrängen, och debuterar H100 imorgon).
Stor och långbent med ett jättetrevligt temperament, han trycker på gillaknappen vad jag än utsätter honom för och det är inte lite. :o

Jag har nog aldrig haft en så positiv häst!
 
Jag är helt novis på swb-avel - har endast sysslat med ponnyavel och känner mig helt lost vad gäller halvblods-hingstar.
Mitt sto är e: Zuidenwind - Rousseau - Jazz och är i år betäckt med For Romance I (inte konstaterat dr än). Hon har sedan tidigare ett föl e: Bocelli.
I år stod mitt val mellan For Romance och Total Hope.
Jag undrar om ni har lust att komma med förslag på hingst för 2017
Så småningom skulle jag kunna tänka mig att prova en hopphingst.

Mitt sto är dryga 170cm och fick följande siffror på 3-års: 8,5 - 8,0 - 9,0 - 7,0 - 9,0 - 9,0
Hon har massor med nerv och behöver en cool hingst.
 

Liknande trådar

Avel Köpte idag ett sto e.Clever Hill Q ue.Jazz som ska betäckas. Visst, nu är hon bara 1.5år gammal men direkt efter treårs ska hon betäckas...
2
Svar
21
· Visningar
3 836
Senast: tramp
·
Avel Hej! Min syster har ett sto som jag är lite sugen på att ta föl på men jag har tyvärr inte alls någon koll på vad för hingst som...
Svar
14
· Visningar
2 959
Senast: Biotin
·
Avel Sitter och spånar och grubblar över vårens betäckning, trots att det är långt kvar. Har ett fullblodssto som lämnat två fina...
Svar
6
· Visningar
3 772
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp