Hingstvalsfunderingar inför 2018

Aha, ja jag fick en chock när du skrev så, inte sett nånting om att Springbank skulle vara såld. Men vad tråkigt med For Emotion, vet du vart han är såld?

Anna Kasprzak köpte honom tidigare i år. Hon har själv sagt att om hon tycker intresset finns så kommer han finnas tillgänglig som hingst, men jag tycker det känns lite osäkert. Så himla synd den hingsten är nästa Escolar tror jag, men får han inte nog med avkommor kommer han inte kunna bevisa det. Han är som gjord för att piaffera dock :love:

@cirkus Foundation har skrammel i en hasled meddelades vi om då vi försökte använda honom år 2016.
 
After Dark e Foundation som gick fyraårsfinalen förra året är född i Sverige och stoet hade föl i Sverige samma år som han tillverkades, så han är inte en moderlivsimport. Har sett After Dark på en del träningar här uppe för Jeanna H under hösten och wow vilken helt magiskt fantastisk häst det är! Utan tvekan en av de bästa hästar jag sett och ryttaren rider jämt med ett stort leende och han bara vill vill och vill lite till! Jeanna sa en gång att hon också ville ha en Foundationhäst :). Nu är jag inget för att egentligen avla på hingstar med skrammel, men i detta fallet hade jag nog kunnat göra ett undantag om en har ett sto som inte gett avkommor med skrammel. After Dark är mycket rörlig. fina undersatta bakben med massa av tryck i och ser dessutom otroligt ridbar ut. En riktig drömhäst!
 
After Dark e Foundation som gick fyraårsfinalen förra året är född i Sverige och stoet hade föl i Sverige samma år som han tillverkades, så han är inte en moderlivsimport. Har sett After Dark på en del träningar här uppe för Jeanna H under hösten och wow vilken helt magiskt fantastisk häst det är! Utan tvekan en av de bästa hästar jag sett och ryttaren rider jämt med ett stort leende och han bara vill vill och vill lite till! Jeanna sa en gång att hon också ville ha en Foundationhäst :). Nu är jag inget för att egentligen avla på hingstar med skrammel, men i detta fallet hade jag nog kunnat göra ett undantag om en har ett sto som inte gett avkommor med skrammel. After Dark är mycket rörlig. fina undersatta bakben med massa av tryck i och ser dessutom otroligt ridbar ut. En riktig drömhäst!

Jag är också väldigt förtjust i After Dark men har ingen aning om hur de lyckades få "rätt" papper på honom. Över lag gillar jag både typen och rörelserna på Foundation's avkommor, och For Emotion är så nära perfektion man kommer i en häst om du frågar mig. :love:
 
Går allt som planerat, vi är friska och så vidare, så blir det betäckning -18!
Jättespännande verkligen!

Har mest tänkt löst innan men nu är det ju allvar :D

Spånar vilt:
Vad har ni för tankar kring Sibelius? (Zafferano? Andra förslag? )
Båda verkar ha riktigt trevligt temperament och även ridbarhet.

Mr Vain? Hopp iofs men verkar vara allround med fina gångarter också.
Jag är ju dressyrinriktad men gör annat också men på min nivå hopp/ft funkar nog det mesta :o

Zappa står kvar på listan. Tror bla han kan ge energi och nerv på rätt sätt.

Total Hope funderade jag ju på ett tag men stoet har lite stort huvud och kanske lite ’klen’ hals. Känns som risk för dum kombo?


Ok, kanske inte betäckning -18 men om inte så -19.

Söker hingst med bra temperament ffa.
Inte så stor/inte ge stort alt spås inte ge stort.
På önskelistan iaf :p
Dressyrinriktad.

Förslag? :angel:

Har ingen egen lista än men med lite namn kanske man kan börja sålla mot nedanstående sen.

(Sto med jämna gångarter, 178 hög men inte tung. Proportionerlig. Upplever henne inte lång utan lagom till sin storlek. Har temperament men är inte dum.
Lite massa samt lite 'mer hals' skulle vara fint för ögat. I övrigt vill jag gärna ha en kopia så en hingst som är rätt så lika tänker jag?
Rör sej fint trevligt taktmässigt men har inte visat sin riktiga potential (än) hoppar bra och ffa klokt.
Skulle säga att den är snäppet bättre än mamman. Mamman samma storlek och typ. Mormor och bakåt mer äldre swbtypen samt mycket mindre.
Stammen Metall-Jeopardy-Marino.)
 
Går allt som planerat, vi är friska och så vidare, så blir det betäckning -18!
Jättespännande verkligen!

Har mest tänkt löst innan men nu är det ju allvar :D

Spånar vilt:
Vad har ni för tankar kring Sibelius? (Zafferano? Andra förslag? )
Båda verkar ha riktigt trevligt temperament och även ridbarhet.

Mr Vain? Hopp iofs men verkar vara allround med fina gångarter också.
Jag är ju dressyrinriktad men gör annat också men på min nivå hopp/ft funkar nog det mesta :o

Zappa står kvar på listan. Tror bla han kan ge energi och nerv på rätt sätt.

Total Hope funderade jag ju på ett tag men stoet har lite stort huvud och kanske lite ’klen’ hals. Känns som risk för dum kombo?

Sibelius är jättefin! Verkar ha en bra ridbarhet (även om han ibland spookar runt på tävling) och ser riktigt mjuk ut att sitta på! Fint temperament, han stod i stostallet ihop med brunstiga ston när vi var där och skulle hämta hem ett av våra ston.. Helt obrydd var han.
Zafferano har jag för mig ska till Tyskland 2018?
Zappa har mkt hög dräktighet, vet inte riktigt hur han nedärvt sig än. Han har ju en ganska speciel trav, frågan är om avkommorna kommer röra sig så eller om det är framridet.
Funderar du på dubbeltalang så finns ju även Canterbury, verkar vara en ganska förävningssäker hingst. Vettiga avkommor, kanske inte nått att använda om du vill rida GP dressyr, men vill ha en ridbar häst med talang för lite allt möjligt.

Luxus är ju också väldigt fin, men med stort minus på hans dräktighet tyvärr :(
 
Sibelius är jättefin! Verkar ha en bra ridbarhet (även om han ibland spookar runt på tävling) och ser riktigt mjuk ut att sitta på! Fint temperament, han stod i stostallet ihop med brunstiga ston när vi var där och skulle hämta hem ett av våra ston.. Helt obrydd var han.
Zafferano har jag för mig ska till Tyskland 2018?
Zappa har mkt hög dräktighet, vet inte riktigt hur han nedärvt sig än. Han har ju en ganska speciel trav, frågan är om avkommorna kommer röra sig så eller om det är framridet.
Funderar du på dubbeltalang så finns ju även Canterbury, verkar vara en ganska förävningssäker hingst. Vettiga avkommor, kanske inte nått att använda om du vill rida GP dressyr, men vill ha en ridbar häst med talang för lite allt möjligt.

Luxus är ju också väldigt fin, men med stort minus på hans dräktighet tyvärr :(
Ja, jag antar man får ha lite i beräkningen att alla kanske inte är tillgängliga nästa år. Har inte uppdaterat mig kring det :o

Tanken har faktiskt slagit mig också ang Zappa, men oavsett så lär hälften av hans trav räcka och bli över för min del :D

Faktiskt är mamman till ’mitt’ sto dräktig med Canterbury. Jag har dock inte fastnat riktigt för honom men vet inte varför?
 
@Magnum Zappa får ju en hel del fler avkommor nästa år än han fick i år, blir nog lättare att dra slutsatser om avkommorna då. :up:

Vår är kortare, ädlare och har aktivare gång än systern som är stor, långlinjerad och elastisk men lite långsam i sin action.
 
@Magnum Zappa får ju en hel del fler avkommor nästa år än han fick i år, blir nog lättare att dra slutsatser om avkommorna då. :up:

Vår är kortare, ädlare och har aktivare gång än systern som är stor, långlinjerad och elastisk men lite långsam i sin action.
Systern är efter annan hingst?

Jag gillar verkligen zappa, även de föl jag sett hittills!
 
Systern är efter annan hingst?

Jag gillar verkligen zappa, även de föl jag sett hittills!

Yes systern är e. Certus NL (Zuidenwind x Figaro R) och har inte heller nämnvärt så korrekta ben som Sune har, utan hon nystar och är tät bak. Cirka 6 månader gammal på bilderna.

26166256_521629661538613_4158937139596070859_n.jpg
26055723_521629658205280_1881912588605770036_n.jpg
 
Jag ska betäcka mitt Friesersto med min kompis jättefina Halvblodshingst. Det är för egen vinning då jag vill ha en efterträdare tills min häst blir gammal. :) Hingsten känner jag från föltiden och han har superstam enligt mig. Hans pappa är Ronaldinho H (Robin Z) och morfar Acord II (Mammans morfar heter Zues).

Jag undrar om någon annan har en Frieserkorsning? :) Eller hästar med Ronaldinho i sig? :)
 
Jag ska betäcka mitt Friesersto med min kompis jättefina Halvblodshingst. Det är för egen vinning då jag vill ha en efterträdare tills min häst blir gammal. :) Hingsten känner jag från föltiden och han har superstam enligt mig. Hans pappa är Ronaldinho H (Robin Z) och morfar Acord II (Mammans morfar heter Zues).

Jag undrar om någon annan har en Frieserkorsning? :) Eller hästar med Ronaldinho i sig? :)

Du kan ju börja med att bestämma om du ska ha känd stam på avkommman. Om du vill ha det ska hingstägare enligt lag föra språngrulla. Billigast hos SH
Reglemente http://svehast.se/avel/information-till-hingsthallare/
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
270
Senast: sweep
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 379
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 128
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 850
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp